onsdag 28 februari 2007

Gateway NX570X recension

Gateway NX570X recension
av tresofbass - 2007/02/28

av Tres Spicher

Översikt och introduktion


(Se stor bild)

Gateway NX570 serien är Gateways senaste raden av medelstora 15,4 "bärbara datorer. På 6,3 pounds, är NX570X inte lätt nog att vara mycket bärbar, men det är verkligen lättare än en hel stationär dator. Serien har borstad aluminium handlovsstödet, en reptålig skydd och Windows Vista. Entréplanet modell NX570X börjar på $ 899,99. Vid tidpunkten för denna skrift, är Gateway erbjuder också en $ 250 omedelbar rabatt och en gratis uppgradering till 1 GB primärminne, vilket ger en totalkostnad för ingångsnivå modell till en budget-vänlig $ 649,99. Min speciella konfiguration är följande:

  • OS: Microsoft ® Windows ™ Vista Home Premium
  • Processor: Intel ® Core ™ 2 Duo-processor T7200 (2.00GHz, 667MHz FSB, 4MB L2-cache)
  • Minne: 2048MB 667MHz DDR2 SDRAM (2-1024MB moduler)
  • Grafik: Integrerad Intel ® Graphics Media Accelerator 950, 945GM Chipset
  • Display: 15,4 "WXGA TFT aktiv matris (1280 x 800 Max upplösning.)
  • Hårddisk: 80 GB 5400rpm Serial ATA-hårddisk
  • Optisk enhet: 24x / 10x / 24x CD-RW / 8x DVD Combo Drive
  • Batteri: 6-cells litiumjonbatteri
  • Minneskortläsare: 6-i-1-kortläsare (Minne sticka ®, MemoryStick Proa ®, MultiMediaCard ™, Secure Digital ™, Mini Secure Digitala ®, RS-Multimedia Card ™)

Orsaker till att köpa


Gateway NX570 (se stor bild)

Min fiancà © e gamla Toshiba A15 gav slutligen ut, så jag gav henne min gamla Compaq V2000Z och började min sökning. Jag har en Core 2 Duo E6400 processor i mitt skrivbord och har grundligt imponerad av dess prestanda och brist på värme problem, så jag visste att jag ville den mobila versionen av processorn. Mitt skrivbord har ett bra grafikkort och är perfekt för spel, så jag var inte ute efter en genomsnittlig spelautomat i en bärbar dator, men jag vill ha bra konventionell prestanda för min forskningsansökningar. Priset var en stor fråga också, som jag är på en student budget för tillfället och var ute efter att spendera mindre än $ 1.200. Jag har haft dåliga erfarenheter med Toshibas i det förflutna, så medan A135 verkade passa räkningen, letade jag efter ett annat märke. Vikt var en viktig faktor för mig, men hållbarheten var viktigare, eftersom jag tenderar att slänga min laptop i min ryggsäck med alla mina böcker och jag var inte villig att betala premien för en ultraportabel. Jag gillade Vaio SZ-serien, men det var av min prisklass. Allt beaktas, Gateway NX570X passar räkningen bättre än någon annan bärbar dator som jag kunde hitta, och med $ 250 omedelbar rabatt och en $ 50 kupong som jag hittat via Google, priset var rätt.

Var och hur Köpta


Gateway NX570X yttre låda (se stor bild)

Jag köpte NX570X genom Gateway.com för ett totalpris (inklusive fraktkostnader och rabatter) på $ 1,128.99. Jag kunde inte hitta en jämförbar affär för en T7200-processor med 2 GB minne från någon annan tillverkare, så jag definitivt kändes som om jag fick en hel del. Frakt var lite långsam på 2 veckor, men till Gateway kredit, det kommer 3 dagar tidigare än planerat. Datorn var väl förpackad i två attraktiva lådor, som trots ingalunda avgörande är en fin touch.


Gateway NX570 inre låda (se stor bild)

Bygga & Design


Storlek jämförelse med en mobiltelefon (se stor bild)

Min personliga smak i bärbara utseende är snygg, diskret och elegant. När jag drog NX570X ur lådan, visste jag att jag hade slog min Trifecta. De flesta av komponenterna i den bärbara datorn känner att de är där de bör vara. Medan jag gjorde som min gamla Compaq V2000z kände tangentbordslayout klumpig, var DVD-enheten dörren mycket sårbara och utsatta, och plasten kändes billig. Det NX570X lider ingen av dessa problem, men har fortfarande en del problem med sina egna. Skärmen visar ringar om en hel del tryck (ungefär lika mycket som det tar att stänga en dörr) appliceras på mitten av locket medan du håller locket på plats. Locket böjer flera millimeter när vriden sida till sida, men inte gör det vertikalt utan extrema krafter. Håll kroppen av den bärbara datorn på ett säkert och skjuta skärmen gungar det fram och tillbaka gång före stopp. Kroppen av den bärbara datorn sport en magnesium-infrastruktur aluminium handledsstödet och för det mesta är bergfast. Det finns en viss fogarna nära den optiska enheten när den trycks på, men det var det enda stället jag märkte någon uppenbar svaghet i kroppen. Den bärbara datorn känns kraftigare än samma prisklass bärbara datorer, men jag skulle inte gå runt att tappa den på betong eller sätta alltför stor vikt på locket.


Gateway NX570 demonteras (se stor bild)

Skärm


(Se stor bild)

Den 15,4 "WXGA matt skärm är förmodligen inget att skriva hem om, men jag har varit nöjd med sin ljusstyrka och klarhet. Den 1280x800 upplösning är tillräckligt men inte helt tillräckligt hög för min smak. Gateway erbjuder flera uppgraderingsalternativ för skärmen, men detta var ett av de områden jag slarva på. Det finns mindre ljusläckage nära botten av skärmen, men inget som märks om du inte specifikt letar efter det. Mot en vit bakgrund, är några något ojämn bakgrundsbelysning tydligt mot de nedre hörnen. Både lätt läckage och bakgrundsbelysning är bättre än min 17 "Acer Desktop LCD. Enheten levereras utan några döda pixlar som jag kan upptäcka. Betraktningsvinklarna är genomsnittliga i bästa fall: acceptabelt på en mängd olika horisontella vinklar, sub par för de flesta vertikala betraktningsvinklar.


(Se stor bild)

Högtalare

Högtalarna är typiska laptop högtalare - tinny och underpowered, men de få jobbet gjort i en relativt tyst rum. För alla seriösa användning externa högtalare eller hörlurar är absolut nödvändigt. Jag har blandade känslor om Gateway beslut att placera högtalarna på framsidan av maskinen. Å ena sidan tycker jag att jag kan ha musik spelar obehindrat med locket stängt, men å andra sidan, när den bärbara datorn är i mitt knä, är ljudet blockeras av min kropp. Det är verkligen en fråga om personlig preferens.

Processor och prestanda

Den T7200 Core 2 Duo i min NX570X lever upp till den hype och mina förväntningar. Parat med 2 GB 667 MHz DDR2 RAM, alla icke-grafik relaterade uppgifter är lika snabbt som skäligen kan förväntas av en vanlig bärbar dator. Grafik är dock verkligen där denna laptop faller ner. Den integrerade Intel-processor är patetiskt, men tillräckligt för att köra Aero på Vista. Jag försökte köra Wolfenstein: Enemy Territory (en 2003 spel) och i genomsnitt 15 fps. Jag brydde mig inte försöker köra en modernare spel. Eftersom mitt skrivbord är lämplig för spel, detta är inte en stor fråga för mig. Den 5400 rpm hårddisk är förmodligen flaskhals för mitt system, men jag har några klagomål. Tiden från det att Gateway startbilden visas till Vista inloggningsskärmen är 29 sekunder.

Riktmärken

Super Pi Jämförelse resultat

Super Pi tvingar processorn att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i precision och ger en uppfattning om processorns hastighet och prestanda:

Notebook Tid
Gateway NX570X (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 04s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

 

HDTune hårddiskens prestanda:

HDTune är ett program som mäter hårddisk prestanda och hälsa, nedan är en skärmdump av diagrammet genereras av detta riktmärke när den körs mot Gateway NX570.


(Se stor bild)

CPU-Z

CPU-Z är ett gratis program som samlar in information om några av de viktigaste enheterna i ditt system under utdata som genereras av programmet när det körs mot NX570


(Se stor bild)

(Se stor bild)

(Se stor bild)

Värme och buller

Jag är kanske alltför känslig för värme och buller frågor eftersom jag har haft tre Toshiba system alla med värme problem så dåligt att de orsakade upprepade systemet avstängningar. Även när systemen lyckades stanna, lät fansen som en Boeing. Jag har märkt att fläktarna på Gateway är oftast på vid sin lägsta inställningen när du använder Vistas "Energisparläge"-läget, men de är bara märks i en tyst rum. På "High Performance"-läge och när du kör CPU-intensiva uppgifter, fansen sparka upp till en högre inställning. Ändå är buller inom rimliga och inte så överdrivet jag skulle vara pinsamt att få maskinen klassen. Den NX570X driver ut värme genom en ventil på den vänstra sidan och kroppen är varm på undersidan men oftast svalt på toppen, även efter långvarig användning. Jag har aldrig känt sig obekväm med den bärbara datorn i knät, även när bär shorts. Den optiska enheten är inte högre än någon annan enhet jag har haft, och ljudet avges från det (subjektiva som det kanske låter) mer "tilltalande" för mig att det låter mer som en fläkt än ett gällt gnälla eller morra .

Tangentbord och pekplatta


Gateway NX570X tangentbord och pekplatta (se stor bild)

Tangentbordet är en plats där jag tar liten fråga med NX570X. Tangenterna är lite för "clacky" för min smak, vilket gör mer buller än en genomsnittlig laptop tangentbord. Den "Fn" och "Ctrl" nycklar har bytt från sina normala positioner och jag ofta tar flera sekunder för att se till jag slår "Ctrl" istället för "Fn-tangenten. Vissa tangentbord flex märks i normal skriva vid tryck tangenterna nära kanterna på tangentbordet. Min V2000z hade stora luckor mellan vissa knappar, så jag är lättad att se att klyftorna mellan tangenterna är minimala på NX570X. Dedikerade knappar för att styra volymen skulle vara trevligt (en fysisk volym ratt skulle vara ännu trevligare). Ett tangentbord funktion jag gillar är att "Fn" + 1 kombinationen slås på eller av strömmen, HDD, WLAN, och batteriet lysdioder. Pekplattan är ganska standard, och medan pekplattknapparna känns lite löst, jag gillar att pekplattan själv har en upphöjd ås att separera bläddra området från den huvudsakliga pekplattan.

Ingång och-utgång


Gateway NX570 framsidan vyn (se stor bild)


Gateway NX570 vänster sidan (se stor bild)


Gateway NX570 höger sida (se stor bild)


Gateway NX570 Baksida (se stor bild)

Den NX570X sport fyra USB 2.0-portar, en IEEE 1394 FireWire-port, en vanlig Ethernet-uttag, ett 56K modem jack, en S-video-port, en VGA-utgång, mikrofon och linje ut hamnar, och en standard PC-kortplats. De fyra USB-portar är tillräckligt för mitt ändamål, men det skulle vara trevligt om två av dem var på vänster sida i stället för alla fyra till höger. Jag skulle ha velat ha en ExpressCard-kortplats i fall jag någonsin bestämmer jag vill ha bättre videoprestanda. En DVI-utgång också skulle ha varit trevligt, men med tanke på bristen på videofunktioner på denna maskin jag inte förvånad över att se att det inte har en. Ändå är jag glad att se att firewire, modem och S-video-portar är närvarande.

Trådlös

Den NX570X har integrerat Intel 802.11a/b/g trådlöst nätverk, och jag har inte haft några egentliga problem med det så länge. Sitter sida vid sida med min Compaq V2000z och ansluten till samma nätverk, visar NX570X 2 barer mindre. Jag är inte säker på att jag skulle fästa någon betydelse i detta, eftersom V2000z kör XP medan denna maskinen är igång Vista. Denna maskin har inte Bluetooth-stöd, även om Gateway ger ett alternativ för Bluetooth-stöd som en anpassning. Det finns ingen infraröd port.

Batteri

Min laptop har standarden 6-cells litiumjonbatteri, vilket Gateway påståenden kommer att pågå uppemot 4 timmar. Min erfarenhet har varit att detta påstående är lite överdriven, men inte alltför långt borta märket. På "Energisparläge"-läget, har jag kunnat tillförlitligt få 3,5 timmar. Med Undervoltning och lite mer anpassning, jag är säker att jag kunde driva det ännu högre. Ändå är jag mycket nöjd med batteritiden. Tidigare bärbara datorer jag har haft anspråk 3 timmars batteritid och jag skulle vara glad om de varade genom en enda 75 minuter klass. Gateway erbjuder också en 8-cells alternativ och ett 12-cells alternativ. Den 8-cells batteri håller sig inom gränserna för systemet medan 12-cellen sträcker ut på baksidan.

Operativsystem och programvara


Medföljande programvara diskar och dokumentation (se stor bild)

Det NX570X levereras med Windows Vista Home Premium standard, med möjlighet att uppgradera till Business eller Ultimate. Maskinen levereras med Microsoft Works som standard produktivitetssvit och den vanliga utbud av värdelösa bloatware. Det gladde mig att se att Gateway fartyg ett OS disk med systemet, även om jag är missnöjd med förkonfigurerade "återställningspartition" som stjäl nästan 10 GB av min redan begränsade utrymme på hårddisken. Jag formatera normalt mina bärbara datorer och ställa in mina egna partitioner, men jag är nervös för att kasta bort återställningspartitionen rädsla för att förlora ett allvarligt förare.

KUNDSUPPORT

Hittills har jag bara haft kontakt med Gateways säljare baserad i North Sioux City, SD. Den unga damen jag talade med via chatt var mycket hjälpsamma och rakt på sak. Hon försökte ge mig rabatt på mitt köp, men med tanke på de kraftiga rabatter jag hade redan tillämpas på min beställning kunde inte göra det. Jag har ännu inte haft en chans att ta itu med Gateways teknisk support (ärligt talat, jag hoppas jag inte behöver). Viseringsmärket priset ingår en 1 års begränsad garanti som täcker tillverkningsfel, med möjlighet att köpa oavsiktlig skada skydd och längre garanti. Gateway kan du köpa skyddsplaner efter din första inköpsdatum om du inte har tillräckligt med kontanter för att köpa både den bärbara datorn och serviceplan samtidigt.

Slutsats

Sammantaget är jag mycket nöjd med mitt köp. Den bärbara datorn uppfyller mina behov och jag fick ett bra köp på den. Medan jag skulle ha önskat en ljusare laptop, går min definition av portabilitet bortom vikt. För en bärbar dator att vara verkligt portabel, måste det kunna motstå missbruk av dagliga resor. Även om det återstår att se om denna laptop kommer att överleva genom tiderna, känner jag övertygad om att jag har gjort ett bra köp. Mina klagomål är mindre och till det pris punkt där jag fick NX570X, jag tror inte att jag kunde ha gjort bättre.

Fördelar

  • Elegant men underskattade designen
  • Bra batteritid
  • Bra pris / prestanda-förhållande
  • Fast fall

Nackdelar

  • Dålig grafikfunktioner - inte för spel
  • Bullriga tangentbord med switchade "Fn" och "Ctrl" nycklar och några tangentbord flex
  • Lite tungt
  • Ingen ExpressCard-kortplats


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar