fredag 8 juni 2007

Dell Latitude D531 Recension

Dell Latitude D531 Recension
av EJL - 2007/06/08

Den Dell Latitude D531 är en Business Notebook för prismedvetna. Som sådan, är vissa kompromisser gjorts för att sänka priset. I huvudsak får du en något tyngre bärbar dator med mindre anpassningsbara alternativ. Här är några av skillnaderna mellan D531 serien och D830 / D630-serien :

  • Turion X2 processorer istället för Core 2 Duo
  • Ungefär ett halvt pund tyngre (när man jämför de 14,1 "-modeller)
  • Inget alternativ för dedikerade grafikprocessorer
  • Inget alternativ för en pekpunkt
  • Inget alternativ för matt skärm för högsta upplösning skärmen (15,4 "WXGA +)
  • Ingen möjlighet att gå högre än 120GB för HD och ingen Solid State Disk alternativet
  • Inget alternativ för en fingeravtrycksläsare


Specifikationer

Nedan finns specifikationerna för D531 som omdömet:

  • Processor: AMD Turion 64 X2 TL-60 (2,00 GHz)
  • Hårddisk: Hitachi 120GB SATA HD 5400 RPM
  • Minne: 2,0 GB DDR2-667MHz, 2 DIMM (4GB Max)
  • Grafik: Integrerad ATI X1270
  • Display: 15,4 "WXGA +" TrueLife "(250 nits) (14,1" skärm är också ett alternativ)
  • Batteri: 9-cells (85 Wh)
  • Adapter: 65W nätaggregat
  • Trådlösa kortet: Dell Wireless 1505 draft-N-kort
  • Optisk enhet: Optiarc 8x DVDRW AD-5540A
  • Portar: fyra USB 2,0, en Firewire, hörlurar ut, mikrofon in, S-video, modem, Ethernet, VGA, serieport, PCMCIA-kortplats
  • OS: Windows XP Pro SP2
  • Mått:
    • Längd: 35.3mm/1.39 "
    • Bredd: 361mm/14.2 "
    • Djup: 262.6mm/10.34 "

Designa och bygga

Den Latitude D531 har en mycket enkel konstruktion. De tvåfärgade svart och grått hölje är mestadels grått på utsidan. Jag tycker att designen ganska uppfriskande jämfört med de fruktansvärt intetsägande utseende av HP och Lenovos bärbara datorer affärer. Vissa säger att Latitude är lite för flashiga för ett företag anteckningsbok eftersom den gråvita silver, men det är mer grått än silver och inte har lyster som skulle göra det sticker ut. Jag uppskattar hur de gjorde spärren en glänsande vapen metall.


Dell Latitude D531 (se stor bild)


Dell Latitude D531 ovanifrån (se stor bild)

Den byggkvalitet är bra i allmänhet. LCD-skärmen är mycket solid - Jag kunde inte producera några ringar på skärmen även när jag sökte överdrivet våld. Handlovsstödets hade också försumbar flex. Det finns dock några punkter svaghet. Det märktes flex på övre vänstra hörnet ovanför tangentbordet, och plasten som omger den vänstra gångjärnet kändes lös. Dessutom var jag lite obekväm med hur batteriet jiggled när den bifogas.

Ingång och-utgång

På vänster sida har du hörlursuttag, mikrofoningång, och FireWire-portar.


(Se stor bild)

På höger sida har du två USB-portar.


(Se stor bild)

På baksidan har du två USB, S-video, Ethernet, modem, en seriell och VGA-portar.


(Se stor bild)

Vissa hamnar som saknas är en media kortläsare och någon sorts DVI / HDMI-port. Som sagt, några billiga bärbara datorer har dessa extra.  

Video Tour

För dem som föredrar att titta istället för att läsa, här är en kort video rundtur i Dell Latitude D531:

Tangentbord och pekplatta

Generellt sett är tangentbordet bekvämt för att skriva. Det finns några mindre flex längst till höger sida där på Enter är, men detta kommer inte att hindra skriva. En udda objekt av anmärkning: längst till vänster på tangentbordet har en annan taktil känsla när du skriver. Det känns "mer ihåligt" på vänster sida och ljudet den gör när du trycker på tangenter är en något mer hörbar duns. Merparten av tiden är det inte alltför märkbar.


(Se stor bild)

Pekplattan och pekplattknappar har en trevlig känsla för dem, även om pekplattknapparna kanske känner lite mosig för vissa. Jag tror att det är precis rätt för att jag hatar stela knappar. Scroll funktion på denna dyna fungerar ganska bra. Tyvärr hade jag lite problem med den här pekplatta. Min pekplatta slutade fungera efter att jag avinstallerat drivrutinerna, trots att alla inställningar indikerade pekplattan aktiverades. Hur videodrivrutiner påverkar en pekplatta, kommer jag aldrig att förstå. Senare slutade min pekplatta spårning ordentligt utan goda skäl. Det var som om mitt system släpade, men det var inget rinnande. Vid ett tillfälle stannade kranen till på funktionen fungerar också, även om det var aktiverat i min pekplatta egenskaper. Förhoppningsvis är dessa frustrerande pekplatta problem bara isolerade på denna recension enhet.

Skärm

Skärmen kommer att vara en besvikelse för vissa. Det lider från vad jag antar är ofta kallad "sparkle", "skimmer" eller "kornighet." Det bästa sättet att beskriva det är att det verkar finnas ett lager av damm på min skärm eller att jag faktiskt använder en matt skärm istället för glansig. Ändå kommer många användare inte att kunna märka detta. Jag kunde inte riktigt fånga detta fenomen.

Horisontella vinklar, liksom andra bärbara datorer, är bra.


(Se stor bild)

Överraskande var de vertikala vinklarna inte hemskt. Det finns mörkare och ljusare, men du kan tydligt se all text och bilder kan särskiljas ... men inte färgade korrekt. Vinklar mindre än 90 grader ser bättre ut än vinklar större än 90 grader.


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Skärmen är tillräckligt ljusstark på 250 nits, men förbleknar i jämförelse med min N3530. Bakgrundsbelysningen är inte helt ens som hörnen på skärmen är något mörkare, men det är verkligen inte påverka normal visning mycket alls.


Fujitsu N3530 på vänster, D531 på höger (se stor bild)

Det verkar också finnas någon märkbar ljus läckage.


(Se stor bild)

Högtalare

Bärbara högtalare är kända för att vara ganska medelmåttig. Nåväl, dessa högtalare är bland de lägre nivån av bärbara högtalare. De är ganska dåligt. Jag är verkligen inte en audiofil, men när jag hör ljud på denna bärbara dator det låter som jag lyssnar på musik på en 1920 radio. Ljudet verkar som om det är dämpat och vid höga volymer finns ett sprakande ljud.

Prestanda och Benchmarks

Här är några riktmärken för att hjälpa mäta prestanda anteckningsbok.

HDTune

HDTune mäter hårddisk prestanda av ett system.


(Se stor bild)

3DMark05 Jämförelse Resultat

3DMark05 åtgärder grafikprestanda av ett system


(Obs! ATI 7,5 integrerade Catalyst-drivrutiner inte skulle installera på detta system)

Notebook 3DMark05Score
Dell Latitude D531 (2.00GHz AMD Turion 64 X2 TL-60) 978 3DMarks
1035 w / omega
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 911 3DMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 559 3DMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 871 3DMarks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 2.013 3DMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3DMarks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3DMarks

Jämförelsetabell för PCMark05

PCMark05 mäter prestanda hos ett system.

Notebook PCMark05Score
Dell Latitude D531 (2.00GHz AMD Turion 64 X2 TL-60) 3.035 PCMarks
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 4.084 PCMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 2.981 PCMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 2.420 PCMarks
Toshiba Satellite A135 (Core Duo T2250, Intel GMA 950) 3.027 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

Super Pi Jämförelse resultat

Super Pi drivs till 2-miljoner siffrorna i precision för att testa processorhastigheten.

Notebook Tid
Dell Latitude D531 (2.00GHz AMD Turion 64 X2 TL-60) 1m 41s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

Wprime Resultat: 43,468 sek 32 M  

I allmänhet innebär den bärbara datorn inte känner mycket annorlunda från min N3530 (T2300 1,5 GB, 80 GB 5400 rpm HD) än Windows verkar starta upp snabbare. Även om dess prestanda i Super PI (enkel kärna prestanda) verkar lite saknas, är dess dual core prestanda liknar den T2500.

Batterilivslängd och adapter

Batteritiden är där D531 skiner. Med skärmen på full ljusstyrka, och gör ordbehandling och surfa på Internet, kan jag få fem timmar eller mer. Med skärmen vid 3/7 ljusstyrka, kan jag pumpa ut över sex och en halv timme. Vid full belastning, fick jag ungefär en timme och 40 minuter.

När det gäller adaptern, jag är inte alltför förtjust i hur det gjordes. Det finns två andra konstruktionsfel (åtminstone i min mening) med adapterns kontakter. Först sticker den del som ansluts till adaptern från vägguttaget konstigt ut från toppen av adaptern. Det gör det mycket lättare att oavsiktligt dra ur kontakten. Till exempel kan det fastna på undersidan av soffan och faller ut om du drar sladden närmare dig. Jag nästan av misstag drog ur kontakten när jag snubblade över den utbuktande kontakten.


(Se stor bild)

Det andra problemet är formen på pluggen som går in i datorn. Det är rak (i ​​motsats till de L-formade kontakter du tenderar att se mer ofta) och sticker ut ungefär en tum och hälften från den bärbara datorn, vilket gör det ett lätt mål att bli träffad eller fastnat. Om det inte träffas eller snagged kommer den att böja tappen inuti adaptern port eller lossa adaptern porten från moderkortet, vilket kan skapa problem med laddning i framtiden. Jag har haft detta hända tre bärbara datorer som jag har använt tidigare. Ett objekt att notera är att pluggen passar något löst i adaptern porten. Jag hade kontakten falla ut ett par gånger utan att ens veta om det.


Lägg märke till hur soffan dynan aning skjuter upp på adapterkontakten (se stor bild)

Värme och buller

Värmen och fläktljud utgång är en annan ljuspunkt. CPU tomgång mellan 37-42 grader celsius. Load temperaturer under Orthos stresstest få upp till 65 grader. Under denna tid, blir endast den vänstra delen av botten något obekväma på grund av närvaron av hårddisken, bagge, och kanske processorn. Den vänstra delen av tangentbordet värms upp bara något.


(Se stor bild)

Fläktljudet är nästan ohörbart för grundläggande användning. Jag trodde först att fläkten inte var på, men när jag lade min hand nära ventilen kände jag fan trycka luften. Även med full last fläkten är endast något märkbart och är inte besvärande alls.

Ändå gör denna bärbara dator har en ganska bullriga komponent. Den medföljande Hitachi hårddisk är ganska irriterande. Det är en mycket akustiskt klicka. På toppen av det, avger den en skrik som kan ibland höras när du bläddrar på en webbsida eller ett dokument. Jag tänkte att den gnälla var från hårddisken när jag hörde den under hela tiden jag kördes HDTune riktmärke. Detta är sannolikt ett problem med endast denna hårddisk kommer Dell byta ut hårddisken om detta råkade vara ett system du ägde.

Trådlös

Det finns inte mycket jag kan säga om den trådlösa förutom det faktum att det fungerar. Jag får bra signalstyrka och bra hastigheter nedladdning. Dessutom verkar den för att ansluta lite fortare när jag startar upp Windows eller få ut av viloläge / sova.

Programvara

Den D531 levereras med lite bloatware förinstallerat (t.ex. Norton, Google Desktop / Verktygsfält), men det är inte så överdrivet. Jag kunde enkelt ta bort dessa onödiga program (annat än möjligen Norton) inom några minuter. Dessutom verkar det att använda upp lika mycket RAM (utan Norton men med andra fabriken statliga program som körs) som min Fujitsu gör (den kom med nästan ingen bloatware).

Slutsats


Min allmänna intryck av denna bärbara dator är varken helt positiv eller negativ. Det har lite problem ja, men sådana saker kan förväntas för en budget bärbar dator du betalar $ 799 för. Den byggkvalitet är bra övergripande och bättre än många konsumenter bärbara datorer, så att du får en bra affär där i pris. Bortsett från kornighet frågan var skärmkvalitet över genomsnittet, med bättre betraktningsvinklar och ljusstyrka, jämfört med andra bärbara företagsdatorer som en ThinkPad T60-serien. Om du distribuerar bärbara Latitude-datorer för personal Latitude D531 är kompatibel med avseende på dockningsstationen lösningar, säkerhetslösningar och erbjuder äldre hamnar som den seriella porten. Om du har uppgraderat till Latitude D630 eller D830 kan du säkert få bättre prestanda med Intel Santa Rosa-plattform och har en lägre vikt bärbara resa, men om din IT-avdelning är på en budget och fortfarande behöver några extra datorer Latitude D531 passar räkningen - det erbjuder en god användbarhet och prestanda förhållandet mellan pris.

Fördelar

  • Tilltalande design för ett företag bärbar dator
  • Tysta fläktar
  • Generellt fast byggkvalitet
  • Exceptionell batteritid

SAMVETSKVAL

  • Lös batteri
  • Olika taktil känsla på vänster sida av tangentbordet
  • Dåligt utformade adapterkontakter
  • Dålig högtalare kvalitet
  • Några bloatware

Nackdelar

  • Kornig skärm
  • Haywire pekplatta ibland
  • Loud hårddisk


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar