fredag 15 juni 2007

Lenovo ThinkPad X61 Recension

Lenovo ThinkPad X61 Recension
av Kevin O'Brien - 2007/06/15

av Kevin O'Brien

Den Lenovo ThinkPad X61 är en ultraportabel företag laptop inriktad på individer som kräver det bästa. Precis som sina större bröder ThinkPad linjen, delar allt av samma robusta funktioner, liksom creature comforts ett fullstort tangentbord. X61 ser ut som om Lenovo tog en ThinkPad T60 och krympt ner med 30 procent. Även om det är mycket mindre än sina motsvarigheter, är det precis lika snabbt. Denna modell kom lastat med en 7200rpm hårddisk, 2GHz Core 2 Duo-processor och 2 GB RAM-minne. Lätta affärsresenärer kan vara bra att känna att de inte offra något men vikt när de tar X61 på vägen.


Specifikationer för X61 granskas:

  • Processor: Intel Core 2 Duo 2,0 GHz T7300
  • Chipset: Intel 965 Express
  • Minne: 2048MB DDR2 PC5300 (2x 1024MB)
  • Hårddisk: 7200RPM 100GB Hitachi (HTS721010G9SA00) SATA
  • Skärm: 12,1 "1024x768 LCD
  • Optisk enhet: LG GCC-4247N DVD / CDRW (Through X6 UltraBase)
    • 8x DVD-ROM
    • 24x CD-R
    • 24x CD-rwx
  • GPU: Intel X3100 integrerad
  • Nätverk / Trådlöst: Intel Wireless 4965AGN, 1Gb Ethernet-kort, Verizon WWAN-modem och Bluetooth
  • Ingångar: 95 tangenter med tre knappar Touchpoint
  • Knappar: Ström, ThinkVantage, Power, volym upp och ned, tyst, och WiFi / Bluetooth On / Off Switch.
  • Slots: PCMCIA / PC-Card
  • Batteri: Åtta Cell
  • Mått:
    • Bredd: 10,58 ", med WWAN-antenn: 10,91"
    • Djup: 8,35 ", med 8 Cell Battery: 9,37"
    • Längd: 1,41 "
  • Vikt: 3 £ 10.6oz
  • Operativsystem: Windows Vista Business
  • Garanti: Ett års garanti
  • Pris som konfigurerad: $ 2033 ($ 1863 utan UltraBase och optisk enhet)


Lenovo ThinkPad X61s till vänster, X61 till höger (se stor bild)

Designa och bygga


ThinkPad X61 (se stor bild)

X61 är en hållbar ultraportabel dator. Det delar många konstruktionsegenskaper med resten av ThinkPad linjen inklusive dess interna unibody struktur fullstort tangentbord, rostfritt stål gångjärn display och komplett port urval. Passform och finish är häpnadsväckande, utan knarrar någonstans (inte ens en liten knaka) samt lite oanvänt utrymme. Utsidan fall är mycket stark vilket ger en hel del skydd när kastas in i en portfölj eller kanske en lång väska. Det verkar verkligen som en handväska dimensionerad ThinkPad ner till minsta detalj.


Tjocklek på X61 jämfört med Blackberry Pearl (se stor bild)

För uppgraderingar och reparationer som kan komma upp på vägen, har X61 användaren i åtanke med lätt att ta bort åtkomst paneler och luckor. De vanligaste uppgradering posterna är HD och RAM nås via paneler på undersidan och sidan av X61. Andra objekt som tangentbordet, trådlösa kort och reservbatteriet kan nås genom att ta bort en handfull märkta skruvar på undersidan, och lätt hoppat ur. För min första gången tar isär det tog ungefär tre minuter att räkna ut hur panelerna kom ut när skruvarna var ute. Jag hittade nästan liten eller ingen risk för att bryta andra komponenter under denna process, till skillnad från andra bärbara datorer som inte är så användarvänliga på detta område.


(Se stor bild)

Ett bekymmer värt att nämna är den mängd värme som kan bygga upp under handledsstödet när datorn har startats i ungefär en timme. Den högra sidan var ganska varm, och när jag tog den bärbara datorn isär för att hitta orsaken till värmen, fann jag att både WiFi och WWAN kort var direkt under detta område. Lenovo har ett extra fläkt med modeller med WWAN-kortet, men detta kan inte aktiveras om kortet inte används. Under mina tester, jag använder bara WiFi-kortet för internet-åtkomst. Eftersom objekt packas helt tätt i denna ultraportabel bärbar dator, är det svårt att vinna på alla design punkter.

Ingång och-utgång

Främre


Vy framifrån X61s och X61 (se stor bild)

De enda punkter på framsidan av den bärbara datorn är skärmen spärren och trådlöst på / av-knapp

Vänster sida


Sidovy från vänster av X61 ovanpå X61s (se stor bild)

Från vänster till höger har vi CPU grillen kylfläns utgång, USB-port, VGA-kontakt, 1GB LAN, PCMCIA kortplats med SD-kortläsare under den.

RÄTA


Höger sida syn på X61 ovanpå X61s (se stor bild)

Vänster till höger har vi mini 4 stifts FireWire-port, 2 USB-kontakter, hörlurar / mic uttag, HD åtkomstpanelen, 56k-modem jack, stickkontakten och Kensingtonlås hamn.

Tillbaka


(Se stor bild)

En riktigt bred batteri

Tangentbord och Touchpoint


Tangentbord syn på X61s och X61 (se stor bild)

Det mest överraskande sak om 12 "X-serien bärbara datorer är att den har en" full-size "tangentbord. De primära bokstäver, siffror och funktionstangenter är alla i samma storlek som den större 14 "och 15" modeller, med endast de yttre knapparna minskade i storlek. Detta ger dig en bekväm skriva yta, att när man vänjer sig de udda storlek yttre nycklar, blir ett nöje att skriva på. Bygga kvalitet är 2: a till ingen, och det visar de mycket exakta tysta klick som varje knapptryckning ger som återkoppling.

Pekplattan eller avsaknad därav kommer förmodligen komma som en chock för de flesta användare ser bara det röda locket på ThinkPad Touchpoint. För att spara utrymme X61 utelämnar pekplattan systemet till förmån för en pekpunkt. Jag har aldrig riktigt använt Touchpoint på min T60, faller tillbaka till pekplattan på nästan alla tillfällen. Ändå hittade jag övergår till Touchpoint att vara smärtfri, och jag även fann mig själv med det på min T60 utan att inse det. Det enda problemet som kom upp är ibland pekaren skulle börja glida utan någon input från mig. Jag var tvungen att knacka på Touchpoint lite för att göra det sluta. Detta kan vara ett resultat av den fina känslighet jag hade satt på, men det var svårt att framkalla problemet nog att lokalisera orsaken.

Skärm

Skärmen saknar definierade svarta och god kontrast. Vertikala betraktningsvinklarna är inte så bra - snabbt vändande färger på minsta förändring i vinkel från vinkelrätt mot skärmen. Eftersom denna laptop kommer att vara nära dig under normal användning, bör detta inte vara alltför mycket av ett problem. Jag hittade skärmens ljusstyrka är trevliga skriva inomhus, även om det skulle snabbt tvättas ut utanför i solen. För normal användning inuti, var min bekväm visning nivå sex eller sju skåror ner från max 15.


(Se stor bild)

Skydd mot bildskärmslocket är mycket bra och kräver massor av tryck innan du börjar se några krusningar på skärmen. Gångjärnen är starka, men de känner sig inte så hårt som andra ThinkPad-modeller. Normalt kräver två händer för att öppna upp visningen av en ThinkPad, men X61 bara kräver en. Med tanke på att gångjärnen är så mycket mindre på denna modell, kan det vara så att de har en mycket mindre friktionsyta.

Skärmen på min X61 hade några defekter som döda pixlar eller bakgrundsbelysning läckage.

Högtalare

Högtalarna inuti X61 är mycket svaga, och jag skulle behöva föreslå bär hörlurar för filmvisning. För bättre högtalarprestanda ger extra X6 basen mycket bättre ljudkvalitet. Skillnaderna mellan de 2 systemen är ganska häpnadsväckande. Spela upp musik utanför dockan låter som hörlurar med volymen vevas, sedan när dockad det lät som en boom box.

Prestanda

X61 är mycket imponerande när det gäller råstyrka i en så liten förpackning. Som följande resultat visar, förutsatt att det några mycket respektabla riktmärken. Överlag tror jag att 7200rpm hårddisk som den största fördelen, ger det momentana laddningstider. Windows Vista starttid från det ögonblick jag tryckte på strömbrytaren för att ingen aktivitet på skrivbordet var 46 sekunder.

PCMark05 System resultat

Notebook PCMark05 Score
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 4.153 PCMarks
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, Intel X3100) 3.987 PCMarks
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks

Super Pi Jämförelse resultat

Notebook Tid
Lenovo ThinkPad X61 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 1m 01s
Lenovo 3000 V200 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300) 0m 59s
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 0m 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 0m 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S

Batterilivslängd

Jag tyckte att batteritiden till netto mellan 4-5 timmars användning på 8-cells utökat batteri. Med Vista systemet gillar att ibland gå vilt i bakgrunden nästan knöt processorn, äta upp dyrbar ström från batteriet ibland. Jag hade också problem med ThinkPad Power Management konkurrera mot Vista inställningar för energisparfunktioner. Efter varje omstart inställningar som HD spindown, standby, LCD avstängning, etc. var alla ändras tillbaka till standardinställningarna Vista inställningarna. Även om jag hade Vista och ThinkPad inställningar både inställda till "Aldrig" för varje makt alternativ, återvände det fortfarande 5-10 minuters intervall efter varje omstart. Jag fann mig själv återvänder från en kaffepaus på datorn stänger sig ner, bara för att spendera en minut driva tillbaka upp. Jämfört med Windows XP, har Vista varit hemskt i mina användningsområden för strömhantering eller energieffektivitet. Det var svårt att någonsin ha en stund bara sitter där HD inte börja söka så mycket, eller CPU går under belastning bär batteriet nedåt.

Jämfört med andra Lenovo bärbara datorer, X61 laddar batteriet mycket snabbt. Jag skulle lätt säga att det var mellan 30-50% snabbare än min T60 försöker ladda, särskilt som batteriet fick en högre laddningsnivå. Omkring 90% T60 saktar ner till ca 40-50 minuter kvar, men X61 tar 15-20 minuter från denna punkt. Båda systemen använde sina utökade batterier, som var runt 80Ah kapacitet.

Nätadaptern är 65W modell mäter 4,134 "x 1,709" x 1,138 "och 8 oz i vikt. Detta var tillräckligt liten för att inte lägga något verkligt bulk till min väska, ett bra par till X61.

Värme och buller

Värmeeffekt från den bärbara datorn är mer än du förväntar dig från en sådan liten maskin. Såvida tomgång, den bärbara datorn oftast hade sin fläkt snurrar med låg hastighet mata ut en hel del värme. Fan buller var minimal men så när dess en du inte märker det.

Handledsstödet var också en annan värmekälla, med både trådlösa kort monterade under höger sida. Efter att ha påslagen i 30-40 minuter, får rätt sida ganska varmt. Med en rumstemperatur på 76F, den högra sidan av handledsstödet mäter 97F, med resten av den bärbara datorn runt 90F. Om du skriver ett par timmar, kan din handled börjar känna ett visst obehag från värmen.

Trådlös

Denna X61 var utrustad med Intel 4965AGN och mottagning genom den bärbara datorn var över genomsnittet. Den Atheros alternativet (ThinkPad 11a/b/g) som jag har i min T60 lyckades dra i trådlösa nätverk som X61 inte kunde se, och kan vara ett bättre alternativ om du anpassar det på Lenovos webbplats själv.

Jag kunde inte helt testa den inbyggda Verizon Wireless WWAN-kortet eftersom jag inte har den tjänsten, men jag kontrollera dess mottagning i mitt hus. Vanligtvis mobiltelefoner fungerar knappt och utskärning ofta. X61 antenn såg en 30%-signal, och inte verkar ändra om antennen var helt sittande, eller förlängt hela vägen.

Slutsats


Jag hittade ThinkPad X61 är en fantastisk alternativ till min större 15 "T60 i situationer som jag inte vill släpa runt den tyngre maskinen. Den hade alla grunt av den mycket större maskin, men inuti en mycket mindre paket. Jag blev också förvånad över hur lätt det var att uppgradera RAM-minnet i X61, genom att ta bort en lucka på undersidan av den bärbara datorn. Detta är den enda ThinkPad som inte kräver att du tar bort handledsstödet för uppgraderingen. Förutom skärmen, relaterat de enda betänkligheter jag hade med denna laptop tillbaka till Vista. För den ultimata resor maskinen jag personligen skulle installera XP Professional på den för bättre batteritid.

Fördelar

  • Primära tangenter är i full storlek för enkel typning
  • Extremt snabb ultraportabel
  • Lätt, även med 8 cells batteri

Nackdelar

  • Displayen har dålig kontrast och visa vinklar
  • Handledsstödet blir mycket varm från trådlösa kort monterade under den.
  • Pekpunkt gjorde mus drift vid slumpmässiga tidpunkter


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar