lördag 17 december 2005

Compaq Presario v2000z (Turion 64 ML-30, 512 MB RAM) Recension (pics, specifikationer)

Compaq Presario v2000z (Turion 64 ML-30, 512 MB ​​RAM) Recension (pics, specifikationer)
av nathanhuth - 2005/12/17

av Nathan Huth, Texas USA

Översikt

Jag är en nybörjare på Texas Lutheran University. Jag var trött på att behöva använda skolans mediokra system för skolarbetet, om jag ens kunde få på en. Jag var på marknaden för min första dator. Jag har använt många datorer i det förflutna, däribland en bärbar dator, men det här är första som är bara min. Jag sparade pengar och hade en budget på omkring $ 850. Det måste vara en bärbar dator så jag kunde använda min dator i skolan och mitt hem. Det måste vara lätt bärbar, men inte så liten att jag inte kunde läsa det. Det behövs också för att ha bra batteritid så jag inte skulle behöva koppla in den när jag var i skolan. Den hade också att ha anständiga grafik att spela mina spel. En anständig hårddisk och en CD-RW-enhet var också nödvändigt för min musiksamling.

Var, hur och vad jag köpt

När jag först började titta runt, jag hade det tankesättet att bara köpa den billigaste Centrino laptop jag kunde hitta. Min inställning ändrades snabbt när jag talade med en försäljning konsult på en tegel och murbruk butik. Jag sa till honom min situation, och han rekommenderade Compaq Presario V2000Z . Han berättade också att grafiken i detta system kan hantera mina spel mycket bättre än Centrinos. Prislappen var det enda som oroade mig, $ 1200! Det var vägen ut ur min budget. Jag märkte att det var fullt lastad med en DVD +-RW-enhet, en FireWire-port och en kortläsare. Jag behövde inte dessa saker, så jag bestämde mig för att pröva lyckan med HPShopping.com webbplatsen för att konfigurera systemet som passar mina behov och budget. Jag kom fram till följande:

  • AMD Turion 64 ML-30
  • 14 "Widescreen XGA display (1280x768)
  • 128 MB delat ATI Radeon Xpress 200M
  • 512 MB delat RAM (1x512) (Senare uppgraderas till 1024 MB)
  • 60 GB 4200 RPM Toshiba hårddisk
  • DVD / CD-RW-enhet
  • Broadcom 54g 802,11 b / g WLAN w / SpeedBooster
  • 12-cell batteri
  • Altec Lansing-högtalare

Totalpris: 855,22 $ minus en $ 50 post-i rabatten. Jag skulle sätta denna laptop i budgeten kategorin. Måtten är 13,15 "(L) x 9,1" (B) x 1,29 "(min H) / 1,53" (max H). Även om jag inte har officiellt vägde det ännu, från vad jag läst i vikt bör vara ungefär sex pounds med 12-cells batteri.

Bygga & Design

Compaq Presario V2000Z ( större )

Grundkonstruktionen är svart på utsidan, silver på insidan. Jag gillar denna look, det är annorlunda än vad alla andra har. Min enda käbbel om den svarta utsidan är att det är lite för intetsägande. Uppgraderingar är mycket lätt tack vare de separata, märkta fack. Värme är inte riktigt i fråga med denna laptop, går det ganska coolt. Värme blir bara ett problem när du spelar videospel. Fläkten kommer ständigt vara på, i olika hastigheter, men ändå på, när du spelar spel.

Build-kvalitet är medelmåttig. Jag förväntade mig detta från en budget-system. Fallet är tillverkad av armerad plast som är ganska robust. Gångjärnen är gjorda mycket stark, även om displayen gillar öppna lite för lätt när jag plockar upp den. Jag får ringar när jag trycker på locket. De två spärrarna för att hålla den bärbara datorn stängd är den stabilaste komponenten på denna laptop. Min största klagomål om bygg-kvalitet är den optiska enheten. Det går inte att stänga spola mot sidan av den bärbara datorn. När du försöker plocka du fingret åt höger under "DVD-ROM" etikett går facket i enheten en liten direkt i luckan. Också trycka tummen i ärendet precis ovanför fallet på kanten över enheten, det ger lite och går in i enheten också. När jag säger går in i enheten, menar jag med triviala mängder, inget alltför allvarligt. Det gör mig bara känna lite orolig när det händer.

Skärm

Den widescreen är perfekt för visning av filmer i deras ursprungliga upplösning eller för att ha en ordbehandlare och webbläsare öppen sida vid sida. Skärmen kan enkelt göras för att vara tillräckligt ljust för all användning. Jag har den på 30% ljusstyrka för att spara på batteriet. Jag vände upp ljusstyrka och kontrast med hjälp av ATI programvara så jag inte dyker upp ljusstyrkan på skärmen för något längre. Den V2000Z kom med noll döda pixlar och har konstant, även belysning över hela skärmen.

Högtalare

Altec Lansing-högtalare på vardera sidan ( större )

De Altec Lansing-högtalare är mycket imponerande och lysa när du spelar DVD-filmer. De kan vridas upp, medan förlora minimalt kvalitet. Vid regelbundna lyssna volymer kan varje detalj höras. En annan bonus är där högtalarna är placerade. De är placerade på framsidan av den bärbara datorn. Det innebär att du kan stänga locket och ändå lyssna på musik. Högtalarna är ett av de lysande funktioner i denna laptop som skiljer det över genomsnittet när det gäller budget bärbara datorer.

Drives

Den medföljande DVD / CD-RW-enhet hade initialt ett problem där det inte skulle känna igen brända CD-skivor. HP hade inte rätt firmware på deras webbplats, så jag var tvungen att låta Windows installera enheten. Detta fast mitt problem. Jag har använt enheten sedan utan incidenter. Den läsa, skriva och skriva om hastigheter på enheten är alla 24x. Detta måste vara gränsen för bärbara datorer. Kvaliteten på installationen av frekvensomriktaren är mycket dålig (se "Skapa och design"). Mitt system kom med en 60 GB 4200 RPM hårddisk. Med alla mina program laddas, använder jag ungefär en tredjedel av hårddisken. Komma gånger med denna hårddisk kan vara långsam ibland (detaljer nästa avsnitt).

Processor och prestanda

Jag är förvånad med hastigheten på denna laptop. Jag har faktiskt en dator som kan hänga med mig! Använda bootvis.exe från Microsoft och min 1024 MB RAM, är starttid ca 30 sekunder (ge eller ta tre sekunder). Systemet bromsar bara ner vid hantering stora filer (hundratals MB filer). Till exempel öppnar en 903 MB installationsfil tar lite tid (en minut eller två). Också flytta stora mängder filer (hundra MB) kan ta några sekunder. Ingående spel kan ta en liten stund, men stänger dem är en blixt. Dessa nedgångar orsakas av den långsammare 4200 RPM hårddisk. Med hjälp av ett program som heter Fraps, mätt jag mina bilder per sekund när du spelar mina spel. Jag kan spela (15 fps) Half-life 2 vid full 1280x768 upplösning på medellång höga inställningar (trilinjär filtrering) och alla andra specialeffekter och filtrering avstängd. Jag spelar (20 fps) USA: s armé på 1024x768 med alla inställningar maxade ut. Far Cry kan enkelt spelas upp (30 fps) med förinställd 1024x768 upplösning med låga inställningar och medelstora texturfiltrering kvalitet.

Riktmärken

Nedan är resultaten som erhållits från att köra Super Pi, ett program som tvingar den bärbara datorns processor att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet:

Notebook Tid
Compaq Presario v2000z (AMD Turion 64 ML-30) 2m 14s
  Dell XPS M140 (1,86 GHz Pentium M) 1m 41s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Asus Z70A (1.6GHz Pentium M) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

Nedan är resultaten vunnits PCMark04 och 3DMark05 på v2000z (AMD 1.6GHz, $ 850 kostnad), är siffrorna jämfört med Dell XPS M140 (1.86GHz, $ 1.150 kostnad).

Futuremark PCMark04 poäng
Dell XPS M140 (1,86 GHz Penitum M, Intel-grafik) Compaq v2000z (AMD Turion 64 ML-30)
Multithreaded Test 1 / Komprimering 3,32 MB / s 2,48 MB / s
Multithreaded Test 1 / Filkryptering 26,66 MB / s 24,51 MB / s
Multithreaded Test 2 / Fil dekompression 23,46 MB / s 19,66 MB / s
Multithreaded Test 2 / Bildbehandling 10,87 MPixels / s 9,75 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / virussökning 1866,81 MB / s 1454,17 MB / s
Multithreaded Test 3 / grammatikkontroll 2,85 KB / s 2,41 KB / s
Arkiv Dekrypteringen 53,74 MB / s 49,09 MB / s
Ljud konvertering 2478,85 KB / s 2110,84 KB / s
Webbsida rendering 5,53 Sidor / s 4,15 Sidor / s
DivX Video Compression 50,35 FPS 42,96 FPS
Fysik Beräkning och 3D 98,57 FPS 68,99 FPS
Grafik minne - 64 rader 479,95 FPS 474,09 FPS
Futuremark 3DMark05 poäng
3DMark Score 274 3DMarks 504 3D Marks
CPU Score 2281 CPUMarks 3019 CPUMarks
Gaming Tester
GT1 - Return To Proxycon 1,1 FPS 2,2 fps
GT2 - Firefly Forest 0,9 FPS 1,7 fps
GT3 - Canyon Flight 1,4 FPS 2,2
CPU Tester
CPU-test 1 1,3 FPS 1,8 fps
CPU-test 2 1,8 FPS 2,2 fps

Som du kan se ovan, resultaten är nära, men Presario v2000z är mycket billigare än Dell XPS M140 så priset till prestanda är bättre för detta AMD maskin.

Nedan är resultaten som erhållits från att köra HDTune på Presario v2000z så att du kan se resultatet av hårddisken.

HD Tune Resultat
Överföringshastighet Genomsnittlig 20,7 MB / s
Åtkomsttid 18.8ms
Burst Betygsätt 65,7 MB / s
CPU-användning 4,6%

Tangentbord och pekplatta

tangentbord och pekplatta ( större )

Tangentbordet är mycket lyhörd och inte "Flex" en bit. Det har dedikerade knappar för volymkontroll och en en-touch WLAN på-knapp. Pekplattan är lika lyhörd. Den har inbyggd dedikerade områden för vertikal och horisontell rullning.

Input-output portar

Nedan finns bilder på varje sida av Presario v2000z och en lista över alla portar du får med denna bärbara dator:

L till R: Ström, HDD, AC LED, frigöringsknapp, Mikrofon och hörlursuttag ( större bild )

L till R: VGA-ut, LAN, modem USB-port, PC-kortplats och lås ( större bild )

12-cells batteri, Air Vent, AC-pluggen ( större bild )

L till R: USB-port, optisk enhet, S-video ( större bild )

  • 2 USB 2.0-portar (en på varje sida)
  • VGA-out
  • S-video
  • 10/100 Ethernet LAN
  • Integrerad 56K Modem
  • PC-kortplats
  • Mikrofon-in
  • Hörlurar ut

Trådlös

Den interna Broadcom 54g 802,11 b / g WLAN w / SpeedBooster har fantastiska snabbhet och räckvidd. Jag får min signal när jag är i min granne hus. Jag har fyra förbindelser tillgängliga i min hus

Batterilivslängd

Batteritiden med valfria 12-cells batteri med min normal användning är ca fyra timmar. Detta inkluderar en halvtimme session ett videospel. För bara surfar på webben, förlänger batteriets livslängd bara på den andra sidan av fem timmar. Med WLAN-off, batteritid höger vid fem och en halv timme. Basen 6-cells batteri får halv dessa tider. Den 12-cellen är dubbelt så stor som den 6-cells, så det sticker ut på baksidan och lyfter upp den bärbara datorn på baksidan. Detta gör att skriva enklare och hjälper till med ventilation för att hålla temperaturen nere.

Operativsystem och programvara

Den Compaq Presario V2000Z levereras som standard med Windows XP Home Edition med Service Pack 2, får en $ 79 uppgradering du Professional. Compaq erbjuder en CD med den ursprungliga programvaran samt en separat skiva för Windows XP. Den medföljande programvaran med alla system är:

  • Symantec Norton Antivirus 2005 (inkluderar 60 dagars kostnadsfri live uppdateringar)
  • Sonic RecordNow 7.x
  • InterVideo WinDVD 5,1
  • InterVideo WinDVD Creator (när de är konfigurerade med en DVD + /-RW)
  • InterVideo Home Theater
  • Apple iTunes för Windows
  • Muvee autoProducer 4.x
  • Adobe Acrobat Reader 6,1
  • Adobe Photoshop Album 2,1
  • Microsoft Windows Media Player 10
  • Microsoft (R) Fungerar / Pengar

Denna lista omfattar inte de många HP-program som kommer förinstallerade med ditt system. Dessa HP-program mosse ner systemet, så jag bara avinstallerat dem alla. Ingen av program är väsentliga.

KUNDSUPPORT

Den Compaq V2000Z levereras som standard med en 90 dagars program / ​​1 år maskinvara. Detta inkluderar gratis 24/7 telefon / e-post / chatt teknisk support. Standarden garanti skyddar mot hårdvarufel, inte oavsiktlig skada. Du måste betala extra för skador skydd. Kundtjänst e-post är till stor hjälp. Min erfarenhet med chatten var hemskt. Jag har ännu inte haft ett problem där jag var tvungen att ringa teknisk support.

Klagomål

Min största klagomål handlar om hur den optiska enheten är installerad. Det kan orsaka att bryta. Titta under "Bygg & Design" för detaljer.

Lovorden

Jag måste ge denna laptop beröm för sin förmåga att perfekt balansera grafisk prestanda och batteritid.

Slutsats

Fördelar:

  • Billig Widescreen
  • Snygg (när den öppnas)
  • AMD Turion-drivna
  • ATI Graphics
  • Altec Lansing-högtalare
  • One-touch Trådlös
  • Volymknappar

Nackdelar:

  • Bland utsidan ser
  • Billigt-installerade optiska enheten

Jag rekommenderar denna laptop till alla som är på en budget och letar efter en bärbar spel maskin som inte kommer att bryta banken. Jag rekommenderar också denna laptop för den som inte vill hålla sig till normen och vill gå med den alternativa AMD-processor.

Pris och tillgänglighet: Compaq Presario V2000Z Prissättning

Andra Compaq v2000z Omdömen från NotebookReview.com

  • Compaq v2000z Recension av chinna_n
  • HP L2000 / Presario v2000z / Compaq v2335 Recension
  • Compaq Presario V2000 Recension av Johnny Hsu
  • Compaq v2000z Recension av Aaron
  • Compaq Presario V2000 och HP DV1000 Jämförelse Recension av Mitch Gates


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar