onsdag 17 januari 2007

Asus G1 Gaming Notebook Review

Asus G1 Gaming Notebook Review
med slo007 - 2007/01/17

Asus G1 recension


av Andre von Muhlen


Asus G1 ( Visa större bild )

Asus G1 marknadsförs som 15 "Mobile svar för hardcore gamer entusiasten. G1 är en skarp ser paket som uppfyller kraven i de flesta av dagens bästa spel och program underhållning. Konfigurationen för den granskade maskinen följer nedan.

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7200 (2.0GHz)
  • Skärm: 15,4 "WSXGA + (1680x1050) ColorShine
  • Minne: 2GB DDR2 667
  • Hårddisk: 160 GB HD 5400 RPM
  • Grafik: NVIDIA GeForceGo 7700 GPU 512 MB
  • Optisk enhet: MATSHITA DVD-RAM UJ-850S DVD RW DL
  • Trådlöst: Intel PROSet / Wireless A / B / G + Bluetooth
  • Operativsystem: Windows XP Media Center Edition
  • 1,3 megapixel kamera med mikrofon
  • Medföljande tillbehör: ASUS Optical Mouse (Logitech MX518) och ryggsäck


( se stor bild )

Orsaker till att köpa

Min främsta orsaken till att köpa en ny bärbar dator är en kommande masterprogram i Italien. Jag kommer att vara borta i 16 månader, och är orolig över att min £ 30 hembyggda dator med mig. Min favorit dator aktiviteter inkluderar 3D CAD och fotoredigering. Jag tycker också ett spel ibland. Mina Favoriter är MS Flight Simulator 2004 och Sim City.


( se stor bild )

Baserat på mina behov ovan, beslutade jag att föra en spelmaskin - något snabbt, med massor av minne, en cool grafikkort med eget minne, en stor men ändå snabb hårddisk och en trevlig glansiga skärmen.

Min första stopp i min forskning ledde mig till tillförlitlighet betyg på alla de stora tillverkarna. Enligt Consumer Reports, de mest pålitliga namn märken är Sony, Compaq / HP och Lenovo (IBM). Jag har ägt datorer från de två första och var mycket besviken. Lenovo säljer inte bärbara datorer med NVIDIA grafikkort - som är min favorit - så det var ute ur leken också.

Vederbörligen besviken, jag bestämde mig för att titta på andra mindre kända varumärken. Vid första, Sager 5760 verkade gillade en sval insats. Det hade det allra senaste grafikkort, NVIDIA 7950 med 512 MB videominne, och tangentbordet var stor nog att det packade sin egen numeriska tangentbordet. Jag började med andra tankar, men när jag prissatta den bärbara datorn på $ 2.400, väl utrustade med 2 GB RAM och en 100 GB 7200 hårddisken. Idén att bära en £ 10 Behemoth runt också verkade inte värt besväret.


( se stor bild )

Efter ber om hjälp på nätet, föreslog någon på NotebookReview.com jag tittar på Asus A8 modeller. Det A8Js har trevliga funktioner, men jag var avstängd av rapporter om ljus läckage från monitorn.

Sedan jag fick reda på G1: det har alla coola specifikationer, en blank skärm precis som min förra Sony laptop och en 2-årig global garanti - perfekt för min tid utomlands. Recensioner inte nämna lätt läckage och jag hört massor av bra saker om märket, så jag bestämde mig för att köpa den.

När & Hur Köpt

Jag köpte min laptop från ProPortable.com . Jag betalade listpris, $ 1799. Jag bestämde mig för att köpa från dem eftersom de hade en 99% positiv feedback rating på ResellerRatings.com , och de besvarade mina sjöfart frågor inom 10 minuter, på en söndag, kl 21:00. Kudos till dem.

Bygga & Design


( se stor bild )

Detta är min första Asus produkt, och jag är mycket imponerad. När jag öppnade paketet, allt lagras snyggt och i ordning. Jag hittade även några artiklar som jag inte förväntar, som en trasa för att rengöra LCD-skärmen, och en fantastisk ryggsäck av Targus. Jag hade sett det på bild på nätet, och förväntas en kast-bort provpåse. Jag blev positivt överraskad att hitta den är gjord av starka material, med massor av fickor, visar upp en smakfull grön och grå design. Det har också tjocka stödband, perfekt för att bära böcker runt Milano. Förhoppningsvis kommer £ 7 G1 knappt märkas.

Tillsammans med dessa artiklar, som ingår Asus också en fin spelmus från Logitech (synd det inte trådlöst) och diskar återhämtning. De flesta märken tar extra betalt för dem.

G1 själv är en trevlig syn. Fallet är blank och vacker, visar upp en kolfiber look fiber konstruktion. I verkligheten är det allt plast, men det känns fast. Den nedre delen av handledsstödet området är tillverkad av anodiserad borstad aluminium, och känns mycket smidig. Jag hittade inga sneda hörn eller blemmor. Jag förväntar mig denna laptop för att hålla länge.

Skärm


( se stor bild )

När öppnas, 15,4 "WSXGA + (1680x1050) skärm reflekterar allt ljus runt det, som förväntat från en blank skärm. De vackra bilderna är värt det! Texten är bara tillräckligt stor för läsning, men vissa människor kanske vill justera textstorleken eller upplösning.


( se stor bild )

Skärmen gjorde rippel något när vrids av sidorna, men jag kan inte se att detta sker på den dagliga verksamheten. Jag är alltid försiktig vid öppning den bärbara datorn för att undvika att lyfta den från bordet. Locket öppnas med en positiv känsla av motstånd, men wobblar något när jag låta det gå.

Monitorn har 16 nivåer av ljusstyrka. Jag plockade nivå 12 för att skriva denna översyn - som jag sittplatser med ett öppet fönster och solen är ute. Emellertid kan man använda någon av de nivåer och ändå kunna se på skärmen.

Asus har en noll ljus pixel garanti på de första 30 dagarna av ägandet. Jag hittade inte en enda död pixel.


( se stor bild )

När det gäller ljus läckage har denna skärm inget! Skärmen är skarp och belysningen är av jämn täckning. Jag tog en bild i mörkret med en mörk bild i bakgrunden (San Diego) för dig att se.

Högtalare

Som jag installerade 3DMark05, vågade jag ner för att äta lunch. Minuter senare hörde jag ett högt oväsen övervåningen ... Jag återvände för att hitta Asus G1/G2 skärmsläckare spela musik. Till skillnad från andra datorer har G1 högtalare på undersidan av ärendet. De spelar hög musik, men idrotten en konstig eko-liknande ljud. Jag försökte leka med miljöer och equalizer i Realtek HD Audio Manager, men det är hopplöst. Om du är en audiofil, kommer du vill ha bättre högtalare.

Processor och prestanda

Asus G1 laptop är lika snabbt som min 2-åriga dator *. Detta är en härlig känsla, eftersom jag hatar att gå från en snabb dator till en långsam dator. Jag sprang SolidWorks med några CAD-enheter jag skapat i det förflutna, och datorn körde dem utan problem. Jag är mycket nöjd.

Förutom högtalarna, är en annan G1 brist långsam hårddisk. Det finns fyra hastigheter allmänt tillgängliga på marknaden: 4200, 5400, 7200 och 10000 rpm. Av de fyra, bärbara datorer har vanligtvis en hårddisk med någon av de första två hastigheter. Jag brände en DVD med 4,5 GB mp3-filer på mindre än sex minuter (16X enhet) på mitt skrivbord. När jag satte samma DVD på G1, tog det 25 minuter att kopiera dessa filer till 5400 rpm hårddisk. Jag gjorde fyra dvd-skivor i rad med liknande resultat. Medan 160GB är trevligt för lagring, kan man överväga att installera en snabbare modell. En 100GB 7200 rpm enhet kostar vanligtvis $ 110.

En annan faktor i prestanda är alla extra programvara Asus medföljer G1. Jag raderas omedelbart provet Norton antivirusprogram (90 dagar av funktionalitet) och vissa andra resurskrävande applikationer. Skillnaden i riktmärket ansökan Super Pi var otroligt: ​​25 sekunder för en miljon iterationer vs 59 sekunder med alla Asus programvara som körs.

De enda program jag har kör nu är AVG Free Edition, NVIDIA Kontrollpanelen och Asus Direct Console som förvaltar hastigheten på fläkten och processorn (strömförbrukning).

Jag körde MS Flight Simulator 2004 på full grafik, och det fanns ingen märkbar fördröjning. Bilden var mycket smidig.

* Min stationära dator är mitt referenssystem:

  • Windows XP Home SP2 MSI K8N Neo2 Platinum nForce3 Ultra 939 Moderkort
  • Athlon 64 3500 + 2,21 GHz
  • Corsair 2x512MB DDR PC3200
  • XFX NVIDIA 6600GT 128MB DDR3
  • Western Digital Raptor 10.000 rpm SATA 75GB hårddisk (x3)
  • NEC DVD + /-RW 16X ND-2510A

Riktmärken

Förutom Super Pi, sprang jag Futuremark 3DMark05 och 06. Nedan är resultaten och en jämförelse med liknande bärbara datorer. G1 är en del av grädden på moset. Men när det kommer till rena hastigheter, det finns bättre alternativ i 17 "monitor sortiment (prissatta över $ 2.000).

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Asus G1 (Core 2 Duo 2,0 GHz) 1m 02S
HP Compaq nw9440 (Intel Core 2 Duo T7200 2,0 GHz) 1m 03S
Dell Latitude D620 (Intel Core Duo T2400 1,83 GHz) 1m 21s
Dell Latitude D610 (Intel Pentium M 750 1.83GHz) 1m 41s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Asus A8JP (Intel Core 2 Duo 2,0 GHz) 1m 02S
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s

 

3DMark05 Resultat och jämförelse:

Notebook 3DMark05 Score
Asus G1 (Core 2 Duo 2,0 GHz, NVIDIA GeForceGo 7700) 4.234 3DMarks
HP Compaq nw9440 (Core 2 Duo 2,0 GHz, NVIDIA Quadro FX 1500M) 7.288 3DMarks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.157 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 8.524 3DMarks
Asus V6J (2,16 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.918 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.013 3DMarks

Notebook 3DMark 06 resultat
Asus G1 (Core 2 Duo 2,0 GHz, NVIDIA GeForceGo 7700) 2.389 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3DMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3D Marks

Det tar ca 1 minut och 15 sekunder att starta upp till Windows XP, tills musikonen är redo att gå. För att stänga av, det tar 18 sekunder.

Värme och buller

Jag har inte upplevt några problem med värme på G1. Palm-området blir lätt varm över tiden, men det är inte tillräckligt för att irritera mig. Kylfläns och fläkt avgassystem på denna modell finns på baksidan vänster, bort från musen. Jag placerade datorn i mitt knä, och det inte bry mig, men jag tycker att det är för stor för att använda den där.

I fråga om att buller kan jag höra ett svagt hårt ljud drive swoosh när datorn är i viloläge eller gör lätta uppgifter. När du spelar spel, tar fläkten fart och blir mer märkbar. Avgaserna var varm under benchmarking tester.

Notera också att den optiska 8X DVD-RW-enhet är ganska högt när läsning av data.

Tangentbord och pekplatta

Min största oro innan du köper G1 var den ljusa gröna Asdw knapparna på den bärbara datorn. Skulle de vara ett irritationsmoment? Visar sig de är bra. Min vänstra hand täcker nycklarna när jag skriver ...

Tangenterna göra en liten klick när du trycker reser ca 2 mm. Jag har sedan vant sig sitt sound. De känner solid och robust. Det finns ingen synlig flex från tangentbordet.


( se stor bild )

Ett objekt är jag särskilt nöjd med G1 är funktionsknappen placering på höger sida på navigationsknappen. Jag har ingen aning varför vissa tillverkare (även Asus i andra modeller) byter sin plats.


( se stor bild )

Knappsatsen kan stängas av ett enkelt klick på en knapp, som ligger bredvid strömbrytaren. Den har en slät yta och skjutreglaget fungerar funktionen bra. En grön lysdiod på insidan av "öga" av spelserien logotyp lyser starkt när knappsatsen är på.

G1 har fem multimediaknappar framför målet: makt, bakåt, framåt, stopp och aktiviteterna. De är avsedda för att styra den optiska enheten när datorn är avstängd, så att du kan lyssna på musik ungefär som en bärbar spelare. I verkligheten spelaren fungerar genom att vrida moderkort, tangentbord och optisk enhet på, medan hårddisken och bildskärmen förblir avstängda. Tangentbordet fungerar fortfarande att tillåta volymjustering.

Tangenterna ovan, minus makt, arbetar också tillsammans med Windows Media Player när datorn är helt påslagen. Knapparna är små nog att jag inte kan trycka dem av misstag.

Bortsett från spelaren, finns ytterligare fyra snabbtangenter förutom strömbrytaren. De är för att justera hastigheten på fläkten / processorn, ropar din e-postprogram, webbläsare och vrida knappsatsen på / av. Fläkten Inställningen har fem alternativ: tyst kontor, presentation (som skickar video till video ut och stänger av skärmen), super prestanda, hög prestanda och spel.

Ingång och utgång portar


Vy framifrån Asus G1 ( se stor bild )


Vänster sida av Asus G1 ( se stor bild )


Rätt syn på Asus G1 ( se stor bild )


Baksidan av Asus G1 ( Visa större bild )

Asus G1 uppfyller dina grundläggande behov i denna kategori. I den bakre hittar du fyra USB 2.0-portar och en DVI-och VGA-uppsättning portar. AC strömingång ligger här också.

Till höger hittar du en RJ11-modem, en RJ45 LAN-uttag, S-video ut (en adapterkabel till RCA formulär medföljer bärbar dator), en mikrofon-in jack, en linje in, ett dubbelt syfte hörlurar-out och S / PDIF uttaget och en Fire Wire port. En typ II PCMCIA-kortplats och en MMC / SD / MS / MS-Pro kortläsare ingår också.

Till vänster hittar du den optiska enheten.

Trådlös

Jag har inga Bluetooth-enheter, så jag kan inte testa den här funktionen.

Jag anslöt G1 till mitt trådlösa hemnätverk via g-läge, och det fungerade felfritt.

Batteri

Min laptop kommer att kopplas in för det mesta, så batteriförbrukningen inte var en faktor i mitt köp beslut. Asus säljer inte mer långvariga batterier. Om du vill spendera en lång tid på batterier, kanske du vill köpa ett extra batteri.

När du skriver denna översyn och lyssna på musik, varade batteriet 2:45 till 4%-strecket. Jag spelade också runt med SolidWorks vid ett tillfälle (3D CAD).

Operativsystem och programvara

Asus G1 kommer med Windows XP Media Center. Microsoft Works 8,0 ingår i paketet, men det är inte installerad.

Dessutom Nero 6 installerad, liksom en serie Asus programvara som är tänkt att hjälpa användaren. Jag tog bort de flesta av dessa program i ett försök att minska arbetsbördan i bakgrunden.

Som jag nämnde tidigare, är en återställnings-DVD medföljer för Windows och Asus applikationer.

KUNDSUPPORT

Lyckligtvis har jag inte behövt ringa kundsupport. Jag läser bra saker om dem, men jag hoppas att tillfälle aldrig kommer upp. I paketet ingår ett plastkort som innehåller telefonnummer att ringa för teknisk support över hela världen.

Slutsats


Sammantaget är jag mycket nöjd med mitt köp. Jag visste från tidigare erfarenhet att bärbara högtalare är liten och ledsen, så det var ingen överraskning när de lät fattiga. Prestanda är besläktad med min hembyggda dator * när du kör de flesta program, även om hårddisken skulle vara snabbare. Synd att 7700 grafikkort är det bästa NVIDIA grafikkort för bärbara datorer av denna storlek.

Fördelar

  • Fantastisk skärm och upplösning
  • Fast fall design & snygg
  • Snabb prestanda
  • Trevlig mus & ryggsäck
  • 2-års global garanti
  • MS Vista kan

Nackdelar

  • Svälla ware från Asus
  • Långsam hårddisk
  • Dålig högtalare


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar