måndag 19 juni 2006

Sony VAIO SZ280P / C Review (pics, specifikationer)

Sony VAIO SZ280P / C Review (pics, specifikationer)
av jimboutilier - 2006/06/19

av Jim Boutilier

Översikt och introduktion:


Den Sony Vaio Premium SZ280P / C är lite av en korsning mellan en ultraportabel och en tunn-och-lätt bärbar dator. Det är något större och tyngre än de flesta ultrabärbara datorer, men mycket mer kraftfull och funktionsrik. Det är mindre och betydligt lättare än de flesta tunna-och-ljus tag, men kan lätt matcha eller överträffa sin makt och funktioner. Den exakta konfigurationen på SZ280P / C under översyn är följande ::

  • Intel Core Duo-processor T2500 2.0GHz
  • 13,3 "WXGA XBRITE LCD rakbladstunna (1280x800) w LED-bakgrundsbelysning
  • 2GB (Dual Channel) 533 MHz DDR2-minne (2 GB max)
  • NVIDIA GeForce Go 7400 W 128MB och Intel Graphics Media Accelerator 950
  • 120GB (5400RPM) Hårddisk w / G-Sensor Shock Protection
  • Dual Layer DVD RW Combo Drive
  • Integrerat Multi-kortläsare för SD / MS / MS PRO med MagicGate
  • PCMCIA PC-kort (typ I och typ II-kortplats)
  • Integrerad 10/100 LAN
  • Inbyggd Bluetooth 2,0 PAN
  • Integrerat Intel Tri-band 802.11a + b / g trådlöst nätverk
  • Integrerad Cingular EDGE WAN med SmartWi
  • Integrerad global 56K V92 modem
  • Inbyggd Electro-Static pekplattan
  • Biometrisk Finger Print Sensor och TPM
  • Motion-Eye-kameran och mikrofon
  • Sony Sound Reality Ljud
  • Kolfiber Kapsla
  • 12,5 "(B) x 0,9" -1,3 "(H) x 9,3" (D) Endast £ 3,7
  • Windows XP Professional w/SP2
  • 3 år på plats med olycka Protection-garanti


Sony VAIO SZ280 ( Visa större bild )

Skäl för att köpa:

Jag letade efter en ny tunn-och-ljus för att ersätta min nuvarande bärbara One MX. Specifikt Jag ville ha något som liknar min befintliga MX, men med en ny dual core processor och dedikerad grafik.

Bärbara datorer jag tittat på allvar var den nya bärbara One MX (samma som Asus A8J), den HP dv1000t och Dell Latitude D620 . Alla var 14 "widescreen 5-pound tunna och lätta bärbara datorer med makt och funktioner jag letade efter. Det var den klass av bärbar dator som mest intresserade mig som jag reser mycket och flyger minst ett par gånger i veckan.

När Bärbar En började hantering Sony-produkter och jag såg att Sony började erbjuda all den kraft och funktioner jag ville i ett paket som var betydligt mindre och lättare än alla konkurrenterna, visste jag att det var en för mig. Den extra $ 500 eller så över kostnaden för en liknande konfiguration tunn-och-ljus var värt det för mig.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte detta via telefon från bärbara En för $ 2999 + $ 299 [3-års på plats service med olyckor skydd]. Jag hålla gå tillbaka till Portable Ett år efter år på grund av deras utmärkta kundservice och produkter. Detta pris var listan, men den pågående kursen för denna "bara ut" produkt och en utmärkt värde när man överväger hur Bärbar Man står bakom och stöder de produkter de säljer utöver tillverkarna garanti och support.

Bygga & Design:


Sony VAIO SZ280 lock ( se stor bild )

Designen är vanligtvis utmärkt. En mycket tunn, lätt kilformat paket med högkvalitativa material. Det känns otroligt lätt och kolfiber fallet är mycket elegant och stark. Trycka på och vrida skärmen visade inga tecken på distorsion så även om dess extremt tunna, verkar det väl skyddade. Gångjärnen verkar små men robusta, och även om det inte finns någon "spärr" som håller enheten stängs verkar skärmen för att stanna var du justera den - öppen eller stängd.

Några små punkter som för mig förringa design, är


Sony VAIO SZ280 undersida ( Visa stor bild )

Skärm:

Den 13,3 "skärm är den ljusaste jag någonsin sett på en bärbar dator. Det fanns inga döda pixlar och skärmen är mycket skarp och tydlig med vanliga teckenstorlekar vid 1280 x 800 upplösning. Jag är van vid en 14" 1280x1024 skärm och detta är ännu mer lättläst.

Det är den första bärbara skärmen jag någonsin haft där jag brukar lämna ljusstyrkan ett par steg ner från toppen! Horisontella och vertikala betraktningsvinklarna var mycket bra, med tydliga förändringar i ljusstyrka, men inte färg som visningsvinklar blev allvarligare. Ur en synvinkel perspektiv skulle jag säga att detta är ett stort steg upp från min Toshiba M200 Tablet PC , och lite av ett steg ner från ASUS Ultra skärmar betraktningsvinkel.

Skärmen har en mycket hög kontrast med svarta är mycket svart med liten blödning och vita är mycket vitt. Ljusstyrka över skärmen är mycket även på alla ljusstyrkenivåer 1 (dim) till 9 (bländande).

Talare:

Högtalarna är skarp, klar och tillräckligt högt i en tyst miljö, men de har ingen verklig bas, och du behöver hörlurar eller externa högtalare för kvalitet lyssnande.

Processor och prestanda:

Samlade resultat är utmärkt - fenomenal med tanke på enheter storlek och vikt. Det är inga problem att ha flera viktiga uppgifter pågår samtidigt (säg en nedladdning, disk defrag, en virussökning och en DVD rip, med gott kvar för ordbehandling etc).

Denna maskin stövlar snabbt (mindre än 30 sekunder från den första fingeravtryck sökningen tills sitta sysslolös på skrivbordet med alla standard 70 vissa tjänster laddade) med beståndet 5400rpm 120GB SATA.

Enheten känns generellt mycket kvick, men ibland en till synes liten uppgift tar några sekunder längre än den normalt gör. Jag är inte säker på om det är Windows försöker balansera processorbelastningen eller vad. Det händer inte ofta eller för mycket länge så jag inte tycker det är irriterande.

Även om jag inte spelar spel mycket, jag försöker Quake 4 för ett par minuter och det var ganska "spelbara" på auto identifiering av inställningar. Video rippning är betydligt snabbare (ca 4x) än på min 1,83 GHz Pentium M bärbar dator med integrerad grafik.

Prestanda:

Denna maskin är ganska mycket lager med den enda verkliga förändring som kan påverka prestanda resultat är att jag använder Zone Suite Alarm Security snarare än Norton ett som medföljde systemet.

Jag ville "verkliga världen" tal så jag gjorde inget försök att finjustera prestanda genom att göra saker som att stänga AV eller stoppa processer / tjänster jag verkligen inte behöver. Jag har hämtat fria versioner av PCMark05 och 3DMark05 och resultaten visas nedan.

3DMark 05 resultat:

Nedan är det övergripande 3DMark05 poäng och jämförelse med andra bärbara datorer:

Notebook 3DMark 05 resultat
Sony VAIO SZ280 (2.00GHz Core Duo, nVidia Go 7400) 1.919 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 2866 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Intel T2500, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks

PCMark 05 Resultat:

Nedan är det övergripande PCMark05 poäng och jämförelse med andra bärbara datorer:

Notebook PCMark05 Score
Sony VAIO SZ280 (2.00GHz Core Duo) 3.560 PCMarks
Fujitsu N6410 (1,66 GHz Core Duo) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Dell Inspiron E1405 (1,66 GHz Intel T2300) 2.879 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Toshiba Satellite M70 (Pentium M 1,86 GHz) 1.877 PCMarks


Medan jag var imponerad av PCMark05 poäng, var 3DMark05 inte lika bra som jag hoppats - de flesta av simuleringarna körde på 1024x768 och frame rates svävade ungefär 7 som inte skulle bådar gott när du vill 30 för god spelbarhet. Den automatiska upptäcka inställningar i Quake 4 set saker för 640x480, låg detaljer för anständiga bildhastighet så detta är inte ett idealiskt spelautomat.

För dem av oss som bara vill ha bra affärsgrafik är bara bra.

Värme och buller:

Termisk hantering och design är mycket effektiva. Det finns separata kylare och rör värme för både CPU och GPU, men de delar en enda fläkt. Även under tung belastning, det finns inga hotspots på handledsstödet eller tangentbordet, och botten av enheten blir varm, men inte obekvämt för "varv" användning. Mycket imponerande för så mycket kraft i ett sådant litet paket.

Kostnaden för denna mycket effektivt termiskt styrsystem är buller. Fläkten går ganska mycket hela tiden. Enligt lätta laster (Office-program) i Stamina-läge är fläkten ganska tyst, men du kan berätta sina löpande i ett tyst rum. Som belastningen ökar, så ökar bullret. I prestanda-läge under tung belastning är fläkten mycket bullriga och blir ganska irriterande (det är högre än vissa hög hastighet optiska enheter jag har använt).

Märkligt nog GPU verkar ha större inverkan på fläktens hastighet än CPU som i "Uthållighet" läge maskinen är oftast ganska tyst, men i "Performance"-läget även vid lätt CPU belastning fläkten kan vara ganska högt och irriterande. Jag har spelat med olika prestanda / fläkthastighet alternativ i strömhantering men så länge NVIDIA GPU används går fläkten ganska snabbt och kan bli ganska högt.

Sony väntat klart denna begränsning, som en av de programmerbara knapparna på tangentbordet hade en standard för att minska fläkthastighet / brus.

Combo optisk enhet är om genomsnittet, är mycket tyst vid lägre hastigheter och få starkare vid högre hastigheter. Vid sina högre hastigheter den gör övermanna fläktljud.

Tangentbord och pekplatta:

Tangentbordet har mycket full storlek nycklar och har en robust, fast känsla. Key resa är lite ytlig och nycklarna är lite bullrigare än vissa. Layout är standard och övergripande känslan är utmärkt. På Fn nycklar är lite svårt att läsa när de är markerade mörkblå på svart. Normala viktiga markeringar är stora och vitt på svart och mycket lätt att läsa.

Pekplattan fungerar mycket bra, även om det verkar ha några "ge" till den när man trycker på den. Den stöder horisontell och vertikal rullning även om det inte är märkt som sådan.

Den fingeravtrycksläsare mellan höger och vänster musknapp fungerar mycket bra, med en framgång på över 95% för mig för det mesta. Jag har märkt i vissa miljöer, sjunker andelen framgångsrika till nästan zip, och medan jag inte kan lista ut det helt vet jag temperaturen i dina händer spelar någon del (kalla torra händer sedan glömma att använda läsaren), och vissa handen tvålar verkar också ha en inverkan så jag är inte säker på om de naturliga oljor eller salter behövs för en lyckad behandling. Allt jag kan säga är att om någon gång du tror skannern dog, vänta ett par timmar och försök igen eller blöt dig finger och använda samtidigt fuktig (som kommer att få en skanning oftast men inte alltid exakt). När detta har hänt märkte jag läsaren skulle säga att du skannade för fort (när du inte eller bara vilade fingret utan att ha en chans att flytta den) eller inte läsa delar av din utskrift (dålig skanning). Allt jag kan säga säkert vid det här laget är att det fungerar bra hemma och på jobbet, men glöm försöker använda det på mitt hotell. Konstigt.

Hur som helst, jag fick fingeravtrycksläsare inrättats för att komma in systemet, hårddisk och Windows-lösenord med en svep, vilket ger en mycket hög säkerhetsnivå med mycket lite besvär. Jo, när det inte fungerar har jag tre lösenord för att skriva i, men det är inte ofta.

Ovanför tangentbordet är en grupp av kontroller innehållande två programmerbara knappar (som att stänga av ljudet toggel och tyst fläkt växla som standard), en uthållighet och hastighet switch som växlar mellan engagerade och integrerad grafik kort (kräver omstart), en trådlös på / av-knapp som styr WiFi, Bluetooth och WAN radioapparater, och slutligen en strömbrytare.

Ingångs-och utgångsportar:

De enda portar på baksidan av maskinen är för makt och ett Kensington-lås.

På höger sida finns (från framsidan till baksidan), den optiska enheten, Express-kortplats (med medföljande minneskortläsare), två USB 2.0-portar, och under en liten lock, modem och hamnar LAN. Den minneskortläsare arbetar med minst 1 GB SD-kort, men jag har inte provat alla andra grejer dess förmodade att läsa.


Sony VAIO SZ280 höger uppifrån ( se stor bild )


Sony VAIO SZ280 höger underifrån ( se stor bild )

På vänster sida (igen framifrån och bakåt) är ett minne läsare, en typ 1 pc-kortplats, VGA ut, brand tråd, och hörlurar och uttag mikrofon.


Sony VAIO SZ280 vänster sida uppifrån ( se stor bild )


Sony VAIO SZ280 vänster sida underifrån ( se stor bild )

Ovanför skärmen finns en inbyggd webbkamera och mikrofon. Dessa verkar fungera bra med typiska IM-klienter och en del av videoinspelning programvara som medföljer maskinen. Det finns ett ljus på kameran så att du vet dess aktiverade. Det är lite av en irriterande popup verktyg som hoppar upp när kameran aktiveras för att låta dig göra en massa justering som du vanligtvis inte behöver, men skulle vara bra om du gjorde det.

Trådlöst:

Trådlösa alternativ överflöd på den här maskinen.

Det finns 802,11 a / b / g, Bluetooth 2,0, och en Cingular Wireless WAN-kortet bygga i. WiFi-kort uppvisade utmärkt signalstyrka på 802.11g-produkter, bra på 802.11b och jag har inte provat 802.11a ännu.

Bluetooth-2,0 är utmärkt och hade inga problem med att länka till min telefon och ett Kensington trådlös mus.

Den tri-band WAN-kortet tar inte nytta av Cingular HSDPA-nät (upp till 800kbps) tillgängliga i vissa stora marknader. Istället använder mer tillgänglig EDGE-nät som toppar vid ca 128kbps (och verkar genomsnitt ungefär hälften att i mitt verkliga världen tester hittills). Det är dock snabbare än den gamla GPRS packet radio saker som bara får dig 28.8Kbps på topp.

Tyvärr finns det ingen IR-port för min bärbara skrivare så jag måste använda en av de två USB-portar för det. Wifi och WAN-kortet kan inte heller användas samtidigt.

Batteri:

Standarden 6 cells batteri har en effekt på 7 timmar och det verkar vara en grov överdrift. Verkliga världen använder är ungefär hälften. Du kan bryta 4 timmar i "uthållighet" läge med de flesta funktionshindrade enheter och skärmen relativt svag. Å andra sidan är fyra timmar inte så illa för en maskin denna kraftfulla, små och lätta.

Det finns också en utökad 9 cells batteri som ska erbjuda cirka 50% mer batteritid. Jag fick en, men jag skickar det tillbaka till förmån för ett extra standardbatteri. Den utökade batteri är en stor "L"-formad monster som tillägger omkring 1 "till både höjd och djupet av maskinen eftersom den" extra "kapacitet är i form av ett rör fäst vid omkring en 45 graders vinkel sticker ut bakåt och botten av maskinen. en ledad konstruktion som på den gamla V505 serien som får dig att välja vinkel skulle ha varit mycket bättre. Som med de flesta Sony bärbara batterier är prissättningen upprörande på $ 199 för standard-och $ 299 för den utökade.

Operativsystem och programvara:

Systemet kom med Microsoft Windows XP Professional SP2 förinstallerat. Det finns återvinning programvara förinstallerad och en återställningspartition som kan återställa datorn till fabriksinställningar. Inga återställningsskivor levereras utan programvara levereras för att skapa din egen. Du kan också beställa återställningsskivor från Sony för en nominell avgift.

Maskinen levereras med mer än sin andel av svälla porslin i form av begränsade upplagor, förrätt upplagor, försök etc som man måste spendera flera timmar avinstallera. Det finns några användbara multimedia ingår, och ett brett utbud eller dåligt integrerade och buggig Sony verktyg du måste använda för att få tillgång till många av funktionerna i denna maskin.

En "ny" installation av Windows är en mardröm som med de flesta Sony datorer, så antingen få en Sony med avsikt att lämna det till stor del intakt, eller spendera en hel del drivrutiner tid ladda ner, verktyg och messing att få allt att fungera igen.

Kundtjänst:

Maskinen levereras med en undermålig 1 år Depot, material och arbetskostnad och stöd garanti. Förlängda garantier är tillgängliga och jag valde en $ 299 på plats, tre delar år och arbete med oavsiktlig hantering skydd. Även om detta är inte ett dåligt pris för en sådan garanti bör en maskin på denna prisnivå inkludera det, inte ha det som tillval.

Support klokt att du får några tunna fina broschyrer som skriftligt material. Den mjukvara som levereras med maskinen har några användbara PDF-men annars lämnar mycket att önska. Min tidigare erfarenhet med Sony teknisk support är urusla och på grundval av ett enda samtal för denna maskin skulle jag säga att det inte har förändrats mycket.

På grund av deras stöd, jag helt enkelt inte skulle ha köpt denna maskin direkt från Sony. Tack och lov, Sony partners som Portable En existerar som erbjuder utmärkt kvalitet stöd.

Slutsats:

Sammanfattningsvis tror jag att detta är en utmärkt maskin för frekvent resenär behöver en hel del kraft och funktioner i en elegant, kompakt, lätt paket och som är villig att betala för det.

Fördelar:

  • Prestanda och funktioner i en tunn och lätt i en ultra portabel förpackning
  • En fantastisk skärm
  • Dubbla grafikkort
  • Fingeravtrycksläsare och TPM-modul
  • Inbyggd trådlöst WAN-kort
  • DL DVD Combo-enhet

Nackdelar:

  • Pris
  • Grundläggande garanti och support är undermåliga för en maskin i den här prisklassen
  • Fläktljud
  • Dåligt integrerade verktyg för att stödja och använda maskiner många funktioner.

Vad skulle jag vilja ändra:

  • Bygg WAN trådlösa antennen i kroppen av enheten
  • Använd en HSDPA kan WAN-kortet istället begränsande för EDGE och GPRS
  • Lägg en IR-port, en extra USB-port och en S-VHS utgång, och göra ett bättre jobb på fåniga locket över modemet / LAN-portar.

Allt som allt är jag mycket nöjd med denna enhet och det överstiger mina förväntningar, om än till ett högre pris. Om du behöver alla dessa funktioner i en sådan liten, lätt paket, eller bara vill "wow" faktor, kan detta vara maskinen för dig.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar