torsdag 21 juni 2007

Sony VAIO TZ recension

Sony VAIO TZ recension
by Outrigger - 2007/06/21

Orsaker till Inköp

Jag verkligen inte anser mig själv en väg OROAR ens vildaste fantasi, och har alltid ogillat ultra bärbara på grund av deras underpresterande komponenter och en liten skärm. Så varför skulle jag välja en av de minsta och tunnaste ultrabärbara datorer runt? Läs vidare för att ta reda på!

Min sista laptop var en ThinkPad T60p 15 "skärm som var den lättaste bärbara datorn jag har haft, men efter ett tag, vikten precis börjat att komma till mig. Jag var nästan redo att köpa Sony TX när någon på detta forum meddelade att Sony kommer att komma ut med sin efterträdare, TZ-serien. Bilder var knappa, men när man gjorde pop-up, jag sålde, och det var när jag inte ens vet dess specifikationer ännu.

Var och hur Köpta

På den tiden endast en webbplats var redo att sälja TZ och det var importören dynamik. Jag ringde upp dem och fick höra att de skulle börja ta emot beställningar från den sista veckan i maj och det var redo för pre-order. Att vara tidigt ute har sina priser. När du har konfigurerat top of the line-modellen, kom ut till över $ 3300 vilket var mycket mer än vad jag ville betala.

Ett par veckor senare, nämnde ett forum ledamot en japansk import PriceJapan.com webbplats. Min beställning gjordes maj 31 efter många förfrågningar via e-post. Inklusive alla uppgraderingar som SSD-hårddisk, 2GB RAM och Standard batteri, kom det till $ 2.744 med frakt via DHL. Eftersom det kommer med Vista Basic japanska du måste installera en egen operativsystem om du inte är bra med vad som finns på den. Efter väntar på vad som kändes som en evighet, fick jag slutligen den 18 juni ..

Bygga & Design

Det första som kommer till ditt sinne är hur löjligt liten denna ultraportabla är. Även adaptern har miniatyriserade!

Jag kan bara säga att detta är den snyggaste bärbara datorn jag någonsin lagt mina ögon på, bar inget. Den väger bara 2,5 £ med standard (medium) batteri jag valde istället den lätta (liten) vilket skulle minska den till en ännu lättare £ 2,25. TZ utstrålar bara bra byggkvalitet och hantverk. Den låga vikten är huvudsakligen bidragit med hjälp kolfiber och LED-screen-teknik.

Titta på det från olika vinklar, kan du berätta att Sonys konstruktörer har tillbringat mycket tid på att försöka göra allt så elegant, tunn, robust och lätt som möjligt.

En riktigt unik funktion är placeringen av strömbrytaren. Det ligger inom den högra sidan cylindriska gångjärn och lyser grönt när datorn är påslagen och orange i standby. Gångjärnet påminner mig om Asus W3J, men denna design har överförts från VAIO X505 där TZ drog mycket inspiration från.

Det finns totalt fyra färger att välja mellan: Svart, Premium Carbon, Bordeaux och Champagne Gold. De är alla gjorda av kolfiber, den enda skillnaden är bara färgerna. Jag ville ursprungligen Bordeaux färg, men jag bestämde mig för mig, bäst underskattade men ändå unikt utseende skulle vara Premium Carbon på grund av dess kol vävning mönster på locket.

Modellen jag konfigurerade nedan:

  • Sony Modell: TZ90
  • Processor: Intel Core 2 Duo U7600 1,2 GHz, L2-cache: 2 MB CPU-
  • RAM: 2 GB (2 GB max)
  • Chipset: Intel 945GMS Express
  • Lagring: 32GB Solid State Disk
  • Optiska enheter: Dual Layer DVD Super Multi-enhet (DVDA ± R DL)
  • Grafisk / Video
    • Chip: Intel 945GMS Express
    • VRAM: 256 MB (delas med huvudminnet)
    • Display: 11,1 "WXGA TFT
    • Upplösning: 1366 x 768 pixlar
    • Extern Upplösning: 1600 x 1200 pixlar
  • Ljudanläggning Ljud:
    • Intel High Definition Audio
    • Inbyggd stereohögtalare
    • Inbyggd monomikrofon
  • Interface Card Slot: ExpressCard/34, SD / MMC / Memory Stick PRO
  • Kommunikation: 802,11 a / b / g, 10/100/1000 LAN, Bluetooth v2.0 + EDR, 56K v.90/v.92 Modem
  • Integrerade portar: USB 2,0 x 2, i.LINK (S400), Min D-sub 15pin, hörlurar, mikrofon, inbyggd webbkamera, Tangentbord: 87 nyckel, 17mm delning, 1,7 mm slaglängd, Intelligent pekplatta
  • Batteritid:
    • Lätt batteri VGP-BPS11: 6 timmar (Verkliga 3 timmar)
    • Standard batteri VGP-BPL11: 12 timmar (Verkliga 6 timmar)
    • Förbättrad batteri VGP-BPX11: 18 timmar (Verkliga 9 timmar)
  • Strömförbrukning: A / C adapter: 40W, 100-240V / 50-60 Hz

Sony kan du ha flera konfigurationer av hårddisken / optisk enhet kombination. Du kan ha:

  • 2,5 "160GB utan DVD-enhet.
  • 32GB SSD med DVD-enhet.
  • 32GB SSD med 2,5 "160GB hårddisk
  • 1,8 "100GB med DVD-enhet.

Men jag ser inte ett alternativ för 1,8 "+ 2,5" HDD.

Tänk på att dessa inte under drift. Åtminstone just nu, kan du byta inte en DVD-enhet om du redan har en 2,5 "hårddisk där. De är alla förkonfigurerade på fabriken. Jag är säker över tid, kommer vissa Modders försöka göra just detta, men jag är inte beredd att ta en sådan dyr chans.

Skärm

Liksom många som har sagt före mig, dessa LED-skärmar är helt fantastisk att visa. Det är svårt att föreställa sig att dessa tekniker skulle kunna göra en så liten och tunn skärm så ljus och skarp. Även om jag är ingen Photoshop professionell, är denna skärm bara fantastisk. Min tidigare ThinkPad skärm var matt IPS som hade fantastiska betraktningsvinklar oavsett om det vertikalt eller horisontellt, men saknade ljusstyrkan. Efter att ha använt en IPS-skärm, det är lite svårt att gå tillbaka till en icke IPS skärm, men min oro helt försvunnit efter att du slagit den bärbara datorn på. De vinklar naturligtvis kan inte konkurrera med en IPS-skärm, men färgerna ser mer mättade och det är mycket ljusare och skarpare.

Medan horisontella vinklar var mycket bra, vertikala vinklar inte stor.

Jag märkte inte något ljus läckage eller döda pixlar. Alla färger är jämnt fördelade och enhetlig i hela skärmen.

Eftersom skärmen innehåller den senaste LED-tekniken, är det extremt tunn, och när du lägger i kolfibermaterial gör konstruktion mycket robust och stark och lätt, starkare än magnesium. Jag hade trott att byggandet skulle vara mycket lik den TX i att när man trycker på baksidan av locket, skulle det ge ringar på vattnet väldigt lätt, så jag blev positivt överraskad när även blygsamma tryck tillämpades, kunde jag inte få skärmen till några ringar.

Prestanda

Jag blev lite besviken över att denna laptop som verkar använda den mest moderna material för dess konstruktion inte använde den senaste Intel-plattformen Santa Rosa, även om många mellanregister bärbara datorer som kommer ut nu införliva det till sina line-ups. Men för mina användningsområden som huvudsakligen internetsökning, film / TV-tittande och ljus spel, kommer Santa Rosa gör ingen skillnad. Men dess alltid bra att ha det senaste och bästa särskilt när du betalar en hög premie för en produkt.

En anledning som jag föreställa mig varför Sony inte gick den senaste plattformen vägen är syftet med denna laptop ska användas utan att anslutas i väggen så länge som möjligt, och Santa Rosa kräver nästan dubbelt mer makt än den nuvarande Napa-plattformen, och när detta skrivs, inte Intel ännu inte har ULV processor för deras senaste plattform.

En av mina största bekymmer gå med SSD var att jag var rädd att det skulle vara mer av en gimmick än en rejäl skjuts över den konventionella hårddisken. Men jag är väldigt glad att kunna rapportera att det finns en sådan märkbar skjuts speciellt under Windows Boot-up tid som jag är villig att offra utrymme över hastigheten. Inte längre jag krypa när jag behövde starta om.

Några skäl till varför jag valde SSD konfiguration på grund av dess många fördelar jämfört med konventionella hårddisken.

  • Snabbare uppstart
  • Snabbare på slumpmässiga I / O
  • Lägre läsa och skriva latens (söka) tid, hundratals gånger snabbare än en mekanisk hårddisk
  • Mycket mer resistenta mot G-chock
  • Ingen defragmentering
  • Ingen värmeeffekt

Det verkar som de viktigaste klagomålet ägarna av TX-serien har var den långsamma 4200rpm hårddisk är flaskhalsen. Speciellt med Vista installerat, är starttid otroligt långsamt och starta program. Starttid från att trycka på strömbrytaren för att kunna starta program är 40 sekunder platt, snabbare än mitt skrivbord med en Raptor 10k rpm disk. Nu är snabb!

Riktmärken

Följande är några riktmärken för att ge dig en uppfattning om hur TZ90 utför.

Super Pi Jämförelse resultat

Super Pi ger en indikation på total CPU-hastighet.

Notebook Tid
Sony VAIO TZ90HS (1.2GHz Core 2 Duo ULV U7600) 1m 50s
Sony VAIO TX850p (1,2 GHz Core Solo) 1m 55
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

Inte så bra som jag hade hoppats, men ändå inte så illa för en 1,2 GHz ULV-processor.

PCMark05 Jämförelse Resultat

PCMark05 tester systemets totala prestanda.

Notebook PCMark05 Score
Sony VAIO TZ90HS (1.2GHz Core 2 Duo ULV U7600) 2.517 PCMarks
Sony VAIO TX850p (1,2 GHz Core Solo) 1.428 PCMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 2.981 PCMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 2.420 PCMarks
Toshiba Satellite A135 (Core Duo T2250, Intel GMA 950) 3.027 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 3.637 PCMarks
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 2.732 PCMarks
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 3.646 PCMarks

Jag väntade en lägre poäng, så jag blev förvånad att det var lika bra som det gjorde. Men i min erfarenhet, syntetiska benchmark poäng har liten betydelse för verkliga prestanda

HD Tune

HD Tune mäter hårddiskens prestanda:

HD Tune

Som ni kan se, det är där TZ verkligen skiner. En av de största fördelarna är åtkomsttiden. I det här fallet, bara 0.3ms.

Är att det har samma Intel-grafik chipset, bestämde jag mig att inte köra 3DMark05 som bara skulle poäng mellan 300 till 400 poäng. Definitivt inte en spelautomat.

Värme och buller

Jag trodde att min tidigare ThinkPad teg. TZ blåser ThinkPad ur vattnet. Med andra ord, är det dödstyst. Det enda jag hör är när DVD-enheten sätts på eller när det spinning en skiva. Jag måste sätta mina öron som ventilen för att höra något.

Vid kraftig användning blir det varmt nära vänster bakre undersidan, men inte uncomfortably. Emellertid förblir överallt sval vid beröring, en annan fördel med SSD-enhet.

Merparten av tiden, är samma område bara varm och mycket bekväm på knä.

Batteri

Jag valde den standard storlek som är i jämnhöjd med baksidan av maskinen, men har en liten liten bula på undersidan som lutar den bärbara datorn ca 10 grader i bak. Dess faktiskt en bra sak eftersom det ger den bärbara datorn lite andrum och det knappt lägger några bulk till det medan fördubbla sin makt. En annan viktig anmärkning är att batteriet inte vinglar när den placeras i den bärbara datorn. Inte vattentät tätning tät heller, men det är säkert nog att när du skakar den bärbara datorn, inte skapar något buller.

Sonys webbplats anger att lätta (standard) batteri ger dig 6 timmars användning, kommer standarden att ge 12 timmar och den förlängda ger 18 timmar. Jag tror dessa siffror är sanna bara om du lämnar din bärbara dator på och göra ingenting med det som verkligen motverkar syftet, men i marknadsföringssyfte, det verkligen låter bra. Klipp alla dessa siffror i halvor och du kommer att få dina verkliga tal som enligt min mening inte är så illa. Tänk dig att arbeta på din bärbara dator non-stop i 6 till 9 timmar åt gången utan att bundna till vägguttaget, nu det är vad jag kallar frihet.

Tangentbord och pekplatta

Många som ser tangentbordet kommer säkert tycka att det liknar Apples Macbook. Men om du läser upp lite på historien, det var faktiskt Sony som kom ut med stil på sin X505 ca 3 år innan Macbook kom ut. Jag läste också att det var Apple som hyrde en del av Sonys ingenjörer att hjälpa till att utforma deras kommande Macbook.

Vikten av en bra tangentbord är rätt upp där med skärmen. De två mest använda gränssnittet. Efter att ha provat en VAIO SZ laptop, jag var mycket besvikna och inte förväntar sig något bra med TZ, men jag var visat fel med välplacerade och medelstora nycklar. Jag kom från ThinkPad legendariska tangentbord som var så bra jag skulle föredra att använda det över en stationär tangentbord. Dess känsla och feedback är bara otroligt. Även om inte lika stor som den ThinkPad-talet, är detta tangentbord många gånger bättre än SZ-serien som jag hade försökt på en lokal Best Buy.

Dess nycklar är mindre än standard, men de är mycket väl placerade och ger precis rätt mängd feedback och resor. Jag var helt förvånad. Den matta tangenterna har sina individuella utrymme som omges av ett glansigt omslag som skapar en stor kontrast. På nedåtsidan är den glansiga höljet desamma som de som används på Logitech diNovo Edge. Det ser ut som en mycket polerad plexiglas material som är en magnet för fingeravtryck. Lyckligtvis var Sony vänlig nog att inkludera en mikrofiberduk.

Musmattan är anständigt storlek och har en grov yta för att ge användaren bra feedback. Men jag har varit mycket bortskämda av ThinkPad mus nub. Jag älskade bara inte ha mina händer lämnar tangentbordet, som jag i högsta grad kommer att missa.

Säkerhet

Sony slösat inget utrymme och integrerat en fingeravtrycksläsare mellan de två musknapparna. TZ har Trusted Platform Module 1,2 inbäddad i moderkortet, så för dem som gillar den extra säkerheten att logga in med ditt finger istället för att skriva ett lösenord, kommer du gillar det här. Jag skulle föredra om läsaren placerades någonstans till höger på handledsstödet dock.

Ingång och utgång portar

Ingenting spektakulära, särskilt för en bärbar dator här storleken.

Vänster: Uppringt modem / FireWire / Gigabit Ethernet dold av en flik, Express kort 34 kortplats, 2 USB 2,0

Framsida: Headset och mikrofon uttag, Sony Memory Stick-facket, AV-knappar, WiFi switch.

Höger: DVD-brännare, D-Sub.

Ingenting i ryggen.

Högtalare

Stereohögtalare sitter på den övre vänstra och högra sida ovanför tangentbordet. Det finns två slitsar per högtalare och ändå är de klart och tydligt trots brister i basen området.

Trådlös och Bluetooth

TZ har en beprövad Intel PRO / Wireless 3945 A / B / G-kort. Mottagningen verkar vara bra, men jag har inte testat sitt sortiment, men jag antar det i nivå med andra bärbara datorer, så inga problem där. Den har också inbyggd Bluetooth, som jag inte riktigt användas för annat än para ihop det med min BlackBerry, så jag kan inte kommentera för mycket på det.

Sony har en praktisk litet program som kan användas för att enkelt välja vilka trådlösa enheter styrs av Wi-Fi-switch på framsidan.

Operativsystem & medföljande programvara

Operativsystemet kommer i form av Windows Vista Basic japanska. Jag kan varken läsa eller skriva japanska och det är den grundläggande iteration. Eftersom jag har en detaljhandel version av Vista Home Premium, det finns ingen fråga jag skulle ersätta den. Jag har alltid haft en vana att göra en ny installation av Windows när jag får en ny dator främst för att bli av med allt skräp ware att minska uppstart samt anpassa det till min egen smak.

Det fanns ingen annan medföljande programvara som medföljde. Totalt hårddisk efter formatet visar 30.5GB utrymme

Windows - 8GB

MS Office och andra program - 5,5 GB

Ledigt utrymme - 17SE

Slutsatser

Jag är mycket nöjd med mitt köp, även om detta är den i särklass dyraste datorn jag någonsin har köpt som saknar den senaste och bästa hårdvaran under huven.

Fördelar

  • Snygg (subjektivt)
  • Extrem bärbarhet
  • Super lätt
  • Extremt lång batteritid
  • Hög kvalitet
  • Tunn och stel-skärmen.
  • SSDequipped rivaler som 7200rpm hårddisk
  • Snabb-läget utan att starta i Windows

Nackdelar

  • Endast tillgängligt via importörer när detta skrivs
  • Pris inte för svag i hjärtat
  • Inga Santa Rosa-plattform
  • Endast en RAM-kortplats
  • SSD-konfiguration erbjuder endast 32GB
  • Inte gjorda för spel.


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar