måndag 12 februari 2007

Fujitsu LifeBook N6420 Recension

Fujitsu LifeBook N6420 Recension
med circa86 - 2007/02/12

av Andrew Kummel


(Se stor bild)

Den N6420 är Fujitsus senaste erbjudande i LifeBook N-serien. Det är den nyligen uppdaterade versionen av N6410, som den delar många liknande komponenter med, såsom fallet design. Något som är mycket viktig om det här senaste modellen är dock den mängd alternativ när man köper och konfigurera. Detta är den första i N-serien linjen ska vara tillgängliga med en Intel Core 2 Duo 2,0 GHz-processor samt ett ATI Radeon Mobility X1600 grafikkort. Detta ger den senaste Lifebook N6000 ganska lyft i prestanda jämfört med tidigare modeller, speciellt i den grafiska avdelningen. Införandet av flera val av GPU: s har varit något jag har begärt i mina tidigare recensioner av denna serie och det är bra att se Fujitsu beslutat att göra dessa högre slutet alternativ. En annan viktig egenskap hos denna bärbara dator är HD-DVD-enheten. Jag kommer att gå in mer i detalj på alla dessa saker senare, så låt oss komma till den speciell:


Fujitsu LifeBook N6420 specifikationer

  • Intel Core 2 Duo-processor T7200 (2 GHz, 4 MB L2-cache, 667 MHz FSB)
  • 17 "Färg-Enhanced Kristall Visa Wide XGA + skärm (1400x900)
  • ATI Mobility Radeon X1600-grafik med 512 MB Hyper minne (256 MB engagerade och 256 MB delat minne)
  • 1 GB DDR2 667 MHz SDRAM-minne (1 GB x 1)
  • 200 GB S-ATA, 4200 rpm hårddisk
  • High Definition HD DVD-ROM-enhet fungerar också som en Dual Layer DVD-brännare
  • Integrerad fingeravtrycksläsare (fungerar även som Rullningsknapp)
  • Fjärrkontroll för XP Media Center Edition
  • Multinationella 56K V.90-modem och Gigabit Ethernet LAN
  • Integrerat Intel  ® PRO / Trådlös nätverksanslutning för 3945ABG (Tri-mode 802.11a/b/g)
  • 5 USB 2.0, IEEE 1394, Memory Stick  ® / SD / xD kortplats, PC-kortplats, Express Card-kortplats
  • Huvudsaklig batteriet: Litium ion (6-cell, 10.8V, 3200 mAh)

För en komplett och detaljerad spec lista besök Fujitsu webbplats .


(Se stor bild)

Orsak till köp

Detta är en enhet nådigt skickas för granskning av Fujitsu. Detta, att vara min 3: e N6000-serien använda och testa, ger mig en hel del erfarenhet med den bärbara serien ( se Fujitsu N6410 recension här , se Fujitsu N6210 recension här ). Jag har också en hel del erfarenhet av många olika typer av datorer som jag använder för att redigera animation och film på min skola. Jag använder PC och Mac-datorer nästan varje dag och har erfarenhet av att använda många andra typer av bärbara och stationära datorer.

Jag äger personligen en två år gammal Fujitsu Lifebook N6210, som har varit bra för allt mitt arbete och syften skolan, är det fortfarande går mycket starkt. Jag är fortfarande mycket nöjd med min ursprungliga inköpet. Jag har också använt Fujitsus teknisk support några gånger, de har varit ganska bra och kunniga under mina interaktioner.

Förpackningar och Medföljande programvara

Den N6420 packades precis som alla N-serien bärbara datorer har jag fått från Fujitsu - dubbel förpackade och tätt packad med dämpning, ingen chans att skadas i leveransprocessen. Det kunde inte skada att låna en sida från Apples bok och få lite mer kreativ med förpackningen, men det kommer ifrån en konst-minded person.

Den medföljande programvaran med denna modell har alltid varit ganska bra, utan att vara over the top. Så många datorer idag levereras med ett stort antal onödiga program som de flesta människor hamnar bort, det är inte så mycket fallet med en Fujitsu bärbar dator. Den enda programvara som ingår att jag hellre bara inte skulle ha (eller åtminstone vara på en disk och inte förinstallerade) är Quicken 2006 och Norton Antivirus. Återigen, som med N6410, är ​​en bra ansökan panel Control Utility i Kontrollpanelen, liksom ett annat verktyg för att styra funktionerna i Fingeravtrycksläsare mellan Pekplattknappar. Dessutom ingår OmniPass programvara för att styra lösenord med hjälp av fingeravtrycksläsare, är detta användbart och mycket lätt att installera.

En annan stor sak Fujitsu fortsätter att göra, medan andra tillverkare förbilliga och hoppa, är inklusive en full uppsättning av drivrutiner och programvara diskar samt en lättanvänd återställa disken. Jag har testat återställa disken på varje system jag har använt, alla av dem är mycket lätt att förstå och använda. Dessutom ingår ett lätt att förstå Startguide och snyggt tryckt bruksanvisning. Eftersom denna bärbara dator ingår Windows Media Center Edition det kom med en Media Center-fjärrkontroll med mottagare också.

Byggkvalitet och design


(Se stor bild)

Detta är ett område som jag känner Fujitsu har alltid varit framgångsrik med, särskilt i fråga om att N6000-serien. Den byggkvalitet är alldeles utmärkt, det är svårt att hitta något fel i byggandet av denna maskin. Denna modell har samma chassi och design som N6410, vilket är definitivt en bra sak. Den har en stark och robust väska med en hög kvalitet känsla. En sak att vara medveten om är att denna modell är fortfarande ganska tjock (ca 2 "med skärmen stängd) och något tung (ca £ 10). Även om detta är helt acceptabelt för denna storlek stationär dator, är det inte vilken typ av dator folk kommer att ta runt med dem hela tiden. Även om N6420 är fortfarande portabel, är det ganska vanligt att se datorer av denna storlek vara tunnare och lättare. Men det verkar Fujitsu har fattat ett beslut att inte offra styrka chassi och mängden alternativ för lägre vikt, vilket är vettigt för denna typ av anteckningsbok. Jag förstår inte varför mer 17 "bärbara datorer inte har möjlighet att dubbla hårddiskar och en sann full storlek tangentbord. Dessutom tillåter denna typ av fall för mycket effektiv kylning och ljuddämpning, eftersom denna modell är väldigt cool vid beröring och mycket tyst också. Sammantaget måste jag säga att det byggkvalitet av alla Fujitsu bärbara datorer jag har använt har varit utmärkt.


Strömbrytare och tillämpning Panel (Visa stor bild)

Designen och färgsättning delas också med den tidigare N6410 modell, även om några förbättringar har gjorts, till exempel "re-tillägg" av volymknapparna bredvid växel för trådlöst LAN, samt en visuell Optimizer knapp som styr lägen Skärmfärg, som jag kommer att tala mer om senare. Jag tycker definitivt mycket professionella utformningen av N6420. Den silver och svart färgschema fungerar mycket bra, inte för mycket, inte för lite. Det är en stil jag tror att många människor kommer att hitta behagligt.

Det N6420 har lätt att se lysdioder för ström, batteri, hårddisk tillgång, NumLock, Caps Lock och ny e-post indikator. Alla är precis nedanför huvudpanelen och ovanför tangentbordet, så det är lätt att se. Vissa kanske tycker att den här placeringen skulle orsaka den för att få irriterande, men det är mycket subtil och icke störande. Jag gillar spegeln ser DVD-kontrollpanelen / Application lanseringen panelen ser det bra och fungerar bra. En annan sak jag är glad att alltid se den svarta ramen runt skärmen, med svart runt en skärm gör en skillnad i hur skärmen ser ut.


Ny ansökan panel med Visual Optimizer Knapp och tillämpning / DVD-kontrollpanelen (se stor bild)

Ingång och-utgång

Layouten av hamnar är identisk med den N6410, som återigen är en bra sak tror jag. Den enda skillnaden är att DVD-enheten ersätts av en HD-DVD-enhet i denna modell. Det bara andra på vänster sida är nätadaptern kontakten bakåt, vilket är bra placering. Om du får den integrerade alternativet TV-tunern får du också en S-videoingång, ingång för sammansatt video och antenn minijack på vänster sida.


(Se stor bild)

Till höger har du både ExpressCard och PCMCIA-kortplatser, ovan att en multi-kortläsare, till höger om att en 4-stifts FireWire plugg, så ljudet ut och i hamnar och bakåt en USB 2.0-port.


(Se stor bild)

På baksidan av den bärbara datorn är en S-Videoutgång, en LAN-port, 4 USB 2.0-portar, VGA-ut, modemport och en lås. Totalt sett en bra layout, men det är verkligen olyckligt att inte se en DVI ut eller HDMI-utgång på en media stationär dator bärbar dator. I min egen erfarenhet skulle jag vilja ha en DVI-utgång för att möjliggöra en högupplöst extern display för videoredigering och animation.


(Se stor bild)


Toshiba HD DVD ROM-enhet, inte alltför högt och fungerar väl (se stor bild)

Denna nya modell har samma ventilation layout som N6410 som är mycket bättre över min N6210 som bara hade en bak vent och en fläkt. Det N6420 har två väl utformade bakre ventiler och två separata fläktar, tror jag en på CPU och en på GPU, med intag för varje på undersidan av enheten. Detta gör att datorn kan köra ganska cool, samt mycket tyst. Den enda gången jag har även hört fläkten igång är när de är på i full fart och kör riktmärken, etc. Den enda del av datorn som blir något varm är Application panelen området och på den undre ytan av den bärbara datorn, men även med det sitter i ditt knä (som de flesta människor inte kommer att göra med denna bärbara dator), det blir bara något varmt.

Power tegel är rimligen storlek, det är större än N6210-talet, men det måste också leverera mer ström till X1600. Inte bäst för portabilitet, men inte ett stort problem för denna typ av dator.

Displayen


Fujitsu N6420-skärm (se stor bild)

Efter att kunna se och använda vad jag tycker är några av de bästa skärmarna som finns på alla bärbara datorer, var jag mycket spännande att se vad Fujitsu har gjort med sin senaste modell. Det första jag var intresserad av att prova ut var "Visual Optimizer"-knappen Fujitsu har lagt till Application Panel. Genom att trycka på denna knapp växlar displayen från PC och Video-läge, vilket i princip verkar 2 separata färg / ljusstyrka / kontrast. Detta är en bra idé, men jag tror inte möjligheten att anpassa inställningarna det är lite ofullständig. Det skulle vara bra om det fanns ett litet program som låter dig styra och justera varje inställning som vissa människor inte kan hitta dem att vara de bästa inställningarna.


Horisontella betraktningsvinklarna är mycket lämpliga (se stor bild)


De vertikala betraktningsvinklarna är trevliga också (se stor bild)

Skärmen är mycket ljus och ser ganska bra, men jag blev mycket förvånad över att se att skärmen har en något kornig utseende till det övergripande. Jag minns att jag läste om detta sker till vissa Asus bärbara datorer med X1600, och det fastställs med en BIOS-uppdatering, kanske detta är samma fall med N6420. Detta kommer inte att bry de flesta människor tror jag, men för någon som mig göra grafiskt arbete eller film redigering det är en fråga. Medan du tittar på en video eller DVD inte märks alls, och skärmen verkligen ser alldeles utmärkt. Liksom N6410 skärmen ser färgbalansen stora medan du tittar på ett videoklipp. Jag måste erkänna att jag föredrar N6410 och N6210 skärmar till den här, eftersom jag anser att Visual Optimizer kontrollen bättre kunde genomföras, och kornigheten är ganska oacceptabelt för mig.

De horisontella betraktningsvinklarna är mycket bra, ett fåtal personer kan titta på skärmen utan problem. Vertikala betraktningsvinklarna liknar de flesta andra paneler bärbara display, som är tillräcklig, och vertikala betraktningsvinklarna är egentligen inte ett problem med de flesta datorskärmar.

Locket är mycket stark, skyddar displayen mycket bra, men det är också ganska tjock, vilket återigen bidrar till tjockleken av enheten totalt.

Det enda andra jag skulle vilja säga är att medan XGA + resolutionen fullt tillräcklig för denna storlek på skärmen, skulle vissa människor vill kunna välja en större upplösning såsom 1680x1050 upplösning. Så upplösning är bra, men för dem som vill ha en högre upplösning på en extern, är en DVI är ett måste, tror jag. Det är en sak som jag har alltid tyckt om Apples bärbara datorer inkluderar de alla någon typ av DVI-utgång för att möjliggöra stora upplösning externa bildskärmar.

Visa Sidan 2 >> (tangentbord och pekplatta, ljud, performance och Benchmarks, Värme, Batteri, Slutsats)



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar