söndag 28 januari 2007

HP dv6000t Laptop Granskning

HP dv6000t Laptop Granskning
av Airman - 2007/01/28

HP Pavilion dv6000t Recension

av Aaron Goldman

Översikt och skäl för att köpa:

Det var en varm sommardag, så jag waltzed in Best Buy för att kolla in de senaste prylarna och svalna. Det första jag såg var strimma från HP: s skinande nya bärbara har dv6000z. Designen var vad fångade min blick, en perfekt balans mellan konst och prestanda. Jag var ute efter att ersätta min lite gamla AMD Turion 64 anteckningsbok med en dubbel ändå core system. Jag var inte riktigt imponerad med min tidigare AMD-system så jag gick online för att bläddra och se om HP planerade att släppa en Intel-baserad bärbar dator i denna serie. Jag hade läst upp om den nya Intel Core 2 Duo-Chip (Merom) och definitivt ville ha en bärbar dator med den typen av makt. Efter ett par veckor av tjat HP Techs på telefonen fick jag äntligen ett release datum och väntade. 30 september 2006 dv6000t serien äntligen beställningsbar från HPShopping.com jag beställde min på den första dagen och spårade dess status tills den levererades. Min första erfarenhet av att använda dv6000t spelade online-FEAR Multiplayer. Jag hade med min äldre HP dv5130us bärbara dator med ett ATI Xpress 200m GPU och en Turion 2,0 GHz-processor. Den dv6000t blåste det ur vattnet när det gäller snabbhet och FPS. Jag var ganska imponerad minst sagt, särskilt eftersom jag var tvungen att använda en 900MHZ Celeron stationär tills min bärbara kom från Kina. Veckor efter att jag gick med NotebookReview.com forum eftersom jag hade hittat en tråd med titeln: den dv6000t av nuläget och framtidsutsikterna Köpare Lounge . Jag var inte ensam, många andra var också mycket imponerad av denna bärbara datorer elegant utseende och makt. Kort därefter dv6000t blev Notebookreview mest populära bärbara , en titel som den fortfarande innehar cirka tre månader senare.


Tillgänglighet:

Den dv6000t är tillgänglig från hpshopping.com som CTO (Custom To Order) anteckningsbok , och många återförsäljare som förkonfigurerade modeller. Förmågan att anpassa en bärbar dator är bra eftersom du inte behöver köpa någon extra hårdvara som du inte har råd eller inte behöver.


( se stor bild )

Denna notebook är tillgänglig med den blanka piano svart glänsande typ HP anpassade finish samt oldschool grova plast typ. Den bärbara datorn priset varierar från vanligtvis runt $ 500USD till någonstans i området $ 2000USD är att det är en CTO.

Betygsatt dv6000t CTO Notebook Specifikationer:

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7200 (2,0 GHz med 4MB L2-cache) "Merom"
  • Hårddisk: Fujitsu 120 GB SATA-5400RPM
  • Skärm: 15,4 "LG Phillips" LPL "WXGA BrightView Widescreen (1280 x 800)
  • Grafik: NVIDIA GeForce Go 7400, 128 MB dedikerat + 128 Delade MB
  • RAM: 2GB 667MHz DDR2 SDRAM
  • Dessutom: HP Imprint Finish + Mikrofon + Webcam
  • Optisk enhet: Super Multi 8X DVD + /-RW w / Double Layer med LightScribe
  • Batteri: 6-cells litiumjonbatteri
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945 802.11 a / ​​b / g + Bluetooth
  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional w / uppgradering till Vista Business
  • Mått: 1,0 "- 1,69" (H) x 14,05 "(B) x 10,12" (D) (Vikt: 6,09 £)
  • Portar / Slots: 1 IEEE 1394 (FireWire 400), 3 USB (USB 2.0), 5-i-1 minneskortsläsare, VGA-bildskärm utgång, S-Video ut, RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem, Express kort, IR-mottagare, expansionsport 3, (2) hörlurar / högtalare uttag med SPDIF
  • Tillbehör: HP Expresscard TV-tuner, och Mobile Remote Control.

Bygg och Design:


( se stor bild )

Den byggkvalitet på den här bärbara datorn är stor, det är solid och robust. LCD gångjärn ger lite om någon flex samtidigt öppna och stänga med lätthet. Det finns en liten porlande på LCD-skärmen när den övre ramen trycks med viss kraft, men jag har sett mycket värre. Pekplattan fungerar otroligt bra, men knapparna är något tunn och känner billiga, även om detta inte spelar någon roll om du använder en extern mus för det mesta. Det finns ett överflöd av in-och utgångsanslutningar på denna bärbara dator. Det är något märkligt men de är alla på sidorna, med undantag för hörlursuttag på framsidan. De flesta bärbara datorer tenderar att ha vissa portar på baksidan, de hörlursuttag i fronten göra få ganska irriterande när du ansluter en stereo-eller surroundljud i dem. Möjligen en av mina favorit funktioner på denna bärbara dator råkar vara mediakortplatsen. Inte många bärbara datorer har inbyggda media kortläsare, detta är definitivt ett plus för ivrig digitalfotografer.


HP dv6000t ovanifrån ( se stor bild )

Jag tror att denna bärbara dator skulle falla någonstans mellan en stationär dator och bärbar. Jag skulle inte ta detta klättring bärbara berg eller kasta ut genom ett fönster som vissa hävdade att göra med IBM T40s, men för den vardagliga person, vilket detta till skolan, arbetet eller whatnot är ganska lätt. Väger in på ca 6 pounds detta inte superlätt men samtidigt är det inte riktigt lika tungt som den runt stationära ersättare som jag har sett. Men tänk på att med en 12-cell litiumjonbatteri och nätadapter denna bärbara dator skulle väga någonstans runt 8 pounds som är inte kul att bära runt hela dagen.


HP dv6000t underifrån ( Visa större bild )

Ljud:

Denna notebook är utrustad med Altec Lansing stereohögtalare som är belägna mellan LCD botten och en knapparna touch. Jag var ganska imponerad av kvaliteten på ljud som dessa kan spränga ut. När du använder Cyberlink PowerDVD för att öka volymen de får något förvrängda dock. Med mina äldre bärbara datorer jag fann mig själv att koppla in min surroundhögtalare mycket mer än vad jag gör med denna modell.

Skärm:


HP dv6000t framifrån ( se stor bild )

Förmodligen den viktigaste egenskapen när man köper en bärbar dator är att ha en bra skärm. Om du ska vara stirrar på det i tusentals timmar kan det lika gärna vara bekväm att titta på. Jag fick denna laptop med en LG Philips 1280x800 WXGA Hi-Definition BrightView Widescreen med inga döda pixlar. Jag kan lätt säga att detta är den trevligaste LCD jag någonsin har ägt. Skärmen har en mycket skarp bild och inget ljus läckage alls. Betraktningsvinklar från vänster och höger är perfekt, och ser inte tvättas bort. Vertikala vinklar men ibland kan tvättas ut när du tittar på för långt bort. Med den medföljande programvaran kan du anpassa din LCD färg som du vill ha med Nvidia Settings Manager verktyg som jag trodde var ett plus.

Grafik:


Windows Vista sprang bra på dv6000t ( se stor bild )

Jag valde Nvidia Geforce Go 7400-serien GPU för den här bärbara datorn. Detta är den bästa tillgängliga grafikchip för denna modell bärbara dator. Det verkar fungera bra för genomsnittlig användning och kan spela de flesta nya spel på medium inställningar. Den 128 MB delat "TurboCache" saktar inte denna PC ned alls och det går Vista Aero mycket smidigt. De flesta människor som överväger denna bärbara dator verkar vara orolig över att ha tillräckligt grafikkraft för Vista vilket jag gjorde också. Efter att ha kört Windows Vista Enterprise Edition i ca två veckor kan jag säkert säga att det var en mycket trevlig upplevelse (visuellt) och det fanns inga egenheter med grafikprocessorn. Jag var tvungen att använda modded. INF-filer som de officiella Nvidia drivrutiner är inte ute ännu, men det gick ändå bättre att jag hade trott att det skulle göra. Windows Vista verkade faktiskt köra snabbare än XP Professional även med alla aktiverade Aero funktioner. Ett annat bra benchmark-test för Go 7400 är rädsla som jag spelar en hel del. FEAR verkar köra bäst med processor inställd på max, grafik som till låg, och displayen på 1280x800. Det kommer att spela på medellång grafikinställningar men personligen jag hellre skulle ha en högre upplösning.


Spela FEAR ( se stor bild )

Processor och prestanda:

Intel Core 2 Duo T7200 2 GHz processor i denna bärbara dator är blixtsnabb. I själva verket var den enda gången som jag har drabbats 50% -100 användning% CPU när du kör SuperPi och Seti @ home. Min främsta orsaken till att köpa denna dual-core notebook var att redigera och konvertera ljud och video med Adobe Audition och Premier Pro. Detta är verkligen där de dubbla kärnsystem tycks lysa med denna en är inget undantag. Jag valde också 2 GB RAM, vilket verkar hjälpa kodning chug tillsammans ganska bra. Intel SpeedStep Technology klockar också ner processorn tills det behövs för att spara på batteriet och förhindra onödig batteri förlust och överhettning. Core 2 Duo är ett bra val som programmerare börjar skapa flertrådade program och med 64-bit databearbetning ålder vid horisonten.

Prestanda:

Super Pi mäter totala prestanda processorer förmåga att knapra siffror genom att beräkna Pi ut till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet.

S uper Pi

Notebook Tid
HP dv6000t (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 03S
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 22s
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

PCMark05 Jämförelse resultat:

PCMark05 mäter det totala systemets prestanda av en PC, kan du se dv6000t gått bra:

Notebook PCMark05 Score
HP dv6000t (2,0 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7400) 4.124 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1,83 GHz Core Duo, Nvidia Go 7400) 3.427 PCMarks

Futuremarks 3DMark05 grafik benchmarking program gav resultat som överensstämmer med en mid-range dedikerad GPU:

3DMark05 Jämförelse Resultat:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
HP dv6000t (2,0 GHz Core 2 Duo, Nvidia Go 7400) 1.969 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

HDTune

HDTune mäter systemets prestanda hårddisk, i detta fall en 120GB 5400RPM Fujitsu enhet.


( se stor bild )

Värme och buller:

Efter att äga en bärbar dator med en stationär Pentium 4 HT-chip, har jag lärt mig att uppskatta brus eller brist på sådan. Denna notebook är mycket tyst, det är ungefär lika högt som min äldre HP AMD Sempron anteckningsbok med sval och tyst teknik. Jag antar att Speedstep är i princip samma sak. Den enda gången jag hör fansen kommer på är när jag spelar grafiskt intensiva spel eller köra min CPU till 100% (. Seti @ home) Dessutom förblir denna bärbara dator också ganska cool, höger om pekplattan känns varm ibland , men inte varmt. Inget jag kan verkligen klaga där.

Tangentbord och pekplatta:


HP dv6000t tangentbord och pekplatta ( se stor bild )

Tangentbordet är mycket väl anges för en 15,4 "laptop. Det känns ... Fast! Ingen av de typiska högljudda clickity-clackity typ ljud släpper från den, vilket är trevligt. Pekplattan, som jag sa tidigare, är mycket bra. Det är känsligt och reagerar mycket bra. Den har en inbyggd rullning funktion som är en bonus, är dock inte alltid fungerar 100% av tiden. Med pekplattknapparna är okej. De känner typ av billiga och verka som de skulle bryta lätt om du trycker för hårt.

Ingångs-och utgångsportar:  

Inkluderat i denna anteckningsbok är (3) USB 2.0-portar, 1 IEEE 1394 (FireWire 400), en 5-i-1 minneskortsläsare, VGA-monitor utgång, S-Video ut, RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem , Express Card, IR-mottagare, expansionsport 3, (2) hörlurar / högtalare uttag med SPDIF och en linje i hamn. Denna notebook tyvärr inte har en HDMI-port eller en PCMCIA-kortplats.


Vy framifrån dv6000t ( se stor bild )


Sidovy från vänster av dv6000t ( se stor bild )


Rätt syn på dv6000t ( se stor bild )


Baksidan av dv6000t ( se stor bild )

Trådlöst:

Det här anteckningsblocket har (3) typer av inbyggda trådlösa funktioner. Intel 3945 802.11 a / b / g trådlös kort, integrerad Broadcom Bluetooth och en inbyggd infraröd RC6 mottagare. Jag har haft några problem med någon av de trådlösa funktionerna i denna laptop hittills, i själva verket använder jag en Belkin trådlös router och det förblir ansluten alltid. Mina tidigare bärbara datorer hade Broadcom kort och det verkade som om jag skulle alltid få bort anslutningar.

Batteri:

Jag köpte en 6 och 12 Cell Lithium-Ion batteri när jag köpte den här bärbara datorn. Den 6-Cell verkar pågå cirka 2,5 timmar och när skärmen är nedtonad avsevärt kommer nästan göra det till 3. Jag hamnade sälja den extra 12-cell litiumjonbatteri eftersom jag faktiskt aldrig använt den. Den 12-celler "bör komma runt 6 timmar eller så som de är i huvudsak två 6-cells batterier conjoined.

Operativsystem och programvara:  

Min dv6000t kom med Windows XP Professional förinstallerat tillsammans med 20 GB bloatware och partitioner. Jag valde också att köpa en uppsättning återställningsskivor DVD för ... $ 20!

Jag använde dem så fort jag fick min bärbara att göra en ren installation, men med hjälp av $ 20 återvinning DVD inte ge mig en ren installation. Hah! Jag tror att det är ett skämt, installerade de alla de ursprungliga svälla - allt tillbaka igen. Jag skulle rekommendera att köpa en detaljhandel kopia av XP bara så att du inte behöver gå igenom de-uppblåsthet problem. Jag köpte XP Professional och gjorde en ren installation efter att ha gått igenom alla de-uppblåsthet problem och märkte att systemet gick snabbare. Den enda nackdelen med att installera en detaljhandel kopia av XP jagar ner drivrutinerna för den bärbara datorn, så om du planerar att göra det själv ska du kopiera eller bränna C: \ SWSETUP mappen först. Den SWSETUP Mappen innehåller alla systemets drivrutiner och allt som måste installeras efter installation av en ny OS. Var försiktig dock, är bloatware även i SWSETUP mappen måste du plocka ut mapp för mapp, lycka till. På den tiden jag köpte den bärbara datorn kom med en gratis uppgradering till Vista, men nu säljs förinstallerat.

Kundtjänst:

HP liksom i princip alla andra dataföretag tillverkare har skickat sin kundtjänst över till Indien. Detta är inte en dålig sak eftersom det håller priserna på elektronik ner avsevärt och skapar arbetstillfällen för indiska folket, men det är ibland svårt att förstå reps på grund av språk / kultur barriär. Sammantaget dock HP: s kundtjänst är mycket bra, så länge du inte har något emot att vänta ett tag på telefonen, och så småningom tala med någon som vet vad de talar om.

Slutsats:


Den dv6000t är en stor anpassningsbar anteckningsbok för alla typer av människor. Oavsett om du behöver bara en grundläggande bärbar dator att surfa på webben och skriva dokument, ett medeldistans spelautomat, eller något att bara kritan mycket data här bärbara datorn kan göra allt när de är konfigurerade på rätt sätt. Det är svårt att hitta saker fel med en sådan vacker och välbyggd bärbar dator, kan jag inte sluta beundra dess zen-typkonstruktion även när jag skriver detta. Sammantaget tycker jag är mycket balanserad och prissatta mycket väl comonentwise. Jag skulle definitivt rekommendera det till alla som behöver en kraftfull maskin, och ändå behålla elegant och futuristisk utseende.

Fördelar:

  • Stora multitasking
  • Decent batterilivslängd
  • Bekvämt tangentbord
  • Vackert utformade
  • Sval och tyst
  • Ljudkvalitet
  • Utmärkt LCD
  • Mediekortläsare

Nackdelar:

  • Max GPU är Go 7400
  • Saknade en HDMI-port
  • Inga PCMCIA port
  • Fingeravtryck magnet
  • Alldeles för mycket bloatware
  • Ingen återhämtning DVD
  • Lätt repas


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar