onsdag 2 mars 2005

HP ZE4800 Budget Notebook Review (pics, specifikationer)

HP ZE4800 Budget Notebook Review (pics, specifikationer)
med amber4767 - 2005/03/02

av Amber H., Iowa USA

HP är känt för sitt breda utbud av bärbara datorer som erbjuder bra pris för funktionen nyckeltal. Jag köpte HP ZE4800 tre månader sedan och kan säga att jag absolut älskar det. Som med alla bärbara dator, finns det naturligtvis korta fall. När allt eftersom pengar inte växer på träd, måste vi alla ge och ta när hitta rätt laptop för dina behov. Som student, jag behövde en billigare prissatta laptop och det är vad leder mig till HP. HP är ett av de få bärbara beslutsfattare som använder AMD Mobile marker möjliggör mer valuta för pengarna i min mening. Jag är inte en spelare, så det fanns inget behov av en hög slut grafikkort med systemet. Trådlös var en stor faktor för mig, så jag gick med en intern trådlös b / g-kort. Jag köpte denna laptop på Staples för $ 899

Specifikationer

  • AMD AthlonXP-M 2800 + 2,13 GHz
  • Microsoft Windows XP Home
  • 512 MB DDR SDRAM (2x256MB)
  • 30 GB 4200 RPM hårddisk
  • 8X DVD / CDRW Combo Drive
  • Byggt 56K Modem 10/100 LAN
  • Trådlös B / G kort
  • 14,1 "TFT XGA (1024 x 768)
  • ATI Mobility Radeon IGP 320M
  • Microsoft Works / Money
  • 8 cells litiumjonbatteri
  • Portar: 2 USB, S-Video, parallell, seriell, PS2

Skärm

Jag gick för 14-tums XGA-skärm. Upplösningen är 1024x768 och ser bra ut. Jag vill att denna bärbara dator hade en något större skärm, men för det priset kan jag inte argumentera. Skärmen har ingen bländning och bra färg, men kan säkert vara lite skarpare med text.

Ljud och högtalare

Högtalarna är också ganska bra för en bärbar dator, ljudet är klart och tydligt. Lägg märke för Quick Launch Buttons ovanför tangentbordet. Dessa knappar komma till hands och jag använder dem hela tiden. En sak som jag gillar är att mute och volym knappar på sidan. Dessa placeras väl och fungerar bra när du snabbt behöver stänga av ljudet.

Storlek och tröst och styrka

Denna laptop är inte en tunn enhet och ser mer ut som en stationär dator verkligen. Även den bärbara datorn ser stor, är det ganska lätt. Vid ca 6,5 ​​pounds med batteri, det är inte för tung för varje dag mobil användning. Du kommer inte att bryta din rygg bär det, men du vill inte släpa det för miles heller.

Den bärbara datorn i sig är väl byggd. Det känns robust nog och inte agera som det kommer att bryta varje gång du öppnar LCD för snabbt eller något löjligt så.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är genomsnittet för en bärbar dator, inget fel och inget stort heller. Det är full storlek och layouten är standard, så de vana vid att använda en stationär dator tangentbord bör finna denna layout är lätt att flytta till.

Pekplattan fungerar bra, eller åtminstone som annonseras. En bra funktion är att ha en liten knapp ovanför pekplattan som gör att du kan trycka in för att stänga av användningen av pekplattan. Stänga av pekplattan är praktiskt när du skriver så att din hand inte rör sig över pekplattan hela tiden orsakar markören att hoppa och du skriver som skall föras in på fel ställe! Som en student som har att göra en hel del att skriva på denna klaviatur är en sådan funktion ett stort plus.

Prestanda

Den mobila AMD-chip snabbar upp saker fint för bruksföremål. Det rör sig längs smidigt för webbsurfning och daglig kontorsanvändning. Om du vill ha spel, ser inte här. Också förvänta dig inte att göra mycket video eller ljud redigering med den långsamma 4200rpm hårddisk.

Batteriets livslängd prestanda kunde vara bättre också. Vid normal användning får jag mindre än 3 timmar i livet ur batteriet. Om du lite arbete och optimera ströminställningar som mörkläggning skärmen hela vägen då du kan ha tur nog att få 3 timmar.

Andra Views / Port Info

Här kan du se (från vänster till höger) de två USB-portar, LAN / Ethernet-port, S-Video, Parallellport, Serieport, och slutligen VGA-porten. För en modern bärbar dator, jag ser det som ett slöseri att ha en parallell och seriell port som dessa "äldre" hamnar knappast används av enheter som du köper dessa dagar - en majoritet av människor kommer helt enkelt aldrig använda dessa portar. Jag skulle ha mycket hellre haft flera USB-portar än föråldrade hårdvara som tar upp plats på baksidan av den bärbara datorn.

Nedan kan du se den integrerade 56k-modemet till vänster, följt av två PCMCIIA kortplatser och sedan kontroller ljud som diskuterats tidigare. PCMCIA-portarna kan användas för tillbehör utbyggnad som ett trådlöst kort (om du inte har en intern en), GPS-enhet, FireWire-adapter, AirCard modem från Sierra Wireless och många andra alternativ!

DVD / CDRW

Jag använder inte DVD-ROM mycket, men att använda den för att spela sådant som filmer jag har upplevt några problem med det och så kan jag säga att det fungerar som annonseras. Den CDRW aspekt av denna medieenhet fungerar bra också, så rippa och bränna efter behag! Jag kommer att säga den optiska enheten är något högt ibland, särskilt så när du bränner.

Nedan kan du se DVD-enheten intill mus PS2-porten. Återigen, en PS2-port är det verkligen nödvändigt? HP gick verkligen alla ut med de gamla äldre portarna på den här anteckningsboken, någon mus du köper dessa dagar kommer att använda USB-anslutning eller trådlös / Bluetooth.

Trådlöst kort

Den trådlösa mottagningen kunde vara mycket smet. Jag tycker att det är svårt ibland att ansluta på campus där jag ser andra elever surfa iväg. Jag är inte säker på om det är en dålig antenn inuti den bärbara datorn eller det trådlösa kortet själv, hur som helst, det är definitivt en del av den bärbara datorn som kan förbättras. Det trådlösa kortet är inte en Intel och definitivt inte ett varumärke, så det är sannolikt en billig komponent och det är den springande punkten i problemet. En trevlig funktion är att på framsidan av den bärbara datorn, det finns en liten knapp för att inaktivera det trådlösa kortet. Detta är trevligt eftersom de flesta bärbara datorer har ett tangentbord kommando eller en funktion på tangentbordet för att utföra en sådan åtgärd.

Sammanfattning

Detta är inte den mest moderna bärbara datorn, har den inte de senaste klockor och visselpipor, och det är inte den snyggaste och tunnaste bärbara dator på blocket. Men återigen var priset som student den viktigaste faktorn för mig. Den 14-tums skärm fungerar bra och är tillräcklig, men en bredbildsskärm HP som DV1000 eller ZT3000 skulle vara så mycket trevligare. Den trådlösa kortet fungerar, men det finns gott om utrymme för förbättringar. Batteriets livslängd på bara mindre än 3 timmar är bra, men jämfört med nyare Intel bärbara datorer, är inte så bra.

Andra än dessa downfalls är den bärbara datorn stabil, robust och byggd ganska bra. Jag har inte stött på några problem och jag totalt nöjd med min HP-enhet. Om jag var tvungen att göra det igen, skulle jag få något med en större skärm. Men om du letar efter bra bärbara datorer till ett rimligt pris, se till HP. Jag hoppas att denna översyn kommer att hjälpa dem som letar efter en bärbar dator.

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar