torsdag 24 maj 2007

HP dv2500t Recension

HP dv2500t Recension
genom docangle - 2007/05/24

av Marshall Burke

Är ett fan av HP DV-serien för någon gång jag har nyligen ägt en HP DV1000 och en HP DV2000t laptop. Jag har för det mesta haft lycka till med båda enheterna så när Santa Rosa plattformen äntligen släpptes jag hoppade på chansen att köpa dv2500t Laptop . Jag gillar verkligen den 14,1 "skärm eftersom det ger en bra kombination av bärbarhet och vikt, kan jag använda det faktiskt på ett flygplan med dessa små livsmedel fack.


(Se stor bild)

Jag beställde min enhet genom HPShopping.com , den dag de släpptes, och konfigurerat enheten som följer:

  • Processor: Intel (R) Core (TM) 2 Duo T7100 (1.8GHz/2MB L2Cache)
  • Operativsystem: Microsoft Windows Vista Basic (Borttagen vid ankomsten, installerade Windows Vista Ultimate)
  • Hårddisk: 100 GB SATA @ 5400 RPM (Fujitsu MHV2120BH)
  • Skärm: 14,1 "WXGA BrightView Widescreen (1280x800)
  • Grafik: Intel (R) Graphics Media Accelerator X3100
  • RAM: 2GB DDR2 systemminne (2 DIMM) (DDR2 5300)
  • Optisk enhet: Super Multi 8X DVD + / -R/RW w / Double Layer Support (MATSHITA DVD-RAM UJ-8505)
  • Batteri: Ett 6 Cell och en 12 Cell litiumjonbatterier
  • Trådlöst: Intel (R) PRO / Trådlös 4965AGN nätverk w / Bluetooth
  • HP Imprint (Radiance) + Fingeravtrycksläsare + Webcam
  • Vikt: £ 5,29
  • Mått: 13,15 "(L) x 9,33" (B) x 1,02 "(min H) / 1,54" (max H)
  • Portar / Slots: 1 IEEE 1394 (FireWire), 3 Universal Serial Bus (USB 2.0) (1 på vänster sida / 2 på höger sida), 5-i-1 minneskortsläsare, VGA-bildskärm utgång, S-Video ut , RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem, ExpressCard 54mm, IR-mottagare, expansionsport 3, 2 hörlurar / högtalare jack med SPDIF, mikrofon.


Min enhet var planerad att skickas den 14: e maj, men jag fick ett mail från HP Shopping om att det inte skulle fartyget tills den 16: e och de ingår också en $ 50 kupong bort av framtida HP Shopping köp, en mycket trevlig gest för en så liten skillnad i sjöfarten tider. Jag fick min enhet på 18: e maj via FedEx 2: a Day International Service. Jag har för länge sedan lärt sig hemligheten att du aldrig ska byta från fri frakt alternativet att uttrycka shipping@HPShopping.com eftersom den inte ändrar leveranstid.

First Impressions


(Se stor bild)

Eftersom detta är min andra DV2000 Series Laptop jag kommer att kunna ge en semi-unik utsikt över DV2500t. Det första som hoppade ut på mig är den nya HP Imprint Finish heter Radiance, är det inte en uniformerad mönster som DV2000t serien, den har cirkulära virvlar över hela övre skalet och till vänster och höger om styrplattan. Det ger definitivt den bärbara datorn ett mer ungdomligt utseende, och de flesta människor kommer antingen vill det eller hatar det. Grundfärgen är fortfarande svart på locket och grå på tangentbordet däck, har det fortfarande en högblank finish, tack och lov HP inkluderade en luddfri torkduk för att hålla locket och däck ren.

Design och byggkvalitet

Den passform och finish ganska nära den för DV2000t utom av någon anledning de första dagarna LCD-skärmen inte låg platt på vänster sida, men efter användning det verkar ha rättat sig, jag är inte säker på om den orsaka, kanske chassit vreds under transporten. Det första programmet jag körde var att testa döda / fastnat pixlar som ingen var närvarande. Locket medföljde en tydlig klibbig överlägg för att skydda den från repor och några märkbara repor eller defekter hittades. Den DV2000 serien är så nära IBM / Lenovo byggkvalitet som du kommer att få i en konsumentledet laptop. Gångjärnen är snäva (minimal studs, trevligt för användning i ett flygplan eller i en bil) och den bärbara datorn har minimala flex på chassit, och spärren mindre designen gör öppning och stängning av LCD smärtfritt.


Ny avtryck design på dv2500t (se stor bild)

Den medföljande MATSHITA DVD-RAM UJ-8505 fungerar bra men är mycket bullriga vid höga hastigheter, och gör skramlande ljud om CD-skivan inte är ordentligt balanserade speciellt om du använder papper klibbig typ etiketter.


(Se stor bild)

The Screen

LCD-skärmen i min enhet tillverkades av Quanta och är mycket ljus. Färgmättnaden är utmärkt och när ClearType är aktiverat i Windows ser bra ut. Denna LCD är en stor förbättring jämfört med DV2000t som har en Chi Mei LCD, som var alltför mättad och inte mycket ljus, så är synvinkeln också förbättrats jämfört med föregående generation.

Denna LCD är förmodligen den bästa skärmen jag någonsin har haft på en bärbar dator, är det enda som jag skulle vilja se förändrat möjligheten att beställa en skärm med högre upplösning, för närvarande den enda tillgängliga alternativet är en WXGA som är bara på 1280 x 800, men totalt sett gör denna enhet en god grund för en underhållning PC.

Grafik

Tyvärr har HP ännu inte släppt ett dedikerat grafikkort för bärbara datorer, är det på grund av någon gång i juni. Även om jag skulle förmodligen ha valt att behålla Intel X3100 integrerat grafikkort istället. Jag är inte en spelare, och inte kräver dedikerad grafik, välkomnar jag de energibesparingar som Intel X3100 ger. Som sagt, gör X3100 ger DirectX 10 stöd och inte hanterar Windows Aero-gränssnittet mycket bättre än Intel GMA900-serien i det gamla DV2000t. Windows Experience Index för grafik gick från 3,1 till 3,4. Om du är en sann gamer denna maskin med Nvidia eller den integrerade Intel X3100 inte skulle vara ett lämpligt val.

Webbkamera

Den Webcam har ändrats i DV2500t har det ändrats från en 1,3 MP till VGA-upplösning (även om vid köpet de reklam det som en 1,3 MP), medan detta kan svika vissa människor, kvaliteten på bilderna och videor som produceras från kameran är mycket bättre i kvalitet jämfört med dv2000t, särskilt i svagt ljus. Även Dual mikrofoner plockar upp ljudet mycket bättre i DV2500t är DV2000t knappt hörbart.

Processor och prestanda:

Processorn i min DV2000t var den ursprungliga Intel Core Duo 1,83 GHz, jag beställde dv2500t med en Intel Core 2 Duo 1,80 GHz, hastigheten från en subjektiv synpunkt har ökat endast något, men den värme som produceras från CPU har sjunkit kraftigt . Den lediga temperatur på CPU av DV2000t var 45C, det DV25000t kördes på 28C. Båda enheterna var kvar på en timme och ingen enhet hade en CPU-användning är större än 1%, testade jag temperaturerna med hjälp av programvara som heter SpeedFan v4.32.

Den dv2500t körs definitivt svalare under tung CPU-användning och botten av den bärbara datorn fick endast marginellt varm. Jag kunde faktiskt använda denna laptop i mitt knä bär shorts och inte få brända till en skarp, jag kunde inte säga samma sak för DV2000t som fick verkligen heta även under normal användning.

Den dv2500t gav en poäng av 1m 09s med Super PI återvände dv2000t en värdering av 1m 22s. Hastigheten Skillnaden är inte så stor, men att vara T7100 är bara en 1,80 GHz vs 1,83 GHz hastighet ökar välkomnades.

Super Pi Jämförelse resultat

Notebook Tid
HP dv2500t (1.80GHz Intel 7100) 1m 09s
HP dv2000t (1,83 GHz Core Duo) 1m 22s
Lenovo ThinkPad T61 (2.00GHz Core 2 Duo Intel T7300) 59s
Lenovo ThinkPad T60 (2.00GHz Core 2 Duo T7200) 1m 03S
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Toshiba Satellite A205 (1,66 GHz Core 2 Duo) 1m 34s
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52) 2m 05s
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 59s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

PCMark05 är en syntetisk riktmärke som testar systemets totala prestanda. Den dv2500t med integrerad grafik utvecklats mycket väl, bättre än system från förra året som hade tillägnat grafik:

Jämförelsetabell för PCMark05

Notebook PCMark05 Score
HP dv2500t (1.80GHz Core 2 Duo, Intel X3100 grafik) 3.376 PCMarks
Toshiba Satellite P205-S6287 (Intel 1.73GHz T5300 + GMA 950) 2.981 PCMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 2.420 PCMarks
Toshiba Satellite A135 (Core Duo T2250, Intel GMA 950) 3.027 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks


Följande är resultat från 3DMark06:

3DMark06

Notebook 3DMark06 Score
HP dv2500t (1.80GHz Core 2 Duo, Intel X3100 grafik) 541 3DMarks
Samsung R20 (1.73GHz T2250 och ATI 1250m chipset / GPU) 476 3DMarks
Samsung Q35 (1,83 GHz Core 2 Duo T5600, Intel 945GM) 106 3DMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700 256MB) 1.831 3DMarks
Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 (1,66 Core Duo, nVidia 7600Go 256 MB) 2.144 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks

Jag testade hårddisken prestanda när du använder HD Tune resultaten ingår nedan:


(Se stor bild)

Tangentbord och pekplatta:

Jag har varit ett stort fan av tangentbordet på DV2000t och DV2500t är inte annorlunda. tangentbordet har en minimal mängd av flex och studsa. Tangenterna har en mycket god taktil känsla och god resor. Det enda jag märkte var på DV2500t tangentbordet är något konkav och inte helt plan som DV2000t. Den enda förändringen på tangentbordet i sig är Circle Windows Vista nyckel.


En titt på dv2500t tangentbordet och pekplattan (se stor bild)

Pekplattan på denna enhet är en stor förändring från den tidigare generationen (och det är en bra sak.) HP har valt att gå med Alperna i stället för Synaptics för pekplattan sensorn. Den enda punkt jag föraktade på DV2000t var nervös nära värdelös pekplatta, som vänsterhänt jag ständigt kämpade med inställningarna försöka hitta rätt känslighetsinställning, som jag alltid gör att markören hoppar när du trycker på vänster eller höger klicka på knappen . Det blev så illa att jag bara slutat använda den och bar en liten mus i stället. Den DV2500t s pekplatta fungerade direkt ur lådan med några justeringar som behövs. Den Synaptic programvaran har fler alternativ för finjustering, men inget av dessa alternativ behövs för Alperna pekplattan. Ytan på pekplattan verkar också vara smidigare så att du kan glida fingret lättare än DV2000t. Med pekplattknapparna har också förbättrats, de har inte lika mycket central resor som DV2000t, som rest under den främre svart plast bezel.

Jag valde Fingerprint Reader och jag gillar verkligen att kunna dra fingret för att logga in i Windows Vista. Den fungerar även med Outlook, Internet Explorer 7, Firefox och även Quicken. Den Bioscrypt Verisoft Gå Manger, är en mycket trevlig, lätt att använda programvara för att installera och använda. Jag trodde inte att jag skulle använda det här lika mycket som jag gör, men det är så roligt att använda den nästan beroendeframkallande. Det enda problemet jag har hittat är att jag äger xb3000 Expansion Base och fingeravtrycksläsaren blir blockerad under användning. HP borde ha placerat fingeravtrycksläsaren närmare tangentbordet så det inte skulle ha blockerats, är min lösning för att hålla den bärbara datorn upp högre på basen, och inte låta den vila på botten av expansionen bas.


HP dv2500t i xb3000 Expansion Base (se stor bild)

De beröringskänsliga kontrollerna på toppen av DV2500t fortfarande bakgrundsbelysning med blå lysdioder, men de är inte lika ljus som DV2000t, som egentligen är en bra sak. HP Quick Launch Button Utility för Windows Vista har minskat i funktionalitet jämfört med XP-version, som du inte kan ändra knapparnas funktioner (Knapparna är låsta till HP QuickPlay-programvaran.) Även Ljudet från knapparna i Windows Vista är annorlunda än den DV2000t och tycktes styras inom Snabbstart knapp Utility. Om jag avinstallerar verktyget knapparna fungerar inte (utom volym och mute knappar) och kommer inte att göra några ljud. Det en bugg jag har hittat är att med verktyget installerat mute-knappen på Expansion Base använder gammal hårdvara-baserade ljud, men volymkontrollerna på Expansion Base producera nya ljud, inte en big deal men något jag märkt och hittade en lite udda.

In-och utgångar

Den DV2500t har inte förändrats alls från DV2000t båda innehåller samma hamnar och som ligger i samma position. Jag gillar att ha minst en USB på varje sida av den bärbara datorn (1 Vänster / 2 höger)


Sidovy från vänster av HP dv2500t (se stor bild)


Höger sida bild av dv2500t (se stor bild)

Enheten saknar fortfarande möjligheten att utgången till DVI eller ens HDMI, men jag titta på servicemanualen för denna maskin och såg ett diagram där USB-porten på vänster sida ersattes med en HDMI-port, tror jag det här alternativet kommer endast att vara tillgänglig för Nvidia dedikerat grafikkort.

Batterilivslängd

Jag köpte både 6-cells batteri och 12-cells batteri. På DV2000t batteritid med 6-cells batteri var dålig i bästa fall kunde jag aldrig få mer än 2 timmar och 12 minuter batteritid med Windows XP (i Windows Vista 1 timme 45 minuter). Så den här gången jag valde att få den 12-cells batteri, hittills har jag inte behövt den 12-cells batteri (det är fortfarande i den ursprungliga bubbelplast) Jag genomsnitt 2 timmar och 40 minuter batteritid med 6 - cellen. Detta är att använda den "Energisparläge" alternativ under Energialternativ med både aktiverade trådlös radio. Jag kunde inte tro jag fick nästan en timme mer batteritid med DV2500t så jag upprepade samma test och fick liknande resultat.

Testet installationen var Windows Vista Ultimate, skärmens ljusstyrka två hack ovanför den lägsta inställningen, både trådlöst aktiverade radio (Bluetooth och WiFi), "Power Savings" profil, som används Firefox för att surfa på Internet och skapa dokument med MS Word. Det här är mitt verkliga livet användningsmönster, din kan mycket.

Jag tror att energibesparing kan hänföras till Santa Rosa-plattformen, och det faktum att du kan aktivera C4 viloläge i BIOS.

Värme och buller

Den DV2500t var knappt ens varm efter att ha suttit på mitt skrivbord i 9 timmar i sträck. Fläktarna är knappast hörbar under normal användning, och fläktljud under hård användning var ungefär samma som DV2000t. Denna enhet går definitivt sval vid beröring och en signifikant förbättring över den äldre syskon. Enheten blir varm till vänster på styrplattan där HD ligger. Fujitsu HD verkar köra lite varmare än Seagate som medföljde DV2000t är skillnaden inte extrem, men det märks.

Trådlös

Jag valde Intel PRO / Wireless 4965AGN som har Pre-N, hemma har jag Apple Airport Pre-N router och hade inga problem med installation eller drift. Nätverket kopieringshastigheter är definitivt förbättrats under "G".

Jag har vissa problem med Bluetooth på DV2500t verkar det frånkoppling och återställning under tung HD eller DVD-ROM användning (särskilt när du installerar program), kommer musen och tangentbordet slutar att fungera under 5 till 10 sekunder och HP Wireless Assistant blinkar i meddelandefältet. Jag har gjort en förfrågan till HP, men har ännu att få ett svar. Problemet uppstår inte vid normal användning, och förekommer inte alls med DV2000t.

Service och support

Jag har använt HP: s support många gånger under åren och som andra företag de har överfört stödtjänster till Indien för att spara pengar (även om detta inte bör vara ett problem, jag är inte en att få politiskt) stöd definitivt har lidit under detta scenario, jag en gång hade ett problem med min Omnibook, och den första responder på HP Support kunde inte hjälpa mig, så de sätta mig på håll och överförs mig till en riktig tekniker som visste så mycket om den enhet som han talade mig genom lösningen utan att ens röra en dator (han förmodligen gjorde det med slutna ögon och händerna bundna bakom ryggen), kan du berätta faktiskt att han var passionerad om de produkter han stödde, vilket var den rådande kulturen på HP.

Jag har använt HP: s support mycket under de senaste två veckorna med detta Bluetooth fråga och den magiska försvinner handling av min HP C6180 skrivardrivrutin på alla mina datorer (inklusive DV2500t och DV2000t) Windows Vista (detta är inte inträffar med maskinerna använder Windows XP.)

Jag försökte med hjälp av online chatt och blev omedelbart irriterad, har varje person du chatta med dum-nedskjutna engelska namn som John, Joe och Susan (jag vet att de gör detta för att dölja identiteten och medborgarskapet för den person och göra namnen lättare att uttala ) för mig är detta en förolämpning mot sin egen kultur och min intelligens. De har också släppa konserverade svar (samma varje gång), som "Ledsen för eventuella besvär detta problem har orsakat" och de verkar vara programmerad att aktivera svaren på kommer, inte nästan som datorn automatiskt (detta kan vara till hjälp i lugnande vissa människor ner om de är upprörda, men frustrerande ändå). Från och med det här omdömet Jag har inte fått ett tillfredsställande svar på båda dessa frågor och båda problem har eskalerat, jag lovade ett e-postsvar inom 48 timmar, varav ingen skett.

Jag har haft batteriet i DV2000t bytas ut under garantiperioden (en av de 6-cellerna gick dåligt), som gick smidigt och snabbt, och jag hade min gamla DV1000t skickas in för reparation av en dålig CMOS-batteriet, som också gick utan ett problem.

Programvara

Den DV2500t kom lastad med alla vanliga blandningen av skräp programvara. Jag håller inte detta mot HP, allt tillverkar gör det för att subventionera kostnaden för den bärbara datorn Det motsvarar företagens mobiltelefon i USA som kommer att ge dig en gratis telefon med 1 års serviceavtal (och ökar vinsten.) .

En sak jag gillar om HP bärbara datorer under de senaste åren är att de följer samma inställning paradigmet, en katalog som heter "SWSETUP" som innehåller nästan alla program och drivrutiner som behövs för att göra en ren installation av Windows. Jag hade en gratis kopia av Vista Ultimate jag fick från ett seminarium jag deltog, och torkas HD ren och började om från början i processen var snabb - ca 3 timmar från början till slut, men Windows Vista sprang mycket snabbare och mindre uppsvälld. Det enda som saknas från "SWSETUP" katalogen var Fingerprint Software (Bioscrypt VeriSoft Access Manager, var drivrutinerna för sensorn i katalogen) och HP Advisor en tjusig diagnostiskt verktyg. Jag hittade VeriSoft tillgång Manger genom att söka HP: s webbplats och HP Advisor (jag kunde inte hitta denna App. På HP: s webbplats,) Jag kopierade tillbaka från den ursprungliga installationen.

Hela min mjukvara fungerar väl, med undantag för någon anledning viloläge tar dubbelt så lång tid på HP DV25000t som det gör på DV2000t, jag är inte säker på om det är ett problem med märket på HD, DMA-inställningar, eller BIOS-inställningarna, men konstigt Resume processen snabbare på DV2500t än DV2000t.

En liten anmärkning för människor som vill installera Windows XP på denna laptop är min BIOS-version F.05 och saknar alternativet för äldre stöd för SATA HD. Jag försökte med hjälp av en Windows XP Pro SP2-CD och ingen HD detekterades i installationsprocessen, har jag ännu inte försöka nLite att skapa en anpassad boot-skiva, men Intel-drivrutiner är tillgängliga för användning i att skapa en sådan start skiva. Även HP har inga drivrutiner listade för Windows XP och DV2500t, men de flesta förare är lätt tillgängliga från HP webbplats och via kraften hos Google.

Slutsats


Det DV2500t är en bra fast efterträdare till den tidigare DV2000t serien laptop. Skillnaden är inte natt och dag, men ökande i de flesta områden. Jag känner fortfarande som om DV2500t ger dig det bästa valuta för pengarna, med bra byggkvalitet, tillförlitlighet och de medföljande standard. Människor kan försöka jämföra Lenovo eller ens HPs NC-serie, men detta är en konsument laptop, avsedd för den genomsnittlige användaren, och det gör mycket bra för sitt avsedda mål.

Den DV2500t gjorde stora förbättringar när det gäller låga temperaturer, bättre skärm, längre batteritid och viktigast för mig integration av Alperna pekplattan.

Fördelar:

  • Trevlig HP Imprint (Radiance)
  • Bra byggkvalitet
  • Förbättrad Bright LCD
  • Alperna Pekplatta
  • Körs sval vid beröring
  • Förbättrad batteritid
  • Fingeravtrycksläsare (tillval)

Nackdelar:

  • Bluetooth har kopplats bort frågor
  • Låg skärmupplösning (1280 x 800)
  • Glans kräver konstant avtorkning
  • Noisy DVD-enhet
  • Inget arv alternativ i BIOS för Windows XP eller Linux

Prissättning

Med HP dv2500t börjar på $ 949,99 på HPShopping.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar