måndag 11 april 2005

Dell Precision M70 Recension och Linux Setup (pics, specifikationer)

Dell Precision M70 Recension och Linux Setup (pics, specifikationer)
av Pausanias - 2005/04/11

Översikt

Vid tidpunkten för denna översyn (April 5, 2005), den 7 £ Precision M70 är top-of-linjen arbetsstation bärbara från Dell. Dess huvudsakliga skillnaden från Inspiron och Latitude-serien av bärbara datorer är grafikkortet, vilket är en OpenGL-certifierad NVIDIA Quadro FX 1400 . Grafikkort av denna typ (ATI FireGL linjen är liknande) har överlägsen beräkningskraft precision och är certifierade att arbeta med program som ingenjörer, 3D artister och CAD designers använder. Till skillnad från vissa av sina föregångare, utför denna Quadro FX också bra på spel riktmärken. Den bärbara datorn är i övrigt lik den Dell Latitude D810 .

Dell Precision M70 testat system Specifikationer:

  • Pentium M-processor 760 (1,995 GHz, 2MB L2-cache)
  • 15,4 "WSXGA + skärm (1680x1050 pixlar)
  • 1 GB 533 MHz DDR2 SDRAM (två 512MB DIMM)
  • NVIDIA Quadro FX Go1400 OpenGL med 256 MB ombord RAM
  • 8X DVD + /-RW-enhet (avtagbar, i modulfacket)
  • TravelLite Modul (för att ersätta DVD-enhet med luft)
  • 60 GB 7200RPM hårddisk
  • Intel PRO / Wireless 2915 a / b / g
  • 3 år Standard Business On-Site Internationell Garanti
Anledningen till att köpa

Min huvudsakliga datoranvändning är vetenskaplig analys (tung CPU och diskanvändning) med lite spel på sidan. Min gamla bärbara var en Dell Inspiron 4100, dubbel-uppstart Red Hat Linux och Windows 2000 Pro. Jag var ute efter att ersätta den med en bärbar dator under $ 2500, och mina krav var att det vara ganska tyst och under £ 7, har en regelbunden eller widescreen SXGA + LCD och komma ut ur lådan med en 7200 RPM hårddisk och 1 GB , 533 MHz DDR2 SDRAM. Jag ville också ha ett grafikkort som kan köra videospel bekvämt minst 3 år framåt i tiden (i termer av 3DMark 2005 riktmärke, har en poäng> 2000).

Det finns mycket få bärbara datorer som uppfyller alla krav. Att vara en Macintosh-fan, jag allvarligt frestas av 15 "PowerBook . Det har den absolut bästa styling och prestanda / viktförhållande av bärbara datorer i denna kategori. Men branta prislapp, låg LCD monitor, brist på 7200 RPM-enhet, och middle-of-the-road grafikkort avskräcks mig den. Toshiba Tecra M3 verkade uppfylla de flesta förutsättningarna på under £ 6, men det fanns rapporter om en bullrig fläkt och en underpresterande NVIDIA GeForce 6600 grafikkort och dessutom hade en prislapp på $ 2500 med garanti, precis runt min gräns. den Acer TravelMate 8100 verkade vara en annan, på $ 2200, men jag hade läst rapporter om usel garantiservice, och det kommer inte med en 7200 RPM hårddisk. Vidare, medan sitt ATI X700 har enastående prestanda, är ATI: s stöd till Linux mindre entusiastisk än NVIDIAs. Dell Precision M70, å andra sidan, passar alla mina krav. Dessutom har jag haft en mycket positiv upplevelse när jag har behövs Dells onside tjänst med min Inspiron 4100.

Var och hur Köpta

Den fullständiga förteckningen priset för systemet på Dells webbplats var runt $ 3400, men som vi alla vet med Dell, ett aldrig behöver betala fullt pris. Du har förmodligen hört talas om 35% rabatt kuponger tillgängliga varje några veckor för Inspiron-system (en enkel Google-sökning kommer att avslöja dem). De flesta människor verkar tro att dessa kuponger är aldrig tillgängliga för Dells Latitude-och Precision. Det är vad jag brukade tänka också tills jag loggat in en morgon för att se en 35% rabatt kupong för Dell Small Business. Jag hoppade genast på det och placerade ett samtal till Dell. Genom att kalla dem, snarare än att beställa på nätet, kunde jag få samma rabatt som kupongen, samt undviker fraktkostnad, som webbplatsen vill lägga till min räkning. Den totala avgiften var $ 2300, inklusive moms. Allt i allt detta var en superb fynd. De kuponger var borta nästa dag. Jag är inte säker på hur ofta dessa kuponger löper, du kan få vänta länge.

Form & Design

Jag mätte systemets vikt att vara nära £ 7 med DVD + /-RW-enhet i modulfacket, och nära till £ 6,5 med TravelLite modulen installerad i bukten. Detta är samma vikt som min Inspiron 4100, som var marknadsförs som "tunn och lätt" bärbara redan 2002. Fallet är mestadels magnesiumlegering, men pekplattan och tangentbordet är plast. Dimensionerna är som annonseras, 1,67 "(H) x 14,2" (B) x 10,3 "(D). Totalt den bärbara datorn känns robust och är ganska portabel för sin storlek, och det bara passar i Targus ryggsäck som jag använde till min gamla 4100. Ett klagomål som jag har är att strömkabeln är kortare än i tidigare Dell-modeller. det inte når så långt som jag behöver det.

Jag är mycket glad att kunna rapportera att fläkten är extremt tyst även under fortsatt hög CPU-användning.



Framifrån med Ubuntu Linux 5,04 inloggningsfönstret ( se större bild )

Skärm

Det 1680x1050 WSXGA + skärm, samtidigt som liknande pixel pitch som min Inspiron 4100 är (0,197 mm), är klart överlägsen. Inte bara är det större, det är också skarpare, klarare och mer skarp. Det fanns inga döda pixlar i enheten jag fick. Jag märkte det "smutsiga vita" effekt som tidigare nämnts om Dells skärmar --- när du visar en ren vit bakgrund, det finns en liten känsla av att det inte är rent vitt, men gråaktig. Men jag säger att åtminstone för mig denna effekt verkade knappt märkbar --- jag verkligen inte skulle ha tänkt på det hade det inte varit en diskussion om det i tidigare recensioner. Övergripande Jag var imponerad av den här skärmen.



Microsoft Windows XP Pro som körs Cygwin och Doom 3 ( se större bild )



Ubuntu Linux 5,04 vy med Doom 3 ( se större bild )

Ljud

Som med alla bärbara datorer, högtalare lämnar övrigt att önska, särskilt i basen. Men de är framsidan och betydligt högre och mer bas-lyhörd än min Inspiron 4100 högtalare, som jag knappt kunde höra vid maximal inställning. Jag rekommenderar hörlurar för seriös musiklyssning.

Processorprestanda

För att testa effekten av CPU och grafikprocessorn, sprang jag flera riktmärken.
  • CPU riktmärken. I Windows XP Jag körde standard SuperPi och PCMark 2004 riktmärken. Jag sprang också pi_css5 , ett open source program för att beräkna Pi. Fördelen med att använda pi_css5 är att den körs på Windows, Linux och Mac, vilket gör mig att jämföra den råa CPU-prestanda på M70 med Windows och Linux, och även för att jämföra det med CPU-prestanda på min PowerPC G5 (en 2,0 GHz processor, 2GB DDR SDRAM, 128 MB ATI Radeon 9600).
  • Grafik riktmärken. I Windows XP, sprang jag standard 3DMark 2005 Demo (begränsat till 1024x768). På Windows, Linux och Mac, mätt jag den lägsta bildfrekvens jag observerade på Unreal Tournmanet 2004 Assault Demo på högsta upplösning (1680x1050) och med alla inställningar inställda på högsta kvalitet. Jag spelade också Doom 3 Demo (inte timedemo) ett tag och spelade samma (observera att Doom 3 Demo inte skulle tillåta mig att gå till till SXGA +-upplösning, 1280x1024 är det bästa jag kunde göra jag också sprang glxgears,. ett mått av grafik processorer under Linux och Mac OS X. För hjälp om hur man installerar Linux på M70, läs Operativsystem nedan.

Testtyp
Precision M70
Windows XP Pro SP2
Precision M70
Ubuntu Linux 5,04
PowerMac G5
Mac OS X
PCMark 04
4140
N / A
N / A
SuperPi (2 miljoner siffror)
1'37 "(lägre är bättre)
N / A
N / A
pi_css5 (2 miljoner siffror)
20 "(lägre är bättre)
19 "
30 "
3DMark 05 Demo 1024x768
2365 N / A N / A
Unreal Tournament 2004 1680x1050
Alla inställningar som till högsta kvalitet
40 FPS (minimum) 45 FPS (minimum) 20 FPS (minimum)
Doom 3 Demo 1280x1024
Ultra High Quality, ingen kantutjämning
38 FPS (minimum) 40 FPS (minimum) N / A
glxgears 1680x1050
32 FPS (Cygwin emulerad) 986 FPS 215 FPS

Vi kan lära oss flera saker från dessa riktmärken.
  • CPU-prestanda: Först av allt, är SuperPi en mycket långsam Pi beräkningsprogram, pi_css5 är ca 5 gånger snabbare. Den Dells 2,0 GHz Pentium M slår en 2,0 GHz PowerMac G5 med ca 30% i pi_css5 testet. Och Linux är ungefär 5% snabbare än Windows när det kommer till datorer Pi.
  • Grafik: Windows XP glxgears resultat bör inte tas på allvar, det körs med Cygwin unix-emulatorn och endast visar att Cygwin grafik emulering är ca 30 gånger långsammare än infödda Linux eller Windows grafik. Annars visas 3D-grafikprestanda något bättre i Linux än i Windows XP.
  • Överklockning obs: även om jag inte har provat överklockning av NVIDIA Quadro FX 1400, andra personer som har gjort det på ett säkert sätt rapportera 3DMark 2005 poäng långt över 3000.

Tangentbord och mus

Tangentbordet är nästan oförändrad från Dell Inspiron 4100. Tangenterna har en bra spänst för dem och skrivkänsla är tillfredsställande. Det finns kontroller för att vrida volymen av, upp och ner liksom. Pekplattan är lite picky --- om du luta på någon del av den bärbara datorn intill pekplattan kan du se oönskat beteende. Styrpinnen verkar fungera bra nog, även om jag sällan använder den.




Tangentbord. Ovanför tangentbordet finns extra volym upp, volym ner, och mute knapparna. Det finns en trådlös statuslampa samt ( för större bild )

Ingång och-utgång

Möjligen den största nackdelen med M70 är att den inte har några FireWire (IEEE 1934)-portar. Detta innebär att om du har en FireWire hårddisk eller kamera som du behöver ansluta, du har fastnat köpa en PCMCIA-adapter ($ 30 - $ 70). Det finns heller inga Flash-kort (dvs digital camera/MP3 spelare halvledarminne) läsare. De fyra USB 2.0-portar är för många för mina behov --- två skulle ha räckt. Det finns också en (värdelös för mig) infraröda porten, en smart kortläsare (för två-faktor autentisering, värdelös för mig), en modemport (igen, värdelös), en Ethernet-port, en S-videoutgång, en VGA port, en seriell port och ett hörlursuttag adapter. Det finns ingen inbyggd mikrofon, en annan potentiell avfarten till vissa köpare, men det är en plats att koppla in en extern mikrofon. Sammantaget är detta den värsta delen om M70 --- alltför många onödiga portar, och en del uppenbara brister.



Bakifrån, visande, från vänster till höger, fyra Fläktventilering, IR-mottagaren, den Ethernet-adapter, modemporten, två USB 2.0-portar, S-videoutgång, serieport, video port och Power input med makt kopplad kabel . Det finns också fyra Fläktventilering till höger ( se större bild )


Överst: höger sida, med DVD-brännare, hörlurar och hamnar mikrofon, och 2 USB 2.0-portar. Mitten: vänster sidan, med PCMCIA-kortplats, SmartCard-kortplats och hårddisk. Botten: framifrån med högtalare och spärren ( se större bild )

Trådlös

Intel 2915 a / b / g adapter fungerar vackert. Det finns tre möjliga tillstånd du kan ställa in för det i BIOS: på, av eller manuellt styrd. Med manuellt styrd funktionen kan du trycka på Fn-F2 för att växla ström till den på eller av. Du kan också slå på eller av med Dell alternativet Quickset menyn i Windows XP. Om du planerar att köra Linux, rekommenderar jag starkt att få denna i stället för Dell-märkt adapter, eftersom Intel Wireless fungerat korrekt utan justeringar med alla Linux-distributioner jag försökt.

Ström och batteri

För denna översyn lämnade jag systemet med batteri med Windows XP, med makt ordning som till bärbar / laptop (som enligt BayWolf utmärkta SpeedStep FAQ använder adaptiv CPU-hastighet kontroll). Under denna tid jag huvudsakligen används systemet för att ladda ner stora demo-filer på över 500 kbps, så hårddisken och trådlöst kort var ständigt i arbete. Jag mätt en batteritid på ca 2,5 timmar. Av detta Jag uppskattar att batteriet kan stödja 2,5 timmars tittar på en dvd, och under 2 timmar allvarlig 3D-spel.

För att vara ärlig, jag använder sällan batterier på mina bärbara datorer. När du reser på ett flygplan gör jag alltid säker på att jag sitter bredvid en DC plugg. Det är en valfri bil / flyg adapter tillgängliga för M70 för detta ändamål. Jag önskar Dell skulle göra en ljus, 15 minuter batteri när du inte behöver batteriet, vilket är ungefär 99% av tiden för mig. Detta skulle minska vikten av systemet till ca £ 6 eller mindre med den TravelLite modulen.

Operativsystem och programvara

Systemet levereras förinstallerat med Windows XP Professional (det fanns inget alternativ för att få Home Edition) samt DVD-bränning / Visa mjukvara. Det tar ca 15 sekunder från strömmen för WinXP inloggningsskärmen visas. En anmärkning av intresse är att Microsoft nu gör att du kan få en gratis 12-månaders studie av Computer Associates antivirusprogram.

Linux-stöd

Jag har varit igång operativsystemet Linux sedan 1994, och jag har alltid haft problem med att få det igång på ny hårdvara. Precision M70 var inget undantag, men när jag fick det att gå, var Linux prestanda utmärkt (det gjorde dock ta närmare 50 sekunder att starta upp, ca 3 gånger långsammare än Windows). Jag sprang Red Hat på min gamla Inspiron 4100, men jag var djupt missnöjd med sin installationsprogrammet, RPM pakethanteringssystem (orden "beroende helvete" kommer att tänka). Från min erfarenhet med Mac OS X, visste jag att Debian-baserade APT programvara var vida överlägsen. Jag valde Ubuntu Linux , en distribution baserad på Debian, men mer up-to-date. När jag startat upp Live CD var all hårdvara detekteras --- trådlösa kort, ljud, grafikkort, PCMCIA, USB hot plug etc. Men när den grafiska systemet (X11/X.org) startat, frös det hela . Jag försökte alternativ, såsom Mepis , som baserades på XFree86 istället för X.org, medan dessa startas bara bra, skulle de inte upptäcka ljud eller rätt videoupplösning. Jag bör också notera att Knoppix Live CD v3.7 helt frös datorn sekunder efter uppstart, även i felsäkert läge.

Här är hur jag fick Ubuntu arbetar. Som vanligt med Linux, fick jag ingen hjälp alls på forumet, och det tog mig ungefär 7 timmar att åtgärda problemet. Problemet var att öppen källkod grafikdrivrutin ("nv") som distribueras av Ubuntu fungerade inte med mitt system. Men att ladda ner proprietär drivrutin ("NVIDIA") fast alla problem. Här är hur man gör det:

  • Partitionera hårddisken för att lämna ett fritt utrymme (med PartitionMagic eller qtparted på Mepis).
  • Använd inte Ubuntu Live-CD, ladda ner hela installationsprogrammet.
  • Installatören ska upptäcka all hårdvara utan problem. Det kommer att starta två gånger.
  • När den grafiska skärmen kommer upp, inte logga in. Istället väljer "Starta om."
  • I startprogrammet, välj "återvinning läge" alternativet.
  • När den startar till en textbaserad skärmen, skriv "apt-get install nvidia-glx"
  • Svara ja på alla frågor.
  • Redigera X11 konfigurationsfil: "pico / etc/X11/xorg.conf"
  • Hitta ordet "nv", ändra det till ordet "NVIDIA"
  • Spara och avsluta. Skriv sedan "reboot"
  • Starta det normala inställningen, det borde fungera alldeles utmärkt.
Garanti och kundtjänst

Jag har ännu inte behövt använda garantiservice för den här datorn. Men jag hade en 3 års onside garanti för min Inspiron 4100 och jag var mycket nöjd med den. Naturligtvis är det faktum att jag behövde garantiservice fem gånger över 3 år kanske inte så uppmuntrande aspekt av att äga en Dell. Jag skulle definitivt rekommendera en förlängd garanti när du köper någon bärbar dator --- chansen, du kommer att använda det flera gånger, särskilt efter det första året.

Lovorden:
  • Vackra magnesiumlegering fall.
  • Super-tyst drift --- praktiskt taget ingen fläktljud.
  • Mycket snabb 3D-grafik, bakom endast ATI X800 och NVIDIA 6800-serien kort (från april 2005).
  • Skarpa LCD-skärm.
  • En sann stationär dator men ganska portabel på £ 7.
  • Utestående flyttal CPU-prestanda, lätt toppade en PowerMac G5.
Klagomål:
  • Nej FireWire eller Flash-portar kort, flera överflödiga eller (för de flesta människor) värdelösa portar.
  • Also om du kan hitta en 35% rabatt kupong.
  • Pekplattan är kinkig om du lutar på handlovsstödet (typiskt för Dell).
  • Kortare strömkabel än tidigare Dell modeller.
  • Helvita bakgrunder se lite gråaktig eller "smutsig" (igen typiskt för Dell). Detta var knappt märkbar för mig.
  • Linux-användare måste ladda ner NVIDIA drivrutiner och utföra en mindre ändring av xorg.conf för att få X.org att köra (som av April 2005).

Slutsats:

Dell Precision M70 är en vacker high-end arbetsstation med superb grafik och CPU-prestanda. Det är ett utmärkt system för den mobila ingenjör, grafiker, forskare, och ja, gamer. Det finns få bärbara datorer där ute som erbjuder denna typ av prestanda i ett 15 "-skärm modell under £ 7. Om du inte behöver hög precision OpenGL certifierad 3D-grafik, kan du vara bättre att få en Acer TravelMate 8100, som har mycket jämförbara specifikationer och prestanda. Men om du kan få pris under $ 2500, skulle jag säga Dell är en bättre affär på grund av den överlägsna garantiservice och out-of-the-box tillgänglighet snabbare hårddisk.




Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar