söndag 4 februari 2007

Asus V1JP med Windows Vista Ultimate recension

Asus V1JP med Windows Vista Ultimate recension
av lenardg - 2007/02/04

av Lenard Gunda, Finland

Orsaker till att köpa


( se stor bild )

Jag hade min andra bärbara, ett ASUS V6V i nästan två år. Jag har tittat på Core 2 Duo bärbara datorer eftersom de tillkännagavs förra sommaren. Jag var inte bråttom att få en ny bärbar dator, jag ville verkligen vänta på ett system som var perfekt passform. En multi core CPU är viktigt för mig eftersom jag mjukvaruutveckling och ofta måste köra många applikationer samtidigt. Dessutom krävs jag mer RAM under en tid nu, men beslutade mot uppgradera den i den aktuella anteckningsboken eftersom jag visste att jag ville ha en ny så småningom.

Jag visste inte riktigt vill vänta på Santa Rosa. Det kan visa sig vara något väldigt cool, men just nu skulle jag hellre ta något bevisat. Jag också inte vill vänta tills nästa sak efter Santa Rosa (som kan vara ett år), så att ganska mycket kvar den nuvarande Core 2 Duo-plattform som mitt val. Jag ville också ha en bärbar dator som kan användas för spel. Inte den ultimata spelautomater, men något respektabel.

Mina tidigare två bärbara datorer har gjort ASUS, och även om jag hade några problem med dem, jag fortfarande gillar dem väldigt mycket. Jag checkat ut andra märken, hur de ser ut, vad de ger och jag bara kunde inte hitta något liknande ASUS som skulle passa mina behov. Jag ansåg också ASUS G1 notebook, men den eleganta utseendet på V1Jp, plus det faktum att ett kraftverk ingick gjordes att gå för det i slutändan.

Var och hur Köpta

Jag köpte den bärbara datorn på ett finskt webbplats som heter verkkokauppa (deras webbplats är endast avaialable på finska), och jag gick för att få det personligen från sin huvudsakliga affär plats som det sparas på porto och var snabbare.

Priset var på hög sida vid 2.319 € ($ 3036), men med tanke på att ett kraftverk ingår (som också säljs separat för 199 €) priset var motiverad för mig.

Specs för V1JP-AJ008P

De specifikationer för V1Jp som säljs här i Finland är lite annorlunda än andra delar av Europa eller USA. Den jag fick identifieras av modellen koden AJ008P. Modellerna varierar i CPU, hade RAM, HD och detta en ASUS Power Station ingår i paketet som standard.

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz
  • OS: Windows XP Professional med Service Pack 2
  • Hårddisk: Seagate Momentus 5400,3 ST9160821AS (160 GB) SATA + TPM (Trusted Platform Module)
  • Optisk enhet: 8x DVD Super Multi (TSSTCorp Ts-l632d, Toshiba, Samsung)
  • RAM: 2 GB @ 667 MHz
  • Skärmstorlek: 15,4 "WSXGA + (1600x1050, 16:10)
  • Grafik: ATI X1700, 256 MB dedikerat / 512Mb HyperMemory
  • Nätverk: Realtek RTL8168/8111 Gigabit Ethernet
  • Trådlös: Intel 3945ABG
  • Bluetooth: 2,0 + EDR
  • Fingeravtryckssensor
  • Inbyggd webbkamera: 1,3 Mp
  • Slots:
    • MMC, SD, MS / Pro
    • ExpressCard
  • Portar:
    • 3 x USB 2,0
    • Mikrofoningång
    • Hörlursutgång / SPDIF
    • IEEE 1394 (FireWire)
    • Infraröd
    • Modem
    • ÂμDVI
    • S-video
    • VGA
    • Ethernet

Vad finns i lådan?

  • 1 x ASUS V1JP 15,4 "notebook
  • 1 x nätadapter (19V DC)
  • 1 x batteri (Li-ion 8 celler 5200mAh, 77Whr)
  • 2 x Handböcker (finska, svenska)
  • 1 x ASUS Optisk mus (omdöpta Logitech, USB, sladden)
  • 1 x S-Video - RCA-kabel
  • 1 x ÂμDVI - DVI-kabel
  • 1 x ASUS Cable Tie (för att hålla ihop kablarna)
  • Mjukvara:
    • 1 x V1 bärbara serien Driver & Utility v2.0 CD
    • 1 x Windows XP Professional återställnings-DVD
    • 1 x Nero OEM Suite
    • 1 x Medi @ Show SE 2,0
    • 1 x PowerDirector DE
    • 1 x ASUS DVD v6.0
  • 1 x ASUS Power Station för V1/V2
  • 1 x AC-adapter för Power Station (19V DC)

Förpackningen är i allmänhet detsamma som vad jag har kommit att förvänta från ASUS, det är min 3: e ASUS bärbara dator. Den stora kartong innehåller påsen och den bärbara datorn rutan. Den bärbara datorn box innehåller den bärbara datorn själv, och en annan mindre kartong har alla tillbehör som mus, kablar och manualer inuti. Den bärbara datorn är förpackad och vadderad riktigt bra, och hela paketet är väl organiserad.

Lådan innehåller finska och svenska manualer. Dessa var dock inte specifika manualer för en viss ASUS bärbar dator, snarare generaliserade versioner, som kan levereras med alla bärbara datorer. Jag var lite besviken i detta. Till exempel finns det inget omnämnande av TPM eller fingeravtryckssensorn i dem. Den engelska versionen manualen är avaialable som PDF nedladdning från ASUS webbplats, som är ännu bättre för mig, eftersom även om jag läser och talar finska, är det inte mitt modersmål.


( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

( se stor bild )

Bygga & Design

Jag är mycket nöjd med byggkvalitet på denna bärbara dator. Min tidigare bärbara var ett ASUS V6V. Jag tror att de är väldigt lika i byggkvalitet även om materialen är lite annorlunda. Locket är gjort av magnesiumlegering, medan basen är kolfiber. Från utsidan anteckningsboken har en mörkgrå och svart design med silverglänsande kanter. När du öppnar locket, är handlovsstödet avslöjas i grått, i mitten sitter pekplattan. Pekplattan är också ett brett modell 16:10, precis som på skärmen.

Jag var mer bekväm med låsmekanismen på V6V som har magneter och ingen spärr. Spärren systemet på V1JP anser inte att fast. Spärren som håller locket på plats håller inte locket ordentligt stängt. Handlovsstödet har lite flex på dem, vänster sida kanske lite mer än den högra. Overal dock känns den bärbara datorn mycket solid.

Ett problem som jag vill påpeka är stängningen av DVD-enheten. Detta verkar vara ganska svårt. Försiktigt klicka på den nära kommer faktiskt inte stänga den. Jag måste "Slam igen den.", Eller annars bara dyker upp igen. Det är också fastnat i en gång, jag var tvungen att försiktigt flytta locket runt lite så det skulle öppna.

Skärm

Det finns mycket lite ljus läckage i botten, det är nästan osynlig om inte skärmen är svart. Bilden är kristallklart, färgerna är vackra. ASUS Splendid verktyg kan du omedelbart använda färgprofiler till skärmen som passar olika situationer. Ljusstyrkan på skärmen kan justeras i 16 steg, ger även 3/16 inställning tillräckligt med ljus för att skriva in text eller bläddra bekvämt och sparar på batteriets livslängd. När dök upp till den högsta eller 1-2 stegen nedan ser bilden riktigt nice.

Betraktningsvinklarna är utmärkta, åtminstone jämfört med vad jag har sett på bärbara datorer.

Processor och prestanda

Utrustad med en 2 GHz Core 2 Duo-processor finns inte mycket i processorkraft att bärbara datorn inte kan ge. När du använder det fick jag alltid en snabb svarstid, oavsett vad jag gjorde.

Riktmärken

Som du kommer att läsa längre ner, installerade jag också Windows Vista på den bärbara datorn. Av denna anledning försökte jag sprang riktmärkena i Windows XP och Windows Vista som en jämförelse.

Super PI mäter prestanda genom att beräkna siffror för PI. Det var den första riktmärke jag sprang, och det beräknade 2 miljoner siffror på 1 minut och 02 sekunder.


Super PI

PCMark05

PCMark05 ger en övergripande riktmärke för systemets prestanda, sprang jag detta riktmärke ansökan enligt både Windows XP och Vista:

PCMark05 poäng i Windows XP
Windows XP Professional - 4536
PCMark05 poäng i Windows Vista
Windows Vista Ultimate - 4701


Notebook PCMark05
Asus V1Jp med Windows Vista (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 4.701 PCMarks
Asus V1Jp med Windows XP (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 4.536 PCMarks
Asus A6KT Q086 (1,8 GHz Turion64 MT-34) 2.539 PCMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo, NVIDIA Go 7900 GS 256MB) 4.994 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

Jag blev lite förvånad över att se en ökning av resultatet under Vista. Jag är bara gissa att poängen kan jämföras även om testet kördes på ett annat operativsystem.

3DMark06

3DMark06
Windows XP Professional - 1879
3DMark06
Windows Vista Ultimate - 1877

Det är trevligt att veta prestandan är faktiskt densamma i både XP och Vista, åtminstone om spel.

3DMark06

Notebook 3DMark 06 resultat
Asus V1Jp med Windows Vista (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 1.877 3D Marks
Asus V1Jp med Windows XP (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 1.879 3DMarks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Intel T2500, ATI X1400)   926 3D Marks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3D Marks

Windows Vista Experience Index

Windows Vista Experience Index
Windows Experience Index - 4,3

Detta är poängen Windows Vista tilldelar till datorn. Poängen är mellan 1 och 5, 5 är bäst. Den mäter faktiskt olika delar av systemet, och sedan tilldelar den lägsta poängen till hela datorn. Nedan är en jämförelse diagram över hur V1Jp med Vista staplade upp mot andra bärbara datorer.

Notebook Processor Minne Grafik Gaming grafik HÅRDDISK Baspoäng
Asus V1Jp med Windows Vista (2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1700) 4,9 4,5 4,3 4,8 4,7 4,3
HP dv2000t
(1.6GHz Core Duo, Intel GMA 950, 1 GB RAM)
4,5 4,5 3,0 3,1 4,3 3,1
Asus V6J
(1,83 GHz Core Duo, Nvidia 7400, 2GB RAM)
4,7 4,8 3,6 3,3 4,7 3,3
HP nc8430
(2,0 GHz Core 2 Duo, ATI X1600, 2GB RAM)
5,0 4,7 4,2 4,7 4,9 4,2
Compaq Presario v3000z
(1.6GHz Turion X2, Nvidia 6150, 1 GB RAM)
4,6 4,5 3,1 3,0 4,2 3,0
Dell XPS M1210
(1,83 GHz Core 2 Duo, Nvidia 7400, 2GB RAM)
4,8 4,5 3,7 3,3 4,5 3,3
Sony VAIO SZ370P / C
(2,0 GHz Core 2 Duo, Nvidia 7400, 2GB RAM)
4,9 4,5 3,6 3,3 4,6 3,3
Lenovo ThinkPad Z61m
(2,0 GHz Core Duo, ATI X1400, 2GB RAM)
4,7 4,9 4,4 3,8 4,2 3,8

HDTune

HDTune testar prestandan på hårddisken, nedan är grafen som genereras av detta riktmärke verktyg:


( se stor bild )

Windows Vista Ultimate

Efter att ha gjort alla riktmärken och huvuddelen av denna översyn under Windows XP, började jag på den bärbara installera Windows Vista Ultimate. ASUS hade just publicerat alla Vista-drivrutiner på deras hemsida. Innan du börjar installera Vista bestämde jag mig för att uppdatera BIOS. Den bärbara datorn kom med V1J BIOS 301. Det fanns vissa problem att uppdatera till V1JP BIOS, eftersom WinFlash hålls säger att den nya BIOS-bilden är inte kompatibel med systemet. En snabb sökning på NotebookReview.com forum försett mig med en / force switch, som tillät att tvinga uppdateringen (Använd med försiktighet!).

Efter uppdateringen var jag tvungen att mjuka avstängning (4 sekunder strömbrytaren trycker) eftersom den bärbara datorn inte startar. Min första rädsla för att jag blåste något gick snabbt bort när efter att trycka på strömbrytaren och återställa BIOS standardinställningar den bärbara datorn startas normalt.

Installera Vista var ganska lätt. Det erkände många enheter från den bärbara datorn utan att jag ska installera drivrutiner separat. Efter installationen var klar fanns det vissa enheter som behövs för att installeras, framför allt grafikkortet. Vista kan även hitta drivrutiner när installationen är klar genom att använda Windows Update. Förarna ges här kan vara lite gamla, och ASUS har nyare sådana. ASUS verktyg (som multiram, ATK nycklar stöd, ATK mediaknappar, etc) naturligtvis inte finns på Windows Update, så de måste installeras manuellt. (Det gjorde hitta ATK100 ACPI drivrutiner, dock) Jag lämnade några av de verktyg jag inte behöver, liksom IP switcher eller instantfun applikationer.

Inte alla program som medföljer den bärbara datorn är Vista-kompatibla. Liksom Nero Express är från vilken version 6 ingår. Neros webbplats erbjöd mig att uppdatera till Nero 7 Premium, men ett pris på 47 € för uppdateringen är bara för mycket, med tanke på att jag inte skulle använda hälften av vad som föreskrivs i denna svit. Jag önskar att det fanns ett sätt att få Nero 7 Express, som bör levereras med V1Jp i framtiden (åtminstone enligt ASUS hemsida). Även en del av ASUS verktyg är fortfarande buggig. Till exempel multiram ser ut och fungerar bra, tills du kolla hur många hanterar processen har tilldelats i Aktivitetshanteraren. Multiram äter handtag som fan, jag fick räkningen upp till över 100k i nästan 2 timmar. Förhoppningsvis fixar kommer för dessa problem.

Trådlös åtkomst konfiguration var svårt i början, men det var bara för att fönstren och kontrollerna har ändrats i Vista. Även Vista gillar att gömma de mer avancerade saker (tycker om att använda guider och listor urval), och det tog lite tid att räkna ut saker. Men jag var verkligen glad att märka att efter jag fick det att fungera jag inte behöver Intel programmet längre för WLAN-tangenten för att arbeta - på min V6V om jag inte installerar Intel programvaran (endast föraren) Jag kan inte aktivera eller inaktivera trådlöst via WLAN-knappen på den bärbara datorn. Vista fann också Bluetooth controller och det också kan slås på eller av med nyckeln utan någon annan programvara. För närvarande jag beslutat att inte installera Toshiba Bluetooth-stack.

Jag har inte installerat Power4Gear, snarare använde den inbyggda verktyg för Vista. Det finns en ikon i systemfältet som gör valet energischeman. Det intersting att se att i batterisparläge så fort jag kopplar ur den fina Aero-gränssnittet är borta i en andra, så det inte skulle äta upp batteriet. Det är trevligt att veta att jag inte behöver konfigurera detta separat. (Faktiskt i det här fallet vad jag menar med Aero är glaset som genomskinlighetseffekter av gränssnittet. Fönstret gränser och kontroller fortfarande ser likadant när avstängd.). Jag gjorde ett batteritest hittills i Vista. Med trådlöst på, valde batterisparläge jag kunde få 2 timmar och 50 minuter före den 10%-strecket. Jag gjorde surfning, några snabbmeddelanden i Live Messenger (MSN), skriver lite text och surfa Vista inställningar. Jag är ganska nöjd med detta resultat.

Jag försökte två matcher under Vista, Oblivion och World of Warcraft. Båda spelen sprang utan problem, och jag var verkligen nöjd med prestanda och kvalitet på grafik.

Se sidan 2 i Review (högtalare, Värme & buller, tangentbord, hamnar, Programvara, Asus PowerStation, Slutsats) >>



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar