fredag 29 juni 2007

Lenovo ThinkPad X61s recension

Lenovo ThinkPad X61s recension
av ZAZ - 2007/06/29

av Ted Lynch

X61 är Lenovos Santa Rosa uppdatering till sin berömda ThinkPad X-serien av ultraportabla bärbara datorer. X-serien är synonymt med användbarhet och seghet på resande fot. Det finns två versioner av ThinkPad X61 : X61 och X61s. De bärbara datorer är nästan samma, med undantag för processorerna. X61 använder full effekt Core 2 Duos medan X61s varianten använder låg effekt versioner av Core 2 Duo. I allmänhet, kommer X61 erbjuda lite bättre prestanda medan X61s kommer att ha bättre batteritid. Denna översyn kommer att fokusera på låg effekt X61s.



ThinkPad X61s (Visa större bild)

Specifikationer

Här är specifikationerna för modellen som granskas:

  • Modell: X61s 7669-88U
  • Operativsystem: Vista Business 32 Bit
  • Processor: Intel Core 2 Duo 1.6GHz L7500 4MB L2-cache 800MHz FSB
  • Chipset: Intel i965M
  • Minne: 2GB DDR2 PC5300 2 Slots, 0 Öppna 4GB Max
  • Hårddisk: 100GB 7k100 Hitachi 7200RPM (HTS721010G9SA00)
  • Skärm: 12 "XGA UltraLight 1024x768 180 nits
  • Grafikkort: Intel X3100
  • Trådlöst: ThinkPad A / B / G / N
  • Ingångar: 88 tangenters tangentbord, styrpinne med UltraNav Knappar
  • Knappar: Ström, ThinkVantage, effekt upp och ned, tyst, och WiFi / Bluetooth On / Off Switch
  • Portar:
    • Tre USB-portar - En vänster sida, Två Höger sida
    • Fyra pin FireWire
    • Ethernet och modem
    • VGA ut
    • Hörlurar och mikrofon
  • Slots:
    • SD-kortläsare
    • Express-kortplats
    • Dock Connector
  • UltraBase
    • Modular Hitachi-LG GSA-U10N 8x DVD + / -R/-RAM
    • Fyra USB-portar - Två vänster sida, två bakre
    • Modem och Ethernet-portar
    • Hörlurar och mikrofon
    • Parallella och seriella portar
    • VGA ut
    • Två främre högtalare
    • Säkerhetslås
  • Batteri: Åtta Cell
  • Mått Med åtta Cell Battery:
    • Bredd - 10,5 "
    • Djup - 9,4 "
    • Höjd - 0,8 "(fram) / 1,4" (bak)
  • Vikt: 3,3 lbs.
  • Garanti: Tre år

Bygga & Design

Min första tanke när du drar detta de X61s ur lådan var - det här är liten. Sen hittade jag batteriet som är otroligt ungefär en tredjedel av den totala vikten av systemet. Jag har glömt hur liten X-serien är eftersom jag inte hade sett en på ett tag. Det gjorde min R60 tyckas ett städ. Det är roligt, för när jag fick min R60 verkade så liten i jämförelse med 15 "T42 jag hade använt tidigare. Självfallet min R60 inte fick mycket kärlek under X61s stanna hos mig. Smal och trim är nyckelorden för X61s. Med en vikt på lite över tre pounds med åtta cellsbatteri är X61s helt bärbar. Bara kasta den i ditt man-bag/purse och du är redo att gå. Det är också en tum tjock, vilket gör det lätt att använda i trånga utrymmen. Jag misstänker att om du gillade den gamla X60 design, du kommer att älska den nya X61. Det ser inte ut som det har förändrats så mycket. Det är naturligtvis svart och fyrkantig som alla ThinkPad. ThinkPad ägare värde funktion framför form. Det är typ av tråkiga, men jag gillar det. Dessutom vill du inte vara locka en hel del uppmärksamhet när du bär runt din dyra bärbara dator.


ThinkPad X61 bredvid min 14 "R60 i olika poser (se stor bild)

Sammantaget anser X61s bergfast, passform och finish på det är utmärkt. Det fanns inga luckor eller dåligt delar. Basen är tillverkad av en robust plast. Skärmen lock är mag-legering och skärmen är fäst vid basen med hjälp av stål gångjärn. När du trycker på baksidan av skärmen, det gör det inte rippel så mycket som böj, men ändå såg det ut som det kan ta stryk. En sak som förvånade mig var den lösa skärmen. Jag är inte säker på om detta är ett problem eftersom det är en förproduktion modell eller om något någonstans var inte tätt. När jag först använde X61s jag lätt kastas det på soffan dynan, som jag har gjort med alla mina ThinkPad öppnade skärmen hela vägen. Det fick mig att lägga märke skärmen på min R60 var fastare. När jag försöker öppna min R60 med en hand, kommer det inte låta mig. Jag skulle kunna göra detta med X61s. Skärmen inte röra sig alls under användning men jag vill inte ge intryck av att det var super lös, men det verkar ha en ljusare beröring än andra ThinkPad jag har använt.

Skärm

Lenovo har beslutat att hålla fast vid gamla vanor på X61s genom att bo med en standard bildförhållande skärm. Skärmen är också matt som är meningsfullt eftersom det kommer att användas i situationer kontorstyp. Denna modell hade den ultralätta skärmen, vilket är ungefär 20% ljusare än standard X-serien skärm. Skärmen var mer användbara utanför än min R60 som har en 150 nit skärmen, som standard X61 skärm.


R60 till vänster, desto ljusare X61s till vänster, både på full ljusstyrka (se stor bild)

Jag gillade skärmen på X61s mycket. Det var klar och ljus, ljusare än min R60. Det fanns vissa läckage längst ned på skärmen, men bara märkbar när skärmen var svart. Skärmen hade inga döda fastnat pixlar. Det finns 15 ljusstyrkenivåer på X61s. Jag gillade skärmen i 5-7 sortiment, men trodde något tre eller högre var användbara. Vid den ljusaste inställningen är det kanske en smula tvättas ur, men bra för normal användning. Jag tror inte att någon kommer att klaga om det inte är tillräckligt ljus.


De X61s i olika vinklar. Som du kan se vita rättvis bättre i en vinkel. (Se stor bild)

Som med de flesta andra bärbara datorer utan en IPS-skärm, betraktningsvinklarna är inte stor, men sweet spot var tillräckligt stor för att möjliggöra vissa justeringar. Efter att ha använt högre upplösning bärbara datorer för ganska länge, tog XGA-upplösning på X61s tag att vänja sig. Jag förstår att det är liten anteckningsbok, men något ovanför XGA skulle vara trevligt. Kanske jag begär för mycket.

CPU och prestanda

När du ser en bärbar dator med en låg spänning processor, tenderar man att tänka på sämre prestanda. Detta är definitivt inte fallet på X61s. De X61s har Intel lågspänning Core 2 Duo L7500 CPU. Liksom dess mer strömkrävande syskon har det 4 MB L2-cache. Det är en del av Intels nya Santa Rosa plattform som bygger kring Core 2 Duo processor. Dess huvudsakliga prestandauppgradering är snabbare 800MHz FSB, vilket kan ned klockan som processorn. Den andra stora förbättringen är Intels nya Turbo Memory. Detta X61s hade inte Turbo Memory, även om det är tillgängligt på andra modeller. Trots kör på halv kraft av andra Core 2 Duo-processorer, prestanda åtminstone på riktmärkena tävlade de X61s ganska bra jämfört med andra bärbara datorer med Core 2 Duo. Med 2 GB minne och en snabbare hårddisk, var resultatet mycket bra. Under dagligt bruk som Office och Internet, som jag misstänker att X61s kommer att användas för ganska ofta utförde det liksom andra bärbara / dator jag använt. Jag skulle ha några problem med den här maskinen som min huvuddator. Jag sprang några ljudkodning och Photoshop tester på både min min R60 och X61s. De X61s var snabbare än min R60, men inte med stor marginal.

Riktmärken

Super Pi

SuperPi är ett verktyg för att mäta relativ CPU-prestanda. Som du kan se L7500 på X61s utmärkte sig väl mot andra snabbare Core 2 Duo bärbara datorer. Den X61s är nästan lika snabb som X61 som använder den vanliga Core 2 Duo och körs på 2,0 GHz.

Notebook Tid
ThinkPad X61s (1.6GHz Core 2 Duo L7500) 1m 08S
ThinkPad X61 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300) 1m 01s
MacBook Pro (2,4 GHz Core 2 Duo T7700) 53s
HP 6515b (1.6GHz Turion64 X2 TL-52) 2m 05s
ThinkPad T42 (1,8 GHz Pentium M 745) 1m 58s
Sony TX850p (1,2 GHz Core Solo U1400) 1m 22s
Dell D420 (1,2 GHz Core Duo U2500) 1m 57s
PortableOne UX (2,0 GHz Core 2 Duo T7200) 1m 04s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S
ThinkPad R60 (1.66GHz Core Duo T2300e) 1m 26s
Lenovo C100 (1,5 GHz Celeron M) 2m 19s
VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M 740) 1m 45s

HD Tune

Nedan är en skärm lock Hitachi 7200RPM hårddisk på X61s.


Hitachi 7k100 på X61s (se stor bild)

3D/PCMark05

PCMark05 är en benchmarking program som jämför systemets totala prestanda. Som du kan se från resultaten nedan gjorde de X61s väl jämfört med andra nya bärbara datorer, även om dess CPU körs på halva makten. Jag valde att inte kasta upp en 3DMark poäng i ett diagram eftersom X61 använder den integrerade Intel-X3100 grafikkort. 3DMark poäng var ganska låg 867. Även om det kommer att köra Aero bara bra, du förmodligen inte kommer att göra 3D-spel på det inom en snar framtid. Åtminstone tills Intel reder ut föraren frågor.

Notebook PCMark05 Score
ThinkPad X61s (LV 1.6GHz Core 2 Duo, Intel X3100) 3.610 PCMarks
ThinkPad X61 (2,0 GHz Core 2 Duo, Intel X3100) 4.153 PCMarks
ThinkPad R60 (1,66 GHz Core Duo, Intel 950) 2.975 PCMarks
Fujitsu A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel 950) 2.994 PCMarks
MacBook Pro (2,4 GHz Core 2 Duo, Nvidia 8600M) 5.536 PCMarks
Vaio SZ-110B (1,83 GHz Core Duo, Nvidia 7400) 3.637 PCMarks
ThinkPad T61 (2,0 GHz Core 2 Duo, Intel X3100) 4.084 PCMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 4.555 PCMarks
Asus G1J (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, Nvidia 7700) 3.427 PCMarks
HP dv2500t (1,83 GHz Core 2 Duo, T7300 Intel X3100) 3.376 PCMarks

Drives

Optisk enhet

För att hålla nere vikten på X61s inte har en optisk enhet, men en är tillgänglig via UltraBase. Det är Hitachi-LG GSA-U10N 8x DVD + / -R/-RAM enhet. Det brinner DVD-skivor i 8x och CD-skivor 24x. En fullständig dvd bränna klockade in på ca 13 minuter medan en CD var omkring fem och en halv minut. Liksom T-serien, är den enhet i UltraBase en superslimmad 9,5 mm höjd enhet.


Hitachi-LG GSA-U10N bredvid MATSHITA UJ-850 från min R60 (se stor bild)

Viken på kajen är också modulärt så du kan använda den modulära batteri eller hårddisk om du vill. Jag brände ett par CD-skivor och återställningsskivorna. Jag har inte några problem med brända skivor.

Hard Drive

De X61s kom med Hitachi 100GB 7k100 hårddisk. Boot gånger var lite långsam på grund av Vista startar långsammare än XP och alla verktyg ThinkVantage vänder på med maskinen. Kassera de jag inte använder, rusade boot tider upp några, men inte lika snabbt som en XP-maskin. Prestanda gång inuti Windows var bra.

Minne

Det X61s har två minneskortplatser med 4GB max. Båda finns på undersidan av den bärbara datorn för enkel åtkomst.


(Se stor bild)

De minnesplatser på X61s. Du kan också den enda högtalare.

Tangentbord området

Tangentborden på mindre bärbara datorer är ofta ett problemområde, inte så på X61s. Den X61s tangentbordet är i ett ord - läckra. Tangentbordet är fast - ingen sponginess här. Nyckel resor och djup är utmärkta. Det är den bästa ultraportabla tangentbord jag har använt. Tangenterna verkade en smula mindre än de på min än tangenterna på min R60. Jag är inte säker på det faktiska% mindre, men skriva på det var en glädje. Jag skriver alla mina recensioner på omdömet bärbara för att få en känsla för den bärbara datorns tangentbord. Några av funktionstangenterna som Caps Lock och backsteg är mycket mindre på X61s. Jag fann mig ofta mishitting dem, men jag tror att om detta var din vanliga bärbara dator, skulle du få kläm på det snabbt.


Den X61s tangentbord (Visa större bild)

ThinkPad X61only levereras med en styrpinne som är en stänga för några inklusive mig själv. Jag kanske inte har hittat min groove, men jag tycker TrackPoint är mer arbete än en pekplatta. Efter att ha använt det i några veckor nu har jag vuxit till att ha en ny uppskattning för TrackPoint. Med tanke på den lägre upplösning på X61s skärmen är rullning en mycket viktig verksamhet i synnerhet i saker som internet och Office. För att bläddra, har TrackPoint ingen inbördes. Jag ställer alltid den röda knappen på mina ThinkPad att bläddra. Tryck bara på mittknappen och det flyger. Det skulle inte vara mitt första val, men jag skulle definitivt leva med det.

Bredvid UltraNav knappar är fingeravtrycksläsaren. Det är det bästa jag har använt. Programvaran var lätt att installera och korrekt läsa fingertoppen varje gång. Jag använde även det efter att ha hållit en kall dryck som många gånger har sotigt upp andra fingeravtrycksläsare jag har använt.

Batteri & AC

Användare som köper X61 för avsikt att ta det med dem, vilket gör batteritid av största vikt. Det finns tre batteri alternativ för X61 (er): en smal fyra cell, en förbättrad fyra cell och en åtta cells batteri. Översynen Enheten kom med större åtta cells batteri. Det var både en välsignelse och en förbannelse. Utrustad med större åtta cellsbatteri var batteritid inget ont om spektakulära. Ställa in skärmen till 7/15, till CPU Låg i Power Manager och WiFi på, kunde jag få sex timmar och 33 minuters batteritid göra saker som att arbeta om översynen, redigera foton och Internet. Testa det var förbannelsen. Jag hittade personligen sitter vid datorn för att tid är svårt. Jag fick regelbundet få upp att sträcka eller göra andra saker, se på skärmen var på medan jag var borta. Om du skulle dämpa skärmen mer som jag tror är genomförbart eller stänga WiFi av, kan du få ännu bättre resultat. Förutom att sticka ut på baksidan och lägga om en halv kilo i vikt, höjer det större batteriet även botten av X61s lite, inte så mycket som sagt HP DV2500, men värt att nämna. De X61s använder också en ny mjukvara batterisparande kallas batteri Stretch.


Batteriet stretch programvaran på X61s (se stor bild)

Det bland annat ställer skärmen till den lägsta nivå som gjorde det svårt att använda. Det verkade lite onödigt eftersom du kan göra allt detta i alla andra håll i Windows, men jag antar att det är trevligt att ha en plats. Nätadaptern på X61s är mycket liten vilket är trevligt för en ultraportabel. Det finns inget värre än bär en £ 3 anteckningsbok med en £ 2 adapter. Det får lite varmare än vanligt, men inget att oroa.

Värme & Buller

På grund av sin tunnhet de X61s kan bli ganska varmt, särskilt om rummet där du är är varm. Jag märkte också värmen när jag använder den i parken och det var över 80 Â °. Det är inte för varmt att använda, men du kan hitta dig själv med svettiga handflator efter ett tag. Den högra handledsstödet, som jag tror är där WiFi kortet ligger, och undersidan av den bärbara datorn var de varmaste områdena. Den har en huvudsaklig ventil för att trycka ut den värme som ligger på vänster sida. När den kommer igång, det skjuter i luften i rask takt, vilket också gör det lite bullriga. Hitachi 7k100 på X61s var lite bullriga också, vilket gör X61s lite bullrigare än din genomsnittliga bärbara dator. Personligen är jag inte alltför känslig för buller, men jag vet att några är mer känsliga. Jag har använt både Hitachi och Seagate 7200RPM hårddiskar. Vissa gillar mitt är extremt tyst (jag nästan aldrig höra min), medan andra kan vara mer bullriga. Det kan vara drabbade eller missar om vad du får.

Trådlös & Nätverk

De X61s kom med ThinkPad A / B / G / N trådlöst kort. Det är Atheros kortet. Jag hade inga problem med kortet. Jag tog X61s till parken för att knäppa några bilder för översynen. Jag kunde använda gratis WiFi-anslutning från det lokala biblioteket som var på andra sidan av parken och tvärs över gatan. I X61s har också Bluetooth. Återigen hade jag inga problem hakar någon av mina Bluetooth-enheter. Det X61s levereras med Lenovos Access Connections, ett verktyg för att hantera nätverkslänkar. Personligen föredrar jag att låta Windows göra det eftersom det gör ett bra jobb och det är en sak mindre att starta med Windows, men om du använder din maskin på flera nätverk, är de extra funktionerna i Access Connections ett användbart verktyg.

De X61s kan även fås med WWAN-tjänsten från antingen Verizon eller Cingular. WWAN kan du använda mobilnätet för bredbandsanslutning till Internet. Översynen Enheten hade inte denna funktion som förmodligen är bra eftersom jag bor över en timmes bilresa från någonstans där jag kunde rimligen förvänta sig att få tjänsten. Heck, har det bara varit ett år då vi har fått bredband till ett rimligt pris.

Hamnar och Anslutningar

Utrymmet på sidorna av X61s är naturligtvis begränsad, men jag tror Lenovo har gjort ett bra jobb att sätta på alla portar som en typisk användare kommer att behöva. Jag bifogade dockan för bilderna så att du kan se vad du får med det också. Framsidan av X61 har WiFi på / av-knapp. Dockan ingår knappen dockan makt och lås brytaren.


Framsidan av X61s i sin docka (se stor bild)

Den vänstra sidan av X61s har en USB-port, VGA-kontakt, Ethernet-port, Express-kortplats och SD mediekortläsare. Dockan har två extra USB-portar, en utmatningsmekanismen och knapp.


Den vänstra sidan av X61s medan dockningsstationen (se stor bild)

Den bakre delen av X61 innehåller batteriet. Dockan har modemet och Ethernet-portar, linje in och ut, parallella och seriella portar (någon fortfarande använder dessa?), VGA-kontakt, två USB-portar och strömuttag.


Baksidan av X61s. medan i dockningsstationen (se stor bild)

Den högra sidan av X61s har fyra anslutning stifts FireWire,. Två USB-portar och linje in och ut. Dockan har ett lås och Ultra Bay.


Den högra sidan av X61s. (Se stor bild)

Dockning

Trots att födas att resa, är X61s kommer att tillbringa lite tid hemma eller på kontoret. Med UltraBase har Lenovo du omfattas.


De X61s ansluten till min 19 "Acer skärm (se stor bild)

Du kopplar bara in den basen, och du kan använda den stora bildskärmen och alla andra tillbehör en vanligtvis förknippar med ett skrivbord. Plus att du får användning av den optiska enheten som X61s saknar utan dockan. Jag har avancerad Mini Dock för min R60. Det fungerar ganska bra. Det är precis som att vara på en stationär, men du kan koppla ur den och vara på väg. En annan trevlig funktion av dockan är det tillåter dig att bara behöva hålla en maskin i stället för en stationär och en bärbar dator.

Ljud

De X61s är en ultraportabel bärbar dator. Som sådan måste kompromisser göras. Tyvärr för audiofiler, högtalarna är en av dessa kompromisser. Det finns en högtalare. Det ligger på undersidan av den bärbara datorn. Medan ljudkvaliteten var OK, det var nog bra nog för YouTube-videor eller lyssnar på några låtar om du inte är alltför noga ljud, men om du vill göra något där volym och kvalitet beträffar skulle ett par hörlurar går en långt. Den UltraBase som följde med denna modell har två frontmonterad högtalare som tar upp ljudkvaliteten till en mer respektabel nivå, om du är villig att bära runt med dig.

Programvara

De X61s kom med Vista Business 32-bitars utgåva. Detta har varit min första ökad användning av Vista. Efter att jag fick ett par saker listat ut som att stänga av User Account Control (kandidat för Vista mest irriterande funktion) och ställa in brandväggen, sprang saker ganska smidigt. Liksom alla ThinkPad, kommer X61s med Lenovos ThinkVantage Tools. ThinkVantage Tools är en fördjupad uppsättning mjukvaruverktyg som gör att du kan hantera och säkra dina data / st. Medan ThinkVantage Tools har sin plats, jag brukar bara välja och vraka de som jag använder. Det var en jättestor 98 processer när jag startat upp i Vista som jag tror har bidragit till långsammare boot gånger.


Aktivitetshanteraren på X61s (se stor bild)

Bloatware hölls till ett minimum (oräknat Symantec), men X61s kom med den fruktade Microsoft Office rättegång. Jag förstår inte varför OpenOffice är inte ett val här. Det är inte som det skulle kosta mycket, men vad vet jag? Jag hoppas detta inte är en hal utförsbacke för Lenovo. Inte få en massa crapware när man köper en ThinkPad är ett av de bättre skäl att få en ThinkPad. Det var inte mycket annan programvara på maskinen, utöver de vanliga misstänkta som Diskeeper och PC-Doctor som kommer på alla ThinkPad. Jag tyckte att det är konstigt att de inte innehåller någon bränning eller DVD tittande programvara eftersom maskinen kom med UltraBase. Lyckligtvis finns det bättre fri programvara sppd flyter runt på Internet.

Garanti och support

En anpassad att beställa X61s börjar med ett års bas garanti, men naturligtvis Lenovo kommer att låta dig uppgradera för en avgift. Vissa förkonfigurerade modeller som denna kommer med tre års garanti. Att vara en business class-modellen, är stöd för X61s USA-baserade vilket är ett stort plus. ThinkPad är vanligtvis vid eller nära toppen stöd kvalitet. Jag personligen har alltid haft bra stöd från Lenovo.

Slutsats


Den X61s har varit en fin kontrast till min R60. Jag gillar min R60 mycket, men ibland verkar det tungt för mig. När jag får min nästa bärbara dator, kan jag gå med något mindre som detta X61. Efter att ha tillbringat en tid med X61s, kan jag se varför människor har sådan entusiasm för X-serien och varför det är ofta så väl över. Om du är en person som behöver mycket rörlighet eller bara vill ha en liten anteckningsbok, gör X61s ett övertygande argument. De X61s förefaller mig att erbjuda det bästa av två världar. När du vill vara mobila, det är lätt och tålig med en fantastisk tangentbord, smidig prestanda, nästan hela dagen batteritid och alla anslutningar man kan rimligen behöver. När du har fastnat på kontoret, bara hålla den i dockan och det är precis som att vara på en stationär dator. När jag får min nästa bärbara, min tid med X61s har gett mig gott skäl att överväga den eller dess avlidna djur.

Fördelar

  • Bra byggkvalitet
  • Zippy prestanda
  • Lång batteritid
  • Light Weight
  • Klar och ljus skärm
  • ThinkVantage Tools
  • Marvelous tangentbord
  • Dockningsalternativ

Nackdelar

  • Lös skärm
  • Enda högtalare
  • Office Trial


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar