tisdag 21 december 2004

Averatec 6130 Review (pics, specifikationer)

Averatec 6130 Review (pics, specifikationer)
med adidaswolf2 - 2004/12/21

av Ronnie Laughlin, Texas USA

Den Averatec 6130 är min första riktiga laptop köp. Jag har haft ett par äldre ThinkPad s som utförs underbart, men bedrövligt i specifikationer för den tid jag använde dem samt en trevlig KDS bärbar dator som dog inom 2 timmars användning! Som sagt, de gjorde allt jag ville ha ut av dem förutom någon form av spel och videoredigering. Det var 3 år sedan. Tiderna har förändrats. Jag använder en AMD 1800 + Desktop med 1GB PC133 RAM, en 80 GB / 7200rpm hårddisk och ett NVIDIA 128 DDR 5200 grafikkort. Det var mitt riktmärke jämförelse för prestanda som jag kunde redigera video med lätthet och spela något spel jag ville på denna skrivbordet. Ja, jag vet att det är nytt, bedrövligt enligt spec för vad du kan för närvarande få men jag kunde inte förmå mig att uppgradera av någon annan anledning än att "hänga med i Jones" och alla erfarna datoranvändare kommer att säga att bara meningslöst att ens försöka såvida pengar är inget objekt. Tja, växer mina pengar träd inte lika bra längre så jag hålla en budget.

Med all denna information sa har du en idé om var jag kommer ifrån gäller datoranvändning och en bättre referensram för varför jag köpte Averatec 6130.

Behöver jag verkligen en laptop?

Detta är något alla måste ställa sig och ärligt svara innan ett sådant köp. För företagsanvändare är svaret oftast ett rungande "JA", i slutet av diskussionen. Jag skulle inte klassificeras som en företagsanvändare. Jag var i princip ute efter den billigaste stationär dator jag kunde hitta, helst runt $ 1100,00 dollar. Mitt skrivbord var på sista sträckan (konstant kraschar och minskande prestanda). Jag kunde ha byggt en trevlig high end skrivbord för hälften av vad jag var villig att betala för en bärbar dator, men jag var också ute efter att "minimera". Mitt rum är litet, det skrymmande skrivbordet var tvungen att gå. Jag var också ute efter bärbarhet. Jag ville ha lyxen att ta min dator någonstans jag kan gå. Jag reser en del, inte ofta, men vissa och har beklagat att inte ha en bärbar dator av någon form medan du sitter på planet eller i terminalen, mycket mindre hotellet och ... väl du fattar poängen. Jag ville kunna spela några spel Jag äger på vägen samt grundläggande surfa, e-post och chatt. Så med allt detta i åtanke, kanske du har en bättre förståelse för vad jag verkligen behövde i motsats till vad jag köpte. Jag kommer också att berätta att jag inte har varit mycket bra med att hålla jämna steg med ny datateknik så jag gjorde några felaktiga antaganden. Nu till den bärbara datorn!

AVERATEC AV6130-H20 specifikationer

  • AVERATEC AV6130HS - P4 3 GHz - 15,4 "TFT
  • Vikt - 7,7 £
  • Processor - Intel Pentium 4 3 GHz
  • Cacheminne - 512 KB - L2-cache
  • RAM - 512 MB (installerad) / 1 GB (max) - DDR SDRAM - 333 MHz
  • Flerkortsläsare
  • 60 gig 4200 RPM Drive
  • Optisk lagring - DVD RW
  • Display - 15,4 "TFT aktiv matris WXGA (1280 x 800)
  • ATI Mobility Radeon 9600 till 64 MB dedikerat 8x AGP

Averatec 6130 ( se större bild )

Det är viktiga saker. Obs - Jag fick det till försäljning på Buy.com för $ 1187,00, så det var lite billigare än listpris! När man tittar på alla de datorer som uppfyllde den speciell jag ville, var Averatec det billigaste alternativet av FAR. En tvekan som jag hade var att jag inte var ett fan av AMD för ingen verklig anledning annan än okunnighet och tänkte att en Intel Pentium är alltid bättre - det var en felaktig antagande och något jag önskar att jag hade tänkt på mer. Averatec 6130 har 512 DDR SDRAM, verkade detta till standard på alla modeller jag tittat på så jag var nöjd med det. Den 60 GB HD var större än de flesta erbjuds så som gjorde mig glad. Dock inte jag att inse hur stor skillnad det är i hastighet prestanda mellan 4200 RPM och 5400 RPM hårddisk, mycket mindre 7200 RPM. DVD-brännaren på 6130 var en fin touch som när jag hade haft en innan jag använde det för att bränna DVD-skivor ett par gånger i månaden. Jag också verkligen ville ha en bredbildsskärm och Averatec hade det alternativet också. Grafikkortet (ATI Mobility Radeon 9600 64 MB RAM) verkade vara det bästa jag kunde hitta i denna prisklass och det invigdes, inte delas, så jag tänkte att kort med minne och processorn skulle hantera något spel för nu.

Fysisk

Averatec 6130 är enorm. Bilderna på webbplatsen få dig att tro att det är smalare än den faktiskt är. Med tanke på allt de packas i det, det är fortfarande relativt små. Den 7 £ i vikt kan få tung. Jag köpte en bärbar dator ryggsäck (Targus Deluxe) och den bärbara datorn passar perfekt. Återigen är det en ganska stor bärbar dator. Min referensram för storlek är IBM T30 jag använder på jobbet. Layouten för alla nycklar är trevligt och bekvämt, men det känns fortfarande bara en smula trånga. Pekplattan är trevligt och fungerar bra. Nu till den inte så bra. Det finns bara 3 USB 2.0-portar. Jag nästan aldrig använt USB på mitt skrivbord med undantag för skrivaren, nu tycker jag att använda USB-portarna mycket. Mellan skrivaren, USB-hårddisk, bärbar kylbädd (Targus), USB-mus och spelkontroll jag jag byta ut kablar mycket. Alltså, med 3 USB-enheter inkopplade liksom svalbädden, är den bärbara datorn mindre en bärbar dator och mer en liten dator. Jag antar att det är börjar motverka syftet med att ha en bärbar dator!

Fallet

Den widescreen LCD är mycket tunn och att vara ärlig, känns ganska billigt. Fallet, när det är stängt, känns gedigen men jag är extra försiktig eftersom jag känner LCD-skärmen är känslig. När du öppnar den bärbara datorn upp det ser trevligt tills vidare ingående inspektion. Vissa användare har kommenterat "skevhet". Min Averatec 6130 var förändrat direkt ur lådan. Den plasthölje bakom tangentbordet och framför LCD-skärmen är något vågig. Det är det bästa sättet att beskriva den. Det gör att det ser billigt. Det har ingen effekt på funktion, men det ger ett billigt känsla till den bärbara datorn. Det finns också en liten varp över hårddisken området. Detta kan jag tillskriva värme från hårddisken. Märk väl, det är lätt och bara inträffar när det blir riktigt uppvärmd. Det kan inte hjälpa det som min hand vilar det liksom lägga, jag är säker på, att värmen. Detta kanske inte verkar som en stor gripe, men jag nämner det eftersom det är något jag skulle ha velat ha känt till innan köpet och igen, gör det Averatec ser billig.

Hastighet

Denna baby är snabb, så jag får höra. Jag har räknat ut att korta av videoredigering, jag har ännu inte riktigt använda processorn till sin fulla potential. Det känns på samma sätt som alla andra datorer använder jag men lite snappier. Ärligt talat ser jag inget behov av denna processor i en bärbar dator eftersom det är en stationär processor och som har sin egen uppsättning av problem jag kommer att diskutera längre fram. Sammantaget vill jag att jag hade valt något annat i processorn avdelning. Återigen, jag är ärlig med mina behov, kan några av er verkligen behöver P4 men jag tvivlar jag verkligen gjorde. Det verkar vara överens om att eftersom Pentium 4 är en stationär processor anteckningsboken inte strypa tillbaka fart på batteri ensam. Jag har funnit att det är fel. Efter lite forskning, tydligen Moderkort skär princip hastigheten i halv medan batteriet. Inte för att det hjälper någon. Ärligt talat, det är mer av ett irritationsmoment än något annat. Batteriet varar inte längre och när du ansluter den igen, det handlar om en 30% chans moderkortet kommer inte sparka hastigheten tillbaka och du måste starta om för att få tillbaka upp till hastigheten.

Hard Drive

Hårddisk prestanda är LÅNGSAM! Det är bara 4200 RPM så förvänta dig inte bra prestanda alls. I själva verket skapar det en ENORM flaskhals för alla typer av prestanda. Jag insåg inte hur stor grej det egentligen är. Om du köper denna laptop måste en HA uppgradering är en 7200 RPM-enhet. De flesta människor byter enheten och stick 60GB enhet du får i en extern USB hölje. Jag har inte gjort detta ännu för den skull testa Averatec lager och pengar! Obs: Enligt Averatec rep. Jag talade med, uppgradera ditt minne kommer inte ogiltigförklara garantin, uppgradera din hårddisk kommer garantin. Kom ihåg det.

Minne

512Meg DDR SDRAM - 333 MHz verkar tillräcklig. Jag kommer att uppgradera till 1 Gig snart. Återigen har jag inte gjort detta ännu för att testa beståndet maskinen samt inga kontanter!

Obs: uppgradera hårddisken och minnet är en relativt enkel procedur för Averatec som de båda inhysta i en panel på undersidan.

Flerkortsläsare

Jag har inte använt flerkortsläsare ännu eftersom jag inte har några kort! Jag nämner det som jag tänker på att köpa en nyare digitalkamera och det är en bekvämlighet jag ville ha i stället för att använda ännu en USB-sladd för att ladda ner mina bilder.

Trådlös

Averatec 6130 kommer med intern 802.11g. Mine har fungerat bra. Det kan vara känsligt ibland men verkar fungera runt huset. Har inte tagit ut för att ansluta till en hotspot eller något av detta slag så jag har inte riktigt uttrycka det genom sin takt. Vissa människor har problem här och vissa inte. Jag har oftast inga problem att ansluta till min Linksys 802.11B trådlös router. De enda frågor som jag har haft ibland efter att vakna den bärbara datorn upp från viloläge, det säger att det inte är ansluten, men den är ansluten - Jag surfar på nätet inga problem, konstigt. Jag har bara haft en tappade anslutningen. Jag hade tagit den bärbara datorn i vardagsrummet (Hej det är bärbara och trådlösa rätt?) Och anslutningen var stark, kom tillbaka in i mitt rum ca 6 meter från routern och anslutningen dog. Flyttade det ca 2 meter närmare och fick det tillbaka. Weird minst sagt. Jag skulle inte satsa gården på tillförlitligheten i interna trådlösa så jag har en Dlink PCMCIA som en backup. Dessutom har jag alltid en "utmärkt" anslutning.

Optisk enhet

Nu är jag inte säker på de specifika skriver / läshastigheter på denna optiska enheten, men jag har bränt några CD-skivor. Inga klagomål. Verkade Peppy nog. Använda Microsoft Media Player är en knepig och verkar ta en evighet i motsats till Nero, så jag rekommenderar den.

DVD-uppspelning

Jag har 3 olika källor att jämföra med för DVD-uppspelning. DVD-look trevligt men jag förväntat bättre. De fasta svarta verkar korniga. Jag är fortfarande inte säker på om det är källmaterialet (Lost in Translation och Kill Bill) eller den bärbara datorn. Färgerna är mycket ljusa levande och visuellt tilltalande. Jag såg en DVD från cirka 6 meter bort och hade några klagomål. I mitt vardagsrum har jag en HDTV så jag tenderar att vara mycket kräsen på kvalitet. Som sagt, DVD-uppspelning på den bärbara datorn bara om matchar hårddisk med progressive scan. Att verkligen se den kvalitet du behöver för att vara ett par meter tillbaka från den bärbara datorn och de flesta människor kommer att bli glatt imponerade. Som ett annat test, jag hämtade (lagligt) en film från www.movielink.com att titta på. Jag laddade ner en av sina HQ (högre kvalitet) filmer att titta på den bärbara datorn och testa den icke-dvd-video uppspelning. Min omgivning var mitt sovrum, väl upplysta, ligger i sängen 6 meter från den bärbara datorn (jag är bara att lata) och använder laptop högtalare. Jag har blåst bort. Videon var fantastisk. Igen, mycket levande färger. Jag kan inte säga hur imponerad jag var. Ljudet var tillräcklig liksom. Jag kunde njuta av filmen på alla nivåer. Det tog upp hela widescreen som var trevlig och såg fantastiskt. Jag upprepade då samma test med en DVD och var lika imponerad av resultaten. Det var i nivå med en HD-sändning. Mycket trevligt. Det dåliga med detta är hur många gånger kommer du att 5 meter bort från din bärbara dator tittar på en film? Inte så ofta. Mer än troligt att du kommer att vara inom 1-3 meter från skärmen och det är där DVD / video prestanda är par.

DVD-bilden exempel ( se större exempel )

LCD

Skärmen är en 15,4 "TFT aktiv matris WXGA (1280 x 800) Om du läser avsnittet ovan har du en god uppfattning av LCD prestanda minus en stor brist. LCD påminner mig om de gamla stora TV som du måste vara i perfekt vinkel för att se. För långt till vänster eller för höger och skärmen ser ut som en bild negativt. Du har verkligen att justera LCD för varje annan sak du gör. För normal stationär användning något normalt gör. Om jag spelar ett spel jag måste justera eller färgerna ser alla urblekta. Samma sak gäller för en film. Detta kan vara infödd för alla LCD-skärmar, men jag gillar det inte alls. Jag har använt andra nya bärbara datorer som inte verkar ha detta fråga alls. Hade jag testade detta i en butik i förväg, skulle det ha varit en del breaker om inte för det stora priset. Sensmoralen i historien är LCD enhetens låg punkt. verkar anpassad för långt borta visning (för som utmärker) mer än nära håll. Jag skulle ha räknat motsatsen. Om du kan, jag rekommenderar att du testar denna modell innan du köper den om det går. jag bara kan vara alltför kritisk. Återigen försöker bara vara ärlig.

Det är värt att notera jag hade inga döda pixlar som vissa har klagat. Se "foto negativ effekt" på bilden nedan.

Foto negativ effekt exempel ( se större bild )

Gaming

Denna maskin har potential men det finns några saker att "tweaka" först. Jag antog dumt P4 3,0 GHz 512 DDR och ATI 64Meg 8x skulle hantera allt jag skulle kasta på det. Fel. Med några tweaks men du kan ha en trevlig liten spelautomat. Det är inte en Alienware avancerade dator, men det är det inte heller $ 3K. Jag spelar bara 3 spel om jag gör spelar och de är: Call of Duty, Battlefield (you name it) och NASCAR. För det mesta dessa ganska krävande spel men det finns mycket mer krävande ute. Jag installerades först Call of Duty och det gick fruktansvärt. En enorm besvikelse. Jag hämtade då omega drivrutinerna och såg en märkbar prestandaökning, men ändå inte tillräckligt bra. Jag lekte med över klockning GPU, men tyckte inte om tanken på att på grund av värme problem. Jag försökte även de ursprungliga drivrutinerna utan framgång. Min genomsnittliga Aquamark3D Betyg var ungefär 13.000! Patetiskt. Jag var på väg på det ställe avgå tänker detta är så bra som det blir. Jag var så försiktigt veta av ett forum medlem "om du ville ha en gaming laptop du skulle ha köpt en," men bestämde sig för att prova några mer. Jag vägrade att tro det var allt Averatec kunde göra. Uppenbarligen ur lådan, hade min laptop inte AGP drivrutiner installerade! Jag tänkte ut det genom att spela med de tweak inställningar i omega drivrutiner. All AGP informationen alltid nedtonade. Jag frågade en forummedlem och han berättade han var alltid på 8x. Varje gång jag sätta den till 8 x och startas det var borta och tillbaka till PCI-inställningar. Efter en snabb resa till Averatec webbplats jag hämtat AGP-drivrutiner och viola. Jag satt till 8x och vilken skillnad. Min Aquamark3D poäng hoppade från 13.000 till 22.000 med NO över klockning. Alla mina spel spela trevligt och ser bra ut på hög detalj. Jag tror också att jag kommer att se lite bättre prestanda med snabbare HD och mer RAM. Jag vet att det har förekommit debatt om vad skillnaden, om någon, desto snabbare RPM HD gör så jag testar jag installerat Call of Duty på min externa 80 gig 7200 enhet i en extern USB inhägnad och märkte lite mer PEP samt mycket snabbare laddningstider. Mycket nöjd. Jag kan inte kommentera Doom eller Half Life som jag aldrig har spelat dem tidigare.

Batteri

Denna sak kan lika gärna inte ha ett batteri. Jag låter super ned med denna aspekt av 6130. Om jag får en timme på batteriet bara surfa på nätet med den trådlösa på, då är jag lycklig! Inte ens tänka på att göra något annat än grundläggande funktioner medan på batteri eftersom det dricker saft som det inte finns någon morgondag. Detta är en stor besvikelse för mig. Vad är poängen med en bärbar dator om du alltid behöver vara bredvid ett eluttag? Jag tror att det är där jag borde ha gått med en högre effekt vänligt Pentium M eller Celeron eller ens AMD. Processorn har ingen verksamhet i en bärbar dator. Återigen, 1 timme kanske 1,5 timmar MAX, med grundläggande funktioner. Glöm spel eller titta på en DVD på batteriet. Du kommer inte att avslutas.

Hetta

Inga för mig tack! Egentligen har jag ännu inte riktigt har någon värme problem. Jag har det på en bärbar dator säng / kylfläkt men ärligt jag tror inte att det gör mycket. När jag andas jag tränga mer luft än den bärbara datorn svalare. Området ovanför hårddisken blir ganska varm när jag spelar ett spel, men det är det värsta. Det har ännu inte få så varmt som att oroa mig. Det är oftast på 5-10 timmar per dag. Efter måttlig spel jag märker luften som kommer ut ur den vänstra ventilen är varm men inte dåligt alls. Jag kan verkligen inte klaga över värmen ännu. Jag stänger ibland ner efter en särskilt lång spelsession ur paranoia, men det är bara jag.

Ergonomi

Enligt min åsikt ergonomin är mindre än stellar. Jag är 6'11 så ni kan föreställa jag har stora händer och tangentbordet är inte mycket vänliga, men ändå okej. Jag har min laptop på en liten dator kundvagn på kylning sängen. Detta gör det mycket besvärliga ibland. Det är inte bekväm att skriva. Detta kan bara för att jag är en sådan stor kille, men det är ändå värt att nämna. Jag tror inte det svalbädden skulle det vara lite vänligare, men har ännu inte prova. Jag tror att det bästa "computing läge" är att ha den bärbara datorn ca 6 inches ovanför ditt avfall linje tittar ner med LCD cirka 45 grader bakåt. Detta tycks ge mig den mest komfort och optimalt LCD visning.

Namn Varumärke

Jag hade aldrig hört talas om Averatec tills jag började söka efter en bärbar dator. De har bra recensioner och utmärkta punkter pris. Stöd uppnås bäst genom forum med andra användare. Den stora klagomålet jag har hört är människor att få en död pixel ur lådan men jag inte uppleva det. Inte säker på hur länge företaget kommer att vara runt men med tanke på de goda recensionerna och prissättning skulle jag antar att de kommer att bli en större namn som tiden går. Jag tror att om de kan lösa batteriet frågan samt ge en bättre fall kommer de att vara en utmanare. Kanske slänga i en snabbare HD och bättre GPU!

Övergripande

Jag är nöjd med resultatet, men det är inte "out of the box" och när jag uppgradera minnet och HD jag kan ha varit bättre med en annan modell. Jag slets mellan denna Averatec och eMachines AMD64 med ungefär samma specifikationer utan om $ 200 mer. Jag valde Averatec grund av gångjärn frågor som är gemensamma med eMachines. Jag är inte glad över processorn / batteriet eftersom det i grund och botten gör detta till en stationär så dödar att överföra aspekten av en bärbar dator. Spel är mycket trevligt. Normala datorer fungerar är stora. Den widescreen är ett måste. Det gör att läsa forum mycket enklare! För att inte tala filmer och jag kan inte låta bli att känna jag har en liten fördel spel med ungefär 20% mer synfält. Personligen tror jag att jag fick fel laptop för mina behov. Jag tror att för vad jag gör, jag skulle ha varit lyckligare med att hålla skrivbordet och köpa Averatec supertunna / lång batteritid modell för mycket billigare. Jag skulle förlora förmågan att spelet men jag skulle vinna alla sanna bärbara fördelar (äkta trådlös mobilitet) och mindre storlek, för att inte tala bättre batteritid. Jag tror att jag kommer att hålla 6130 ett tag och se om det växer på mig. Det verkliga testet kommer att vara nästa månad när jag tar en lång resa till Hawaii. Hur mobil / bekvämt / nytta den bärbara datorn visar sig vara är några saker som kommer att verkligen sätts på prov. För nu är det ok. Jag rekommenderar starkt Averatec för människor på en budget. Jag är chockad över allt jag fick för $ 1187 USD. För min första, outbildade laptop köp jag ganska nöjd. Nästa gång jag kommer att ha en bättre känsla för vad jag behöver och kommer att använda. Rekommenderar jag denna Averatec? Ja, så länge batteritid är inte ett problem. Jag talade också med Averatec frågan om batterier. De har inga planer på en högre kapacitet batteri för denna modell så tills en 3: e parts leverantör gör en du typ av fast anslutning till ett eluttag. Jag kan inte tänka mig något denna laptop kan inte göra för nu! Det är mer av en stationär dator än något, så ha det i åtanke.

Sammanfattning

The Good

  • Snabb
  • Stora DVD
  • Massor av funktioner för det låga priset
  • Fantastisk Pris
  • Widescreen
  • Big HD
  • DVD-brännare
  • Dedikerad video-RAM
  • Inga verkliga värme problem

The Bad

  • Dålig LCD Performance
  • Inte mycket ergonomisk
  • Behöver lite justeringar och vissa uppgraderingar
  • Fallet känns och ser billig
  • Den trådlösa är prickig ibland

Den fula

  • Batteriets livslängd
  • Inte mycket rörliga
  • För mycket processor för den bärbara datorn

Tveka inte att maila mig alla frågor du har om detta speciella bärbara dator och jag kommer att försöka besvara dem eller kommentera min recension. Jag kan ha haft fel på några punkter men minns jag tänkte på min erfarenhet. Jag är ingen expert. Bara en kille som spenderade $ 1200 dollar på en bärbar dator och vill dela mina åsikter med andra människor som är intresserade.

Adidaswolf2@yahoo.com

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar