tisdag 20 februari 2007

Toshiba Satellite A135 recension

Toshiba Satellite A135 recension
av hazel_motes - 2007/02/20

av Kevin Giberson

Den Toshiba A135-serien bärbara erbjuds i en mängd olika konfigurationer, och varierar i pris, på vanliga stor-box och online återförsäljare, från under $ 700 till nästan $ 1500. Den modell som berörs här, en A135-S4427 från Toshiba faller nära den nedre delen av detta intervall, och vid första anblicken verkar vara ett utmärkt val för värdet sinnade konsumenter som vill få ett fint utrustad bärbar dator. Den S4427 levereras med Vista Home Premium, en Intel Core Duo-T2250-processor, en gigabyte RAM-minne, 120 gigabyte hårddiskutrymme, och en DVD-SuperMulti-enhet, allt för väl under $ 1000. Även en avskalad Celeron-konfiguration i allmänhet kostar minst en A135 modell anteckningsbok, den S4427, för att inte en hel del mer pengar, och ger nästan allt man kan hoppas på i en icke-spel konsumentinriktad anteckningsbok.


Medan jämföra priserna på olika A135s, fann jag faktiskt själv tänka att detta Toshiba serien verkligen är exemplariskt när det gäller att illustrera något förvirrande uppgiften att prissättning och köpa en bärbar dator. Ja, det är möjligt att spara lite pengar genom att gå med en svag processor och minimal RAM-minne, men om en extra 15 eller 20% av kostnaderna är verkligen avskräckande, det nästan aldrig är meningsfullt att köpa den svagaste modellen i en serie. Omvänt ur värdet, är det sällan meningsfullt att välja en av de dyraste modellerna inom en viss linje. I fallet med A135, är det möjligt att spendera nästan dubbelt vad en S4427 skulle kosta, men ur mitt perspektiv en uppgradering till Intel Core 2 Duo T5500 och dubbelt så mycket RAM-minne och hårddiskutrymme är inte värt mycket betydande hoppa i pris. Kort sagt, är den exakta översyn modell jag fick den A135-S4427, förmodligen den exakta modellen skulle jag själv köpa om jag var på marknaden för en solid bärbar dator som bör ha några problem att hantera den allmänna kontor och multimedia uppgifter. Min enda oro, i början av denna översyn var huruvida Vista Home Premium, kör Aero-gränssnittet, skulle hämmas av en enda gigabyte RAM-minne. Jag är glad att säga, med viss utarbetandet nedan, var att resultatet alltid ganska bra, och att tillsats av en billig minne att använda Vista ReadyBoost funktion som erbjuds en viss prestandaförbättring i vissa hög stress situationer.

Toshiba Satellite A135-S4427 Specifikationer:

  • Processor: Intel Core Duo T2250 (1,73 GHz/2MB L2-cache)
  • OS: Windows Vista Home Premium
  • Hårddisk: 120 GB SATA @ 5400RPM
  • Skärm: 15,4 "WXGA TruBrite widescreen (1280 x 800)
  • Grafik: Intel Graphics Media Accelerator 950, upp till 224 MB delat
  • RAM: 1GB DDR2 SDRAM @ 533 MHz (2x512MB)
  • Optisk enhet: DVD SuperMulti-enhet (CD / DVD-brännare)
  • Batteri: 6-cells litiumjon
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945 802.11 a / b / g
  • Vikt: £ 6.
  • Mått: 1,47 "(H) x 14,2" (B) x 10,5 "(D)
  • Portar / Slots: 1 IEEE 1394 (FireWire), 4 Universal Serial Bus (USB 2.0), VGA-bildskärm utgång, S-video ut, RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem, typ I / II PC-kortplats, hörlurar / hörlursuttag, mikrofon, 5-i-1 Bridge media adapter stödjer Secure Digital, Multi Media Card, Memory Stick, Memory Stick PRO och xD Picture Card, Secure Digital kortplats stöder SDIO

First Impressions


(Se stor bild)

Min första tanke på att se A135-S4427 var att det är en ganska vanlig konsument notebook: ingenting exceptionella när det gäller utseende eller byggkvalitet, bara en massa svart och silver plast. På alla sätt, upptar A135 en medelväg och verkar vara lika av sina konkurrenter.

Designa och bygga


Satellite A135 lock vy (se stor bild)

Såsom anges, design och bygga är alldaglig. Jag har inga problem med utseende, beroende som det är på att erbjuda anständiga form och funktion till ett rimligt pris. Den byggkvalitet, liksom de flesta konsumenter bärbara datorer, verkar det också bra. Jag skulle ha några problem köper en A135 för mig själv eftersom jag reser minimalt och tenderar att behandla mina datorer med omsorg jag sällan har råd mina andra ägodelar. Som alltid är en särskilt krävande eller vårdslös bärbar användare förmodligen bättre att titta på några av de mer stabilt byggd affärsmodeller, även om detta innebär oundvikligen att spendera mer pengar.


Satellite A135 framsida: högtalare och hörlursuttag, volym ratten, 5-i-1 kortläsare, Wi-Fi på strömbrytaren (se stor bild)


Satellite A135 vänster: VGA-bildskärm utgång, Fant vent, USB-port, S-Video, PCMCIA-kortplats, FireWire-port (se stor bild)


Satellite A135 höger: 2 USB 2.0-portar, optisk enhet, Kensington-lås (se stor bild)


Satellite A135 Baksida: Modem, eluttaget, Ethernet LAN-port och USB-port (se stor bild)

Skärmen


(Se stor bild)

Den LG.Philips-tillverkade skärm, en glansig TruBrite i Toshiba lexikon, ger en upplösning på 1280x800 och presenterade inga problem alls. I själva verket var skärmen utmärkt. Hade jag köpt den här bärbara datorn för långvarig, personligt bruk, skulle jag ha varit ganska nöjd med LCD. Det finns ingen märkbar ljus läckage och allt ser skarpt och tydligt.


(Se stor bild)

Grafik


Satellite A135 kör Vista Aero (Visa större bild)

Min huvudsakliga oro med grafiken var huruvida GMA 950 tillräckligt kunde hantera det nya Vista Aero-gränssnittet. Till slut blev jag positivt överraskad: utseendet var mycket trevligt, och vad RAM-minne var att utnyttjas av grafik, detta suga upp fysiskt minne tycktes aldrig orsaka någon betydande fördröjning. Allt fungerade i trevlig harmoni. Som framgår av 3DMark05 och 3DMark06 resultat som ligger under, är detta ingen spelautomat, men det gör vad den syftar till att göra och gör det bra.

Ljud

Två högtalare ligger precis ovanför funktionsknapparna gav tillräckligt ljud som var någorlunda tydligt och högt för en bärbar dator. Det finns en volym hjul på framsidan av den bärbara datorn, vilket är praktiskt och övergripande jag hade några klagomål om ljud. Jag såg, och haft en lång dvd utan stöd av externa högtalare eller hörlurar.

Processor och prestanda

Intel Core Duo T2250 processor, tillsammans med GMA 950-grafik och en gigabyte RAM, som utförs förvånansvärt bra. Efter att ha läst några artiklar om de krav Windows Vista, speciellt när Aero-gränssnittet är aktiverat, undrade jag verkligen om en spelning RAM och integrerad grafik skulle resultera i dålig prestanda. Till slut var resultatet överraskande stark, med och utan ReadyBoost flashminne till hårdvaran mixen. Mycket av det jag säger här är något anekdotisk, men jag kör Super PI och PCMark05 med och utan en ReadyBoost tilldelning. Resultaten varierade inte mycket, men PCMark05 angav en prestanda ökning på 3% med ReadyBoost aktiverad. Jag märkte också en skillnad mellan ReadyBoost och icke-ReadyBoost prestanda när du kör Super PI i bakgrunden under en längre tid, det verkade som olika applikationer (Internet Explorer, Word, Anteckningar, Everest Home) svarade och kom i fokus mycket mer snabbt när flashminne var tillgängliga för ReadyBoost. Ett sista ord på CPU: Vissa människor kan skjutas upp genom införandet av den äldre Core Duo i denna modell, men för de flesta ändamål, för överskådlig framtid, verkar T2250 tillräckligt bra och jag för en skulle inte tveka att köpa en maskin med en T2250, särskilt med tanke på prestanda för denna A135-S4427.

Riktmärken

Super Pi Jämförelse resultat

Super Pi tvingar processorn att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i precision och ger en uppfattning om processorns hastighet och prestanda:

Notebook Tid
Toshiba Satellite A135 (1.73GHz Core Duo) 1m 28s
Fujitsu LifeBook N6410 (1,66 GHz Core Duo) 1m 22s
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

Jämförelse resultat 3DMark05

3DMark05 test övergripande grafiska förmågor en anteckningsbok, nedan är hur Satellite A135-4427 var jämfört med andra bärbara datorer:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Toshiba Satellite A135 (1.73GHz Core Duo, Intel GMA 950) 519 3D Marks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

Poängen visar uppenbarligen denna bärbara dator inte kommer att göra mer krävande 3D grafiska behov som spel, men med 1 GB RAM Vista Aero fortfarande körde bra.

PCMark05

Jag använde PCMark05, ett allmänt system benchmarking, att jämföra resultat när den bärbara datorn hade ett 2 GB USB-minne för Vista ReadyBoost-funktionen och när den inte gjorde det. Denna Vista ReadyBoost-funktionen gör att systemet kan använda en flash-enhet som extra minne, enligt dessa riktmärken flash-enheten tillät Vista för att köra snabbare, men marginellt:

Du kan se att med 1,6 GB flashminne tilldelas ReadyBoost var ställningen 3027, cirka 3% högre, med de flesta av de vinster som förekommer i områden där hårddisken skulle vara under stress.

HDTune

Hårddisk prestanda, med HD Tune som åtgärden var följande:


(Se stor bild)

Inmatningsenheter


Satellite A135 tangentbord vy (se stor bild)

Av de två ganska mindre klagomål jag hade om den här anteckningsboken var tangentbordet en av dem, men jag är visserligen ganska noga tangentbord. Jag föredrar Windows-tangenten ska placeras längst ner på tangentbordet, bredvid Ctrl-tangenten, men Toshiba sätta denna nyckel överst på tangentbordet, till höger om funktionstangenterna. Dessutom är tabbtangenten smalare än jag är van vid, och alla dessa små tangentbord excentriciteter tycks bero på införandet av en media-knapp till vänster på tangentbordet (det gick inte de vara på toppen?) men kanske det är motiverat av konstruktionstekniska skäl jag är omedvetna om. Jag gjorde i tangentbordet märker några flex också, även om jag aldrig funnit att det är ett stort problem eller detraction från min samlade skrivkänsla. Pekplattan var bra, men jag vanligtvis används en USB-mus. På det hela taget, jag hittade inmatningsenheter vara okej, utan riktigt allvarliga problem, men tangentbordet lämnade inga lite att önska i jämförelse med vissa andra bärbara datorer jag har använt.

Batterilivslängd

Den 6-cells batteri tillät mig att titta på en hel DVD-skiva, som varar 1 timme och 48 minuter, och fortfarande hade 22% laddning kvar. Under allmän användning, varade batteriet i två timmar och femton minuter, med minimal ansträngning för att minska strömförbrukningen.

Värme och buller

Generellt A135 gjorde väl när det gäller värme och buller. Den bärbara datorn var ganska lugnt och stannade ganska sval, med botten och palm vilar aldrig bli mycket varmt alls. Fläkten kom på ganska ofta, även om det i allmänhet upphörde spinning inom ett par sekunder. Men jag märkte denna regelbundna, snabba cykling på och av, vilket ofta tycktes ske några sekunder. En annan sak som jag hittade lite förvirrande var en vanlig blast av varm luft som kommer ut ur sidan vent, som ligger på vänster, när fan gjorde slås på. Om det inte vore för det faktum att jag arbetar musen med vänster hand, och jag använder i allmänhet en extern mus kan jag aldrig har märkt den varma våg av luft. Men jag fann mig själv nästan omedvetet förkorta min vänstra arm för att undvika den varma luften. Jag skulle gissa att det är dessa typer av frågor som inte skulle bry vissa användare alls, men kan köra ett litet urval av människor helt knäpp.

Trådlös

Intel PRO / Wireless 3945 fungerade utan problem, men installationen tog mig lite längre än normalt eftersom jag inte var van vid den nya Vista-konfigurationen borr.

Programvara

Ja, det var en hel del skräp programvara på A135, precis som jag har kommit att förvänta sig, och jag inte bry avinstallera det mesta. Ändå var resultatet bra, förvånansvärt så, som jag har nämnt, med tanke på att jag alltid sprang bärbara datorn med aktiverat Aero. Allt jag försökte göra jag kunde göra utan problem: allmänna verksamhet av typen uppgifter, DVD titta, lyssna på musik, surfa på Internet.

När det gäller Vista, gav A135 mig min första omfattande användning av det nya operativsystemet, men jag hade installerat en betaversion av Vista på en stationär förra året. Bara om det första jag gjorde var att stänga av nya User Account Control (UAC) funktionen, som körde mig nötter. När det var gjort och Windows sluta ber mig att bekräfta allt annat jag försökt göra, fann jag det tog ett par timmar att vänja sig skillnaderna mellan XP och Vista. Det nya gränssnittet är ganska tilltalande, och Vista i allmänhet hanteras allt jag bad om det med samma jämnmod jag vant sig med XP.

Slutsats


Till rätt pris och med rätt konfiguration, Satellite A135 erbjuder extra värde. Det är en fullt kapabel bärbar dator och presterar bättre än jag förväntat efter att ha läst olika artiklar om de krav Windows Vista. Toshiba har lyckats, åtminstone i S4427 inkarnationen av A135, för att ge en god CPU och skärm, en full gig RAM, en trevlig och medelstora hårddisk, Vista Home Premium och en utmärkt optisk enhet, allt till ett mycket lågt pris .

Jag skulle inte tveka att rekommendera denna bärbara dator till någon som vill köpa en bärbar dator för allmän kontor och multimedia uppgifter samtidigt som priset lågt och undvika allvarliga uppoffringar i form av prestanda och komponenter. Med tanke på att de flesta människor är kapabla att anpassa sig till ett par tangentbord egenheter, skulle min enda riktiga protest har att göra med fläkten cykling på och av och explosionen av varm luft som kan störa en vänsterhänt mus användare. Är dessa problem allvar? Jag tror verkligen inte det, men allas tolerans för sådana saker är annorlunda, som är en persons tolerans för att betala dubbla eller tredubbla för att få en dator som verkar nästan perfekt. Som det är, vid det senaste helgens försäljningspriser på de vanliga stora-box och online återförsäljare är denna bärbara dator så bra värde som jag någonsin sett. Jag kände mig aldrig som jag använde en maskin som gjorde allvar avvägningar för att hålla priset nere.

Fördelar:

  • Exceptionellt värde
  • Mycket bra multimedia maskin
  • Utmärkt skärm
  • Decent byggkvalitet
  • Rimligt tilltalande utseende
  • På det hela taget, stannar väldigt cool

Nackdelar:

  • Tangentbordslayout kan ta lite tid att vänja sig
  • Vissa flex i tangentbordet
  • Fan tenderar att slås på och av
  • Varm luft blåser ut från vänster ventil och på handen av en vänsterhänt mus användare


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar