onsdag 14 december 2005

Dell Inspiron 6000D (2,0 GHz, 1 GB) Recension (pics, specifikationer)

Dell Inspiron 6000D (2,0 GHz, 1 GB) Recension (pics, specifikationer)
av felipedana - 2005/12/14

av Felipe Dana, Brasilien

Dell Inspiron 6000D Recension

Dell Inspiron 6000D (klicka på bilden för större storlek)

Dell Inspiron 6000D (klicka på bilden för större storlek)

Inledning

Jag bor i Brasilien, men köpte min Inspiron 6000D -system från USA. Först var jag ute på HP DV1000 eller DV4000 som potentiella bärbara datorer att köpa. Däremot har dessa HP bärbara datorer inte erbjuda den högupplösta skärmen jag behövde. Dell erbjuder en högre upplösning skärm på många av sina bärbara datorer, så jag bestämde mig för att titta där. Dell Inspiron 6000 15,4 "laptop var en perfekt storlek för mina behov och erbjöd olika resolutioner ända upp till 1900 x 1200 (WUXGA), så jag bestämde mig för att gå med detta som mitt val av bärbara datorer.

Den 6000D är en mellanregistret laptop och beskrivs av Dell som ett "Prisvärd widescreen underhållning" laptop. Men även om beskrivs som "prisvärd" det kan bli dyrt beroende på hur du konfigurerar det - till exempel i mitt fall. Om du letar efter en hög spec kraftfull bärbar dator den normala vägen är att titta på Inspiron 9300, men 9300 var uteslutet för mig eftersom jag ville ha något mer portabelt att använda på plats (för tryckning och foto arbete jag Använd en dator för). Dessutom spelar jag inte spel så ATI X300 128MB dedikerat grafikkort i i6000D var mer än tillräckligt för mina behov.

Efter applicering en $ 700 rabatt kupongkod fick jag mitt system från Dell.com för runt $ 1.500. Jag beställde två batterier och konfigurerat 6000 med 1 GB RAM och en 60GB 7200 RPM hårddisk. Dell tar en hel del för detta batteri tillägg och uppgraderingsmöjligheter, men jag hade mycket begränsade ställen att köpa från, om du är i USA du är bättre att få RAM och en 7k100 hårddisk på Newegg och batteriet på eBay.

Dell Inspiron 6000D specifikationer över som:

  • Intel Pentium M-processor 760 (2.0GHz/2MB Cache/533MHz FSB)
  • 15,4 tums UltraSharp WSXGA + (1680x1050)
  • 1GB, DDR2, 533MHz
  • 128MB DDR ATI: s Mobility Radeon X300 PCI Express x16 Graphics
  • 60 GB 7200rpm hårddisk (Hitachi 7k60 HTS726060M9AT00)
  • 8x CD / DVD-brännare (DVD + /-RW) med dubbla lager (Sony)
  • Intel PRO / Wireless 2200 (802.11b / g) intern trådlös
  • Dell 350 Bluetooth intern trådlös kort
  • 80 Wh 9-cells litiumjonbatteri
  • 53 Wh 6-cells litiumjonbatteri
  • Windows XP Professional

Portar:

  • 1 IEEE 1394 (FireWire)
  • 4-USB 2,0
  • 1 SD / MMC-kortläsare
  • 1 VGA-bildskärm
  • 1 S-Video
  • 1 Mikrofon och 1 hörlurar / högtalare
  • 1 PC Card-kortplats
  • 1 Ethernet-port (10/100)
  • 1 telefonjack (uppringd)

Bygg och Design:

(Klicka på bilden för större bild)

(Klicka på bilden för större bild)

(Klicka på bilden för större bild)

Den initial utseende och första intryck människor har av Dell 6000 är mycket bra. Inspiron 6000 har en silver plast och en vita knutar runt kanterna.

Den bärbara datorn kropp är av fast bygga, skärmen böjs väldigt lite, inte tillräckligt för några krusningar på LCD även om du trycker den på baksidan av locket.

Jag hoppades att kunna säga att silverfinish ser ut och är ganska reptålig, men efter några veckor med den bärbara datorn, några repor syns på nära inspektion även om jag är mycket försiktig med den bärbara datorn.

Skärm:

Skärmen är vacker. Jag fick WSXGA + versionen som har en upplösning på 1680x1050. Det ser mycket liten på en 15,4 "LCD-skärm med den här resolutionen, men det är riktigt bra för mig, eftersom jag använder den för fotoredigering 90% av tiden. Egentligen denna display har bortskämda mig så mycket att jag köpte en Dell 2005 fpw till uppgradera från min gamla LCD, som jag använder för närvarande på VGA (monitor-out) port för 6000d som en andra skärm.

Efter kalibreringen visade skärmen är mycket bra färg / kontrast noggrannhet för en bärbar dator skärm. Det finns inget ljus läcker, gnistrar eller döda frågor pixel heller.

Talare:

Inspiron 6000D levereras med två stereohögtalare. Jag var inte förväntar sig mycket från högtalarna, men blev ganska förvånad över deras prestanda som var mycket bättre än jag förväntat.

Jag rekommenderar fortfarande externa högtalare om du lyssnar på musik eller spela spel ofta.

Processor och prestanda:

Det är där det här systemet verkligen skiner. Pentium M-760-processor med en 7200RPM hårddisk och 1 GB DDR2 533MHz RAM-minnet för en riktigt kvick system och alla program jag använder ladda riktigt snabbt.

Jag måste nämna att jag tweak alla mina system för att få ut det mesta av dem, jag bara lämna några program på start och inaktivera alla XP-visuella sopor.

Systemet tar ca 25-30 sekunder att starta upp XP Pro (räknat från det andra jag trycker POWER ON-tangenten på den andra jag kan öppna Windows Start bar med musen med automatisk användarinloggning).

Det tar cirka 5 till 7 sekunder för att öppna Photoshop CS2 för första gången (med andra program som körs), men det kan ta mindre än 2 sekunder om jag har öppnat det tidigare.

Grundläggande program som Microsoft Word, Excel, Firefox, IE, etc. last riktigt snabb - jag menar så fort jag kunde inte ens tid det, eftersom de alla lasten rätt när du klickar på genvägen, på mindre än en sekund.

Som jag sa tidigare, jag är inte en spelare, men jag har installerat demoversionen av BF2 för att se hur grafikkortet prestanda och jag kunde köra på 1280x1024 (extern bildskärm upplösning) alla mid-låga inställningar väl utan OC.

Det enda jag tänker på att uppgradera är 1 GB RAM till 2 GB RAM (max här systemet tillåter), jag faktiskt beklagar får bara 1 gig från Dell, jag använder Adobe Photoshop mycket för att öppna mycket stora RAW-filer och att äter system-RAM riktigt snabbt.

Prestanda:

Dell Inspiron i6000d (2,0 GHz Pentium M) benchmark resultat:

SuperPi (beräknas 2 miljoner siffrorna i noggrannhet): 1m 34s

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Dell Inspiron 6000 (2,0 GHz Pentium M) 1m 34s
Gateway 7426GX (AMD Athlon 3700 +) 1m 39s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Pentium M) 2m 28s

Nedan finns HD Tune benchmark resultat (Hitachi 60GB, 7200RPM hårddisk)

Nedan visas PCMark 04 benchmark-resultat (kör bara en gång)

Tangentbord och pekplatta:

(Klicka på bilden för större bild)

Jag älskar Inspiron 6000 tangentbord. Nycklarna är lätta att trycka på och inte kräver mycket kraft för att registrera en nyckel-strike. Innan jag fick den bärbara datorn, läste jag några recensioner med klagomål om "delete"-knappen på den översta (nära backstegstangenten), men jag faktiskt gillar det mycket. Om några timmar jag var van vid tangentbordet redan. Det finns ingen flex i tangentbordet - eller åtminstone inte tillräckligt att jag kan säga.

Pekplattan är trevligt, det har både horisontella och vertikala rullar och är OK att använda. Jag har använt det bara ett par gånger eftersom jag har en Microsoft Bluetooth-mus (förresten, är Bluetooth en stor funktion) och en Wacom tablett för fotoredigering, så pekplattan används endast vid de tillfällen jag är på väg och inte har en mus hands.

Ingångs-och utgångsportar:

På baksidan av Inspiron 6000 är en Ethernet-port, telefonlinje port 2 USB 2.0-portar, S-video och VGA-utgång och nätadaptern kontakten (Klicka på bilden för större bild)

Den högra sidan har en SD-kortläsare, mikrofoningång, hörlursutgång, 1 FireWire (4pin) port, 2 USB 2.0-portar och 1 PCMCIA typ II-kortplats (Klicka på bilden för större bild)

På vänster sida är bara DVRW enheten och den bärbara datorns lås.

Trådlöst:

Jag fick Dell 6000 med Intel PRO Wireless 2200 (802.11b / g) interna trådlösa kort och Dell 350 Bluetooth Internt trådlöst kort.

Låt mig först säga Bluetooth fungerar bra, som sagt ovan, har jag använt en Microsoft Bluetooth-mus och utbudet är imponerande, och inte behöva ta itu med en enda kabel är stor.

Å andra sidan, rekommenderar jag inte får Intel 2200BG-kortet, betala några extra dollar för 2915ABG kortet och du kommer inte ha några huvudvärk.

Jag använder en Netgear trådlös 802.11g router i mitt hus och det var inget jag kunde göra för att få dem att fungera tillsammans. Den ansluter till nätverket, men inte ta emot eller skicka några datapaket. Jag har också en gammal Netgear 802.11b router häxa fungerade bra, så jag testade den bärbara datorn med andra routrar och fick reda på att det fungerar med vissa men inte med andra (även om de är av samma modell och märke). Uppdatering av drivrutiner på kortet och / eller firmware på modemet INTE åtgärda problemet för mig då. Jag fick möjlighet att byta min router för en annan (samma modell, Netgear 802.11g) och mystiskt det fungerar nu.

Om du går till NotebookReview.com forum , kommer du att finna att det finns många människor som använder detta kort och har problem (inte bara med Dell-system), och den sista föraren från Intel verkar ha det fastställts för de flesta. Jag uppdaterade drivrutinen denna vecka men har inte haft möjlighet att prova med några routrar som inte gjorde det med arbete före.

En annan anmärkning också kan det låta som om det är routern problemet, men det är det inte. De routrar som haft problem med detta kort var alla fungerar bra innan med andra bärbara datorer innan, och jag även testat dem samtidigt med ett annat 2200BG kort på en bärbar dator från Toshiba och det fungerade felfritt.

Batteri:

Jag fick 6-cells och 9-cells batterier. De är av samma storlek, men de 9-cells versionen är tyngre.
Batteriets livslängd på i6000D är imponerande. Även med en 7200RPM hårddisk ger 9-cells batteri mig runt 5 timmar med skärmen på ljusstyrka 5 (på en skala från 1 till 8) med Wi-Fi och använda den bärbara datorn för att surfa på webben etc.

En mycket cool funktion bör jag nämna om detta batteri är att den har en knapp kan du trycka på för att lysa upp en indikator som visar hur mycket laddning kvar, detta fungerar även om batteriet inte är ansluten till den bärbara datorn.

OS / bloatware:

Bloatware (oönskade program) på Dell 6000 är verkligen dåligt! När du fisrt starta upp det finns cirka 13 ikoner i systemfältet och många, många program som körs i bakgrunden, är allt detta verkligen förnedrande för hela systemets prestanda. Det finns så mycket att bli av att jag starkt rekommenderar att formatera om systemet med en ny XP-skiva. Alla mina recension observationer och statistik baseras på en ny Windows-installation, formateras jag systemet efter ca 10-minuters använda Dell första installationen!

En annan sak att nämna, tar Dell återställa partitionen upp cirka 5 GB utrymme på hårddisken, så om du inte planerar att använda denna återställa partitionen (som jag), när du formaterar enheten, glöm inte att ta bort partitionen.

Slutsats:

Jag gillar verkligen Dell Inspiron 6000 D, och rekommenderar det till den som söker en 15,4 "bärbar dator.

Fördelar:

  • Bra priser
  • Bra prestanda (CPU, HDD)
  • Trevlig skärm
  • Ser bra
  • Bra batteritid

Nackdelar:

  • Överdriven bloatware
  • Ingen programvara / OS CD ingår

Pris och tillgänglighet: Dell Inspiron 6000D

Andra Dell Inspiron 6000 Omdömen från NBR:

  • Dell Inspiron 6000 Recension av Dragon_Myr (bilder, specs)
  • Dell Inspiron 6000 Recension av hanumantd (pics, specifikationer)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar