söndag 11 mars 2007

Forskare Översyn av Lenovo ThinkPad T60 Widescreen

Forskare Översyn av Lenovo ThinkPad T60 Widescreen
med drwho9437 - 2007/03/11

av Brian Bryce

Var, när och varför jag väljer denna laptop:


(Se stor bild)

För dem som inte vill ha en lång förklaring till varför jag valde ThinkPad T60 widescreen (T60 WS) är kortfattade svaret så här: Jag ville ha en tillförlitlig välbyggd bärbar dator som hade en högupplöst skärm för produktivitet, så ThinkPad var överst på min lista. Jag ville byta min laptop för huvuddelen av mitt arbete denna termin som grad student i fysik, så jag ville ha en bärbar dator snabbt. Jag köpte min laptop från Buy.com som var det bästa på tiden ($ 1,478 USD).


Jag använder mina bärbara datorer för några huvuduppgifter: enkel kontorsarbete, digital fotografering arbete / förvaring på vägen, och tekniska beräkningar (konstruktion / fysik / matematik program). Den extra utrymme på skärmen för T60 WS är särskilt användbart i de två sista uppgifterna.

T60 Wide Screen Modell 8744-5B U Specifikationer beställas:

  • 15,4 tums WSXGA + LCD
  • T7200 2,00 GHz Core 2 Duo
  • 1 GB RAM
  • ATI X1400 128 MB grafik
  • DVD-brännare
  • 120 GB HD (5400 rpm)
  • ThinkPad a / b / g / n Trådlös
  • Bluetooth
  • Fingeravtryck Scanner
  • 6 Cell
  • Windows XP Pro
  • 3 års garanti
  • Kostnad - $ 1,478.33 levereras från Buy.com

Nu för dig som vill ha mer detaljer om mitt urvalsprocessen:

Mina tidigare bärbara datorer:

Jag började leta efter en bärbar dator under 2006. För att förstå varför jag gick med ThinkPad du måste förstå mina tidigare erfarenheter. Mina tidigare två bärbara datorer var båda Dells. Det första jag fick eBay för ett par hundra dollar, 4-5 år sedan. Det var en Latitude KPI, och hade en 333 MHz Pentium II i den, som jag minns. Jag ville bara något jag kunde använda för Internet och att skriva på vid den tidpunkten. Det var en tjock tung best, och började utveckla sprickor i fallet nära gångjärnen från plasten böjning. Medan jag använder den, förlorade LCD ett komplett sortiment av pixlar horisontellt 2/3 av vägen upp på skärmen. Jag ändrade LCD själv för en ny som kostade mig nästan 100 dollar (det var bara några 100 dollar för det hela, minns).

Kort efter detta, jag sålde den och fick en Dell 300M ultraportabla. Jag fick denna laptop från Dell utlopp för lite över 1000 dollar. Det är en 12,1 tums XGA laptop med första generationens Centrino. Med standardbatteri den vägde ca 3 kg. Det var också tunnare än 1 tum. Denna laptop var en reaktion på den tunga KPI. Jag hade tillförlitlighetsproblem nästan omedelbart. Inom en månad plug-in Ethernet-port hade dött. Jag skickade det till Dell för reparation. De skickade tillbaka fortfarande trasig. Jag återvände igen till en mycket ursäktande Dell, och de skickade det tillbaka med ett nytt moderkort i det (jag antar att de inte kunde eller inte skulle DESOLDER uttaget från moderkortet). Denna reparation var ganska dyrt för Dell som CPU, en Ultra Low Voltage (ULV) 1,2 GHz Pentium M var lödd direkt till moderkortet också. Efter detta hade jag inga problem med den bärbara datorn i minst ett år. Med sin ULV processor och en ganska tung 8-cells batteri jag kunde få minst 6 timmars arbete på det.

Emellertid var det inte allt ljus. Skärmen på 300M var förfärlig. Mitt största klagomål var den totala avsaknaden av kontrast. Det var inte en mycket ljus skärm heller. Utöver detta hade en hästsko formad ljus läcka i centrum av skärmen. En kollega till mig, på min grundutbildning universitet, senare berättade för mig att ljuset läckan var gemensam för alla 300 ms och var en av anledningarna till att han inte köper ett.

Slutligen i 2006, blev nätadaptern flagnande. Först trodde jag att det var AC adapter, men det senare visade sig vara kärlet, på den bärbara datorn själv. Det var länge sedan av garantin, så jag gjorde en reparation på det själv (rekommenderas inte om du inte är ett proffs på lödning. Jag fick reda på att folk erbjuder tjänster för att åtgärda denna plug problem, eftersom det är tydligen vanligt.)

Men det slutar inte där, när de gör en av de många reparationer på det, en av de LCD gångjärn skjuvas av och lämnar skärmen med mycket lite stöd. Detta gjorde skärmen instabil och benägen att floppa.

Till 300M kredit, gjorde det överleva en nedgång från min uppackade ryggsäck på trottoaren. Detta knäckt öppna 8 höljet cells batteri (tyngsta delen roteras ned när den gled ut), men allt på den bärbara datorn överlevde.

Jag använder min laptop varje dag för arbete. Den XGA-skärm var små och trånga, och hela maskinen var inte särskilt tillförlitliga. Visst, jag hade alltid kunnat fixa det, men vad händer om en tidsfrist hotande och det misslyckades igen och allt arbete jag hade febrilt gjort var det? Inte en trevlig tanke, började jag leta efter en ny maskin.

Sökandet:

Sökningen inleddes i slutet av 2006. Jag fick nästan en FlexView 15-tums T60 under den stora julen försäljning, men då jag inte riktigt har pengar, och jag var inte säker på att jag ville ha något så stort och dyrt, med batteritid som inte var så bra som jag användes för att på min 300M. Jag tänkte, "väl 300M fungerar, jag måste få en just nu, och datorer bara bli bättre och bättre med tiden." Så jag väntade.

Jag tänkte få en Lenovo Z61t, HP ncXXXX datorer typ, Dells av några typer, HP dv2000t, och så vidare. Jag tyckte inte styrplattan på HP Bärbara datorer (konsument sådana) eller musknappar. Det kändes som om det skulle vara en annan 300M. Många av mina högskolor har ThinkPad och MacBook. Jag tittade på båda. De flesta teknik och verktyg vetenskap är inte gjorda för OS X, och flervalsstart XP verkade ganska meningslöst med extra ringar för att hoppa men med lösningar musknapp. Jag fortsatte att komma tillbaka till ThinkPad. Jag frågade frågor i forum på den här webbplatsen om de olika skärmarna. Slutligen hittade jag några objektiva mätningar av widescreen versionen av T60 på ThinkPads.com forumet, och de såg ganska bra . Det fanns gott om prat om skärmen inte är bra i forumet, men det verkar hända med varje produkt.

Efter uttömmande tittar på TA boken , bestämde jag mig den stora skärmen skulle ge mig den mest skärmens arbetsyta och vara lättare än FlexView alternativet, och det kan även vara OK med avseende på färg och kontrast. De objektiva mätningar jag hade sett visade att det var klart bättre än 14 tum SXGA +, skärm. På den tiden jag inte inser det fanns två skärm källor för Lenovo för T60 WS: Samsung och LG / Philips. En noggrann läsning av kolorimeter mätningar tråden visar faktiskt detta, och det faktum LCD uppmätta var okänd göra. Men jag märker inte detta innan du placerar min beställning.

Beställning:

Jag beställde min T60 WS ursprungligen från Lenovos webbplats som det var på rea. Det var 1396,45 efter skatt. Jag var upprörd över att jag fick vänta 3-4 veckor och fortfarande betala skatt på något som skickas från Kina. Skatten var cirka 100 dollar. (Se tabellen nedan för specifikationer av min första beställning).

Tack och lov, någon i NotebookReview.com forum frågade om en Buy.com laptop var en hel del. Jag kände att det var en hel del, så jag avbröt min Lenovo ordning och beställde en. Det tog 3 dagar för Lenovo att faktiskt få annullering igenom på deras online-system, men i slutändan min beställning avbröts, inga frågor. Om jag hade ett val, skulle jag ha plockat GMA-grafik (för bättre batteritid) och Vista så återställningspartitionen på ThinkPad skulle ha kommit med en Vista bild. Utan skatten Lenovo ordning skulle ha varit en OK affär. Men jag tror de flesta människor kommer överens om att den speciell gjorde Buy.com versionen en mycket bättre affär (se tabell). Den största förbättringen i mina ögon är garantin.

Min första sed att beställa laptop:

Kostnad - $ 1,396.45 levereras från Lenovo

  • 15,4 tums WSXGA + LCD
  • T5500 1,66 GHz Core 2 Duo
  • 512 MB RAM-minne
  • GMA 950 grafik
  • CD-RW/DVD
  • 60 GB HD
  • ThinkPad a / b / g / n Trådlös
  • Bluetooth
  • 6 Cell
  • Windows Vista Business
  • 1 års garanti


Den bärbara datorn Jag slutade att få (under översyn):

Kostnad - $ 1,478.33 levereras från Buy.com

  • 15,4 tums WSXGA + LCD
  • T7200 2,00 GHz Core 2 Duo
  • 1 GB RAM
  • ATI X1400 128 MB grafik
  • DVD-brännare
  • 120 GB HD (5400 rpm)
  • ThinkPad a / b / g / n Trådlös
  • Bluetooth
  • 6 Cell
  • Windows XP Pro
  • 3 års garanti
  • Fingeravtryck Scanner

Jag hade planerat att lägga 1 GB RAM till min ursprungliga anpassade själv för de som märker den glesa RAM. Det var mindre från Newegg än att ha Lenovo göra det.

Min laptop levereras från CA dagen efter min beställning och var på min dörr i New York 5-arbetsdagar senare, precis som FedEx beräknat.

Bygg och Design

Efter att ha öppnat lådan jag drog ut min ganska tunga och stora T60 WS. Det var vad jag förväntade så långt som att bygga och bulk, baserat på andra T60/Z60 bärbara datorer jag hade sett på kontoret, förutom att det var en 15,4 tums widescreen.

Det vill säga: Det har fina gångjärn, fina enkla utseende som inte kommer att bära dåligt över tiden. Den hade en fast tangentbord. Det var väl sätta ihop. Det skulle vara möjligt att göra det ännu bättre, men det var långt mer solid än en HP eller Dell jag hade rört på många år. För er som inte gillar någon flex, finns det några i olika delar, mest märkbart i panelerna på vardera sidan av tangentbordet och i området nära fingeravtrycksläsaren. Det är inte riktigt bry mig dock.

Vissa människor kan hitta ThinkPad ser tråkig eller konservativ, men konsumenter bärbara datorer som ser bra dag en ofta ser dåligt i ett år från slitage. Jag förväntar mig inte att det är sant för denna ThinkPad.

Den bärbara datorn stängs fint och skärmen stöds fast som noterats. Tangentbordet lyser användbar, och hela layouten är väl genomtänkt.


(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Storlek:

Detta är inte en liten anteckningsbok. Det är en 15,4 tums widescreen. För en bärbar dator med en så stor LCD, det är små, det är, det är litet för sin klass. Den väger ungefär £ 6 (med 6-cells batteri / optiska enheten i), men det är så noggrann som jag kan grovt mäta hemma. Spec i TA boken visar upp till £ 6,06. Det är förmodligen korrekt. Medan det är en stor, bred anteckningsbok, slösar inte utrymme för det mesta. Infattningen runt LCD är en rimlig tjocklek, och själva datorn är tunn. Thiner än många andra bärbara datorer, även sådana med mindre fotavtryck. Om du behöver något mindre, kanske 14 tum T60 vara bättre lämpad. Jag föreslår att dra ut hur stor den bärbara datorn är på ett stort papper så att du verkligen kan visualisera hur stort det kommer att bli. Det är inte att detta är så stort, snarare ger en sådan ritning helt enkelt en mer konkret uppfattning om hur stora föremål faktiskt är, så att du inte kommer bli upprörd när det kommer till din dörr.

Skärm:

Som det visar sig, kom min T60 med LG-skärm (LP154W02-TL06, FRU # 13N7020). Det är inte perfekt, men det är mycket bra. Överlägset bättre än min 300M skärm och bättre än de flesta bärbara skärmar jag använt. Den har inga döda pixlar och jämnt sken. Den har minimal Ijusläckage. Ljusstyrka är lika ljus som jag verkligen vill att det ska vara. Kontrast är acceptabelt. Den färgskala är inte dålig, men det uppenbarligen inte lika bra som min IPS baserade stationära LCD (även en LG panel).

Det är mycket hög upplösning 1680x1050 för en skärm som bara är 15,4 inches. Detta är dock upplösningen jag är van att på mitt skrivbord är 21 tums skärm, och jag har inte mycket svårt med det, eftersom min laptop är typiskt närmare mina ögon än skrivbordet. Saker verkar lite små ibland, men inte svårt att läsa, eftersom jag har bra syn fortfarande. Jag fick den bärbara datorn till stor del för den högupplösta skärmen, eftersom det skulle låta mig göra många saker på en gång, särskilt tekniska saker, med massor av fönster öppna. Hittills har det inte besvikna i detta avseende.

En stor del av skärmen val idag är glansig eller icke-glansig. Jag är ganska bestämt i den icke-glansig lägret. Skälen människor som blanka skärmar är enligt min mening, på samma sätt som varför folk gillar glansiga fotografier. Jag har alltid gillat glans slutade utskrifter bästa (jag är en fotograf som hobby). Glossy har sin plats, det kan göra linjer skarpare och så vidare, men riktigt semi-matt är mer smickrande för de flesta ämnen om man tittar i detalj. Eller åtminstone det är hur jag känner, och jag tror att detta sker över till LCD-skärmar.

Det är inte att säga att jag inte skulle köpa en glänsande LCD-anteckningsbok, men med tanke på valet, skulle jag plocka icke glansiga allt annat lika. Som man kan förvänta, har LCD ingen irriterande bländning när jag arbetar på mitt kontor eller hemma.

Nedan kan du se några bilder som visar bakgrundsbelysningen egenskaper, både enhetlighet och läckage. Vitbalansen är förmodligen inte korrekt i dessa fotografier på grund av blandad belysning. Detta är egentligen bara en fråga om den tredje skottet, som ingår för att ge en uppfattning om färgskalan. Den togs med en Canon 400D med neutrala Picture Style och "dagsljus" vitbalans (~ 5200K), för att säkerställa någon form av reproducerbart resultat. (De andra två bilderna har olika WB). Jag rekommenderar att ta färgbilder med en stor nypa salt, eftersom ser ganska annorlunda ut än den gör i verkliga livet. Jag ansåg inte inklusive det, men jag känner att det är bättre än ingenting, och kan ge dig en uppfattning. Subjektivt, färgerna är bra, om än något undermättad.


(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)
Bakgrundsbelysning enhetlighet Ijusläckage Färg


Värme och buller:

När det gäller värme och buller gå, blir denna bärbara dator varmare än mina 300M gjorde, vilket är förståeligt med tanke på att den gör skingra mer makt. Det har blivit det inte obehagligt varmt för mig. Fläkten kan köras en hel del av tiden, och hörs, om rummet är tyst. Den snurrar upp och ner efter behov. Jag tycker inte att det irriterande. En kväll det gjorde också ett gällt ljud som bara var hörbar när mycket nära datorn (<1 fot). Det visar sig, inträffar detta ljud när den bärbara datorn är på batteri, och är vanligt på Intel 945-baserade bärbara datorer. Återigen, det är inte mycket högt, men det finns när du är på batteri.

Talare:

Högtalarna på widescreen versionen av T60 placeras annorlunda från vad jag har sett på bilder från T60 högtalare på andra modeller. Jag vet inte om detta också gör dem olika högtalare, men de är bra för bärbara högtalare. Inte mycket högt, naturligtvis, och saknar allt annat än höga och medelhöga toner, men de är bra för en bärbar dator. Min 300M högtalare var förmodligen lite bättre. Dessa gör inte bra på högsta volym inställning (vissa skramlande).

Det är också värt att notera hur bra ljudet är över hörlursuttaget. Detta är mycket bra. Objektiva mätningar bär också detta. Jag använde RMAA och recored utdata från T60 via mitt skrivbord, som har en bra ENVY baserat ljudkort (T60 bara har en MIC). Nedan följer en sammanfattande tabell och frekvensgången tomt för dem som är intresserade.

Frekvensomfång (från 40 Hz till 15 kHz), dB: 0,02, -0,19 Mycket bra
Ljudnivå, dB (A): -84,3 Bra
Dynamiskt omfång, dB (A): 84,5 Bra
THD,%: 0,0100 Mycket bra
IMD + Noise,%: 0,023 Bra



Tangentbord / Pekdon

Tangentbordet är ganska bra på ThinkPad. Det finns tre leverantörer av tangentbord för ThinkPad. Mitt tangentbord har producerats av Chicony. Ordet på olika forum är att detta är den värsta av leverantörerna. Jag skulle påstå att många lojala ThinkPad användare tangentbord aficionados, så de vill ha det bästa (i allmänhet NMB anses vara den "bästa"). Emellertid är tangentbordet fortfarande mycket god. Den här ger ganska bra taktil återkoppling, men är fortfarande lätt att skriva på. Vissa människor kanske tycker att det lite Clicky men eftersom det har en stor ljud till den.

En sak som jag inte bryr sig om om tangentbordet är positionen av Fn-tangenten. Det är i det nedre vänstra hörnet. Detta är den plats där CTRL normalt sitter. När jag byter från min laptop till mitt skrivbord jag slog på Windows-tangenten (andra från vänster), när jag Swich tillbaka till denna laptop jag slog FN-tangenten. Jag kommer utan tvekan att vänja sig detta, men nu kopiera och klistra in är besvärliga. DEL-tangenten är också placerad annorlunda från min förra laptop, men det är ett mindre problem, eftersom det rör sig beroende på om du använder en stationär eller en bärbar dator i allmänhet.

Den dubbla pekdon är ganska trevligt. Jag är fortfarande mycket mer van vid styrplattan än pekpunkt, men jag har hittat mig själv med pekpunkt några redan. Eftersom många lång tid användare kommer att säga, låter pekpunkt du flytta pekaren utan att röra händerna från tangentbordet. Om du är oftast skriver och måste peka ibland som att redigera ett textdokument, kan du kanske hitta pekpunkt snabbare, men jag tror för kontinuerlig peka och klicka (som surfning) styrplattan kan vara bättre (tryck klicka). Ändå är de båda där oavsett dina önskemål. Konfigurera en för grov rörelse och den andra för fin kontroll kan även vara användbar beroende på dina behov.

Portar:

T60 levereras med en grundläggande port val: USB, VGA, Ethernet, modem och hörlurar / mikrofon-uttag. Det har CardBus och slots ExpressCard. Saker vissa människor kan hitta saknas är IEEE 1394 och en kortläsare. Jag själv kommer att sakna att ha en SD-läsare, som jag har en digitalkamera som använder SD. Men jag använder redan en extern kortläsare för mina compact flash-baserade kameror, så det bara en fråga om att få en annan 8 dollar USB-läsare för SD-kort, och föra den när det behövs.

Trådlöst:

Här är det enda stället jag har ett allvarligt niggle. Den trådlösa ur lådan var buggig. I grund och botten skulle det förlora anslutningen på ett maktskifte tillstånd. Jag märkte först denna när föra den bärbara datorn kom ut ur viloläge. Ibland trådlösa kortet inte skulle kunna hitta någon trådlösa. Andra gånger skulle hitta alla nätverk men en jag hade fäst före viloläge. Andra energisparläge förändringar, såsom bara koppla ur AC, tycks också utlösa problemet sporadiskt. Den andra saken jag märkte var att när du tar bort nätströmmen skulle den trådbundna Ethernet-anslutning försvinner (om det inte var fysiskt ansluten till en CAT5-kabel när strömmen drogs).

Det verkar ganska uppenbart att detta är en programvara fråga eftersom det är återkommande, och starta alltid återställer möjlighet att ansluta till trådlösa nätverk. Vidare verkar det mycket troligt att det är relaterat till makten ledningens kontroll, eftersom det är starkt korrelerade med förändringar i makt stater i bärbara datorn.

Efter att ha upptäckt denna fråga försökte jag systematiskt lokalisera problemet. Fönstren systemfel logg visade att en nätverksenhet hade tagits bort oväntat många gånger. Identifieraren sträng för denna adapter var att Gigabit Ethernet. Inställning "Deep Smart Power Down" mod till funktionshindrade i drivrutinen verkar hindra Ethernet från försvinner när strömmen kopplas bort från systemet. Sedan inaktivera "Deep Smart Power Down" Jag har inte märkt några ovanliga trådlösa frågor, och jag är hoppfull om att denna enkla förändring är allt som behövs för att lösa problemet. Men eftersom jag inte kunde hitta en definitiv test för att återskapa felet, är det inte möjligt att veta säkert.

Det bör också noteras att jag avinstallerat Access Connections mjukvara. Men denna inte hjälpa lindra de trådlösa problem. (Således, om du behöver eller gillar att programvaran har du förmodligen kan lämna den på). Vändpunkten var handikappande "Deep Smart Power Down" på Intel PRO/1000 PL Network Connection.

(För de som undrar, jag har den senaste BIOS och drivrutiner som som fanns på 26 februari. Jag tror inte den här frågan är unik för mitt system eftersom det finns rapporter om liknande frågor i ThinkPads.com forumet. Jag förväntar frågan kommer fästas vid någon tidpunkt i framtiden via en drivrutinsuppdatering.)

Jag har inte testat Bluetooth, som jag inte har några Bluetooth-enheter som för närvarande.

Batteri:

Batteritiden är inte spektakulära. Med en skärm Denna stora och dedikerad grafikprocessor, skulle det vara svårt att ha bra batteritid på en 6-cell. Surfa på Internet och lyssna på musik, med skärmen tackade 2 hack från fullt (jag aktiverade full ljusstyrka samtidigt på batteriet i BIOS) räcker batteriet ca 2,5 timmar. Jag tror att dessa uppgifter är mycket lätt användning. Enligt stressande användning skulle utan tvekan vara dramatiskt kortare.

Om du vill ha längre livslängd och hitta T60 tilltalande, skulle det vara bäst att få GMA-grafik och en 14 tums och / eller en 9 cells batteri som bara ska lägga 50% till vad batteritid du skulle få med en 6-cell. Om du hittar GMA 950 saknas, kan du vänta på att snart att släppas Intel uppdatering av GMA med Santa Rosa i april 2007. Det kommer att ha bättre prestanda, troligen med liknande effektförlust. Jag ansåg att göra detta själv, men två saker stoppade mig. Jag ville ha en bärbar dator för mitt arbete här terminen, och Lenovo kan ändra T60 när de måste utforma moderkort för en ny styrkrets. Detta kan vara bra eller dålig, det är bara en okänd.

Jag har inte köpa denna laptop för hög portabilitet eller lång batteritid. Om de är primära mål av era anser något med en ULV-processor. Jag skulle verkligen föredra längre smet livslängd, men jag tror den mängd batteritid det blir är genomsnittet för sin klass och är därmed godtagbar.

(Den 6 cell T60 är 56WH, jämför det med "drygt 4 timmar i livet [med LCD nedtonade]" för Dell E1505 (en nästan identisk spec laptop) med en 85 WH batteri och du omedelbart se strömförbrukningen verkar liknande).

OS / Programvara:

Denna T60 levereras med en ganska låg mängd irriterande programvara (relativt sett naturligtvis).

En av de första sakerna jag gjorde var dock ta bort alla Symantec-program. Jag ville åtkomst till min delad skrivare, via Windows fildelning, och brandväggen lät mig inte använda den. Den webbaserade konfiguration skript som får en att stänga av vissa blockerade tjänster skulle krascha på öppning (Fel i manus på rad XX fortsätta att köra skript på sidan? Typ fel.) På grund av felet, det verkligen inte konfigurerbar, och jag ansåg inte att det var värt att kämpa, eller titta i registret. Så jag tog bort brandväggen / virusskydd och installerade min vanliga pålitliga antivirusprogram.

ThinkVantage programvara å andra sidan, ser ganska bra. Medan jag gjorde bort programmet Access Connection (som något som styr nätverksåtkomst när du har ett nätverk problem är misstänkt), ser det mesta bra. Presentatören grejer och Rescue and Recovery kan vara mycket användbar. De flesta av det egentligen inte behövs men om du redan bekväm med att konfigurera Windows XP som jag är. Om du inte är, kan det vara en skänk från ovan.

Windows XP är Windows XP Pro. Det fungerar som det alltid gjort. Jag vill påpeka att Lenovo hade konfigurerat utseende av XP på ett icke-standardiserat sätt. Text var större på ikonerna, och ikonen avstånd var större, saker av detta slag. Jag återställa den till normal Windows XP standardinställningarna, vände sedan bort alla de vanliga irriterande ljud.

Vista kommer så småningom komma med posten för mig, men jag är inte i en stor brådska att flytta till den. Det kommer att köras långsammare än XP och för tillfället inget jag gör kräver det.
Prestanda:

Jag sprang igenom några ganska vanliga riktmärken för den här webbplatsen, nämligen SuperPi, HD Tune (resultat nedan). I fallet SuperPi, är den tid inom 1 sekund av ett tidigare T60 widescreen översyn med nästan identiska specifikationer. Jag förväntar mig att riktmärken för detta system är identiskt med det en, så jag hänvisar er till denna översyn för "normala" riktmärken bärbara recension. Förutom de "vanliga" riktmärken Jag sprang också T60 WS genom ScienceMark 2,0 (Build 170000ZNOV02) och SPECviewperf 9.0.3 resultaten av dessa tester är också lägre.

SPECviewperf är ett test av teknik CAD prestanda (medan mina tekniska verktyg är inte 3D CAD-typ i allmänhet, tänkte jag dessa siffror kan vara av intresse för någon där ute). Jag tror SPEC är ett vanligt nog test som du kommer att kunna hitta massor av siffror ute för jämförelse.

ScienceMark däremot är inte lika vanligt. Det verkar inte längre upprätthållas, men testerna fortfarande är relevanta. Båda simuleringar jag gjorde (Molecular Dynamics / Primordia) liknar en del arbete jag har faktiskt gjort. Det första testet är vad det låter som, en molekylär dynamik simulering. Den andra är en Hartree-Fock Kvantmekanik simulering. ScienceMark är liten och kräver ingen installation, så jag körde det på mina andra två system samt att ge en jämförelse, eftersom det inte är så vanligt riktmärke i dessa dagar. Slutligen vill jag konstatera på ScienceMark resultat att det kan underskatta väl optimerad kod idag som inte har uppdaterats i 3 år, och använder SSE typ instruktioner, som har förlängts sedan dess. Ändå T60 WS mycket väl överträffar mina andra två systemen med god marginal.

SuperPi (2 miljoner platser):

Notebook Tid
Denna Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 04s
Tidigare Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 03S
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S


För din framtid och tidigare jämförelse bekvämlighet har jag kör testet för alla belopp upp till 4 miljoner. Jag tror att 1 miljoner testet var den vanligaste för några år sedan, jag förväntar 4 miljoner kommer att vara standard i några år.


(Se stor bild)

HD Tune:

HD Tune mäter grundläggande hårddisk prestanda, här är resultaten för 120 GB 5400 RPM Toshiba-enheten i denna laptop:


(Se stor bild)


SPECViewperf9.0.3:

Min uppfattning är att det är främst en OpenGL stresstest. Som ni kan se, är X1400 inte en OpenGL kraftpaket. Regelbundna stationära kort sväng i antal minst 3 gånger så hög som denna. Dock är 3D-rendering inte en stor prioritet för mig, så denna prestandanivå är OK. Om du behöver mer finns alltid T60p, som har FireGL som ska prestera bättre. LCD-skärmen var inställd på 32-bitars färg på 1680x1050 (jag tvivlar på detta område), och jag sprang jämförelseindex med standardinställningarna.

3dsmax-04 viktade geometriska medelvärdet = 4,769
CATIA-02 viktade geometriska medelvärdet = 6,298
ensight-03 viktade geometriska medelvärdet = 3,829
ljus-08 viktade geometriska medelvärdet = 8,841
maya-02 viktade geometriska medelvärdet = 9,956
ProE-04 viktade geometriska medelvärdet = 3,268
SW-01 viktade geometriska medelvärdet = 5,462
tcvis-01 viktade geometriska medelvärdet = 1,148
ugnx-01 viktade geometriska medelvärdet = 2,936


ScienceMark 2,0:

Detta är en vetenskaplig numerisk simulering riktmärke, mycket processorkraft som SuperPi, men lite mer bred räckvidd. Jag testade följande system:

  • Dell 300M - Pentium M 1,2 GHz (Banias)
  • Desktop - Athlon 64 3000 + (1,8 GHz, Venedig)
  • T60 WS - Core 2 Duo T7200 (2,00 GHz Merom)


Jag tror att detta riktmärke är helt CPU begränsad, eftersom ScienceMark aldrig använder mer än 20 MB RAM. Jag har använt skrivbordet som referens för den tid klockan och poäng procentenheter. Tiden dygnet poäng är Time * (Clock/1800). Denna värdering kan inte vara helt rättvist, eftersom T60 har två kärnor, men det visar att du kanske hur mycket den extra kärnan hjälper.

Molecular Dynamics (lägre är bättre):

System: Tid: (er) Procent: Time-Klocka: Procent:
Dell 300M (Pentium M 1,2 GHz) 154 1,52 103 1,02
Desktop (Athlon 1,8 GHz) 101 1,00 101 1,00
T60 WS (Core 2 Duo 2,0 GHz) 74 0,73 82 0,81


T60 är 27% bättre än min nuvarande skrivbord i den råa poäng, inte så illa. Den extra kärna / arkitektur ger en 19-21% fördel här klocka för klocka

Primordia (Lägre är bättre):

System: Tid: (er) Procent: Time-Klocka: Procent:
Dell 300M (Pentium M 1,2 GHz) 774 1,60 516 1,07
Desktop (Athlon 1,8 GHz) 483 1,00 483 1,00
T60 WS (Core 2 Duo 2,0 GHz) 333 0,67 370
0,77


T60 är 33% snabbare denna gång i råpoängen, återigen ganska bra. Den extra kärna / arkitektur ger en 23-30% fördel här klocka för klocka

System Delar:

Ibland Everest verktyget körs på system, är dock utförlig natur det verktyget produktion förmodligen inte mycket användbart för de flesta. Så istället för att fästa den, här är en kort lista över delar / beslutsfattare som inte är uppenbart från den speciell:

  • LCD: LG 15,4 "LP154W02-TL06 (FRU 13N7020)
  • DVD / RW: LG GSA-4083N (FRU 39T2679)
  • Hårddisk: TOSHIBA MK1234GSX (FRU 39T2791)
  • Trådlöst: Atheros AR5008 (FRU 42T0825, säger: AR5BXB72 på kortet)
  • Tangentbord: Chicony (FRU 39T7178)
  • Ljud: Analog Devices (jag skulle gissa AD1986A , men verkligen inte känd)

Slutsats:


Hittills ThinkPad T60 15,4 tums widescreen har exakt vad som krävs. Det är skrymmande att bära jämfört med mina ultraportabla Dell 300M den ersätter. Det är dock inte möjligt att ha en trevlig stor användbar skärm och perfekt DRICKBARHET. För all den kraft och skärmyta T60 WS är liten. Jag kan lätt se denna laptop varar 5 år hårt bruk och som avgått för prestanda inte tillförlitlighetsproblem. Skärmen, tangentbordet och bygga på denna laptop är det som gör det till en bra bärbar dator. En av dessa faktorer, skärmen är tydligen mer rörliga än de andra. Det bör noteras att vissa människor hatar Samsung skärmen som jag inte har. Prestandamässigt är det exakt vad du kan förvänta dig från en bärbar dator med den här hårdvaran: utmärkt.

Fördelar:

  • Fast Build
  • Ganska bra skärm (LG)
  • Trevlig tangentbord
  • Bra affär (i mitt fall)
  • Utmärkt prestanda

Kan vara betters:

  • Batteriets livslängd kan bli bättre
  • Brist på hamnar vissa kan behöva

Nackdelar:

  • Initiala trådlösa frågor (aldrig göra det till användarens händer med sådana frågor)
  • Variabel delar kvalitet (du kan bli mindre "tur" än mig, åtminstone enligt forumets användare)


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar