måndag 26 juni 2006

HP dv8000t Review (pics, specifikationer)

HP dv8000t Recension (pics, specifikationer)
av Jetstar - 2006/06/26

Översikt och introduktion

Jag har nyligen köpt en HP dv8000t CTO Notebook . Detta är en stationär dator bärbar dator och är den 17-tums flaggskepp modell från HP.


Det har gått över en månad sedan jag har haft det, och jag trodde att jag skulle skriva en recension och dela mina erfarenheter med denna bärbara dator.

Specifikationerna är som följer:

  • Microsoft (R) Windows (R) XP Media Center Edition
  • Intel (R) Core (TM) Duo-processor T2300 (1,66 GHz)
  • 17,0 "WSXGA + BrightView Widescreen (1680x1050)
  • 256MB NVIDIA GeForce Go 7400
  • 2,0 GB DDR2 SDRAM (2x1024MB) 667MHz
  • 80 GB Fujitsu 5400rpm SATA-hårddisk
  • LightScribe Double Layer 8x DVD + /-RW och CD-RW
  • Intel (R) PRO / trådlös 3945ABG-nätverksanslutning med Bluetooth
  • HP ExpressCard analog TV-tuner med fjärrkontroll
  • 8 cells litiumjonbatteri
  • Windows (R) XP Media Center Edition Backup CD
  • HP Mobile Remote Control

Orsaker till att köpa

Ett par månader tillbaka, inte hårddisken i min tidigare anteckningsbok (en Dell Inspiron 8600 med en Celeron M-processor), vilket gör att maskinen oanvändbar. Jag ersatte hårddisken med en ny Seagate Momentus hårddisk, men av någon anledning var den bärbara datorn ändå inte kan identifiera enheten, och jag kunde inte installera MS Windows XP.

Jag arbetar med stationära datorer nästan oavbrutet på jobbet. På senare tid har jag upplevt allvarlig ansträngda ögon, trots arbeta dubbla 19 "skärmar. Jag hade också tänkt att använda min bärbara dator som en TV så att jag kunde flera uppdrag samtidigt som du arbetar på min bärbara dator.

Därför bestämde jag mig för att få en ny 17 "widescreen notebook. Innan du köper, ansåg jag det nya Toshiba Satellite P100-serien , den Sony Vaio AX-serien , den Acer Travelmate 8204 , och Asus W2J , liksom HP Pavilion dv8000t . Acer, Asus och Toshiba har top-of-the-line grafikkort. Sony, Acer och Asus var alla på fel sida av $ 2000, därför var jag tvungen att välja mellan Toshiba och HP. Jag valde HP eftersom det erbjuds fler funktioner för pengarna.

Var och hur Köpta

Jag köpte den bärbara datorn direkt från HP Shopping . Vid tidpunkten för ordern, kostade anteckningsboken mig ungefär $ 1.600. Men efter beställningen, råkade jag på HP nx9240 Business Notebook , med liknande specifikationer, men med 1GB RAM, en extremt kapabel ATI X1600 grafikkort, en fingeravtrycksläsare och en lägre vikt (7,4 kg). Därför, på en impuls, jag trodde jag skulle ringa upp HP och fråga om jag kunde avbryta min dv8000t ordning. Jag fick veta att det verkligen var möjligt att annullera ordern, eftersom den bärbara datorn var ännu inte byggd. Jag erbjöds också $ 125 utanför mitt pris (som en kredit), om jag valde att inte annullera ordern. Jag bestämde mig att acceptera detta. Så när vi tar detta $ 125 och en $ 50 post i rabatten, kommer det totala priset till drygt $ 1400, vilket jag tycker är en bra affär, med tanke på speciell av denna maskin.

Bygga & Design

Efter att ha öppnat lådan och ta ut den bärbara datorn, måste jag säga att jag var ganska imponerad av dess utseende. Den bärbara datorn är mycket välbyggd. Gångjärnen är fast och spänd. Skärmen och locket är robust, utan snedvridning eller krusningar på skärmen efter att trycka hårt på toppen av locket.

Den har en tvåtons-färgtema - silver på utsidan och svart på insidan. Ligger högst upp på tangentbordet, är diskreta medier Funktion och Volymknappar kontroll med mjuka blå lampor inbäddade i dem. Det finns också en mycket praktisk kalkylator Launch-knappen, för de gånger då jag behöver göra en snabb beräkning.

Eftersom detta är en stationär dator bärbar dator, är det inte mycket portabel på 8,1 pounds, men om så behövs, kan den flyttas runt, med lite svårigheter. Alla I / O-portar är placerade på sidorna, med endast Fläktventilering och LAN-kabeln porten på baksidan.

Det är glänsande svart plast runt tangentbordet, vilket tillsammans med de mjuka blå ljusen från media funktionstangenterna ger den bärbara datorn en mycket trevlig utseende, speciellt i ett svagt ljus atmosfär.

Sammantaget har den bärbara datorn en ren, stilrena, eleganta ännu underskattade utseende.


Med HP dv8000t anteckningsbok ( se stor bild )


Med HP dv8000t by night ( se stor bild )


Top View ( visa stor bild )


Framifrån ( se stor bild )


Vänster sida ( se stor bild )


Höger sida ( se stor bild )


Bakifrån ( se stor bild )

Skärm

Skärmen på den här bärbara datorn är i ett ord, fenomenal. Ord kan inte riktigt beskriva denna fantastiska skärm. När jag först slås på den bärbara datorn, jag bedövas av kvalitet och storlek på skärmen. Den 17-tums widescreen-skärm är enorm, med ännu bakgrundsbelysning och ger gott om fastigheter för att titta på filmer, spel eller multi-tasking.

Enligt HP, har dv8000t en HD-skärm. Och att döma av kvaliteten på bilderna på skärmen, är jag ganska benägen att hålla med. Titta på filmer eller live-tv är en absolut nöje, med skärmen visar rika, verklighetstrogna liv bilder.

Det finns inget ljus läcker, vilket är ett stort plus, vad mig beträffar. Jag var också glad över att hitta några döda pixlar, efter att ha använt den döda programvara Pixel Buddy.


Den underbara "HD" widescreen-skärm ( se stor bild )

Högtalare och ljud

Den bärbara datorn har Altec Lansing-högtalare som är bland de bästa bärbara högtalare på marknaden. De levererar rent, klart ljud och kan få riktigt högt, med lite förvrängning av ljudet. Dessa högtalare kan ge lämplig ljud för att titta på en dvd från andra sidan rummet - det finns inget verkligt behov av externa högtalare eller hörlurar.

Jag har dock min bärbara ansluten till en Creative Audigy 2SZ för bärbara datorer ljudkort och en Altec Lansing GT 5051 5.1 surround ljudsystem högtalare. Denna kombination, parallellt med widescreen-skärm gör det möjligt för mig att ha en mini-teater här på min dator skrivbord. Jag måste säga att ljudet är fantastiskt.

Processor och prestanda

Jag använder främst denna bärbara dator för kontorsuppgifter, e-post / surfar / chattar, några Photoshop, lyssna på musik, och för att titta på filmer och direktsänd TV.

Starta upp tid är minimal - 41 sekunder från uppstart till Windows inloggningsskärmen med ytterligare 14 sekunder efter inloggning starta program omedelbart när du klickar. Denna notebook har en Fujitsu 80GB 5400rpm hårddisk, som tillsammans med 2GB RAM, är tillräckligt snabb för de flesta applikationer. Den nya Intel Centrino Duo-processorn visar verkligen sin duglighet här, eftersom jag lätt kan köra 3 eller flera uppgifter samtidigt, med flera fönster öppna.

Den dv8000t levereras med en dubbel hårddisk lagringssystem, som ger lagringsutrymme för upp till 240GB. Jag valde en enda 80 GB hårddisk, eftersom jag lagrar alla mina data på en Seagate extern hårddisk.

Jag är en tillfällig gamer, mening, spelar jag bara en lek - Microsoft Flight Simulator 2004. Detta är inte den mest grafikintensiva spel där ute. Spelet går vackert och NVIDIA GeForce Go 7400 lätt hanterar grafik kraven.

Men gjorde jag installera några andra spel som Need for Speed: Underground 2, och Hitman 2: Silent Assassin. The Go 7400 kunde flamma genom dessa spel, utan frysa alls, på de högsta inställningarna. Visst, dessa spel är inte den senaste. Men jag är säker på att Go 7400 klarar nyare spel som Oblivion, om än i medium inställningar.

Nyligen började HP erbjuder den överlägsna NVIDIA GeForce Go 7600. Detta måste ha inkommit med viss besvikelse av de som fick sina bärbara datorer med Go 7400. Ändå anser jag att för mina (spel) behov, är Go 7400 mer än tillräckligt.


Need for Speed: Underground 2 ( se stor bild )

Riktmärken

För att mäta och jämföra min bärbara prestanda, sprang jag flera benchmarking program, inklusive Super Pi, PCMark05, 3DMark 05 och 3DMark06 är vars resultat ges nedan:

Super Pi

Super Pi är ett program som tvingar den bärbara datorn processorn att beräkna Pi till 2-miljoner siffrorna i noggrannhet.

Notebook Tid
HP dv8000t (1.66GHz Core Duo) 1m 22s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo) 1m 12s
Lenovo Z61m (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
Asus V6Va (Pentium M 1,86 GHz) 1m 46s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s


PCMark05

Här är hur dv8000t staplade upp i PCMark05 resultat mot andra bärbara datorer. Detta resultat anser systemets prestanda som helhet (processor, grafikkort, hårddisk).

Notebook PCMark05 Score
HP dv8000t (1,66 GHz Core Duo, nVidia Go 7400) 3.458 PCMarks
Fujitsu N6410 (1,66 GHz Core Duo) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Dell Inspiron E1405 (1,66 GHz Intel T2300) 2.879 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Toshiba Satellite M70 (Pentium M 1,86 GHz) 1.877 PCMarks

3DMark 05

Nedan är det övergripande 3DMark05 poäng och jämförelse med andra bärbara datorer:

Notebook 3DMark 05 resultat
HP dv8000t (1,66 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 med 2,0 GB 667 MHz minne) 2.196 3D Marks
HP dv8000t (2,00 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 med 1,0 GB 533MHz minne) 2.005 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Intel T2500, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks

3DMark 06


Notebook 3DMark 06 resultat
HP dv8000t (1,66 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 med 2,0 GB 667 MHz minne) 772 3D Marks
HP dv8000t (2,00 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 med 1,0 GB 533MHz minne) 707 3D Marks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3D Marks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3D Marks

HD Tune resultat för att illustrera hårddisk prestanda illustreras nedan:


HD Tune resultat ( se stor bild )

Värme och buller

Värme och buller är två viktiga faktorer att tänka på när man köper en bärbar dator. Jag ganska glad över att finna att denna bärbara dator knappt blir varm, både på botten och handlovsstödet, även under långa sessioner, som inkluderar filmer och lätta spel. Fläkten kan köras ibland, men det går tyst. Den optiska enheten driver också tyst, medan du spelar en CD eller DVD.

Tangentbord och pekplatta

Den dv8000t har ett komplett tangentbord med stora tangenter förutom funktionstangenterna som är mindre. En av de stora plussidan i denna bärbara dator är att den har en separat numeriskt tangentbord, vilket gör det mycket lättare att arbeta med kalkylblad.

Tangentbordet är extremt lätt att använda. Det finns ingen böja alls. Tangenterna är fast, taktila och tillräckligt stor för att trycka på bekvämt.


Den full storlek tangentbord och numeriska tangentbord ( se stor bild )

Till Synaptics TouchPad är väldigt lyhörd och har en dedikerad vertikal rullning område. Ett annat plus för en bärbar dator av denna storlek är det gott området runt styrplattan för att vila handlederna när du skriver. Detta gör också upp för det faktum att det inte finns någon pekplattan på / av-knapp, eftersom den stora handstödsytan innebär att mina händer aldrig knacka på pekplattan misstag.


Pekplattan ( se stor bild )

Ingång och-utgång

Den bärbara datorn levereras med en hel del I / O-portar. Dessa är listade nedan:

  • 1 plats för ExpressCard/54 (stöder även ExpressCard/34)
  • 1 PCMCIA Type I / II 32-bitars kort buss (stöder även 16-bitars)
  • 6-i-1 multi-format minneskortläsare
  • 1 IEEE 1394 FireWire-port
  • 4 USB 2.0-portar
  • TV-Out (S-video)
  • Inbyggd infraröd mottagare (fjärrkontroll)
  • 1 RJ-11 (modem)
  • 1 Expansionsport 2 Anslutning
  • 1 RJ -45 (LAN)
  • 1 VGA-port

Det gladde mig särskilt att hitta både nya ExpressCard/54 och PCMCIA-portar inbyggda i den bärbara datorn. Inte många bärbara datorer har båda dessa portar.

Trådlös

Jag har ett trådlöst nätverk som inrättats i hemmet, med en Linksys-router. Trådlösa anslutningar är en bris, utan problem hittills.

Den bärbara datorn har Bluetooth v2.0 inbyggd, och jag kunde ansluta och koppla ihop min Bluetooth-headset, PDA och mobiltelefon, med några frågor. Trådlös filöverföring via Bluetooth, arbetade utan problem. Jag kan också lyssna på musik från den bärbara datorn, via Bluetooth, på headsetet.

Batteri

Jag använder sällan den bärbara datorn urkopplad, men för tillämpningen av denna recension, jag gjorde några unplugged sessioner, och uppgick i genomsnitt 3 timmar 37 minuter innan batterierna dog ut. Dessa siffror är ganska respektabel för en 17 "widescreen stationär dator bärbar dator, och är något större än den påstådda tiden 3 timmar 28 minuter.

På tal om batteriet, märkte jag att HP, av någon konstig anledning, bara visar "% återstår" för batteriet, i motsats till att visa både% och återstående tid. Men sedan är det knappast ett problem, och jag är säker på att det finns programvara verktyg där ute som skulle kunna visa batteriets återstående tid.

Operativsystem och programvara

När du konfigurerar maskinen, valde jag för Windows XP Media Center Edition, tillsammans med TV-kort, så att jag kunde ansluta den bärbara datorn till min TV-anslutning i mitt rum, och använda den som en TV.

Det finns några bra, användbara program förinstallerade i den här maskinen, som Quicken 2006 och Quickplay 2,0, som tillåter CD-skivor och DVD-skivor kan spelas utan att starta upp maskinen. Tyvärr installerar HP även en ton av bloatware som var ganska jobbigt att avinstallera.

Den bärbara datorn kom också med en separat "Recovery" partition. När du konfigurerar, köpte jag också i Windows XP MCE backup DVD för $ 10.

Jag sprang också Windows Vista Upgrade Advisor Beta program från Microsoft, och den bärbara datorn (och dess hårdvara) seglade genom sina tester, vilket innebär min bärbara dator är redo för Vista, och det är mycket publicitet Aero-gränssnittet.

TV-kort

Den TV-kort som är HP ExpressCard analog TV-tuner med fjärrkontroll. Det är ungefär samma storlek som Creative Audigy 2ZS för bärbara datorer ljudkort. Medföljande tillbehör är bland annat, en koaxialkabel kvarstad, audio / video och S-video-kabel och en Media Center-fjärrkontroll.

Installationen var en bris. Jag kunde ansluta Kabel-TV i mitt rum till TV-kort. Konfigurera Windows Media Center var också okomplicerad, och jag kan titta på en sitcom eller två, medan jag surfar på Internet.


HP: s TV-tuner kort med den populära Creative SoundBlaster Audigy 2ZS för bärbara datorer ( se stor bild )


Den TV-kort och tillbehör ( se stor bild )


HP: s TV-kort inkopplad i ExpressCard/54 ( se stor bild )


En episod av "Vänner" ( se stor bild )

KUNDSUPPORT

Innan du köper, jag pratade med HP Kundsupport några gånger, för att rensa några av mina frågor / tvivel som jag hade om maskinen och dess komponenter hårdvara. Varje gång, var min erfarenhet av dem är mycket bra - jag kunde få till en representant med lite väntetid, och mina frågor besvarades snabbt och övertygande.

Inlägg köp har jag behövde inte använda kundsupport, så jag kan inte riktigt kommentera om detta. Jag köpte en 2 års förlängd garanti från HP och den omfattar alla delar och arbete. Den bärbara datorn själv kommer med ett 1 års garanti.

Slutsats

Jag är oerhört nöjd med HP dv8000t bärbar dator . Jag använder den som en fullfjädrad nöjescentrum. Jag tror att det är utan tvekan den enda bärbara som erbjuder all underhållning funktioner som man kan härleda från en bärbar dator, till ett mycket konkurrenskraftigt pris, och i en estetiskt tilltalande förpackning. Jag rekommenderar helhjärtat denna bärbara dator till alla som vill köpa en bärbar dator för användning som en multimedia / underhållning maskin.


Fördelar:

  • Valuta för pengarna.
  • Otroligt vacker skärm.
  • Körs tyst med nästan ingen värme.
  • Anständiga grafikprestanda.
  • Bra högtalare.

Nackdelar:

  • För mycket bloatware förinstallerat.
  • Ingen pekplattan på / av-knappen.
  • Ingen inbyggd webbkamera.

Tack för att läsa min recension. Jag hoppas att det var underhållande och informativ. Hör av dig om du har några kommentarer eller frågor som jag kunde svara. Tack igen.

extra riktmärke bidrag till denna översyn för en HP dv8000t med 1,0 GB av 533MHz minne och 2.00GHz processor tillhandahölls av Charles Jefferies



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar