fredag 25 mars 2005

Sony VAIO B Review (pics, specifikationer)

Sony VAIO B Review (pics, specifikationer)
av PaulNew - 2005/03/25

Sony gör göra bra bärbara datorer. Den Sony VAIO B är inte ett av dem. Nedan följer en fullständig översyn av min inte så varm upplevelse med köp av Sony VAIO B100 14,1 "skärm tunn och lätt företag laptop.

Sony VAIO B 14,1 "Skärm Notebook

Specifikationer

  • 1,7 Intel Pentium M (Dothan) med 2 MB FSB cache
  • 512 med marker integrerade på moderkortet (Du kan inte ta bort RAM som är, men det finns en ledig plats på undersidan av datorn för att lägga till fler. Du kan gå upp till 1,5 GB totalt, tror jag fortfarande en flyttbar 512 DIMM skulle vara lite bättre)
  • 60GB 4200rpm hårddisk
  • Pioneer 8x DVDR
  • 14,1 "1400 x 1050 TFT-skärm
  • Ombord integrerad Intel-grafik processor
  • Sony Memory Stick Pro Slot (jag föredrar SD, men Sony har att sälja sin kamera format antar jag!)
  • 2 USB 2.0-portar (inte bra, om du har en extern mus och USB-disk så har du inga portar kvar)
  • Firewire-port
  • VGA-utgång
  • 100Mbit nätverk LAN-port
  • 56Kbps modem
  • Trådlös 802,11 b / g och Bluetooth

Köp

Jag beställde från Sony VAIO B-serien bärbara via internet, jag bor i Grekland och nätbutiken var en grekisk internet butik. Det tog 2 dagar att ta sig hit och den totala kostnaden uppgick till € 1587 ($ 1700 +) inklusive 18% moms (mervärdesskatt).

VAIO B-system jag köpte kom från Grekland, men det kommer med en brittisk tangentbord och brittiska operativsystem. Jag föredrar faktiskt den engelska versionen OS för Windows XP, men många användare skulle vilja ordentlig lokalisering och tangentbord även i små länder som Grekland. Andra tillverkare gör detta. HP och Acer åtminstone ge en lokaliserad grekisk OS och tangentbordslayout för maskiner som säljs här. En icke-lokal tangentbord och operativsystem minskar tyvärr andrahandsvärde på maskinen.

I kartongen

Vid mottagning av Sony VAIO B100 var jag besviken över att se att det var många saker som saknas från lådan som jag förväntar mig och velat ha med. Det finns inga fönster inställningar diskar, inga diskar förare, inga diskar ansökan, inga diskar dokumentation och inga diskar återhämtning. Skäms på Sony för en sådan politik. Det finns ett återvinningssystem ingår, men de placera på hårddisken och kallar det en "funktion".

Hårddisk och System Software Setup

VAIO B Hårddisken har angetts i en galen sätt. Det finns en dold oläsbar partition en programpartition och en datapartitionen. Frekvensomriktaren är fylld med Sony mediaspelare och den vanliga skräp som AOL. Det finns också många inställningar mappar på den enhet som tar upp plats. Detta innefattar installation program för Microsoft Works, Windows XP SP1 (det installerade operativsystemet är SP2 men), mappar förare och så vidare. Med allt inkluderat det här på hårddisken systemet tar evigheter att starta, hjälper den långsamma hårddisken hastighet 4200rpm inte att uppstart heller. Genom att detta tillvägagångssätt Sony sparar kanske 1 Euro genom att inte tillhandahålla något program CD / DVD eller DVD Recovery men gör en röra av hårddisken och tar upp värdefullt utrymme. Inte bra.

Jag hade en Travelstar 7200RPM/60GB hårddisk beställs separat och installeras det i denna laptop istället.

Designa och bygga

VAIO B är mycket lätt, vilket är bra, men bygget ser ut och känns som plast så det är inte mycket solid. I jämförelse med denna bärbara dator en Acer, HP eller IBM notebook känns som en sten. Denna Sony VAIO B-notebook är mycket flexibel och du kan enkelt skjuta Handlovsstödets att böja 2-3mm med ett enda finger och minimal kraft. Det är också inte känner övertygande byggt när locket är stängt. Locket är bara inte fast nog och det verkar inte som om det skulle skydda skärmen ges även en liten droppe. Jag skulle inte ens sätta VAIO B upp och ned på en hård yta för att få tillgång till botten av den bärbara datorn, jag bara känner inte locket är stark nog att hindra från att tryckas mot skärmen. Denna laptop bör ha en "hanteras varsamt" klistermärke på handledsstödet.

Maskinen har en lutning, är det högre på baksidan och lägre på framsidan. När en hög kapacitet batteri används den höjer ryggen och förorsakar en ännu större lutning. Så slimmad av denna bärbara dator är typ av förnekas av denna sluttning. Det är tunt på framsidan, där det är ungefär 3 cm från viloyta till toppen av noteboook, men på baksidan detta går upp till ca 5 cm i höjd (mätt med locket stängt). Den bärbara datorn har också ett problem viktfördelning. Med hjälp av två bärbara fall har jag varken skulle stå upprätt med Sony insidan. Så om du har lagt en påse ned med denna laptop inuti du behöver för att luta påsen mot en vägg eller låt den falla till golvet, irriterande! Samma påsar fungerar OK för att kunna stå upp med den bärbara datorn inuti när du använder HP, IBM och Acer har jag haft tidigare.

Ström och batteri

Den Sony levereras med en två stift adapter med en trevlig tunn kabel. Detta är bra för transport. Men det finns ett problem, det finns ingen jordning av något slag. Öppna CD och röra en metalldel visade att. Du kan känna dig ström. Kraften i mitt område är inte mycket bra och jordning i de flesta husen är inte bra heller, så jag har några säkerhetsproblem.

Den bärbara datorn änden av strömkabeln är ett skämt. Det svänger vänster och höger och har fruktansvärda passform. Det frikopplar lätt själv om du drar kabeln lite.

Batteritiden är ok. Jag fick om 4 timmar under lätt användning och 2:10 vid visning DVD på medelhög volym och medium skärmens ljusstyrka. En hög kapacitet batteri är tillgängliga 450 euro.

Tangentbord

Tangentbordet har en gummiliknande känsla och en mycket liten nyckel reseavståndet. Det är lätt att missa tangenttryckningar och det finns minimal feedback från en nyckel så att du vet att det faktiskt har drivit. Det är ärligt sämsta tangentbordet jag någonsin har stött. Åtminstone tangentbordet är full storlek och de inte minska storleken på några knappar för att passa dem alla på. Men sedan även vissa 12-tums bärbara datorer lyckas klämma in en full storlek tangentbord så det finns ingen större bedrift här. Tangentbordet är i en vinkel som känns bra för att skriva jämfört med andra bärbara datorer.

PG Up och Pg nycklar Dn är klar med Fn slag knappkombination, tycker jag denna process långsam och irriterande. Andra tillverkare med bärbara datorer av denna storlek innehåller ofta normal Pg Up och Pg nycklar DN och även standard placerade Hem och nycklar End ibland.

Jag önskar Sony som något sätt att slå pekplattan på eller av via en hårdvara knapp på tangentbordet eller genom pekplattan. Min tidigare HP-maskin hade rätt hårdvara knapp på styrplattan för att tillåta mig att stänga av den. För denna laptop jag måste gå igenom en inbyggd i Sony program för att aktivera eller inaktivera styrplattan och det tar mycket tid. Jag behöver ofta inaktivera pekplattan när du skriver så att jag inte av misstag borsta pekplatta området och flytta markören så att ha ett enkelt sätt att växla pekplattan på / av är viktigt för mig.

Buller och värme

VAIO B gör lite buller. Det är också mycket konfigurerbar jämfört med andra bärbara datorer med en fin util av Sony. Du kan verkligen optimera brus / prestanda / TFT ljusstyrka osv på den här maskinen. Ventilen till höger fungerar som en trevlig handen varmare under dessa vinternätter, men maskinen inte blir varma, även under svåra förhållanden. Det finns mycket av buller som kommer från Travelstar 7200RPM hårddisk som jag sätter i den här anteckningsboken, är bullret värre än jag har upplevt i andra bärbara datorer, vilket får mig att tro att den inre konstruktionen är mycket lätt och tunn plast som inte dämpar ljud. Maskinen känns bra i knät eftersom det är ca 700 gram mindre vikt än den typiska 3 kg laptop. Eftersom den bärbara datorn är inte så stor utan ventilerna på undersidan, rygg och inte värmeuppbyggnad på botten vid normal användning behöver du inte oroa dig för det känner uncomfortably varma om de används i knät. Ventilen på höger sida var ett utmärkt val. Du kan sätta denna laptop på alla ytor och det kommer ändå inte få heta.

Högtalare

Högtalarna är små, tinny ljud och placerade riktigt nära varandra. De gör låter mycket bättre än någon Acer har jag använt men inte lika bra som vissa HP eller bärbara datorer från Toshiba företag eller de flesta stationära ersättare bärbara datorer stil. Det finns inte mycket stereoljud eftersom högtalarna är alltför nära varandra. Den totala volymen utgång är mycket tyst. Jag rekommenderar att du använder hörlurar eller externa högtalare. Jag försökte testa själ nån genom min Dynaudio BM15A (2000 € butikspris) aktiva högtalare studio och ljudet genereras, i mina öron åtminstone, var lika bra som det som kommer från Pro Audio ljud cards.The SoundMAX krets på denna maskin gör ett bra jobb och är väl stöds av moderkortet elektronik.

DVD

Den DVDR är utmärkt. Den medföljande enheten görs av Pioneer som gör en stor 8X enhet. Jag tror det är den bästa DVDR jag någonsin stött på en bärbar dator. Sony VAIO B-billig konstruktion visar dock i förekommande fall rasslar när DVD-R hämtar data. Detta sker inte för DVD-filmer, bara på dataskivor och när du sätter i DVD i enheten. Håll DVD-omslag faktiskt stoppar buller! Sony borde ta hand om detta problem.

DVD-skivan är på höger sida, tycker jag denna typ av irriterande när det inte mycket utrymme och du använder en mus över på höger sida också. Frekvensomriktaren faller också för låg när den öppnas. Det har bokstavligen skrapat på ytan av mitt skrivbord och pinnar till ytan om man använder den på ett mjukare underlag.

Grafik.

De integrerade Intel Graphics utförs förvånansvärt bra i empiriska 2D tester såsom. Adobe Illustrator ritas. Men det är mycket långsam för 3D som vi vet. Detta är inte en gamer anteckningsbok.

TFT skärm

Detta är den värsta TFT jag någonsin har sett. Betraktningsvinklarna är minimala. 14,1 skärmar har vanligen ungefär hälften av vertikal betraktningsvinkel jämfört med 15,4 bred men den här får unusability (någon sådan ord, jag vet) pris! Jag skulle säga vertikal betraktningsvinkel är negativ. Det innebär att i ett perfekt läge högst upp på skärmen är som 40% mörkare än botten. Botten för ljus. Top för mörk. Du måste luta TFT i motsatt riktning för att åtgärda dessa problem och det är vad jag menar med negativ vinkel. CCFL som lyser röret är samma som alla andra i bärbara datorer som görs i dag, men det är också mycket dåligt placerade. Det är för nära skärmen gränsen. När du visar en svart skärm ser du blöder som når mitten av skärmen. Jag har aldrig sett en sådan dålig fall som detta. På andra bärbara datorer är det bara 1-2cm. Jag bekräftade detta med en annan bärbar dator av samma modell. Min laptop skärmen visade sig också vara problematiskt i enhetlighet. Den högra 1/3 av TFT inte tänds ordentligt. Detta resulterade i röda vita och mörker på detta område och text var mycket svårare att läsa också. Detta visade helt i en grå bakgrund.

Även i enkla program som Word, använda den bärbara datorn var svårt eftersom botten till toppen skillnad i belysning gjorde saker är svåra att läsa. Flytta huvudet 2cm vertikalt skulle helt ändra skärmbilden. Och även den perfekta vinkeln var fortfarande fruktansvärt. En vän till mig som fixar TFT för en levande säger att denna skärm har en mycket dålig design. De försökte minimera storleken på TFT-locket och detta gjorde dem sätta CCFL för nära skärmen. Så det blöder 10x jämfört med den vanliga 15,4 skärm och har också betraktningsvinkel problem eftersom filtren som diffunderar ljuset från CCFL fungerar inte optimalt. Från en vanlig användare synvinkel titta på en DVD på denna Sony-serien är ett skämt. Den typiska 4-åriga barn kommer att fråga vad det vita sak är på botten! Och om du gör grafik, ha! Min gissning är att beroende på var färgen är (höjd på skärmen) kommer att visas + -20% i ljusstyrka. Oanvändbar.

Horisontell vinkel är mycket dålig också. Visa en DVD med någon annan som din flickvän eller pojkvän är en mycket dålig upplevelse. Du skulle behöva sätta era huvuden riktigt nära och ändå ha en dålig bild eftersom 10cm utanför centrum skulle du både vara skulle förstöra bilden ännu mer .. Jag antar att det skulle göra det en mer intim upplevelse! Kombinera det med CCFL blöda på botten och den fruktansvärda svarta av denna TFT och du är i för en smärtsam upplevelse. En bra kommentar är att TFT hade inga döda pixlar, men jag skulle inte emot dem jämfört med den vänstra enhetlighet (specifik enhet) problem och den allmänna enhetligheten / betraktningsvinkel (Alla Sony b1-XPS) problem.

Slutsats

Sony gör göra bra bärbara datorer. VAIO B är inte ett av dem. Jag återvände den bärbara datorn ganska mycket så omedelbart på grund av bevaka frågor. Om du gillar Sony rekommenderar jag tittar på andra modeller som FS, S, A eller T serie bärbara datorer som inte verkar ha samma stora problem som VAIO B gör.

Fördelar

  • Bra batteritid
  • Låg vikt
  • Snabb DVD-enhet

Nackdelar

  • Bad bygga, tunn konstruktion
  • Hemskt LCD-display
  • Massor av programvara installerad du inte vill
  • Långsam standard hårddisk
  • Bad tangentbord

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar