måndag 22 januari 2007

Dell XPS M1210 med Core 2 Duo recension

Dell XPS M1210 med Core 2 Duo recension
av Stella - 2007/01/22

av Laura Rushing

Inledning

Den Dell XPS M1210 är den minsta bärbara datorn i Dells högpresterande XPS linje. Med nedläggningen av 710, är ​​M1210 också den enda 12,1 "konsument anteckningsbok som Dell erbjuder. Den M1210 är en kompakt multimedia maskin med anmärkningsvärd effekt för sin ringa storlek. Naturligtvis återspeglar priset här ovan genomsnittliga resultat.


Specifikationer och kostnaden för Betygsatt system

  • Intel Core 2 Duo T7200 (2.00GHz, 4MB L2-cache, 667 MHz FSB)
  • 2GB Dual Delad Channel DDR2 SDRAM på 667 MHz (2 DIMM-moduler)
  • 80 GB 7200 RPM SATA HD
  • 256 MB Nvidia GeForce Go 7400
  • Intel PRO / Wireless 3945a / g
  • 12,1 "WXGA skärm med TrueLife (1280x800)
  • 8x CD / DVD-brännare
  • 85 Wh 9-cells primärt litiumjonbatteri
  • A / V-kommunikationspaket
  • Windows XP Media Center Edition 2005
  • Audigy Uppgradering av programvara (jag inte begära detta eller betala för det, men min dator kom med den installerad)
  • 1 år nästa arbetsdag / Telefonsupport / XPS Teknisk support Garanti


Dell XPS M1210 ( Visa större bild )

Den slutliga kostnaden för detta system som konfigurerats var $ 1,956.76 (inklusive moms och fri övernattning frakt). Detta är en dyr anteckningsbok, men jag tror att kostnaderna kan motiveras av prestanda. Jag placerade ordern ursprungligen på Dells hemsida, men på grund av ett efternamn ändra min beställning har skickats till bedrägerier. Efter en relativt smärtfri telefonsamtal var ordern klar och jag fick en fri frakt uppgradering för mitt problem. Jag gjorde beställningen december 23: e och fick mitt system den 29 december th. Jag var imponerad av hastigheten på leverans, särskilt under semesterperioden.

Orsaker till att köpa

Jag hade använt en Dell 700M för ett par år och även om jag haft grundligt det, det börjar visa tecken på slitage. Jag hade också nyligen förlorat tillgång till skrivbordet jag hade använt för spel, så jag letade efter en bärbar dator som skulle införliva bekvämligheten av min 700M och funktioner spel av den äldre skrivbordet. Jag tittade på Dells E1505 och sneglade på ett fåtal modeller HP erbjuder, men i slutändan M1210 var den enda datorn som erbjuds grafikfunktioner jag ville i storlek jag ville. Men det var också det dyraste alternativet jag ansåg.


Dell XPS M1210 bredvid Dell Inspiron 15,4 "E1505 ( Visa större bild )

Bygg och Design

Den M1210 är attraktiv utan att långt som M1710 eller M2010. Den övergripande utseende är rena och eleganta. Vissa människor har uttryckt oro över tjockleken på M1210 i jämförelse med andra bärbara datorer i sin klass, men enligt min mening den extra tjockleken (nödvändigt för att hysa de mer kraftfulla komponenter M1210) är knappt märkbar. Den M1210 är utan tvekan mer av en tunn och lätt än en ultraportabel grund av vikten (det kan nå nästan fem pounds med 9-cells batteri), men vid 11,70 "x8.70" x1.20 "det är fortfarande mycket kompakt. Tyvärr 9-cells batteri sträcker sig en bit från datorn, bryta upp snyggt silhuetten av den bärbara datorn.


Uppifrån av Dell XPS M1210 vilar på toppen av 15,4 "skärm Inspiron E1505 ( Visa större bild )

Den M1210 känns väldigt solid konstruktion. Den magnesiumlegering fall har några uppenbara svaga punkter, även digitalkameran känner sig trygg i sin surround överst på LCD-skärmen. Jag är en ganska lätt maskinskrivare och tangentbord i full storlek känns bra för mig. Jag kan skriva enkelt med en lätt beröring. Locket på M1210 inte haka stängs, men gångjärnen känns mycket säker och det förblir stängt när det är stängt.

Ingår i A / V-paketet är en 1,3 megapixel Logitech QuickCam med en integrerad mikrofon. Ljud och bildkvalitet är mycket bra för integrerade komponenter, även om kameran inte fungerar lika bra i svagt ljus. Kameran roterar så att du kan spela in video av dig själv eller vad är framför dig.


Vänster bild av Dell XPS M1210 ( Visa större bild )


Rätt syn på Dell XPS M1210 ( se stor bild )


Baksidan syn på Dell XPS M1210 ( se stor bild )

Skärm

Skärmen, en 1280x800 upplösning widescreen, var ett annat angeläget område för mig som jag har läst olika rapporter om kvaliteten på LCD-skärmen inte är lika bra som med äldre modeller av liknande storlek, t.ex. 700M. Jag var dock positivt överraskad. Bilden är skarp och tydlig, och kontrasten är bra. Vertikala betraktningsvinklarna är trevliga och lätta läckage är minimal. Jag tycker att denna resolution är fortfarande mycket bekvämt för långsiktig visning, vilket är ett annat område av intresse för användarna nya till sub-15 "laptop. Den glansiga skärmen kan visa det svårt i direkt solljus, och även i svagt ljus kan du märka reflektioner.

Högtalare

Ljudet är ganska typiskt för en bärbar dator - något tinny genom de vanliga högtalarna, men anständiga genom hörlurar eller externa högtalare. Jag gillar hörlurar som ingick med A / V-paket. Placeringen av högtalarna, under skärmen istället för framför handlovsstödet som på en E1505, är bekvämt och ger bättre ljud eftersom du inte blockerar dem med handlederna. En av de unika funktionerna i M1210 är införandet av inte en, utan två hörlursjack så att två personer kan ansluta samtidigt. Dell erbjuder en Audigy ljud uppgradering, men notera att detta är ett program, inte hårdvara. Du får fortfarande samma Sigmatel kort.

Processor och prestanda

Kommer från en Pentium M, kan jag uppskattar verkligen hastigheten på Core 2 Duo. Jag är en vanlig mångsysslare och denna processor gör att jag kan ha flera program öppna samtidigt. Jag kan utföra en virussökning, kolla min e-post, spela musik och läsa en webbsida på samma gång utan att märka någon tröghet. XP laddar smidigt och snabbt.

Även om inte tekniskt en spelautomat, ståtar M1210 fortfarande den bästa GPU för närvarande tillgängliga för en bärbar dator av denna storlek. Jag har inte gjort någon allvarlig spel ännu, men jag ladda Neverwinter Nights 2 och kunde få anständiga prestanda genom att sänka vissa inställningar. Något äldre spel körs felfritt på max inställningar.

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Dell XPS M1210 (Intel Core 2 Duo 2.00GHz) 1m 02S
Dell XPS M1210 (Intel Core 2 Duo 2.00GHz) när du kör McAfee Virus 1m 06S
Dell Latitude D620 (Intel Core Duo T2400 1,83 GHz) 1m 21s
Dell Latitude D610 (Intel Pentium M 750 1.83GHz) 1m 41s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
Asus A8JP (Intel Core 2 Duo 2,0 GHz) 1m 02S
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Alviso Pentium M) 1m 52s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s

 

3DMark05 Resultat och jämförelse:

3DMark05 test en PC för grafikfunktioner:

Notebook 3DMark05 Score
Dell XPS M1210 (Intel Core 2 Duo 2.00GHz, Nvidia Go 7400) 2.082 3DMarks
Dell XPS M1210 (Intel Core 2 Duo 2.00GHz, Nvidia Go 7400) medan du kör McAfee Virus 2.069 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 8.524 3DMarks
Asus V6J (2,16 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.918 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800 GTX) 7.078 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDIA GeForce Go 7400) 2.013 3DMarks

Värme och buller

Det M1210 har en hel del kraftfulla komponenter i ett litet utrymme, men det är extremt tyst och stannar relativt svalt. Ventilerna på vänster sida kan bli ganska varm när grafikkortet arbetar hårt (som när du kör 3DMark05 testet ovan), men datorns undersida fortfarande är bekväm för bärbar dator användning, även under långa tidsperioder. Men som med de flesta bärbara datorer, behöver du vara säker på att du håller den på ett sådant sätt att tillräckligt luftflöde. Webbkameran går mycket varmt, men det verkar inte påverka prestanda på något sätt.

Tangentbord och pekplatta


Tangentbord syn på Dell XPS M1210 ( se stor bild )

Tangentbordet på M1210 är full storlek och nycklarna har en bra känsla för dem. Materialet verkar ha lite mer friktion än den som används på Inspiron-serien, så jag kan skriva mer exakt. Jag tycker att den reducerade storleken Delete och piltangenterna kan vara svårt att träffa utan att titta. Vissa människor har rapporterat lite lek i nedre högra hörnet av tangentbordet, jag tycker att med anständiga press jag kan se detta, men inte med vanlig skriva. Enligt min mening finns det inte tillräckligt rörelse för att påverka användningen av tangentbordet alls. Pekplattan är mindre, men den är tillräckligt stor för enkel användning. De inbyggda rullningslister är bekväma och funktionella. Knapparna känns stadigare än på Inspiron-serien bärbara datorer.

Trådlös

Jag valde Intel Pro / Wireless 3945a / g-kort och har varit nöjda med dess prestanda. Wi-Fi Catcher är en snygg funktion av M1210, det är mycket bekvämt att bara slå på och av när du reser, och du kan söka efter trådlösa nätverk när din bärbara dator är i standbyläge viloläge, eller ens avstängd.

Batteri

Jag valde det större batteriet i datorn. Även om det är mindre estetiskt tilltalande, är det mycket mer praktiskt. Jag tycker jag kan lätt få 4 timmar med normala inställningar och jag kan öka den tiden avsevärt genom att stänga av min Wi-Fi och stänga ner min skärmens ljusstyrka. Jag har ännu inte köra batteriet ner helt genom normal användning, även när du reser. Även när din bärbara dator är avstängd, kan du kontrollera din batteritid med den bekväma mätaren på själva batteriet.

Operativsystem och programvara

Denna notebook kom med Windows Media Center 2005 med option för uttrycklig uppgradera till Windows Vista. Som med de flesta Dells, skröt också en uppsjö av förinstallerad programvara. Däremot XPS linjen ger dig alternativen "Ingen Förinstallerad programvara" och "No ISP Efterfrågade" som kan hjälpa minska Lägg till / ta bort program använda efter ditt köp. Alla system skivor ingår, och i fall du tappar bort dem, kan XPS ägare nu begära dubblett OS, drivrutiner och verktyg CD via en enkel online-formulär på Dell.com (begränsat till en extra uppsättning av CD-skivor per XPS-system inköpt).


( se stor bild )

Den M1210 har en MediaDirect knappen som gör att du kan starta direkt i MediaDirect utan att slå på datorn. Detta kan hjälpa dig att spara batteritid om du är mobil och bara vill lyssna på musik eller titta på en film.

KUNDSUPPORT

XPS linje levereras med standard minst ett års garanti och telefonsupport samt XPS teknisk support. Du kan kontakta XPS laget via e-post, telefon eller chatt. Som jag har haft några problem med datorn så länge har jag inte riktigt haft möjlighet att testa kvaliteten på stödet. Dells support är traditionellt ut viss så ibland kan det finnas problem med att kommunicera med tekniker, men de i allmänhet verkar försöka behaga kunden.

Slutsats


Denna laptop är långt och bort det aktuella bästa värdet för sin storlek och styrka. Den ståtar med den mest kraftfulla GPU och CPU tillgängliga för ultraportabla familjen kombinerat med bra funktioner som inbyggd webbkamera och mikrofon, MediaDirect, dubbla hörlursuttag, Wi-Fi Catcher och mycket mer. Jag är mycket nöjd med mitt köp. Men i framtiden skulle jag vilja se Dell förbättra högtalarens kvalitet och eventuellt ändra det material som används på locket så att det inte lockar fullt så många fingeravtryck.

Fördelar

  • Snabb Core 2 Duo-processor
  • Bra GPU alternativ
  • Kompakt storlek
  • Utmärkt batteritid
  • Fast bygga

Nackdelar

  • Dyra
  • Något tyngre än andra bärbara datorer i denna klass
  • Tinny högtalare
  • Lock samlar fingeravtryck


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar