måndag 28 maj 2007

Asus G1S-A1 recension

Asus G1S-A1 recension
av one1sock - 2007/05/28

av Won-Suk Choi

Asus G1 15,4 "laptop släpptes i slutet om 2006 och nyligen Asus har uppdaterat den modellen med Santa Rosa-baserade G1S. Här G1S trotsar traditionella kategorisering eftersom det ger spelprestanda samtidigt en mobil förmåga. Normalt spel bärbara datorer är isolerade till större underhållning stil bärbara datorer som har låg batteritid. Däremot kan de kraftfulla Asus G1S ger utmärkt multimedia och spelprestanda med bibehållen bärbar med bra batteritid.


Asus G1S (Visa större bild)

Specifikationer som omdömet:

  • Intel Core 2 Duo T7500, 2,2 GHz 4MB L2-cache 800MHz FSB,
  • Santa Rosa Intel Mobile 965 PM Express Chipset + ICH8M
  • 2 GB RAM 667MHz (upp till 4 GB stöds)
  • NVIDIA GeForce 8600M GT, 256 MB inbyggt, 512 MB Turbo Cache DX 10 Kan HDCP-stöd för DVI-port
  • 160 GB hårddisk Seagate Momentus 7200,2, 7200 rpm SATA 300 (uppgradering från 160 GB 5400rpm)
  • 15,4 "WSXGA + (1680x1050) ColorShine TFT-LCD ASUS Splendid Video Intelligent Technology
  • 8X DVD Super Multi-enhet med LightScribe
  • Intel Integrated HD-ljud (Azalia), Bluetooth v2.0
  • Intel PRO / Wireless 4965 802.11 a / b / g / n
  • Portar:
    • 1 x Express-kort
    • 1 x Mikrofoningång
    • 1 x hörlur-ut jack (S / PDIF)
    • 1 x Line-in jack
    • 1 x VGA-port
    • 1 x DVI-D-port
    • 4 x USB 2.0-portar
    • 1 x IEEE 1394-port
    • 1 x RJ11 Modem jack för telefonlinje
    • 1 x RJ45 LAN Jack för LAN insats
    • 1 x TV-utgång (S-video)
    • 1 x eSATA
    • 1 x HDMI
    • 1 x Minneskortläsare (MMC, SD, MS, MS-Pro)
  • Medföljande tillbehör:
    • 1 Optisk Gaming Mouse (Logitech)
    • 1 Nätadapter
    • 1 Targus Backpack
    • 3 återställningsskivor (1 för Vista, 1 för förare och 1 för Nero Burning programvara)
  • O / S och annan programvara:
    • Windows Vista Home Premium (32-bitars)
    • Assorted Asus Utilities


Medföljande programvaran (se stor bild)

Orsaker till att köpa


Asus G1s ur lådan (se stor bild)

Min 4-åriga Dell Inspiron 8600 började bli gammal och instabil, så jag bestämde att börja shoppa runt och fick mycket frustrerade med de vanliga stora tillverkaren namn. De bjudet anpassningsförmåga för sina bärbara datorer, men ibland bara tillåter ett val. Jag var inte få den flexibilitet jag behövde för att bygga ett system som jag behövde. Jag ville ha en kraftfull gaming laptop i ett paket som inte är större än 15,4 "skärmstorlek eftersom jag tar min laptop till skolan på en daglig basis. När jag tittade utanför de traditionella tillverkarna jag hittade Asus och deras G1 erbjudande och det passar räkningen perfekt för vad jag behövde - ett kraftfullt system, snyggt utformad och med de senaste komponenterna i en 15,4 "skärm formfaktor.


(Se stor bild)

Inköpsställe

Jag minskat ner mina detaljhandeln val för att köpa Asus G1S till GentechPC.com och MilestonePC.com . Både återförsäljare hade anständigt betyg på granska webbplatser jag hittade, men jag bestämde mig att gå med Gentech PC på grund av deras något lägre pris ($ 1929 i motsats till 1999 $). Jag var mycket nöjd med den service jag fått på Gentech PC och en spets av hatten går till Ken Lee där som hyses min varje begäran och var mycket tålmodig med de tusentals frågor som jag hade för honom.

Design och byggkvalitet

Asus G1s har en solid konstruktion och fin finish. Jag var särskilt orolig över att ha en vinglig skärm som min Dell Inspiron 8600 är en mardröm i den avdelningen. Tack och lov gångjärnen på min nya Asus var fast och skärmen endast wobbled mycket lite. Den blanka kolfiber finish är en mycket trevlig touch.


Asus G1S undersida (se stor bild)

Den enda fråga jag verkligen har med utformningen av G1S är med placeringen av USB-portarna. De är alla clumped i ryggen. Eftersom bärbara datorer ofta använder sig av kringutrustning, klumpar USB-portarna på en plats är inte det bästa att göra. Till exempel, om en var tvungen att använda en USB-nyckel, skulle nyckeln hindra tillgång till USB-porten under den. Jag anser att detta ett mindre problem dock.

Ingång och-utgång

Asus G1S har följande portar:

  • 1 x TypeII PCMCIA plats
  • 1 x Mikrofoningång
  • 1 x hörlur-ut jack (S / PDIF)
  • 1 x Line-in jack
  • 1 x VGA-port
  • 1 x DVI-D-port
  • 4 x USB 2.0-portar
  • 1 x IEEE 1394-port (4 stift)
  • 1 x RJ11 Modem jack för telefonlinje
  • 1 x RJ45 LAN Jack för LAN insats
  • 1 x TV-utgång (S-video)


Asus G1 vänster sidan ( se stor bild )


Asus G1 Höger sida ( se stor bild )


Asus G1 Framsida sidan ( Visa stor bild )


Asus G1 bakifrån ( se stor bild )

Som ni kan se, är alla USB-portar hopklumpade på baksidan, vilket är lite synd i min mening.

Skärm

Den bärbara datorn har en upplösning på WSXGA + (1680 x 1050) visas på en 15,4-tums TFT-skärm.

Skärmen är vacker med en lätt anstrykning av ofullkomlighet. Det finns en touch av Ijusläckage på den nedre delen av skärmen. Jag är inte alltför känslig för detta och det är egentligen bara märks på en svart skärm och om du letar efter det.

Det finns inga döda pixlar på den här skärmen om det fanns Asus har en 30 dagars noll ljus-dot garanti så att du kan vara säker på att du kan lösa en sådan fråga ändå. Det finns ingen spökbilder på skärmen. Jag är mycket nöjd med skärmen så långt och det är ett stort steg upp från min gamla Inspiron 8600.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet har stora taktil respons och är tyst. Tangentbordet är väl byggd och viktig placering är ganska intuitivt. Jag gillar inte hur "Start", "PgUp", "PgDn" och "End" nycklar i en vertikal rad i slutet av tangentbordet, men det kommer inte vara ett problem på lång sikt som jag får van vid det. Handledsstödet för tangentbordet är tillverkad i borstad aluminium som ser ut och känns bra.

Jag gillar verkligen "känsla" av pekplattan. I stället för en smidig konsistens, det känns nästan grov, vilket ger bra feedback när du använder pekplattan. Knapparna är tillverkade av borstad aluminium och likaså känner sig fast och ger bra feedback när man trycker. Knapparna känns inte som en billig plast knapp som lossnar efter ett tag, till exempel vad som hände på min Dell Inspiron 8600.


Pekplatta Närbild (se stor bild)

Jag blev särskilt imponerad av tangentbordet och styrplattan eftersom faktorer såsom taktil feedback och liknande verkligen återspeglar tillverkarens uppmärksamhet på detaljer och visar att de vill tillverka ett komplett paket och inte bara smälla en anständig grafikkort och processor i en plastlåda .


Ingår gratis mus (se stor bild)

Högtalare

Den viktigaste frågan jag har med G1S är om de inbyggda högtalarna. Medan det finns en viss förväntan av dålig kvalitet för bärbara högtalare har G1S högtalare som inte ens uppnår genomsnittet för bärbara datorer. De är tinny och ljudet ekar som om högtalarna var ensam i en stor kammare. Även när du är rätt bredvid den bärbara datorn, högtalarna låter som om de var i ett annat rum med dörren stängd. Det verkar mest sannolikt att vara fattig placering och låg högtalare kvalitet med dålig trohet. Min Inspiron 8600 har mycket bättre talare, som tack och lov är den enda avdelningen min gamla laptop överträffar min nya. Det är definitivt inte ett ljudkort fråga som ljudkortet är mycket tveksam med hörlurar eller externa högtalare. Men detta kan bara vara audiofilen i mig tala och helheten, jag räknar med att göra tunga användning av bärbara högtalare och kommer att använda mina Creative GigaWorks-högtalare istället (som är mycket rekommenderas för spel).

Processorhastighet och Spel

Den bärbara datorn har utmärkt start tid och är mycket lyhörda. Jag har kört filmer när du chattar, surfar och skriva allt på samma gång med några som helst problem. Vista är nytt för mig, men gränssnittet är mycket bättre och jag tycker att det är intuitivt

Hittills har jag spelat Supreme Commander på 1024x768 och hög grad av noggrannhet med inga problem alls (inställningar var på någon kantutjämning och låg skugga, men detaljer konsistens och andra detaljer på hög). Command and Conquer 3 poserade absolut inga problem och spelades på högsta detaljnivå.

Som en sida noterar, skulle jag starkt rekommendera Seagate Momentus 7200,2 (uppgradering från Gentech) eftersom det är mycket tyst och SATA 300 gör det mycket snabbt. Jag är ingen expert när det gäller arkitektur datorn, men jag misstänker att de snabba hårddisken laddningstider kan förklara mina något högre 3DMark 06 poäng som andra verkar vara att få med G1S.

Tyvärr använder jag inte CAD-program eller liknande krävande professionell programvara så jag kan inte kommentera datorns prestanda i detta avseende. Slutligen är bloatware tillhandahålls av Asus tidskrävande och jobbigt att ta bort, men annat än att jag är mycket nöjd med datorns prestanda.

Riktmärken

Alla grafiska riktmärken kördes med inställningar på 1024x768 inga kantutjämning, optimal filtrering, HLSL VS och PS mål: 3_0

3DMark05 Resultat och jämförelse:

3DMark05 testar grafik processkapacitet i ett system:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Asus G1S (Core 2 Duo T7500 2.20GHz, NVIDIA 8600M) 7.704 3D Marks
Asus G1J (Core 2 Duo, 2,0 GHz, NVIDIA 7700) 4.247 3D Marks
Asus W7J (Core Duo 1,83 GHz, NVIDIA 7400) 1.974 3D Marks
Asus W3J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 3.925 3D Marks
Sony VAIO SZ2 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce 7400) 1.851 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, NVIDIA GeForce Go7800GTX) 4.236 3D Marks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, Nvidia GeForce Go7800GTX) 7.078 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

3DMark06 Jämförelse Resultat:

3DMark06 testar grafikfunktioner i ett system, det är mer krävande än 3DMark05.

Notebook 3DMark 06 resultat
Asus G1S (Core 2 Duo T7500 2.20GHz, NVIDIA 8600M) 3.816 3D Marks
Asus G1J (Core 2 Duo, 2,0 GHz, NVIDIA 7700) 2.389 3D Marks
HP nc8430 (2,16 GHz Core 2 Duo, ATI X1600 256MB) 1.745 3D Marks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3D Marks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3D Marks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3D Marks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3D Marks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3D Marks

Windows Vista Experience Index

Den inbyggda i Windows Vista Experience Index riktmärke visar att G1S har absolut inga problem med att köra Vista:


(Se stor bild)

Trådlös och Bluetooth

Den nya Intel PRO / Wireless 4965 802.11 a / b / g / n trådlöst kort verkar mycket bättre över min gamla trådlösa kort i Inspiron 8600 och konsekvent får 1Mb / s nedladdning priser och ovan på en kabelanslutning med en 802.11g trådlös router. Ett 579 MB program som laddas ner i 9 min och 36 sekunder. Min gamla Inspiron med en äldre a / b / g-kort maxar på samma anslutning på 300 kB / s för samma nedladdning (samma hämtningsplats, samma fil).

Bluetooth-fungerar bra och jag lyckades synkronisera min Treo 680 med min laptop utan problem.

Värme och buller

Jag var ganska imponerad av värmehantering på den här datorn, efter att ha spelat ÖB för ett par timmar, var värmen nivåerna fortfarande låga.

Jag var också imponerad av buller. Kylfläkten är tyst och Seagate hårddisk var extremt tyst. DVD-spelaren var något högre men kommer bara vara ett problem i ett rum med noll omgivande ljud.

Batterilivslängd

Batteriets livslängd är anständigt för G1S. Jag såg en film på strömsparläge och batteriet gick för 2hrs 30 minuter med ca 6% kvar. Inte häpnadsväckande batteritid, men definitivt anständigt för denna laptop.

Slutsats

Den G1S-A1 är ett bra köp med gedigen byggkvalitet och bra prestanda för priset. Jag rekommenderar definitivt denna laptop. Jag rekommenderar också starkt att få denna laptop från Gentech dator som de gjorde ett bra jobb tillmötesgående min något krävande önskemål om förändringar i konfiguration och sjöfart samt min konstant ström av frågor.

Fördelar

  • Fast byggkvalitet från den höga kvaliteten skärmen minutiae som taktil feedback från tangentbordet, pekplattan och knappar
  • Mycket bra bearbetningsprestanda.
  • Decent prissättning
  • Mycket trevligt estetik som är väl lämpad för sitt spel ändamål.

Nackdelar

  • Dålig högtalare
  • Mindre problem såsom klumpar av USB-portarna och personliga preferenser för placering av hemmet, PgUp, PgDn och End tangenter.
  • Bloatware


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar