torsdag 31 maj 2007

Dell XPS M2010 Recension

Dell XPS M2010 Recension
av CitizenPanda - 2007/05/31

Översikt och introduktion

Den Dell XPS M2010 är Dells största och mest fullt utrustad bärbar dator. Medan människor hävdar huruvida det verkligen räknas som en anteckningsbok, enligt min mening, bildar det en ny klass av dator som bäst kan beskrivas som en transportabel (bärbara datorer i 19-20 tums formfaktor).


Systemet är inte riktigt lika stark som en fullständig på skrivbordet eller nästan lika användbara som en bärbar dator, men ger vissa lyx i båda segmenten som unikt skapar en lockande och förförisk kombination som kan vara precis vad du letar efter, eller kanske inte. Konfigurationen jag köpt från Dells Outlet (certifierade renoverade) bestod av följande specifikationer när de köps för $ 2.440:

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7200
  • Grafikkort: ATI Mobility Radeon X1800 grafikkort
  • Trådlöst: Dell 350 Bluetooth, Intel Wireless 3945ABG
  • Minne: 1GB DDR2 667MHz RAM
  • Hårddisk: 120 GB 5400rpm HD (Hitachi Travelstar)
  • Skärm: 20,1 "HD-widescreen (1680x1050)
  • 1.3MP inbyggd webbkamera
  • Mikrofoner
  • 8 inbyggda högtalare och subwoofer
  • Löstagbar Bluetooth-tangentbord och mus
  • Fjärrkontroll
  • Dubbla DVI ut
  • Portfölj med integrerad bärhandtag
  • Mått
    • Bredd: 18,85 "
    • Längd: 2,90 "
    • Djup: 15,90 "
  • Vikt (kg): 18,3

Jag kör för närvarande det med 1,5 GB RAM, men har en 2GB minne på beställning och kommer att anlända någon dag. Jag ersatte också HD med min egen Hitachi Travelstar 7k100 100GB 7200rpm enhet. Allt annat lika.


Dell XPS M2010 (se stor bild)

Orsaker till att köpa

Nyligen har examen från college, tänkte jag att jag inte behöver en bärbar dator längre att bära fram och tillbaka från hemmet och skolan, jag har aldrig verkligen använda det i klasser ändå. Ändå var tanken på en miljon ledningar stickning på baksidan av en stationär och beroendet av ett eluttag inte särskilt tilltalande. XPS M2010 slog den perfekta balansen, en fullstor dator som kunde ha en tråd som kommer ut på baksidan (effekt), och var en allt i ett-lösning (stor skärm för dagligt bruk).

Var och hur Köpta

Jag köpte mina XPS M2010 från Dell Outlet. Det kom med en 3-årig nästa dag hemma servicegaranti, vid en totalsumma för $ 2.440 och förändring.

Bygga & Design


Dell XPS M2010 i sitt stängda läge (se stor bild)

Detta är lätt en av de mest fantastiska datorerna hittar, och kommentarerna jag har fått från det sträcker sig från "WOW" till något mer uttrycksfulla svordomar av chock och avund. Bygget är mycket solid. Leden möjliggör en stor frihet för bildskärmen - gångjärnet är mycket hård och inte vingla. Den övre och nedre delen av systemet känner konstläder, medan handtaget känns och ser ut som äkta läder. Dell-logotypen på systemet toppen lyser blå och pulser medan i standby. De blå lysdioder på datorns huvudfönstret är otroligt ljus (lite irriterande så), men snygg ändå.


De LED-lampor är mycket ljusa (se stor bild)

Skärm


En titt på XPS M2010-skärmen (se stor bild)

Skärmen på XPS M2010 är helt fantastisk för en "bärbar" dator, men jag förväntar mig inte mindre. Det ljusstyrka är mycket hög, med utmärkt sida till sida och anständiga vertikala betraktningsvinklar. Det faller lite kort av mina Dell 1907FP, men inte mycket. Jag tilta skärmen en liten bit nedåt, som av någon anledning, tvättar botten mycket mindre, eller inte alls, jämfört med den övre delen av skärmen.


XPS M2010 har bra betraktningsvinklar (se stor bild)

Allt som allt finns det absolut ingenting i den bärbara datorn segmentet som kunde jämföra. Jag har haft 17-tums, 15,4-tums, 14,1-tums och 12,1-tums bärbara datorer med olika respektive skärmar, och detta sätter dem alla till skam. Jag skulle säga från mina tidigare erfarenheter laptop skärm, rankar 12,1 Dell Inspiron 700M högst, medan 14,1-tums Asus A8jp och 17-tums XPS Gen2 rangordna de lägsta i fråga om tydlighet, kontrast och betraktningsvinklar.


(Se stor bild)

Högtalare

Högtalarna är fantastiska, även om de inte kommer att konkurrera gynnsamt med ett par bra subwoofer drivna 2.1s. De höga-och mellantoner är extremt tydlig, medan basen är mer kraftfull än blomstrande. Efter att ha haft ett stort antal högtalare och hörlurar är denna datorns ljud bättre än Altec Lansing XT2, lite sämre än de Logitech V20s, och värre än min Dell 2.1s och Logitech Z-10s. Vad detta betyder är att du verkligen inte behöver separata högtalare, eftersom dessa är tillräckliga för de flesta lyssnar upplevelser, men ingalunda utmärkt eller tveksam till en audiofil.

Processor och prestanda

Prestanda under Windows Vista är i allmänhet inte mycket annorlunda än vad jag tidigare har stött i liknande konfigurerade system (Asus A8jp w / T7200 och Dell E1505 w / T7200, 2GB RAM). Vistas Aero verkar dock smidigare på grund av den mycket snabbare X1800 grafikkort är närvarande. När det gäller spel skicklighet, skulle jag föreslå inte detta system, även om det kan köra alla spel tillräckligt, men inte med ögongodis vände upp eller till och med upplösning. Jag skulle inte ens överväga Windows Vista på denna punkt om du är en gamer, eftersom de riktmärken jag sprang show (nedan), utför X1800 ganska kapitalt. Den T7200 är mycket snabb för alla andra program även om, allt från HD-tv (via Hauppauge HVR-950) till varje dag multitasking. Jag skulle inte ens installera Vista utan minst 1,5 GB RAM dock. Jag har för närvarande också en (Sandisk Extreme III) 2GB SD-kort i datorn för Vista ReadyBoost-funktionen, vilket gör systemet mer kvick och lyhörd.

Riktmärken

Super PI används för att testa CPU-prestanda genom att beräkna pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet.

Super Pi Jämförelse resultat

Notebook Tid
Dell XPS M2010 (2,0 GHz Core 2 Duo Intel T7200) 1m 05s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

De 3DMark05 syntetiska grafik benchmark resultat. Det är ganska uppenbart att ATI X1800 presterar mycket bra:

3DMark05 Jämförelse Resultat

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Dell XPS M2010 (2,0 GHz Core 2 Duo Intel T7200, ATI X1800) 5.035 3DMarks
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 911 3DMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 559 3DMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 871 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 2.013 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 7.038 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

PCMark05 är en syntetisk riktmärke som testar systemets totala prestanda.

Jämförelsetabell för PCMark05

Notebook PCMark05 Score
Dell XPS M2010 (2,0 GHz Core 2 Duo Intel T7200, ATI X1800) 4.659 PCMarks
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 4.084 PCMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 2.981 PCMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 2.420 PCMarks
Toshiba Satellite A135 (Core Duo T2250, Intel GMA 950) 3.027 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks


XPS M2010 gjorde en respektabel 4,5 på Vista Experience Index riktmärke

Windows Vista Experience Index


(Se stor bild)

Värme och buller

Konsolen går mycket mycket varmt, men systemet är för det mesta, död tyst. De enda gånger fansen är märkbara är under spel riktmärken. Beskatta CPU påverkar inte fläkthastigheten alls. Jag har dock en liten fråga med mitt system som jag hoppas kommer att lösas när ett ersättningssystem kommer (detalj senare): den högra sidan av mitt system gör ett gällt whine / surr. Det kan vara en fläkt eller GPU, eftersom detta problem har varit ganska vanligt på vissa bärbara datorer. Det är bara märks i en lugn miljö men så det är inte den största del breaker.


(Se stor bild)

Tangentbord och pekplatta

Systemet levereras med en löstagbar Bluetooth Tangentbord med inbyggd styrplatta. Jag är förvånad över att systemet kan skjuta in Bluetooth i tid för att starta upp inställningsmenyn ... några tjusiga BT Bios förare vid arbete där jag antar, men absolut imponerande. Tangentbordet batteritid under tung användning, skulle jag antar skulle vara månader. Jag har använt den för bokstavligen en vecka utan kostnad, och det fortfarande redovisar en full laddning. Jag hoppas verkligen denna läsning är korrekt, men eftersom det inte laddas längre när jag snäpper tillbaka på plats, är det ganska säkert att säga batteritiden är häpnadsväckande.


Dell XPS M2010 kollapsade öppna (se stor bild)

Systemet kommer också med en fullt fungerande Bluetooth-mus (tillverkad av Logitech antar jag, eftersom den använder Börvärde). Den har en sida hjul rullande klick, plus framåt och bakåt-knapparna, som alla kan programmeras med Logitechs SetPoint. Otroligt, det finns ingen identifierbar fördröjning med antingen musen eller tangentbordet, i skarp kontrast till min tidigare erfarenhet med radiofrekvens baserad trådlösa möss och tangentbord från Logitech (t.ex. VX Revolution, olika trådlösa tangentbord). Helt imponerande, även lämplig för spel.


Den medföljande mus (se stor bild)

Ingång och-utgång

Systemet levereras med 4 USB 2.0-portar, en Express Card-kortplats, FireWire, IR, Compact Flash läsare, SD / MMC / MS / XD läsare, vissa vanliga ljud / mikrofon ingångar, S-video, DVI och modem / Ethernet-portar. Dell verkligen gjorde går alla ut på utbyggbarhet, även om jag tycker Compact Flash läsare ganska värdelös, skulle jag hellre ha en gammal PCMCIA-kortplats.

Trådlös

Intel 3945ABG trådlös systemet levereras med är lika stark som alla andra (identiska 3945ABGs) Jag har använt, och uppnår full signal i mitt hemnätverk, samtidigt plocka upp dussintals närliggande nätverk.

Batteri

Standarden batteriet räcker ca 2 timmar på en balanserad / prestanda, men kan pressa till 3 timmar med vissa funktioner energisparfunktioner påslagen (Wifi Av nedtonade skärmen osv). Ganska imponerande för en så massiv system, men sedan igen batteriet känns lite som vikten av vissa bord datorer och ultraportabla bärbara datorer enbart!

Operativsystem och programvara

Systemet kom med Windows Vista Home Premium 32-bitars utgåva. Jag använder det istället för XP för Vista Superfetch och funktioner ReadyBoost, som tillåter en Beasty system som detta att flyga lika fort, om inte snabbare än XP körs mest daglig användning program. Allt jag använder och kör fungerar bra med Vista, även om jag inte har listat ut hur man konfigurerar min HVR-950 HDTV-mottagare för att arbeta med Media Center än.

KUNDSUPPORT

Jag har haft några problem med detta system, vilket motiverade några supportsamtal. Först av allt, kom talarna obalanserad, med vänster högtalare betydligt starkare än den högra. Viss balans tweaking i ljudalternativen fast det, men det var lite irriterande. Surr / gnälla också misstänks vara högtalarna, så en tekniker kom och ersatte högtalarna (som involverade ersätta hela baksidan). Tyvärr var systemet skämd kosmetiskt och batteriet har rapporterats som saknad mer än en gång av Windows, och problemen inte lösta. Ett klagomål till Dell auktoriserad omedelbart bygga ett helt nytt system specced vara lika eller större än min nuvarande systemet, som ska levereras till mig som ersättare i 8-10 dagar. Efter att ha köpt en ton av Dells tidigare, är jag inte förvånad alls. Allt jag har att säga är att Dell har fällt den bästa kundsupport någon datortillverkare i världen.

Slutsats


Människor som balked tidigare till absurda prislapp för Dell XPS M2010 inte längre har verkligen den ursäkten. Jag tror $ 2.440 är en mycket rimlig mängd (även om det skulle variera beroende på affären du får och statlig skatt), ett belopp som många köpare av Sony och Apple-produkter är lätt villiga att punga ut. Med 3-årig hemma service och garanti (Ok, för att vara ärlig, kanske jag kommer att övertyga Dell tech att låta mig ersätta den del i framtiden om så behövs) är helt fenomenal. Detta system är inte för alla dock. Det spelar egentligen ingen kommer i närheten matcha en skrivbord makt, och är inte särskilt användbar som en bärbar dator. Det kommer dock att överklaga säkert att en nisch publik som jag tillhör, människor som vill ha en ren, snygg, kraftfull och fungerande system som gör att transportera utan att offra användbarhet. Det kan lätt bli din Media Center, gaming PC, arbete PC, centrum för avund och statussymbol allt i ett. För mina behov, det är verkligen inte ett bättre system.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar