onsdag 14 mars 2007

Toshiba Satellite U200 Recension

Toshiba Satellite U200 Recension
med votoms888 - 2007/03/14

av Bryan Lam, Kanada

Den Toshiba Satellite U200-serien bärbara är en konsument version av deras Tecra M6 serien . Denna modell säljs även under U205 nomenklatur i USA. Den modell som är föremål för översyn är en kanadensisk modell som färdiga och specificeras av Toshiba Kanada. Tyvärr erbjuder inte Toshiba inte en anpassad beställa (CTO) alternativ för oss. Genom min forskning är den enda skillnaden mellan M6 och U200/U205 serien är det faktum att M6 är mer inriktade yrkesmässig användning så garantin återspeglar detta och saknar multimedia knappar. Sedan introduktionen av U200 serien i Kanada, har de alltid varit mycket likartade konfigurationer. Varje ny modell skulle bara erbjuda en inkrementell förändring processorhastighet och HD kapacitet. Detaljhandelspriset har alltid varit mellan $ 1499,00 och 1599,00 $. Man tittar på specifikationerna är det uppenbart att denna enhet rymmer en hel del prestanda och funktioner i en liten och prisvärt paket. Den U200-serien finns på de flesta stora rutan butiker och allmänhet en speciell ordning på mindre datorer leverantörer. Med ursprung från en affärsinriktad Tecra modell U200 är inte avsedd för spel som du samlar från specifikationerna. Det U200-PT7 är den nyaste modellen i sortimentet och skiljer sig från sina föregångare med en snabbare processor, större HD och Vista Home Premium förinstallerat.


Toshiba Satellite U200-PT7


(Se stor bild)

Del: PLUA0C-PT705E

Specifikationer:

  • Intel Core Duo T2250 (1.73GHz, 533MHz FSB, L1 Cache 32KB/32KB, L2-cache 2 MB
  • Windows Vista Home Premium
  • 12,1 "Wide XGA TFT med TruBrite
  • 1 GB RAM 2 x 512 MB PC4200 (4GB Max)
  • 120GB SATA 5400RPM
  • DVD Super-Multi Double Layer Drive
  • Intel GMA 950 (upp till 224MB delat grafikminne)
  • Integrerad Finger Print Sensor
  • V.92 56K Data / faxmodem
  • 10/100 integrerat Ethernet LAN
  • Intel Wireless LAN (802,11 a / b / g)
  • 3 x USB 2.0-portar, CardBus, 6-i-1 Media Card Reader, Firewire IEEE1394, hörlurar, mikrofon hamn, och VGA
  • 6-celll Li-jonbatteri 10.8V 4700mAh kapacitet

För mer detaljerade specifikationer Gå till: Toshiba U200-PT7

Orsaker till köp:

Det tog mig en hel del tid på att söka NotebookReview.com och läsa recensioner för att slutligen bosätta sig på den här enheten. Jag hade svårt att fatta beslut om exakt vad jag ville. Jag hade börjat min sökning på grund av behovet att ersätta min DV2020CA ( dv2000z ). Ingenting var fel med det, men jag ville ha en förändring. Med två andra bärbara datorer från Toshiba som jag inte hade något bra erfarenheter med sa att jag skulle titta på vad de hade att erbjuda. Jag har två andra bärbara datorer från Toshiba som fortfarande körs som champs så jag har en svag punkt för Toshibas produkter. Jag slets mellan antingen en 17 "stationär dator, eller en ultra-portabel. Tanken bakom detta var antingen att gå stort eller litet, inte mellan, som mina andra bärbara datorer skulle passa i den kategorin. Jag hamnade beslutar att gå med något mindre. Jag är i försäljning och oftare än inte vilja ta min bärbara dator med mig till jobbet. Till slut hade jag minskat ner det till tre möjligheter.

  • Dell XPS M1210
  • Lenovo 3000 V100
  • Toshiba U200/U205

Det fanns olika skäl till varför jag eliminerade de andra två. När du har konfigurerat vad jag ville med Dell det skulle kosta ungefär $ 500 mer och jag kunde inte motivera det. En annan sak är när jag såg det i verkliga livet på min lokala Dell Direct Kiosk, jag verkligen inte gillar finish och känsla av det. Dell hade också verkligen stör mig också. Jag kallas i att beställa ursprungligen och fick bundna så jag sa till killen jag skulle kalla honom tillbaka inom några dagar. Under de kommande 2 dagarna fick jag 10 telefonsamtal från andra säljare som försöker sälja mig en bärbar dator. Det i mitt sinne var alldeles påträngande. Anledningen till att jag inte köpte Lenovo främst eftersom jag inte kunde röra eller känna en innan de köper en. Varje Lenovo-återförsäljare i mitt område hade att beställa en tum Till slut köpte jag den U200-PT7. Jag slutade köpa från London narkotika som är ett stort företag att ta itu med. Killarna som arbetar i deras dator avdelning är i allmänhet ganska kunnig och de har massor av olika modeller på displayen för dig att leka med. Jag kunde röra och känna och faktiskt spela med den aktuella enheten jag ville köpa. Mitt första intryck var bra som det var den typiska Toshiba passform och finish jag var van vid och det kändes fast också mer om det senare. Vid tiden för mitt köp, de hade den tidigare modellen, U200-PT6, till försäljning för $ 100 dollar mindre. Jag bestämde att jag skulle ta en chansning på Vista så jag föredrog en med den förinstallerade så jag inte skulle behöva ta itu med drivrutiner och sådant. Plus den hade en snabbare processor och hårddisk.

Förpackning:


(Se stor bild)

Förpackningen var i nivå med andra bärbara jag har sett. Väl centrerad i en tjock wellpapp låda, ingenting fancy. Allt var packat och vadderad fint. Innan jag knäckt lådan öppnar jag inte märkte något flyter runt eller skramlande runt heller. Öppnad gjorde jag säker på att allt var fullständig. Det fanns manualer, programvara, power tegel, Nätsladd, batteri, och den bärbara datorn. De enda diskar som Toshiba som medföljer systemet var en systemåterställning disk och en Vista Anytime Upgrade disk. Jag gillar verkligen det faktum att de också ett tryckt exemplar av bruksanvisningen samt en verklig återhämtning disk. Andra företag nu, tvinga dig att göra din egen återhämtning DVD som är en tidskrävande process. De flesta bärbara datorer levereras endast med en. PDF-kopia av den. En av de mest intressanta saker som jag märkte när jag öppnade paketet var det faktum att det var en tunn bit plast fäst locket med fyra självhäftande flikar. Det var inte din typiska plastförpackningar som skyddar den bärbara datorn under transport. Det verkar som om det var tänkt att vara kvar på omslaget om en valde att. Trevlig funktion eftersom det kommer definitivt att skydda den från repor.

Programvara och OS:

Väl precis som alla andra konsumenter laptop, kom U200 med sin beskärda del av bloatware. En del av det var trevligt, och en del av det var skräp. Toshiba har ett verktyg som hjälper dig att ställa in eller ansluta till ett trådlöst nätverk. Om du är ny till trådlösa det kommer definitivt komma till hands. Den fingeravtrycksigenkänning mjukvara är riktigt nice. Jag har ställt några platser där jag kan automatiskt logga in genom att bara dra fingret. Det fungerar ganska bra och jag har inga betänkligheter om det. En annan användbar verktyg är en hårddisk bildskärm som varnar dig om den känner stötar eller vibrationer. Jag var tvungen att justera den lite eftersom fabriksinställning var alltför känsligt. Det enda som jag inte tycker om programpaket var det faktum att de flesta av det inte kunde tas bort med Lägg till / ta bort funktionen i kontrollpaneler. Jag har fortfarande inte haft tid att ta bort all bloatware, men systemet verkar vara ganska lysande som det är. Jag kan bara lämna tillräckligt bra ensam.


Windows Vista körs på U200 (se stor bild)

Modellen jag granska haft Vista Home Premium förinstallerat som var stor. Jag ville inte ta itu med en uppgradering så har det förinstallerade eliminerat huvudvärk att ladda ner drivrutiner och har några kompatibilitetsproblem. Min vän köpte en kopia av Home Premium att installera på sin laptop och han fortfarande inte har det igång ordentligt. Jag var ursprungligen orolig för hur väl Vista skulle köra på den här maskinen, men efter att ha använt det under de senaste par veckorna jag kan säga att jag är 100% nöjd. Aero är bra på denna maskin och är så smidig som silke.

Bygga Kvalitet och design:


Uppifrån Satellite U200 (se stor bild)

Den byggkvalitet är fantastiskt för denna storlek och klass maskin. Jag var mycket imponerad på hur fast den byggdes. När du plocka upp den för första gången kommer du direkt märka tyngd och solid känsla. Såvitt material används, U200 har en magnesium-ram för att tåla stötar och blåmärken i dagens bärbara användare. Enligt Toshiba har U200 en luftkudde runt hårddisken att motstå stötar. Vrida LCD locket kommer att ge den typiska porlande effekt, men inte så illa som några av de andra enheterna jag har sett. Det finns inte några luckor eller löst sittande delar som helst på enheten. Gångjärnen är mycket robust och ger skärmen med mer än tillräckligt stöd. Tangentbordet har en stor känsla och har gott om feedback och nedslag. Jag märkte inte någon flex i tangentbordet som helst. Den avslutande är vacker och är samma som alla andra Toshiba Satellite. Den har en matt grå finish som inte kommer att bära ner som andra material som används. Allt som allt, skulle jag säga att det är en av de byggda bättre bärbara datorer jag har sett i denna prisklass eller högre.


Framsidan av Satellite U200 (se stor bild)


Vänster sida av Satellite U200 (se stor bild)


Höger sida av Satellite U200 (se stor bild)


Satellit U200 undersida (se stor bild)

Styrplattan och tangentbordet:

Pekplattan fungerar mycket bra om än lite små och knapparna är mycket lyhörda. Jag bryr mig inte mycket för pekplattor som jag använder en mus ändå. Det är dock skönt att veta att en bra pekplatta är det om jag någonsin behöver det. Som jag sade ovan, hade tangentbordet inte någon märkbar flex. Jag kände mig mycket bekväm touch typing på den. Du behöver vänja sig vid platsen för vissa tangenter som Page Up / Down, Radera, etc. Det finns gott om resor och feedback och en mycket säkerställa klick varje knapptryckning är stor. Multimedia tangenter fungerar som de ska och gör det lätt att titta på DVD-filmer, lyssna på CD-musik, och använda Windows Media Player.

Skärm och högtalare:


(Se stor bild)

Skärmen på U200 är underbart med sina 1280 X 800 pixlar. Jag vet en sak säker, är att jag älskar widescreen-skärmar. Det är uppenbart att det inte kommer att ge den högsta upplösning på grund av sin storlek, men det definitivt löser massor av detaljer. Den förvalda teckenstorlek är mycket bekväm och lätt för ögonen. Även med flera fönster öppna jag fortfarande funnit att skärmen visar tillräckligt med information som jag inte ständigt hade växla mellan fönster. Jag märkte lite ljus läckage i botten av skärmen. Men det är bara märkbart när man tittar ner på skärmen från en vinkel. Från en chef på mening är det knappt märkbar. Annars är jag inte just om det dock. Som med alla blanka skärmar är betraktningsvinkeln ganska smal. Dock är den video kvalitet super. Jag har tittat på DVD-filmer och är helt nöjd med kvaliteten. Skärmens ljusstyrka kan justeras och är mycket ljus på den maximala inställningen. Även vid den lägsta ljusstyrkan är allt fortfarande kristallklart. Högtalarna är inte mycket som förväntas med en maskin av den här storleken. Ljudkvalitet är ok vid låga till medelhöga volymer. Så snart du veva upp, blir ljudet ganska tinny och kvaliteten sjunker. Du kan dock stänga av volymen ganska hög så volym är inte problemet. Bass är obefintlig! Jag har försökt ombord ljudsystem med ett par Shure hörlurar och ljudkvaliteten är faktiskt ganska bra så jag förväntar mig en bra uppsättning externa högtalare ger några trevliga låtar.

Värme och buller:

Jag har använt U200 ganska utförligt under de senaste par veckorna. Jag använder normalt den ansluten till väggen. Denna enhet verkar inte producerar för mycket värme. Även kör SuperPi och PCMark05, när processorn och systemet var under stress värmen var knappt där. Du kan känna lite varm luft som kommer från kylaren utlopp men det var det. Det fanns mycket lite värme på handrests framför tangentbordet. Jag var ganska imponerad av hur helt U200 var. Även när fläkten påslagen det inte visar sig vara en olägenhet. Det är mycket sällan tänds och bara kom på ett par gånger när du kör prestandatester.

Batteriets prestanda:


Strömadapter storlek jämförelse (Visa stor bild)

För det mesta, jag kör enheten inkopplad i. Men, jag har möjlighet att köra det på batteriet ett par gånger och var ganska nöjd med dess prestanda. Jag kunde arbeta kontinuerligt för knappt 3 timmar. Detta gjordes i energisparläge, med prestandaläge skulle netto cirka 1.5hrs från min erfarenhet. Jag har inte provat Balanserad läge men jag skulle uppskatta en batteritid på närmare 2 timmar. Detta nummer är inte dåligt för en 6-cells batteri. Jag vill emellertid fanns ett alternativ för en 9-cell för utökad användning från ett vägguttag.


(Se stor bild)

Processor och prestanda:

Det U200 Jag köpte kom utrustade med en T2250 Core Duo-processor. Det är inte den snabbaste processorn där ute, men är inte det långsammaste heller. Jag är verkligen nöjd med prestandasiffror man postat med riktmärken jag sprang. Om Toshiba erbjöd kundanpassade system i Kanada jag kanske har valt en snabbare Core 2 Duo-processor, men jag är ganska nöjd med vad som finns i det just nu. Eftersom detta system kom med Vista Home Premium förinstallerat jag kollade min erfarenhet index så fort jag öppnade lådan. Min totala poängen var 3,1. Inget imponerande, men jag blev verkligen förvånad processor, minne och hårt poäng Disk. Jag var inte väntat någon rökning poäng på grund av Intel GMA 950-grafik, men jag hade inte förväntat mig höga poäng i tre av kategorierna. Totalt sett är U200 mycket snabb och lysande när det gäller att använda Vista samtidigt multitasking. Jag har normalt ca 10 fönster öppna samtidigt och systemet aldrig upplevt en hicka. Vista Aero går smidigt som silke och jag upplever inte någon hackiga. Mycket nöjd med det faktum att Aero körs så bra på det här systemet. Jag var mycket skeptisk till dess prestanda på Intel GMA 950 innan jag upplevt det själv. Som du kan se från riktmärken jag sprang, håller detta system med system med högre och snabbare specifikationer.

Prestanda:

PCMark05

Notebook PCMark05 Score
Toshiba Satellite U200 (1.73GHz Core Duo, Intel integrerad grafik) 3.113 PCMarks
Fujtisu Siemens Amilo Xi1554 Review (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1900, Windows XP) 5.066 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI X1600) 4.621 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus Z84Jp (2,16 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 4.739 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks

 

SuperPi

SuperPi Tims processorn för att se hur lång tid det tar att beräkna antalet Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet:

Notebook Tid
Toshiba Satellite U200 (1.73GHz Core Duo) 1m 23s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

HDTune:

HDTune mäter hårddisken hälsa och prestation:

Windows Experience Index:

Anslutningar:

När du är hemma, alla mina bärbara datorer kör trådlöst. Jag använder en Linksys Wireless G router och utförandet av U200 trådlöst var bra. Jag har inte stött på några problem med uppkoppling. På kontoret jag använder det trådbundna nätverkskortet. Det skulle ha varit trevligt att ha en 10/100/1000 Nätverkskort, men jag är säker på 10/100 fungerar bra för mina behov. Jag hade inte en chans att prova det interna modemet som jag inte använder fjärranslutning längre.

Slutsats:


Jag är mycket nöjd med mitt köp av U200. Jag har inga beklagar om att få den här enheten och inte välja en av de andra systemen jag tittat på. Den enda sak som jag skulle ha förändrats var det faktum att den enda processorn tillgänglig var T2250. Jag önskar bara att Toshiba skulle ge oss kanadensare möjligheten att bygga egna system. Hastighet och prestanda freaks kommer inte att hitta U200 tillräckligt snabbt, men för den genomsnittlige användaren söker en ultra-transportabel anteckningsboken jag inte skulle tveka att rekommendera U200-PT7.

Fördelar:

  • Massor av kraft i en reasonalbly liten och lätt förpackning
  • Solitt byggd
  • Bra batteritid från 6-cellsbatteri

Nackdelar:

  • Ingen särskild grafiksystem
  • Ingen bygga på beställning system i Kanada


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar