tisdag 13 februari 2007

Fujitsu LifeBook N6420 Recension - Sidan 2

Fujitsu LifeBook N6420 Recension - Sidan 2
med circa86 - 2007/02/13

<< Fortsättning från sida 1

Tangentbord och pekplatta


En mycket stark robust tangentbord, lite till ingen flex, och helt full storlek (se stor bild)


Pekplatta och fingeravtrycksläsare (se stor bild)


Fingeravtrycksläsaren med denna enhet levereras med OmniPass programvara för att logga in och lagra lösenord info (se stor bild)

En av mina favorit saker om dessa Fujitsu bärbara datorer är tangentbordet som de använder. Jag använder min flickvän som ett lackmustest för att mäta en bra tangentbord - hon kommer att gå upp till en bärbar dator i en butik, prova dess tangentbord, och om hon inte gillar det visar genom att omedelbart gå bort - ganska roliga saker. Jag tror att N6000 är en av de bästa tangentbord jag har använt, använt mitt mycket speciella flickvän det och det är det enda bärbara jag har sett henne bruk och inte säga något dåligt om tangentbordet.

Först av allt, är det en sann full storlek tangentbord. Den använder faktiskt större shift-tangenterna och Enter än vissa stationära tangentbord som jag har sett, och det kan vara det enda tangentbord på en bärbar dator att inte nedgradera storleken på några knappar alls.

Pekplattan verkar förbättras från N6410 liksom, knapparna är mer lyhörd och har en bra fast känsla, ingen irriterande högt klick, bara en solid känsla och ljud. Tillägget av ett fingeravtryck sensor är också coolt, det fungerar ganska bra som en bokrulle panelen och den medföljande programvaran fungerar bra för att kontrollera lösenord. Jag måste säga att efter att ha använt Apple MacBook pekplattan som använder två fingrar rulla jag verkligen föredrar att jag hoppas att fler bärbara datorer kan börja använda pekplattor med den funktionen, även om jag inte är en att använda en pekplatta mycket.

Ljud


Dedikerad volymkontroll omkopplaren är tillbaka på N6420 efter att slutade N6410 (se stor bild)

Högtalarna fungerar ganska bra, det finns två små frontpanelen högtalare och en nedre monterade subwoofer. Tillsammans kan lägga ut en hel del ljud, mer än den genomsnittliga bärbara säkert. Med woofer monterad längst ner till höger sida under strömbrytaren är ljudet inte skickas mot användaren så mycket som det skulle kunna vara. Men låt oss vara ärliga, oavsett hur stora högtalarna i en anteckningsbok är, de kommer inte att jämföra med en god yttre uppsättning högtalare. Denna dator gör ett bra jobb med att lägga ut ljud till hörlurar och externa högtalare utan brus eller distorsion.

Prestanda


Intel Core 2 Duo T7200 och ATI X1600 är väl ventilerade (se stor bild)

Jag är imponerad av prestanda Intel Core 2 Duo T7200 2,0 GHz processor och ATI X1600 GPU. Kraften i Core 2 Duo ensam får mig att vilja uppgradera till den senaste och bästa från Intel. Riktmärkena kommer att berätta en del av historien, men när det gäller verkliga världen prestanda, har jag kunnat jämföra detta direkt till min N6210 med en Pentium M 1,86 GHz processor, och låt oss bara säga att resultaten är mycket imponerande. En av mina favorit tester för att göra var att spela full 1080p HD-video samtidigt på båda maskinerna, hanterar Core 2 Duo perfekt uppspelning utan bildrutor medan Pentium M kämpar för att hänga med.

Här är en video som visar detta:

Detta processorer förmåga att multi-task är helt fenomenal, och även med en 200GB 4200rpm hårddisk (som måste vara något av en flaskhals i form av systemets totala prestanda) CPU gör det möjligt att göra varenda uppgift snabbare än Pentium M. effektiviteten i Intels hela processor linje är extremt imponerande. Jag hoppas Intel fortsätter i denna riktning under en lång tid. Låt oss ta en titt på några benchmark-tester:

Super Pi Jämförelse resultat

Super Pi tvingar processorn att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i precision och ger en uppfattning om processorns hastighet och prestanda:

Notebook Tid
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Fujitsu LifeBook N6410 (1,66 GHz Core Duo) 1m 22s
Fujitsu Lifebook N6210 (1,86 GHz Pentium M) 1m 40s
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

 

PCMark05 System resultat Jämförelse

PCMark05 tester systemets prestanda som helhet, nedan är några jämförande resultat för N6420 till andra bärbara datorer:

Notebook PCMark05 Score
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI X1600) 4.621 PCMarks
Fujitsu LifeBook N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Asus Z84Jp (2,16 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7600) 4.739 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks

ATI X1600 visar också många förbättringar över X600 i min maskin och X1400 i N6410. Jag är mycket glad att se Fujitsu sätta det här alternativet i top of the line-modellen, är detta inte en high-end gaming anteckningsboken, men det är bra att de har öppnat upp lite på spelmarknaden. Dessutom har detta kort 256 MB dedikerat minne och kan utnyttja 512MB totalt med Hyper minne. Jag har sett mycket stora förbättringar i denna GPU över X600 i mitt nuvarande N6210. 3DMark poäng visar detta:

Jämförelse resultat 3DMark05

3DMark05 test övergripande grafiska funktionerna i en bärbar dator:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo, ATI X1600) 4.294 3D Marks
Fujitsu LifeBook N6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3D Marks
Fujitsu LifeBook N6210 (1,86 GHz Pentium M, ATI X600) 1.667 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

 

Half Life 2 Prestanda  

Jag är inte alls en hardcore gamer, men jag vet mina saker när det kommer till spel avdelning. Den enda spel som jag spelar oftast är Half-Life 2 och alla spel som rör den. Med min N6210, försöker spela det senaste Episode 1 expansionen med full HDR osv var egentligen inte en möjlighet, med X1600 prestanda är inte 100% perfekt, men det är definitivt möjligt och spelbara nu.

Videouppspelning med X1600 egentligen ser fantastiskt, färgerna är väl balanserad och uppspelning snygg.

Mängden lagringsutrymme har bra med 200 GB hårddisk, men hastigheten (4200rpm) är lite saknas. Men detta är den enda typ av 200 GB bärbar enhet finns för tillfället. Det fina få en bärbar dator som denna är dock det faktum att det finns så många val när du konfigurerar hårddisken alternativ skulle jag gå personligen med en 100GB 7200RPM primär enhet och en 160 GB 5400 RPM sekundära. Det är bara en tidsfråga innan högre kapacitet 7200rpm bärbara hårddiskar blir tillgängliga är jag säker på. Jag hoppas Fujitsu fortsätter att erbjuda Dual HDD alternativet i deras framtida desktop ersättare, är det särskilt användbart för någon som mig som behöver så mycket utrymme som jag kan få. Redigera stora bitar av film och arbetar på animering kan jag fylla upp utrymme mycket snabbt.

HD Tune Resultat


Hårddisken kapacitet är stor, men hastigheten begränsas av 4200rpm spinn (se stor bild)  

En annan viktig komponent om denna dator är det faktum att den använder en HD-DVD-enhet från Fujitsu. Jag har alltid blivit besviken när du tittar på DVD på dessa högre skärmar upplösning dator, så jag är glad att se högre kvalitet formaten på väg till konsumenterna. DVD-tekniken var en enorm förbättring jämfört med VHS utan tvekan, men i en ålder av högupplösta TV och LCD-skärmar, dess dagar nästan räknade. Dessa nya format öppnar en sådan enorm möjlighet för filmskapare, mjukvaruutvecklare och konsumenter i allmänhet, särskilt med förmågan att skriva till hög kapacitet skivor också.

Batteri

Den N6420 batteritid är inte alltför viktigt eftersom det är en stor stationär dator som förmodligen inte kommer att användas på batteri så ofta, men det är ändå viktigt att ha någon batteritid för när det är dags att du behöver det. Batteriet livslängd N6420 är bara cirka 1,5 timmar eller kanske 1:45 om du använder den bärbara datorn konservativt.

Trådlös


En trådlös omkopplare är alltid ett bekvämt sak att ha på en bärbar dator (se stor bild)

Denna notebook är baserad på Intels Centrino-plattform som använder samma Intel Wireless-kort som de flesta bärbara datorer idag. Jag har haft något annat än framgång med denna trådlösa kort, aldrig få någon kopplar sjönk signaler, etc. Det fungerar precis exakt som det ska. Det är mer troligt att det är problem med nätverket om du har problem med att ansluta med denna trådlösa kort.


(Se stor bild)  

Fördelar

  • Förbättringar från föregående modell, fler alternativ
  • Stora skärmen övergripande
  • Bygga kvalitet känns mycket solid
  • Design
  • Utmärkt tangentbord och pekplatta
  • Nya funktioner som dedikerade volymkontroll, som N6410 saknades
  • Bra ljud
  • Producerar lite värme, och är mycket tyst
  • Stora kundservice från min erfarenhet
  • Intel Core 2 Duo-processor ger utmärkt prestanda
  • Bra pris, kunna få denna bärbara dator med grundläggande eller premium alternativ

Nackdelar

  • Fortfarande ingen DVI-port (förhoppningsvis fler tillverkare kommer att börja med detta eller en HDMI-port)
  • Skärm hade några kornighet frågor som verkligen förvånade mig, kan det bry vissa människor som inte är särskilt, men det gjorde mig
  • Större och tyngre än vissa andra 17 "bärbara datorer

Slutsats


Arbeta med den här bärbara datorn har varit en glädje, bara ha Intels och ATIs senaste erbjudanden ombord gör denna bärbara dator en värdig uppgradering. Jag blev lite besviken på skärmen kornighet dock och hoppas att det är en fastställbara fråga. Men totalt jag tror N6420 är ett utmärkt val som en stationär dator stil bärbara, det är bara så robust och användbar. Nu när Fujitsu erbjuder en mitten till high-end dedikerad grafik alternativet N6420 kan passa för räkningen för både multimedia och spelmaskin också.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar