onsdag 21 mars 2007

Alienware Area-51 m5790 recension

Alienware Area-51 m5790 recension
av lowdownthrowdown - 2007/03/21

av Eric Schroeder


(Se stor bild)

Alienware Area-51 m5790 är en 17 "stationär dator stil gaming anteckningsboken som finns exklusivt via Alienware.com . Detta är en uppdatering av förra årets m5750. Skillnaderna är bara nytillkomna uppgraderas funktioner som Blu-Ray och Radeon X1900 grafikkort, tillsammans med, naturligtvis, är Windows Vista i alla smaker. Windows XP tyvärr inte längre tillgänglig även som tillval. Detta är ett smärre problem eftersom det är väl känt att Vista är inte lika bra som XP för spel på detta ögonblick. Så om du får detta för spel, kanske du vill avinstallera Vista och satte XP på för tillfället.

Följande är den speciell för m5790 som omdömet:

  • Processor: Intel Core 2 Duo-processor T5600 1.83GHz 2MB cache 667 MHz FSB
  • Operativsystem (Office-program ingår ej): Äkta Windows Vista Home Premium
  • Display: Alienware m5790 17 "WideUXGA 1920 x 1200 LCD - Saucer Silver
  • Moderkort: Alienware Intel 945PM + ICH7 Chipset
  • Minne: 2GB Dual Channel DDR2 SO-DIMM på 667MHz - 2 x 1024MB
  • Hårddisk: Singel drivsystemkonfiguration - 80GB Serial ATA 1,5 GB / s 5400 RPM w / NCQ & 8MB Cache
  • Primär CD-ROM / DVD-ROM: 8X Dual Layer DVD + /-RW / 24x CD-RW w / Nero Software
  • Video / Grafikkort: 256MB ATI Mobility Radeon X1800
  • Ljudkort: Intel 7,1 High-Definition Audio
  • Trådlös nätverkskort: Intern Intel PRO Wireless 3945 a / b / g Mini-Card
  • Kommunikation: Inbyggd 10/1000Mb Gigabit Ethernet & 56K V.92-modem
  • Garanti: 1-Year AlienCare Avgiftsfritt 24/7 Phone Support w / platsen-service
  • AlienRespawn: Alienware Respawn Recovery Kit
  • Beställ Totalt: $ 1,842.28 *

* Obs - Detta pris återspeglar konfigurationen med 1GB RAM. Jag visste att gå i att jag ville 2GB RAM, men Alienware avgifter $ 270 som en uppgradering alternativ för det. Jag köpte 2GB från Newegg.com för $ 169 och installerat själv. Jag säljer de två 512MB moduler på eBay och komma nära att bryta ännu. Vem som helst med ens den minsta kunskap om elektronik och datorer kan göra detta enkla uppgradering.

Dessa modeller börjar nu på $ 1.299, vilket är ett ganska bra pris för en väl konfigurerad anteckningsbok så här. Om du max ut med T7600G Core Duo, Blu-ray-enhet, 2GB köpts från Alienware, Radeon X1900 grafikkort, TV-tuner, dubbla hårddiskar i en RAID config och Windows Vista Ultimate, svingar priset till över $ 4.000!


(Se stor bild)

Anledning till att köpa:

Jag hade både en high-end skrivbordet och en lätt resa storlek (14,1 ") bärbar dator. Gör jag reklam marknadsföring som tar mig på väg i 2-3 månader i taget ett par gånger per år. Så medan hemma, jag använde mitt skrivbord, men på vägen hade jag min bärbara dator. Med en 24 "bredbildsskärm hemma, jag kände alltid offret av att titta på denna lilla 14-tums halvan av året var jag borta. Jag behövde verkligen en resa storlek anteckningsbok, men det var billigt på den tiden, och tjänade sitt syfte.

Jag bestämde mig att kondensera och gå med en maskin för att täcka alla baser. Jag är inte en extrem gamer, så medan Radeon X1950 i mitt skrivbord var trevligt, det var inte utnyttjas. Jag pusslas ut mitt skrivbord och sålde alla delar på eBay tillsammans med den bärbara datorn. Jag visste att gå i att det enda jag höll var mitt tangentbord, mus, högtalare och 24 "Dell bredbildsskärm. Dell är DVI, så det var en nödvändighet. Jag ville inte att nedgradera till VGA. Jag ville ha en biffiga maskin för att ersätta allt, så jag inte skulle känna smärtan av en långsam anteckningsbok hela tiden.

Jag tittade på HP dv9000t, Dell XPS M1710, Toshiba Qosmio & Satellite modeller och flera andra innan beslut fattas om Alienware m5790. Dell hade speciell, men var alldeles för dyrt. HP såg stora och var prissatta väl, men hade bara VGA-videoutgång och låga grafik slut, och Toshiba Qosmio & Satellite modeller hade inte upplösningen jag ville. Alienware M5790 erbjuds en skärm med 1920 x 1200 upplösning (som en pixel knarkare, detta slog mig genast som något att dregla över), DVI-videoutgång och upp till ett Radeon X1900 för grafik. Ok, så jag inte spelet mycket, men jag gillar möjligheten att göra det när det kommer att en eller två matcher som ser intressant. Jag vill inte tänka, "jag borde inte ha blivit av mitt skrivbord" i tider som dessa.


Öppen och redo för action (se stor bild)

Var och hur Inköpt:


Lådan komplett med främmande huvud-logotypen (se stor bild)

Det enda sättet att köpa en Alienware är online. Det var dyr på $ 1.842, men var väl värt det. Det skulle vara trevligt att se detta personligen först som HP och Toshiba modeller jag tittade på, men jag läste några recensioner, gjort några val och beslutade att kasta tärningarna och se vad som hände.

Alienware webbplats är lätt att navigera och uppgraderingsalternativ tydligt anges så att du kan se vad det nuvarande priset är efter varje val. De erbjuder information för nästan alla alternativ det är så att du vet vad du väljer. Jag var frestad att gå snabbare för CPU, släpp degen på Blu-Ray och få den översta grafikkort (Radeon X1900), men denna maskin handlar om tillgänglighet och enkel konfiguration. Jag vet på vägen priserna på alla dessa komponenter kommer att sjunka och sedan istället för att spendera ytterligare $ 1800 att uppgradera till den nu översta saker, kan jag få dem för kanske $ 500, $ 600 om ett år och känner att jag har en ny maskin alla igen. Mer om tillgänglighet lägga till komponenter senare.

Bygg och Design:

Först ut, ser den bärbara datorn som ingen annan. Jag gillade genast idén om glödande främmande huvud på omslaget tillsammans med den blanka silverfinish. Färgen är jämn, glansig och djup, påminde mig om en ny bil glans. På den positiva sidan, jag behöver inte spendera timmar med några veckor för att vaxa det att hålla denna look.

Öppna upp det, har du ett fullskaligt tangentbord, komplett med en separat knappsats avsnitt. Medan det är en trevlig funktion att ha knappsatsen tar det tag att vänja sig eftersom jag var van vid att placera mina händer i mitten av alla mina andra bärbara datorer, medan detta gör du placerar dina händer till vänster för att hitta de rätta nycklarna till typ. Du kan se styrplattan inte är centrerad, men mer åt vänster av den anledningen. Det finns en särskild bläddra dynsektionen att agera som den 3: e knappen på musen. En trevlig funktion. Flera funktionsknappar placeras på toppen av tangentbordet, vilket inkluderar effekten på knappen. Min enda klagomål här är att knapparna är något svårare att trycka än de borde vara. De är långa, men tunn, att du måste använda fingertoppen eller kanske nageln för att trycka dem. Även musknapparna verkar lite svårare att trycka än alla andra bärbara datorer jag har använts till. När jag använder styrplattan, jag använder mitt pekfinger för att bläddra och min vänstra tumme för att klicka. Efter en timmes surfande verkade sidan av min tumme lite öm från att trycka hårdare än normalt. Lyckligtvis, jag nästan alltid använder en extern mus, så det kommer inte att påverka mig för det mesta.


Den distinkta sken av Alienware namn och logotyp (se stor bild)

Skärm:

Skärmen är kattens mjau. Jag beslutade att gå med WUXGA skärm som är den högre upplösningen alternativet på 1920 x 1200. Som jag sa, jag är en upplösning knarkare, så detta är som tårta på en fet unge. Skärmen är skarp, ren och levande. Till en början verkade det lite tråkigt för mig, men det är för att jag är så van att min Super Bright 24 "Dell widescreen (känd för att vara alltför ljust). Färgerna är rika och ange rätt. Totalt sett om du sitter i maskinens framsida bör du ha några klagomål. Vid 1920 x 1200 på en 17 "skärm, tar det lite lek med att få dina ögon för att den lilla texten, men skärmyta den erbjuder är otroligt. Jag kör 1920 x 1200 på min Dell bildskärm, så jag ville inte offra när jag använder den bärbara datorn på egen hand. Eftersom DPI är större på den bärbara skärmen än Dell bildskärm, foton och text ser ännu skarpare. Det har verkligen ses för att uppskattas. Otroligt, sett från en 90 graders vinkel, kan jag fortfarande se skärmen perfekt. LCD-tekniken har verkligen förbättrats från det första bildskärmen jag hade några 8 år sedan.


Det är en hel del fastigheter! 1920 x 1200 upplösning på en vacker glansig 17 "skärm (se stor bild)

Portar:

Som nämnts, med en DVI-video-port var nödvändigt eftersom jag ville detta för att ersätta mitt skrivbord, samtidigt min externa bildskärm. På baksidan är den fint placerade DVI-port. Snyggt placerad eftersom vissa har VGA på sidan. Det är stora kablar som ska sättas borta från alla arbetsområdet. Den 56k modemporten är också på baksidan, på den andra sidan. På vänster sida nära baksidan är strömporten tillsammans med en USB-port. I mitten är den optiska enheten, med ljudportar och volymkontrollen på framsidan. Tyvärr lämnar att den högra sidan med tre USB-portar, en FireWire-port och nätverksport. Om alla används, det är en hel del kablar kommer ut på höger sida. Med de flesta av oss är högerhänta mus användare, det är bara något av en irritation. Jag gillar den högra sidan att den optiska enheten, kanske 1 USB-port och förmodligen kortläsaren. På så sätt alla kablar kommer ut från vänster. Alienware vände det här. Boooo! Det bör inte vara för mycket av ett besvär för mig, men eftersom jag har en USB-hubb hemma, så jag bara använda den vänstra sidan USB-port. Till höger kommer endast FireWire-port (ibland) användas tillsammans med nätverksporten. På vägen, jag har bara en extern mus som kräver en Bluetooth-adapter, så igen, bara den vänstra USB-porten ska användas. Maskinen har den nya ExpressCard/54, så som med alla nya bärbara datorer, kasta bort din PCMCIA eller PC Card. Du behöver något nytt. Teknik förändras alltid. Fronten har en IR-port tillsammans med väljaren för att slå av den trådlösa på eller av.


DVI-videoutgång tillsammans med S-video (se stor bild)

Högtalare och ljudkort:

Som jag sa tidigare, var en av de saker jag höll mina högtalare (Altec Lansing ADA-305. Gammal, men ändå häftigt), så jag är van att BOOM! Jag var inte förväntar sig mycket av bärbara högtalare, men wow, det är ganska bra! Min vän hörde volymen från en video spelas medan han var två rum bort, så som säger något direkt. Den har en medföljande "subwoofer" längst ned också. Nu jag inte kommer att säga att jag verkligen kan känna att, med tanke på att det handlar bara om en tum i diameter, men det kan vara att lägga i någon fyllning som jag inte direkt är att erkänna. En fin touch, även om det kan vara en gimmick.

Det finns en liten rullhjulet på vänster sida av ljudportar som du rullar fram och tillbaka för att öka eller minska ljudet. Min gamla Presario V3000 hade touch-kontroller i toppen, nedanför skärmen, vilket var coolt, men annat än att, de flesta bärbara datorer inte har externa ljud kontrollknappar. Så ha detta det var en extra bonus. Istället för att bara "mute" eller så kan du kontrollera mängden volymen på ett ögonblick.

Den enda verkliga besvikelsen med ljud är med ljudkortet i sig. Jag använder ett program som heter Tunebite göra om inspelningen Napster musik så jag kan bli av med det irriterande "skyddad" etikett och har dem som en MP3, fri från licenser. Jag använder det för att överföra till min iPod. När jag installerade Tunebite, berättade mig fanns ingen ljudkort upptäckts. Mycket märkligt. Jag hade inga problem på min sista anteckningsbok, så jag är inte säker på vad problemet är här. Jag ska ge teknisk support ett samtal för att se om de har några svar.

Processor och prestanda:

Jag hade en Core 2 Duo E6600 i mitt skrivbord och en Core Duo T2050 i min anteckningsbok, så jag var tvungen att ha något som är jämförbar med båda. Återigen, jag bestämde mig för att få T5600, som är en 1,83 GHz Core 2 Duo processor, att veta att även om det är mindre snabb än min stationära processor var, det är rätt för priset och jag har fortfarande möjlighet att uppgradera mig senare. Verkligen, i vardagliga tillämpningar, det finns ingen skillnad i prestanda som jag kan känna. Om jag kan öppna filer snabbt, starta och driva Photoshop utan problem, start och avstängning snabbt och känns som jag inte väntar på maskinen för att fånga upp till mig, jag är glad.

Jag brukar redigera och spela med stora Photoshop-filer (30MB och uppåt), gör videoredigering med Adobe Premiere, har 8 eller 9 webbsidor öppnas på en gång, musik att spela i iTunes, e-post som kommer in via Outlook öppnade AIM, få meddelanden och Macromedia Dreamweaver pågår arbete på webbplatser. Jag kan köra ett urval av dem på en gång och maskinen inte ens hicka. Jag ska uppgradera till en 7200RPM hårddisk snart att ta bort den sista lilla flaskhalsen har. Jag kunde ha valt 7200RPM enheten när du konfigurerar det, men återigen, jag kan göra det enkelt och mindre än uppgraderingen skulle ha kostat.

Uppgraderingsmöjligheter:

Efter att ha haft ett skrivbord i så många år, jag har vant sig vid att kunna enkelt uppgradera komponenter när de blir inaktuella. Bärbara datorer irriterade mig alltid eftersom de är ganska mycket som är och inte kan uppgraderas mycket. På senare tid har en del varit enklare att uppgradera vissa delar, men inte i den utsträckning som en stationär. Men med denna m5790 tar det ett steg närmare. Som sagt, jag valde mellanregister komponenter, sådana som är kostnadseffektiva vänlig. Det finns ingen anledning att vara killen som behöver det bästa av allt för i morgon, är det inte längre det bästa och du är bara en massa pengar under tiden. Det finns två paneler på undersidan som är lätt att avlägsna. Den ena är för den primära hårddisken. Två skruvar och av det kommer. Frekvensomriktaren har två skruvar som håller den på plats, ta dem ut och ut som kommer. Du kan enkelt uppgradera till en större eller snabbare enhet där. Det kommer att vara min första uppgradering som jag får en 7200RPM enhet. Den andra är platta som täcker CPU, grafikkort, RAM och 2: a hårddisk (om de är tillsatta). Jag tog det här för att byta ut 1GB med 2 GB RAM-minne. Där jag märkte mycket lätt tillgång till grafikkortet och CPU. Uppgradering dessa kommer att vara relativt lätt jämfört med andra bärbara datorer. I ungefär ett år då kostnaden för X1900 eller bättre är hanterbart, tillsammans med en 2,6 GHz Core 2 Duo, jag byter helt enkelt med dem och voila, en liknande ny maskin igen. Jag är säker på den tiden, kommer Blu-Ray-enhet vara billigare också (eller ens HD-DVD, om det vinner). För just nu är det andra uppgraderingen att lägga en 2: a hårddisk. En uppgradering kit måste beställas från Alienware (bestående av en bandkabel, hårddisk caddie och SATA-adapter, plus skruvar), men det var bara $ 20. Det är roligt att kunna enkelt ändra saker du vill och anpassa som du vill utan att vara i händerna på företaget att göra det just där och då för deras priser.


Ta 4 små skruvar och enkelt pop ut hårddisken (se stor bild)


Ta 8 skruvarna från huvudplattan att exponera de primära komponenterna (se stor bild)


Maskinen kan konfigureras med dubbla hårddiskar! (Se stor bild)

Prestanda:

SuperPi

Notebook Tid
Alienware m5790 (1.83GHz Core 2 Duo) 1m 16s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s


Everest Resultat:

Klicka för att se Everest Resultat


HDTune resultat


(Se stor bild)

3DMark06 Resultat och Jämförelse:

Notebook 3D Mark 06 Resultat
Alienware m5790 (1,83 GHz Core 2 Duo, ATI X1800 256MB) 2.625
WidowPC Sting D517D (Core 2 Duo 2,33 GHz, Nvidia 7900GTX 512MB) 4.833
Apple MacBook Pro (2.00GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 128MB) 1.528
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB) 2.183
ASUS A8Ja (1.66GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 512MB) 1.973
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GTX 512MB) 4.744
Toshiba Satellite P100-222 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go 7900 GS 512MB) 3.534


PCMark05 Resultat

Notebook PCMark05 Score
Alienware m5790 (1,83 GHz Core 2 Duo, ATI X1800 256MB) 4.411 PCMarks
Fujtisu Siemens Amilo Xi1554 Review (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1900, Windows XP) 5.066 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI X1600) 4.621 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus Z84Jp (2,16 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 4.739 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks

Värme och buller:

För en bärbar dator av denna storlek och makt, är det förvånansvärt tyst. Windows hade tre inställningar för energiförbrukning: Energisparläge, balanserad och hög prestanda. På energisparläget, det är en viskning. När den slås på High Performance, kan du höra fläkten surrande, men det är ingenting som skulle bry den som sitter bredvid dig i ett bibliotek. Jämfört med mitt skrivbord med 8 fans är denna sak som en sovande baby.

Men så långt som värme går, blir det här anteckningsblocket varm. När jag vänder det till High Performance för att redigera Photoshop eller Premiere filer, kan jag känna det blir varmt vid beröring. Hemma är det inga problem eftersom jag har den bärbara datorn stängd och jag använder en extern mus, tangentbord och bildskärm. Används av sig själv, är det lite annorlunda. Mina händer aldrig kommer att bli kallt, det är säkert. Jag är nyfiken att se hur mycket varmare det får när jag lägger till i 7200RPM kör längs med den 2: a enheten.

CD / DVD-RW-enheten är lika bullriga som alla andra. Laptop-enheter är alltid bullriga som fan. Det är inget utöver det vanliga, dock.

Tangentbord och pekplatta:


(Se stor bild)

Tangentbordet och musen kontroller är där den enda verkliga liten besvikelse kommer i. Det verkar när de försökte införliva det numeriska tangentbordet, de i sin tur förkortas och storlek några av de andra knapparna. Den högra shift-knappen är betydligt mindre än den vänstra. Den "? /" Knappen är väldigt smal som är perioden knappen. Den uppåt, nedåt, har vänster och höger knapparna har konstigt storlek också. Det finns några andra konstigt placerade tangenter när jag jämför med min stationära tangentbord, men inget som kommer att kasta mig ut den lilla högra shift-knappen eller period.

Den andra mindre irritation är med styrplattan och musknappar. Jag gillar att använda minimal rörelse för att få markören från den ena sidan till den andra. Jag har den inställd på "snabba" i musen inställningarna, den snabbaste det går. Ändå har jag fortfarande att glida fingret från ena sidan till den andra hela tre gånger för att få markören att gå avståndet på skärmen. Jag vill säga att det är Windows-inställningar, men när jag använder min externa mus i samma hastigheter, det är bara en rörelse av min handled, vänster till höger för att få det att gå avståndet. Jag har aldrig plocka upp botten av min hand. Styrplattan verkar bara långsamt. Även knapparna verkar vara alltför stel när du klickar. Jag föredrar fina mjuka känsliga klick. Jag nästan alltid använder en extern mus, så det kommer inte att vara alltför mycket av ett problem där.


Top knappar (se stor bild)


Inbut och-utgång:

  • 4 Hi-speed USB 2.0-portar
  • Express Card Slot / 54mm (även 34)
  • IEEE 1394a (4-pin)-port
  • 4-i-1 minneskortsläsare (SD / MS / MSPRO / MMC)
  • 1 Hörlursuttag
  • 1 mikrofon
  • Video ut: En DVI-kontakt
  • TV-ut: En S-Video-utgång
  • Mikrofon (en trevlig överraskning eftersom det inte nämns på webbplatsen)



Sidovy från vänster av m5790 (se stor bild)


Höger sida bild av m5790 (se stor bild)


Vy framifrån m5790 (se stor bild)


Bakifrån m5790 (se stor bild)


Vy underifrån av Alienware m5790 (se stor bild)

Trådlöst:

Jag får bra signaler och starka avläsningar från avstånd med den här bärbara datorn. Jag hade en vän med ett annat märke trådlösa kortet inbyggd och medan jag plockade upp 8 trådlösa signaler, han bara visade 3. Intressant. Visst, var några av de 8 mycket svaga och skulle inte arbeta mer än sannolikt, även om de inte var WPA skyddade, men att min bärbara dator såg dem och hans inte visar mig att detta har en fin antenn inbyggd och en stark radio inbyggd att hitta dem. Arbeta hemma, kan jag sitta i det andra huset på baksidan av vår egendom och ändå få en låg, men ändå fungerande signal. Detta även efter att gå igenom en vägg i den främre huset, två väggar i garaget och en vägg på baksidan huset. Och inse att våra hem är inte bara gips. De byggdes på 40-talet, så de är gjorda av plåt rock och stuckatur på utsidan. Ganska tjock, och ändå signalen fortfarande plockas upp. Trevligt!

Batteri:

Jag tog ett fulladdat batteri, Ställ POWER inställningarna till "balanserad" (med skärmens ljusstyrka till 50%), drog ur nätsladden och låt den gå. Jag gjorde en del internetsökning, fil redigering i Photoshop och filhantering på hårddisken. Vid 1:04 i, det gav mig en varning (17%) och gick sedan in i viloläge vid 1:25 med 5 minuter kvar. Så från vad jag kan avsluta, får jag ungefär 1:30 av det. Det är därför jag valde en 2: a batteri. Även om jag i allmänhet inte använda batteriet (när jag är på väg, jag använder den bärbara datorn på hotellet med ström), jag gillar att ha det tillgängligt om jag behöver det. 1:30 för en 17 "skärm med en hög slut grafikkort är inte så hemskt, men inte utestående antingen. Batteriet är 4400mAh, vilket är i genomsnitt. De kan ha varit klokt att utforma bärbara datorn med ett större batteri till att börja med. Men egentligen, om någon köper denna, det är inte att vara en väg krigare. Det är allmänt kommer att användas på ett skrivbord, inkopplad Det är därför det kallas en "stationär dator". Den rädslan jag har med batteriet är fysisk utformning, dock. Den fäster med två små plastclips som klickar i att hålla batteriet, liknande den spärr som håller skärmen nedåt. Med min 2: a batteri i min väska, jag är rädd att en eller båda av dessa klipp kanske bryta. Utan dem skulle batteriet ha något att säkra sig själv. Usch. Återigen skulle en bättre batteri konstruktion vara till hjälp här.


Eventuella problematiska klipp på batteriet (se stor bild)

Operativsystem och programvara:

Som sagt, med införandet av Windows Vista inte Alienware inte erbjuda Windows XP på den här maskinen längre, inte ens som en begäran alternativ. På grund av problemen med Vista och spel, det är synd eftersom detta toted som en spelautomat. Sant, kommer Vista komma runt och vara bättre än XP någonsin var, men just nu är det inte kan sägas så. Alienware bör ändå ha det alternativet för dem som vill bo med XP för nu. Jag vet en hel del människor som aldrig skulle vara tidiga för något så viktigt som ett operativsystem.

En stor positiv med detta i motsats till min gamla Compaq Presario är min systerdotter Toshiba Satellite och andra som Alienware inte lägga på allt det egenutvecklade "svälla ware" skit program som bara mossar hela systemet ned. Det känns som om jag gjorde installera själv. Endast det väsentliga Windows-program finns. Jag älskar det.


Alienware läder bindemedel för bruksanvisning och programvara (se stor bild)


Lägger till en fin touch till systemet som allt är organiserat och säkras (se stor bild)

Kundtjänst:

Jag har inte haft att göra med stöd ännu. Jag kalla några gånger innan de får min maskin att ställa allmänna frågor. En gång var för hårddisken alternativ och en gång för att fråga om jag kan köpa komponenter direkt från dem efter marknaden försäljning (t.ex. X1900 när det blir mer rimligt prissatta). Mindre än en vecka efter mitt köp, jag märkte priset på maskinen gick gick från $ 1399 att börja 1299 $. Jag var lite upprörd först att det redan minskat innan jag ens hade mina händer på saken, så jag ringde och pratade med inköpsavdelningen. Jag förklarade att mitt system var fortfarande i byggprocessen, så jag trodde det var bara rättvist jag var tillbaka att $ 100. Efter att ha talat med sin handledare, kom de överens om att återbetala mig $ 100 plus skatt. Toppen! Jag såg bidraget på mitt konto en vecka senare. Stöd ringde mig en gång för att säga mitt kort inte accepteras för betalning. Jag var tvungen att ringa Washington Mutual att få dem godkänna köpet. Allt var tas hand om snabbt och enkelt. Rep stannade på telefonen och berättade WAMU rep exakt vad problemet var och hjälpte ta hand om det.

Slutsats:

Som med allt, det finns alltid utrymme för förbättringar, men de få problem kraftigt uppvägs av de positiva och detta stenar maskin. Jag skulle rekommendera den här datorn till alla som funderar på att gå med en semi-portabel maskin, lämplig för alla ändamål. Om du behöver en maskin som skriker med ström för spel, är detta förmodligen inte är det du vill ha. Alienware har andra som gör det. Om du vill ha något som är ultra portabel, det är inte det. Alienware har en tjusig liten 15 tummare för det. Men om du vill ha något som är bra hemma, vilket ger full effekt du behöver tillsammans med något att ta på vägen utan att offra i termer av makt, så här är det. Den passar alla mina krav - ultrahög upplösning med en stor skärm, makt att spela spel på fina bildfrekvenser, trevlig ljud, bra processorkraft med den bästa mobila processorn i dag (Core 2 Duo) plus ser det kommer att göra alla varv huvudet för att se exakt vad det är.

Några andra bärbara datorer kommer med integrerade kameror på toppen, byggd Bluetooth i, även HDMI-utgång. Medan jag skulle älska alternativet Bluetooth, det var aldrig en del breaker. För vad jag ville, att det inte fanns någon annan maskin där ute som skulle ge mig allt detta för det priset. Jag älskar det och kommer mycket gärna rekommendera den till alla mina vänner och alla som frågar vad exakt det är med den blå glödande främmande huvud på omslaget.

Fördelar:

  • Vacker design och bra bygga
  • DVI-port när de flesta fortfarande använder VGA
  • Utmärkt ljud!
  • Stor processorkraft och grafik video
  • Hög upplösning (1920 x 1200!) Glansiga skärmen
  • Arbetar tyst även vid High Performance inställningar
  • Inbyggd mikrofon var en trevlig överraskning. Det var inte anges på webbplatsen.

Nackdelar:

  • Vissa tangentbord knapparna är irriterande små jämfört med en stationär tangentbord
  • Musknappar är något alltför styva
  • Blir ganska varm på ytan
  • 3 USB-portar och Firewire-porten på höger sida när de flesta är högerhänt och använder en extern mus där (= kablar i vägen)
  • Batteriets livslängd kan bli bättre
  • Skulle älska en inbyggd Bluetooth-alternativet
  • Ingen Windows XP erbjuder nu endast Vista. Vista har fortfarande problem med drivrutiner med kringutrustning


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar