söndag 17 april 2005

Fujitsu LifeBook S7000 Review (pics, specifikationer)

Fujitsu LifeBook S7000 Review (pics, specifikationer)
av sutheep - 2005/04/17

av Sutheep, Thailand

Den Fujitsu LifeBook S7000 anses en tunn och lätt notebook.It sport en 14,1 "Crystal View LCD, som här i Asien kallas att vara en Superfin skärm.

Fujitsu Lifebook S7011 specifikationer och funktioner

  • Processor: Intel Pentium M-processor 725 (1.60GHz, 2MB L2-cache, 400 MHz FSB), 855GME Chipset
  • RAM: 768 MB DDR 333MHz
  • Hårddisk: Hitachi Travelstar 60GB på 7200RPM Ultra DMA100
  • Skärm: 14 "SuperFine XGA TFT, 1024 x 768 bildpunkter
  • Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional (ny installation)
  • Batteri: Upp till 4.4hrs (6-cells Li-Ion 4800mAh)
  • Vikt: Ca. 1.77kg (w / vikt Saver tillval)
  • Grafik: Integrerad Intel Extreme Graphics 2 64MB (Delad)
  • Ljud: SigmaTel STAC9751T AC97 codec med inbyggd dubbla stereohögtalare
  • Kommunikation: 56K V.92-modem, 100/10Mbps Fast Ethernet och Intel PRO / Wireless 2200BG nätverksanslutning med dubbla antenn. Separera ON / OFF knappen för trådlös nätverksanslutning
  • Användargränssnitt: Tangentbord: 84-tangenters, 19mm nyckel beck, 3mm nyckel stroke. Styrplatta med fingeravtrycksläsare
  • Kortplats: PC Card Type I / II x 2, SD-kort / Memory Stick PRO
  • Anslutning Gränssnitt: USB 2,0 x 3, VGA (extern skärm), RJ45 (LAN), RJ11 (modem), mini S-video ut, IEEE1394, hörlursutgång, mikrofon-in, nätadapter DC-in
  • Snabbstart Panel: Fyra programmerbara Application Launch Buttons (Internet, e-post och 2 andra program)
  • Medieuppspelning Panel: fyra funktioner: Stopp / Mata, play / pause, Nästa, Föregående
  • Säkerhet: BIOS Lock, hårddisk Lock, Stöldskydd lås, fingeravtrycksläsare
  • Mått: 306MM (B) x 247 mm (D) x 25,4 mm min (H)

Konkurrenter till Fujitsu S7000

För att berätta sanningen, det tog mig nästan ett år att hitta en bärbar dator som verkligen kallas mitt namn. Jag tittade på ett par bärbara datorer innan jag köpte Fujitsu S7011. Den första bärbara jag tittade på var Sony VAIO S-serien . VAIO S är väldigt sexig med sin vackra widescreen. Men VAIO S levereras också med en mycket rejäl prislapp och endast en 1-års garanti. Nästa bärbara jag var på väg att köpa var Dell Inspiron 700m . Denna notebook ser okej, jag skulle säga, att det inte är sinne blåser. Skärmen storlek på 700m är 12,1 ", och är också en mycket trevlig widescreen-format LCD. Dock 700m bygga och konstruktion mestadels plast och det var en avstängning för mig. Anledningen till att jag gick till Dell i första hand var deras pris, är det svårt att åtminstone inte överväga en Dell med tanke på deras aggressiva prissättning. jag sedan tittade på den bärbara datorn jag ursprungligen beställt den Fujitsu S6230 . jag verkligen ville ha en 13,3 "skärm. Min kusin hade köpt den här anteckningsboken, och även om jag inte hade fått en chans att spela med det, jag visste hur det såg ut och dess vikt, storlek etc. Tyvärr återförsäljaren jag behandlat ringde och berättade för mig att LifeBook S6230 var ute i lager och skulle inte komma in förrän i mitten av april. Så medan du väntar jag gjorde lite forskning och fann att S6230 Asia Pacific version som kommer med SuperFine, inte har en S-videoutgång, ingen media kortläsare, och är nästan samma vikt som LifeBook S7000-serien bärbara .

Anledningen till att köpa

En stor anledning jag köpte S7011 laptop var på grund av sin vikt. Det är ungefär 1,8 kg. Jag behövde något jag kunde fortsätta min axel varje dag som jag måste gå till mitt kontor. Innan Fujitsu hade jag en Compaq Evo N1000V som vägde över 3 kg och bryta både min rygg och min axel! En annan viktig orsak jag köpte S7011 berodde på dess skärm. Skärmen Superfin (samma som amerikanska Crystal View) är sinne blåser. Och den inbyggda fingeravtrycksläsare blir oohs och ahhs från människor runt omkring dig när du loggar in i Windows med fingret.

Köpa Erfarenhet

Jag beställde Fujitsu S7011 på en lokal dator mässan via en Fujitsu återförsäljare. Jag bokade faktiskt en 13,3 "skärm LifeBook S6230 på tiden, men ändrade mig senare. Jag hade den sämsta försäljare någonsin. Denna försäljning killen hålls driver leveransdagen tillbaka dag efter dag. Efter en lång rad av problem och problem med att särskilt säljare jag gick till en annan Fujitsu återförsäljare och lade en order för S7011. fick jag en helt ny låda direkt som de hade den i lager. Efter att hitta en fast pixel på LCD av denna anteckningsbok, återvände jag det nästa dag och var snabbt fick en annan som skärmen var bra. Så det är det för min köpupplevelse och den moraliska av historien är att se till att göra lite forskning och köpa från någon seriös eller du kanske har en dålig erfarenhet som jag gjorde första gå runt.

Form & Design

Fujitsu LifeBook S7011 har en 14,1 "skärm. Här anteckningsblocket har en attraktiv och iögonfallande utseende. Utbyggnaden av den bärbara datorn känns mycket stark, när du trycker på locket för att se om krusningar visas på framsidan LCD fann jag att de inte, du "skulle behöva trycka hårt på locket ärendet för att se ens en liten krusning visas. Kroppen av den bärbara datorn är också mycket stark, och gångjärn för att öppna och stänga skärmen är mycket fast. handledsstödet område inte böjs mycket mycket måste du ge det en riktigt bra knuff där för att se Flex Designen är mycket grundläggande men tilltalande,. den har en svart lock magnesiumlegering med en Fujitsu LifeBook emblem i mitten Sammantaget S7011 ser mycket professionella och bästa. av allt är det mycket lätt för en 14,1-tums skärm bärbar dator.

The Screen

Den 14,1 "Super Fine LCD-skärmen är vad som verkligen blåste mig när första undersöker LifeBook S7011. Har en 1024 x 768 (XGA) upplösning skärm som är belagd med ett reflekterande material precis som Sony X-Brite stil LCD. Men i min yttrande denna skärm ser mycket bättre än Sony X-Brite skärm som den som kommer på Sony VAIO S-serien. Alla färger visas korrekt, det finns inga fläckar och skärmen är jämnt upplyst. Det verkar inte vara någon typ av bakgrundsbelysning läckage. Texten dyker upp klara och skarpa. första S7011 fick jag haft en fast pixel på skärmen, men jag kunde ändra det nästa dag.

Högtalare

Högtalarna på S7011 är tillräckliga. De kan vara lite på den lilla sidan, men de är högt nog för lätt musik. Ljudet är klart du. Det finns inte någon bas som kommer från den. Jag skulle föreslå att du använder hörlurar för filmer eller musik.

Processor och prestanda

Prestandan för den här bärbara datorn är bättre än din genomsnittliga tunn och lätt med den konfiguration som jag fick. Den S7011 som standard levereras med en Intel Pentium M 725 (Dothan) 1,6 MHz processor. Jag fick S7011 konfigurerad med en Hitachi Travelstar 60GB hårddisk snurrar på 7.200 rpm och med 768 MB RAM. Med denna konfiguration Det tog mig 48secs att starta i Windows (bootvis). Totalt denna laptop är mycket kvick och lyhörd. Den S7011 är mycket tyst, fläkten nästan aldrig tänds när jag gör sådana saker som att surfa på nätet. När det gäller den övergripande värmen från den bärbara datorn, det är lite varmt på höger handledsstödet, men bara om efter omfattande användning. Värmen på höger sida orsakas av Hitachi hårddisk under detta område. Jag har inte provat att spela spel med S7011 som av ännu så jag kan inte kommentera spelprestanda. Eftersom grafiken är integrerade förväntningar skulle vara för en dålig spelupplevelse med den här bärbara datorn för 3D typ spel.

Riktmärken

Jag körde Super Pi för att beräkna hur lång tid det tog S7011 för att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet.

Jämförelse av bärbara datorer som använder Super Pi för att beräkna Pi till 2 miljoner siffror (ansluten):

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Fujitsu LifeBook (1.6GHz Dothan Pentium M) 2m 06S
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Alviso Pentium M) 1m 48s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

När inkopplad jag fick en tid av 2m08s. Jag hade Norton System Works 2005 körs i bakgrunden medan du gör detta test.

Tangentbord och pekplatta

Fujitsu LifeBook S7011 Tangentbord och styrplatta ( se större bild )

Tangentbordet är riktigt bra överlag. Det finns en liten flex till tangentbordet, men du måste ge nycklarna en hård knuff för att märka detta. Layouten av nycklarna är nästan perfekt för mina behov. Det enda undantaget är att för hem och nycklarna slutet du måste trycka på funktionstangenten (fn) i och tryck på PgUp för hemmet eller Pg-Dn för End. Fujitsu har gjort ett bra jobb att placera Ctrl-tangenten där det ska vara tack och lov.

När det gäller pekplatta, som kommer från att använda min Compaq bärbara verkar detta Pekplattan mycket lyhörda. Texturen av den faktiska pad är inte hal, och markören går där du vill att det ska gå. Pekplattan är gjord av Alperna. Med pekplattknapparna är väl gjort och du kan känna dem studsa tillbaka när den trycks för bra feedback lyhördhet. Totalt pekplattan är bra.

Ingång och utgång portar

De flesta av portarna på sidorna av den här anteckningsboken, endast LAN och 2 USB 2,0 portar på baksidan. Det finns 3 USB 2.0-portar totalt, 1 på höger sida och 2 på baksidan denna rätt är i linje. Jag inkopplad i en USB Bluetooth-adapter till en port på baksidan och fann passformen verkar typ av "tight", inte säker på om det är adaptern eller hamnen som orsakar problemet. Bredvid USB-porten på höger sida är modulfacket utgåvan, då modulfacket själv. Bredvid modulfacket är 56K-modem. Sedan är det Kensingtonlås uttaget.

Fujitsu S7000 Höger sida ( se större bild )

Till vänster har vi en VGA-port som är täckt med ett plasthölje för dammskydd, ser detta skydd och känns hög kvalitet. Bredvid VGA-port är luft-vent och Firewire-port. Det finns också också en mini S-video-port, behöver du en speciell kabel för att köra från detta och para sig med en vanlig storlek S-Video-adapter. Mini S-video-port ser exakt ut som en hörlursuttag. Bredvid mini S-Video kommer mikrofon-in och hörlurar utgång. Överraskande denna bärbara dator kom med 2 PCMCIA portar, vilket är coolt antar jag, men jag kan fortfarande inte hitta ett sätt att fylla även en av dem med ett tillbehör som passar för mina behov. Nåja, bra att ha två där ändå!

Fujitsu S7000 Vänster sida ( se större bild )

På framsidan av den bärbara datorn finns en Wi-Fi-switch är detta mycket ergonomiskt placerade för enkel åtkomst. Bredvid denna omkopplare är MS / SD-kortplatsen.

Fujitsu S7011 framsida ( se större bild )

Fujitsu S7011 Undersida ( se större bild )

Trådlös

Den S7011 är utrustad med Intel Pro Wireless 2200BG Mini PCI-kort. Det upptäcks omedelbart mitt trådlösa nätverk hemma. Jag gick ner från där min trådlösa accesspunkt är och började surfa på nätet, var anslutningen hålls på 24Mbps, vilket inte är illa med tanke på en våning avstånd. Jag är besviken denna bärbara dator inte har en IR-port, har den amerikanska versionen. Du kan även se på baksidan av den bärbara datorn där hamnen bör vara (bredvid USB på baksidan). Också något nedslående är S7011 inte är utrustade med Bluetooth.

Batteri

Denna bärbara datorns batteri är häpnadsväckande. Jag har inte exakt tt det till minut, men jag kan nå 3,5 timmars användning på batteri lätt. Du bör kunna få mer om du ställer strömbrytaren systemet för batteri optimeras. Jag är mycket nöjd med batteriet, ser mer än 4 timmar i Aktivitetsfältet retar mig!

Operativsystem och programvara

Ingår skivor med Fujitsu S7011

Denna notebook kom med Microsoft Windows XP Home, förinstallerat. Jag bytte Hitachi hårddisk och gjorde en ny installation av Microsoft Windows XP Pro. Då jag laddade alla Fujitsu drivrutiner från återvinnande bricka och installerat alla program från cd-skivan som den kom med. De flesta av programmen Fujitsu förinstallerad och på återvinnande bricka är användbara. Det finns Ansökan Panel - för att styra media knappar, Fujitsu Diagnostic - för att testa hårdvara, uppdatering Navi - för uppdatering av drivrutiner, OmniPass - för fingeravtrycksläsare, Cyberlink Power DVD, Cyberlink kraftproducent, Sonic Record Now. De medföljande också Norton Antivirus i rutan, men jag använder inte den.

Fördelar

  • Mycket ljus för 14,1 "notebook
  • Utmärkt batteritid
  • Otrolig LCD-skärm (Crystal View)
  • Professionell design
  • Quick Launch-knapp / kunna styra media.
  • Fingeravtrycksläsare
  • Mycket tyst

Nackdelar

  • Fingeravtryck och fingret fläckar på legeringen fallet när ljuset fångar den i en viss vinkel, om det finns lite ljus i rummet kan du knappt märker det.
  • Hem & Slut nycklar måste använda FN-knappen.
  • Nej Bluetooth / Nej Infraröd
  • Endast en LED-indikatorlampa
  • Ingen bakgrundsbelysning på LCD status display

Slutsats

Denna notebook är perfekt för alla på språng. Det är också bra om du vill ha en bärbar dator kan du uppgradera dig själv som du kan ändra den optiska enheten, inte alla bärbara datorer har det. Så om du vill ha en lätt, professionella, 14,1 "vacker skärm och lång batteritid anteckningsbok, är detta S7011 för dig.

Pris och tillgänglighet

Extra: Ändra hårddisk

Bild 1 ( se större bild )

Ok, så du vill byta beståndet hårddisk med något snabbare eller som har mer lagringsutrymme. Först öppnar hårddisken locket. Detta kan vara lite svårt. Du kan se i den första bilden jag tagit en blå mål ur sikte. Det är där du måste fiol lite, du måste vara försiktig med det. Det är mycket svårt, det är som en liten krok, sakta dra den till höger, bör det lossna. Spendera lite tid med det och du kommer snart att se hur det fungerar.

Bild 2 ( se större bild )

När du får luckan öppnas, ser du det som i bild 1. Nu se var den röda pilen pekar, det är här du tag i svart plast band och dra. Låt mig berätta om det sitter fast som klister, kanske så vill driva det även där det kontakten är. Men var försiktig, du vill inte att rippa 56k-modem kabel.

Bild 3 ( se större bild )

Nu kommer det att se ut exakt som bild 2. På bild 3 kan man se att hårddisken tas bort från den medföljande i aluminiumfolie. Ta bort den försiktigt (inte rippa banden). Nu sätter den nya hårddisken. Sedan placera den i facket och tryck den mot IDE-kontakten. Se till att dina stift hamnar rätt. När detta är gjort kan du stänga facket. När du stänger panelen kan du behöva trycka panelen till höger lite så det kan stänga ordentligt. Placera tillbaka skruvarna och dra åt dem. Voila, är det gjort. Hårddisken du tog ut kan du lägga den i en extern stängning, jag har inkluderat bilder.

Lycka!



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar