måndag 5 juni 2006

Asus S96j Review (pics, specifikationer)

Asus S96j Review (pics, specifikationer)
av FlipTwisteR - 2006/06/05

av Philip Cody

Översikt och introduktion:

Den Asus S96j är en bärbar dator som kombinerar kraftfulla teknik Core Duo med ATI Mobility X1600 grafikkort. Den S96j görs av Asus och är en del av Intels VBI (Verified av Intel) program. Programmet är en del av Intels Utbytbarhet Initiative. Det finns vissa delar av bärbara datorer i det här programmet som har utbytbara delar. Dessa delar är: Hårddiskar, optiska enheter, LCD paneler, batteripaket, nätadaptrar, tangentbord och anpassningsbara paneler bärbara. Den S96j är mycket lik Asus Z96j som har en skärm med högre upplösning och bluetooth inbyggd i. S96j att jag granska har följande konfiguration:

Asus S96j Specifikationer Konfigurerad som:

  • Skärm: WXGA (1280x800) glansiga skärmen
  • Processor: Core Duo T2400 (1,83 GHz)
  • Grafikkort: ATI Mobility X1600
  • Minne: 1 GB Corsair DDR2 667 RAM
  • Hårddisk: 80 GB Hitachi 7.200 rpm SATA HD (7K100)
  • Optisk enhet: NEC ND-6650A DVD-brännare


Asus S96j ( Visa större bild )

Skäl för att köpa:

I början av januari 2006 min bärbara dog och jag behövde en ny. Jag bestämde mig för att jag ville spara lite pengar och använda några av mina delar och OS från min gamla bärbara dator i den nya anteckningsboken. Jag började då titta på barebones *. Jag ville ha en 15,4 "bärbar dator med en WXGA-skärm (som jag föredrar för 15,4" skärm). Om denna tid nya MSI och Asus barebone tillkännagavs. Jag skulle få MSI MS-1039 men den amerikanska versionen hålls få skjuts tillbaka. När det blev uppenbart att Asus Z96j (S96j) skulle släppas ungefär samtidigt började jag att tänka mina val. Jag slutade gå med S96j eftersom jag verkligen uppskattar med 2 kärnor på min stationära dator och jag ville att samma förmån på min bärbara dator. Jag också verkligen ville 64 bitars stöd senare och förmodligen kunna uppgradera till Merom (Core 2 Duo) senare är en stor bonus.

* Ett barebone-system innebär att du får inget annat än datorsystemet med väsentligheter såsom ett moderkort etc. batteri, fall, tangentbord Processorn, RAM och hårddisk är alla köps separat och konfigurerbar. Fördelen med detta är att det kan vara lite billigare och du kan bygga den bärbara datorn efter dina önskemål.

Var och hur Inköpt:

Jag köpte barebones S96j från ExcaliberPC och ytterligare delar jag behövde (inklusive CPU) från ZipZoomFly . Jag skulle rekommendera att människor köper minst den bärbara datorn, CPU och optisk enhet från en återförsäljare. När du köper denna bärbara dator kan du konfigurera vad CPU, RAM, hårddisk och optisk enhet används. Något att tänka på är att barebones med sig inte kommer med konsoler och skruvar som behövs för att säkra den optiska enheten i den bärbara datorn. Det finns företag där ute som säljer barebones utan den optiska enheten, det är problematiskt.

Bygga & Design:


Uppifrån av Asus S96j ( se stor bild )

Bygget är mycket bra. Det finns mycket lite flex i-skärmen eller tangentbordet. Denna notebook känns mycket solid. Gångjärnet är mycket hård och det är hur jag gillar det. Även om jag vet att materialen är alla plast det inte känns som det är gjord av plast. Detta är min första Asus och jag är mycket imponerad. Utformningen av den bärbara datorn är exceptionellt när de ser är slags genomsnitt. Det växer på dig. Jag gillar hur den bärbara datorn smalnar den tunnaste delen mot dig. Jag gillar enkla look med mycket fina linjer.


Asus S96j enligt sidan ( se stor bild )


En titt inuti interna av S96j ( se stor bild )

Skärm:


Asus S96j skärm jämfört med en 19 "widescreen Viewsonic LCD ( se stor bild )

Det S96j har en mycket trevlig 15,4 "WXGA blank skärm med en upplösning på 1280x800. Skärmen är gjord av AUO (AU Optronics) och har en pixelavstånd 0,259, svarstid 16 ms, kontrast 300:1 och ljusstyrka på 180 . Skärmen är mycket ljus, skarp och med anständiga kontrast. Färgerna är inte så mättade som några skärmar jag använt och toner tenderar att vara på den kalla sidan (jag antar att detta kan finjusteras dock). Det kom med noll döda pixlar. Jag hade aldrig haft en blank skärm innan och jag var orolig. Jag gillar verkligen den glansiga skärmen när jag vant sig det. betraktningsvinklarna är mycket bra. Jag bekvämt kan arbeta på den här bärbara datorn med 30% ljusstyrka.

Talare:

Högtalarna på S96j är svaga. Ljudet är OK men volymen är helt enkelt för låg. Jag jämförde den med en Dell E1505 och E1505 var starkare på halv volym. Ljudet från S96j är inte alls lika fullt klingande heller. Detta är inte en stor sak för mig eftersom jag använder hörlurar främst ändå när spel eller tittar på DVD-skivor. Utgången på hörlursuttaget är högljudd och låter väldigt bra med både musik och DVD-skivor.

Processor och prestanda:

Jag är mycket nöjd med utförandet av den bärbara datorn. Föreställningen rivaler min stationära dator (som använder en Athlon 64 X2-processor). Allt är mycket lysande. Den 7.200 RPM SATA-enhet är mycket snabb. Multitasking prestanda så här på en bärbar dator är en dröm, ändrar det verkligen hur du använder din bärbara dator. Spelprestanda är spektakulära för en 15,4 "bärbar dator. Jag har spelat FEAR, Quake 4 och HL2 vid upplösning (1280x800) med mestadels maximala inställningar och de spelar väldigt smidigt. Quake 4 med sin multi-core stöd (med senaste patchen) går otroligt bra. Även Half-Life 2 Episode One upplösning, höga inställningar, och full HDR spelar mycket bra.


Författaren hund Tucker stöder S96j, här är han ses spela lite Quake 4 vid sjön på spel kan S96j ( Visa större bild )

Prestanda:

Super Pi

Super Pi är ett program som tvingar den bärbara datorn processorn att beräkna Pi till 2-miljoner siffrorna i noggrannhet. Asus S96j tog 1m 20s för att beräkna detta värde med 1,83 GHz Core Duo-processor, här hur det staplade upp till andra bärbara datorer:

Notebook Tid
Asus S96j (1,83 GHz Intel T2400) 1m 20s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Intel T2500) 1m 12s
Dell Inspiron 710m (1,7 GHz Pentium M) 2m 04s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Asus V6Va (Pentium M 1,86 GHz) 1m 46s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s


PCMark05 Prestandatester

Notebook Tid
HDD - XP Startup 6,78 MB / s
Fysik och 3D 161,26 FPS
Transparenta fönster 386,92 Windows / s
3D - Pixel Shader 86,53 FPS
Webbsida rendering 2,62 Sidor / s
Arkiv Dekrypteringen 45,75 MB / s
Grafik minne - 64 rader 1098,11 FPS
HDD - Allmän användning 4,47 MB ​​/ s
Multitrådade Test 2 / Text Edit 97,53 Sidor / s
Multithreaded Test 2 / Image dekompression 21,92 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / Komprimering 6,36 MB / s
Multithreaded Test 3 / Filkryptering 18,47 MB ​​/ s
Multithreaded test 3 / HDD - Virus Scan 28,59 MB / s
Multithreaded Test 3 / minneslatens - Random 16 MB 8,97 MAccesses / s


3DMark05 (Med omega -. Cat 6,3)

Notebook 3DMark 05 resultat
Asus S96j (1,83 GHz Core Duo, ATI Mobility X1600 256MB) 3.921 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 2866 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Intel T2500, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks

HD Tune Resultat:


( se stor bild )

  • 18,1 MB / sek min.
  • 47,8 MB / sek max.
  • 36,7 MB / sek avg.
  • 15,4 MS Access
  • 85 MB / sek brast
  • 2,8% CPU

Värme och buller:


Asus S96j dekonstrueras: en titt på kylsystem S96j ( se stor bild )

Kylningen i S96j är mycket effektiv. Medan tomgång, ordbehandling och surfa på webben den bärbara datorn CPU ligger runt 49-53C. Vid dessa temps fläkten inte är på. Fläkten sparkar i när temperaturen når mitten 50-talet. Fläkten är mycket tyst. Min sista bärbara fans var mycket märkbar när de var på, det är inte fallet med S96j. Jag måste verkligen komma nära anteckningsbok för att höra den. Den varmaste CPU har någonsin fått var 62C och det var när du kör Prime 95 tortyr test. Den högra handledsstödet är faktiskt varmast när datorn är vid dess nedre temp eftersom fläkten inte är igång. Den högra handledsstödet blir märkbart varmt men inte obehaglig. Den vänstra handledsstödet och pekplattan blir inte varmt alls för mig och jag kör en 7200 rpm hårddisk som är under vänster handledsstödet. Luftintagen är på flera platser och placering av dem är väl genomtänkt. Luftutsläppen är tack och lov i notebook-datorns baksida så att ingen varmluft blåses på mus hand. Undersidan av den bärbara datorn blir bara lite varm (även när spel) så att du kan definitivt använda den i knät.

Tangentbord och pekplatta:


Asus S96j tangentbord och pekplatta ( se stor bild )

Tangentbordet är mycket trevligt, skriva under långa tidsperioder är mycket bekväma. Som jag nämnde tidigare finns det mycket lite flex i tangentbordet. Placeringen av styrplattan är perfekt, det är bara på rätt avstånd från tangentbordet. Jag har aldrig misstag röra det när man pekar på mellanslagstangenten. Pekplattan sig är också mycket trevlig. Styrplattan Knapparna fungerar bra men är typ av högt när du klickar.


Asus S96j tangentbord media knappar ( se stor bild )

Ingångs-och utgångsportar:

Den bärbara datorn har 4 USB 2.0-portar (2 på baksidan 2 på höger sida). Den har också en FireWire-port, en VGA-port, en S-video-port, modem jack och Ethernet-uttaget på höger sida. Det finns en ExpressCard-kortplats på höger sida också. Hörlursuttaget, mikrofoningång och 4 i 1-minneskortläsare är på framsidan. Det finns ingen DVI-port eller PCMCIA-kortplats.


Asus S96j framsidan vyn ( se stor bild )


Asus S96j baksidan vyn ( se stor bild )


Asus S96j vänster sidan ( Visa större bild )


Asus S96j höger sida ( se stor bild )

Trådlöst:

Det S96j kan konfigureras med Intel 3945 trådlöst kort som fungerar mycket bra. Det kommer inte konfigurerad med bluetooth och det finns ingen infraröd port.

Batteri:

Jag är nöjd med batteritid. Det faktum att denna bärbara datorn levereras med den kraftfulla X1600 påverkar naturligtvis batteritid. Följande är sammanfattning för vanlig bärbar dator aktivitet (utan trådlös):

  • 100% ljusstyrka - 2:00
  • 80% ljusstyrka - 2:15
  • 50% ljusstyrka - 2:45
  • 30% ljusstyrka - 3:30

Med DVD-uppspelning jag lite över 2 timmar vid 80% ljusstyrka och 2,5 timmar vid 50% ljusstyrka. När spel jag fick 1:10 spela Quake 4 vid 80% ljusstyrka och 1,5 timmar att spela på 50% ljusstyrka (vid maximal prestanda med båda kärnor). Det finns en större 9-cells batteri finns som sträcker sig en bit av den bärbara datorn som har en extra 2.400 mAh (för totalt 7.200 mAh).

Operativsystem och programvara:

Jag hade inte systemet konfigurerat med ett OS eftersom jag har en licensierad Windows XP disk från en bärbar dator som dog. Återförsäljare kan konfigurera den här bärbara datorn med Windows XP Home eller Pro.

Kundtjänst:

Det är min uppfattning att återförsäljaren kommer att hantera stödet så länge du köper åtminstone barebones och CPU från dem. Det är också min uppfattning att ytterligare stöd kommer att hanteras av Intel och inte Asus. Garantin var inledningsvis ett år men det låter som det är nu 2 år. Många återförsäljare kommer att låta dig lägga år till garanti.

Övrigt:

DVD ser mycket trevligt, spökbilder inte alltför märkbar. Svärta är ganska anständigt för en bärbar LCD-skärm. Det finns en webbkamera på denna bärbara dator och det fungerar mycket bra, även i svagt ljus. Den bärbara datorn har en hel del vikt i bak så att det kan bli lite knepigt när faktiskt använder i ditt knä. Kylanordningen är mycket väl utformad. De kylare för både CPU och GPU är koppar och touch CPU och GPU direkt. Batteriet är på baksidan av den bärbara datorn. Det finns en andra större 9-cells batteri finns som sträcker sig en bit ur den bärbara datorn.

Slutsats:

Jag skulle definitivt rekommendera den här datorn till någon. Jag är mycket nöjd med det!

Fördelar:

  • Mycket väl utformade.
  • Fast bygga.
  • Exceptionella ergonomi.
  • Fantastisk kylning och mycket tyst.
  • Lätt att montera.
  • Mycket bra spelprestanda.
  • SATA-hårddisk stöd.
  • Mycket sannolikt kan uppgradera till Core 2 Duo senare.
  • Decent hörlursuttag utgång.
  • Stort värde.
  • Genomsnittlig ser ut (varg i fårakläder).

Nackdelar:

  • Tyst högtalare
  • Genomsnittlig ser
  • Ingen DVI-utgång

Glamour Shots av Asus S96j

Det S96j i en pastoral inställning ...


( se stor bild )


( se stor bild )



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar