onsdag 7 mars 2007

Sony VAIO FE recension

Sony VAIO FE recension
av tothphu - 2007/03/07

av Peter Toth

Översikt och introduktion

Sony VAIO FE är en 15,4 "multimedia fullfjädrad bärbar dator. Denna översyn omfattar en Core 2 Duo och Nvidia Go 7600 drivna VAIO FE-91S köpt i Japan.


Orsaker till att köpa


(Se stor bild)

Under de senaste månaderna har jag tillbringat mycket tid på att söka efter vilken bärbar dator att köpa. Jag har aldrig ägt en bärbar dator innan, men jag ville ha en dator med allt integrerat. Jag ville ha en robust fall enastående prestanda (tillräckligt för att hålla en lång tid), bärbara storlek, bra batteritid och naturligtvis så billigt som möjligt. När jag började leta jag inte visste vilken kategori storlek jag ville exakt, men jag utesluten 17 tum och 12 tum som visas storlekar. Den 17 tum eftersom det skulle vara alltför svårt att bära runt och skärmupplösning av 12-tums storlek laptop skulle inte räcka.

Efter en tid mina krav blev det klart. Jag ville ha en snabb Core 2 Duo-processor, ett kvalitetsmärke och dedikerat grafikkort kan köra DirectX 9c som jag använder detta för programplanering. Jag brydde mig inte om hastigheten på grafikprocessorn, bara hårdvara kompatibilitet med DirectX 9c.

Söka var ett stort problem på grund av att jag är ungerska och olika bärbara datorer vi har i Ungern är mycket smalare än i USA. Dessutom är priset på bärbara datorer som når Ungern är mycket dyrare än i USA - ofta dubbla priset. Som ödet skulle ha jag fick veta att jag skulle snart flytta till Japan och så beslutat att göra en bärbar dator köp där i stället. Efter att ha undersökt laptop alternativ i Japan jag slutligen bosatte sig på Sonys 15,4 "VAIO FE-91S. VAIO FE kan betraktas som en stationär dator stil bärbara samtidigt som den bärbara. En cool sak är att denna modell i Japan även inkluderar Sonys FeliCa, som kan användas för överföringar av pengar med hjälp av vissa bankkort.

Specifikationer: Sony VAIO FE-91S

  • Processor: Intel Core 2 Duo T5600 1,83 GHz, 2MB L2-cache, 667 MHz FSB
  • Chipset: Intel 945PM chipset
  • Minne: 1GB DDR2-533 DDR2 SDRAM
  • Skärm: 15,4 "WXGA" glansig "skärm på 1280x800 upplösning.
  • Grafik: NVIDIA GeForce Go 7600 128MB (upp till 512 MB med TurboCache) vid 350/700MHz kärna / minne hastigheter
  • Hårddisk: TOSHIBA MK1032GSX 100 GB (5400rpm, 16MB cache, SATA)
  • Optisk enhet: 8x Super Multi DVDA ± RW och DVD-RAM-optisk enhet (PIONEER DVD-RW DVR-K16M)
  • MemoryStick Pro Duo läsare
  • Express-kortplats
  • PC-kortplats
  • Trådlöst: Integrerad Intel PRO / Wireless 3945ABG 802.11a/b/g + Bluetooth
  • LAN: Intel (R) PRO/100 VE nätverksanslutning
  • Batteri: 53.280 mWh batteri
  • Vikt: 2,8 kg

Var och hur jag köpt

Jag köper VAIO FE på Sony Japan webbplats som jag ville ställa den till mina behov. Den slutliga kostnaden var 214.000 japanska yen, vilket är ca $ 2.000 $. Detta inkluderade datorn och en Sony skydd plan 3 år. Om något skulle hända med den bärbara datorn Sony skulle pickup maskinen och returnera det på att lösa problemet. Det verkade som en bra affär för den senaste tekniken, och ett bättre pris än vad jag skulle ha fått i Ungern. Efter att jag beställde den bärbara datorn på nätet tog 2 veckor för leverans.

Bygg och utforma


(Se stor bild)

Som ni kan se på bilderna, är utseendet på maskinen ganska elegant. Du kan ta den vart du än går och vara stolt över utseendet - det kan vara ett möte eller kafé. Kroppen är konstruerad av en hög kvalitet styv plast. Det känns mycket robust, det är inte som vissa Fujitsu bärbara datorer jag har sett där du kan skjuta plasten i på framsidan av tangentbordet.

Färgen på tangentbordet och det omgivande området är silver och svart. Det är en vit tangentbord alternativ, men om du väljer GeForce Go 7600, då måste man gå med svart.


(Se stor bild)

Stängningsmekanismen är ganska ovanligt i min mening, men det fungerar bra. Om du stänger locket måste du ställa in omkopplaren för att låsa läget som orsakar en klämma för att komma upp och låsa locket ordentligt. Det är bekvämt även med en hand för att stänga den. Det är varken svårt eller lätt att stänga det bara optimalt.


(Se stor bild)

Skärm och webbkamera

Innan du köper Jag var rädd för att få en glansig skärm eftersom jag har sett den reflekterande karaktär av några av mina vänner bärbara skärmar, vissa är som att sitta framför en spegel. Men efter att få det glansiga skärmen är bra, jag vet inte ens märker några reflektioner för det mesta och färgerna kommer ut fet och vacker. Skärmen resolutionen 1280x800, vilket är ganska standard för widescreen-skärmar.


(Se stor bild)

De betraktningsvinklarna är ganska bra horisontellt, men inte så bra vertikalt. Detta är en vanlig ned sida, men oftast vi inte titta på från breda vertikala vinklar ändå. Den ljusstyrka på skärmen är mycket bra.

Jag var lite rädd för döda-pixel, eftersom du inte kan se datorn innan du köper den. Men som tur jag inte hade någon.

Jag var verkligen glad att VAIO FE kom med en webbkamera så att du inte behöver bära en webbkamera runt separat. Bildkvaliteten är mycket bra och du också få VAIO Camera Skärmsläckare, vilket är kul.

Högtalare

Högtalarna är placerade ovanför tangentbordet. Jag tror att de är bättre än många andra bärbara datorer, detta tänkt att vara en multimedia laptop trots allt. De är inte tillräckligt högt för att störa dina grannar naturligtvis behöver du bra externa högtalare för att kunna göra det! Den integrerade ljudkort inte har uppfyllt mina krav, så jag köpte ett Sound Blaster Audigy 2 NX USB externt kort. Om jag är hemma, jag absolut inte använda det inbyggda ljudsystem.

Tangentbord och pekplatta


(Se stor bild)

När jag köpte VAIO FE i Japan tangentbordet är japanska, med en massa extra knappar för japanska skriva. Om du köper din dator i Japan, kan du också få ett engelskt tangentbord och engelska operativsystem för lite extra pengar.

Vid en första anblick tangentbordet verkar bra, men efter att ha använt den, visade det sig inte vara så robust. M-tangenten fungerar inte ibland. Det intressanta är att killarna på Sony vet om det här problemet, som jag läste en artikel på Sonys webbplats om det.

Annars var tangenterna på tangentbordet är bra, och skriva är bekvämt. Jag har bara problem med placeringen av riktningsknapparna. De borde ha separerat dem mer från de andra knapparna. Å andra sidan, jag gillar den stora storleken på Enter.

Maskinen har 6 fasta knappar. Det finns en Power ON, Ljud av, Volym upp, och ned-knappen och sedan ytterligare två anpassningsbara program launcher nycklar. Jag ställer en av dessa knappar som ljusstyrka switch där jag kan byta från maximal ljusstyrka till 2 hack ljusstyrka.

Värme och buller

Jag förväntade mig att denna maskin skulle vara varm överallt på grund av processor och grafikkort. Men jag blev förvånad, efter timmar av arbete på datorn, bara runt fläkten uttaget på baksidan av maskinen blev varm. Tangentbordet var endast milt varmt svalna. Undersidan av maskinen blir varm efter överdriven användning, men inte obehaglig.

Buller är inte heller ett problem med den här maskinen. Det har bara en mycket tyst fläkt. Det visar bara på när jag använder verkligen resurskrävande applikationer. Hittills har jag inte hört fläkten slås på när du använder den bärbara datorn på batteri.

Processor, Performance, riktmärken

Processorn klockfrekvensen är 1,83 GHz. Detta är den näst lägsta möjliga hastighet för Core 2 Duo, men jag ville inte den snabbaste som den förbrukar mer ström. Naturligtvis officiella TDP (Thermal Design Power) är 34W, men om du har en annan klockfrekvens, så den verkliga strömförbrukningen är lite annorlunda.

Jag var inte helt nöjd med benchmark resultat. Maskinen är snabb i applikationer (diskuteras senare), men den långsamma hårddisken och program skräp på maskinen förstöra en del av föreställningen. Den uppstart är relativt långsam, vilket är en följd av de ovan nämnda omständigheterna.

Jämförelse Resultat för 3DMark05

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Sony VAIO FE-91S (1,83 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 2.978 3DMarks
Asus Z96Js (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600) 3.842 3D Marks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

Jag såg några tester innan med GeForce 7600 och jämförelseindexet jag fick träffade Mina förväntningar. Resultaten är korrekta även om du jämför det med ett GeForce 7400, eftersom 7600 är 50% snabbare, precis som mängden pixlar rörledningen skillnaden.

PCMark05

Notebook PCMark05 Score
Sony VAIO FE-91S (1,83 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 3.779 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI X1600) 4.621 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus Z84Jp (2,16 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 4.739 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks

HD Tune


(Se stor bild)

Jag blev lite besviken med resultatet. Jag förväntade genomsnittliga läshastighet vara över 30 megabyte per sekund.

SuperPi

Notebook Tid
Sony VAIO FE-91S (1,83 Core 2 Duo) 1m 19s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

Portar

Hamnen val är okej. Det enda problemet är med anpassningen av USB-portarna, och deras antal. 3 USB-port räcker inte eftersom jag har ett externt ljudkort, en mus och en extern hårddisk så jag kan inte ansluta min USB-minne. Den enda lösningen är att köpa en USB-hubb. Placeringen av USB-portarna är alla på höger sida, vilket inte är den bästa lösningen om du använder en mus.

  • 1 x Hörlursuttag
  • 1 x Mikrofoningång
  • 1 x RJ11 Modem jack för telefonlinje
  • 1 x RJ45 LAN Jack
  • 3 x USB 2.0-portar
  • 1 x IEEE1394-port
  • 1 x TV-utgång (S-video)
  • 1 x VGA-port
  • 1 x ExpressCard54 plats
  • 1 x PC-kortplats
  • 1 x Memory Stick Pro Duo


Vänster bild av VAIO FE (se stor bild)


Rätt syn på VAIO FE (se stor bild)


Vy framifrån VAIO FE (se stor bild)


Baksidan av VAIO FE (se stor bild)

Batteriets livslängd

Jag ville bra batteritid, men jag är inte riktigt använda det från batteriet så mycket, bara ibland om jag är på ett tåg. Tillverkaren skattesatser batteritiden från 2 timmar upp till 4 timmar. Min förhoppning var lägre än den höga gränsen, eftersom dessa priser gäller för samtliga FE-serien och denna maskin har en ganska hungriga grafikkort. Medan du surfar på internet med trådlöst på och medelstora ljusstyrka, fick jag drygt 2 timmars batteritid. Mina förväntningar var korrekta, men ändå är det en besvikelse.

Operativsystem och program

Maskinen levereras med en förinstallerad japanska Windows XP och utan några andra CD-skivor. Det är ganska vanligt nuförtiden, men jag gillar det inte. Tyvärr har inte haft tur med Windows, det kraschar alltid efter en viss tid. Jag kommer förmodligen att göra en ren installation av Windows eller annat OS så småningom.

Windows-bilden har alla förare och tyvärr ett gäng bloatware förinstallerat. På jobbet på min stationära dator jag har 350 kör gängor. På min VAIO har jag 700. Det är en enorm skillnad. Kanske du tror att det är: okej, jag har en bra maskin kan hantera det. Men sanningen är att varje extra tråd slösar datorresurser.

På den bärbara datorn jag tittade i Aktivitetshanteraren, och jag räknat ut att det är problem med trådlösa drivrutiner. WLAN, Bluetooth och FeliCa hade 200 trådar. Det största problemet är att jag inte vet vad jag kan göra med dessa drivrutiner. Allt måste löpa för att allt ska fungera korrekt. Det gör mig besviken, jag köpte en kraftfull bärbar dator och jag kan inte känna hastigheten på grund av installerad programvara. Hårddisken är ett problem med långsamhet för på grund av sin långsamma spinn.

Optisk enhet

Placeringen av enheten är utmärkt, är det till vänster om maskinen. Jag gillade aldrig att ha en enhet på höger sida, där jag brukar använda min mus.

Specifikationerna för enheten är lovande, men i själva verket använder den inte mycket roligare. När skivan snurrar upp det vanligtvis kommer med en hel del buller. När det kopierar data i full fart hela enheten börjar skaka, föreslår vilka något om byggkvalitet. Jag tror inte att detta är ett vanligt problem med bärbara datorer. Jag önskar att det kom med en spårladdningssystem enhet ärligt.

Ett annat program problem värt att nämna, jag kunde bara använda den medföljande Roxio programvara för att skriva DVD - Nero fungerade inte.

Trådlös

VAIO FE-91S levereras med en Intel PRO / Wireless 3945 A / B / G. Den är ansluten till en av de PCI-Express linjer. Detta är den standard trådlösa nätverk kontakt för alla Centrino Duo-plattformen maskiner. Jag är nöjd med detta kort, det fungerar bra. Naturligtvis nu kan du få Intels nästa kort generations trådlösa, den 4965AGN, som kan använda det förslag till specifikationer för 802.11n.

Jag använder detta kort för att ansluta till mitt trådlösa router. Routern är placerad en nivå under mitt rum och den trådlösa ansökan alltid rapporterar maximal signalstyrka. Ansökan är bara vanlig Intel verktyget. Maskinen har även Bluetooth, men jag har inte testat detta ännu eftersom jag inte har några enheter som använder Bluetooth.

Garanti och kundsupport

Garantin kommer som en 3 år Sony Protection Plan. Allt som händer med datorn, även om du tappar den, omfattas. De kommer och reparera eller ersätta den.

Lyckligtvis har jag inte behövt testa stödet ännu, men med tanke på att de ska komma och upphämtning min dator om det uppstår problem, jag känner ganska bra om det. Eftersom jag är i Japan, är varje försäljning eller hjälp personen oerhört hjälpsamma och vänliga. De kommer att försöka allt för att hjälpa dig!

Slutsats


Vinnarspel jag är nöjd med maskinen. Det finns några kompromisser som jag var tvungen att göra, till exempel med batteritid och hårddisken. Men jag tror att processorhastighet, tystnaden av maskinen och skärmen helt kompenserar nackdelar.

Fördelar

  • Bra prestanda (Om du tar bort alla onödiga Sony-program), mer än tillräckligt för Vista
  • Extremt tyst
  • Körs sval
  • Superb skärm

Nackdelar

  • Problem med tangentbord
  • Batteriets livslängd
  • Problem med DVD-enhet
  • Alltför många Sony-program, de saktar ner maskinen
  • Långsam hårddisk


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar