måndag 20 november 2006

MSI MS-16.332 Notebook Review

MSI MS-16.332 Notebook Review
med cream626 - 2006/11/20

Översikt och introduktion

MSI MS-16.332 är minst sagt en stationär dator. Packad med en kraftfull nVidia GeForce-kort på toppen av nya AMD Turion64 X2-processor, vilket kommer lätt att uppfylla någon av dina multimedia liksom behov spel. Låt mig bara börja med att säga att jag är långt ifrån ny för datorer och datorer i allmänhet, men jag är ganska ny på bärbara datorer. Den bärbara datorn jag hade innan var en Fujitsu Lifebook under 1997, så detta var minst sagt en uppgradering. Jag plockade upp MSI MS-16.332, en ganska ny arbete lagts av MSI, ett kinesiskt företag som på något sätt saknar på att bygga sina ensembler och barebones, men är oftast populära och kända för sina utomordentligt gjorda enskilda delar bärbara komponenter.


( se stor bild )

MS-16.332 specifikationer över som:

  • Display - 15,4 "WXGA + Widescreen Glare TFT-skärm
  • Processor - AMD Turion 64 X2 TL-56 1,80 GHz Mobile processor
  • Minne - 2 GB Corsair DDR2-667 (2x1)
  • Hårddisk - 80 GB Hitachi Travelstar 7200 RPM SATA-150 Hårddisk
  • Optisk enhet - Super-Multi-enhet (stöder DVD-RAM)
  • Grafik - NVIDIA GeForce Go 7600 256MB VRAM (dedikerade)
  • WiFi Adapter - MSI Wireless 802,11 a / ​​b / g + Bluetooth
  • Batteri - Li-Ion 6 celler batteri (4400mAh)
  • Kamera - Inbyggd 1,3 megapixel kamera (roterar vertikalt 180 grader)
  • Operativsystem - Microsoft Windows XP Professional Edition
  • LAN / modem - 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN och modem modul
  • Audio - Realtek ALC 882, SoundBlaster ™ Kompatibel
  • Kortläsare - SD / MMC / MS / MS-Pro / XD / SM 6-in1 kortläsare
  • PC-kort Slot - PCMCIA 2,1 kompatibel, typ II x 1, Express Card x 1
  • I / OPorts - DVI, TV-ut, USB 2,0 x 4, IEEE1394, mikrofoningång, hörlurar
  • Mått - 14,09 "(W) x 10,20" (D) x 1,06 ~ 1,30 "(H)
  • Vikt - mindre än £ 7 (komplett system)

Orsaker till att köpa

4 till 5 år tillbaka jag spelade Asheron Call och Counter-Strike många och eftersom många av mina vänner började köpa nya bärbara datorer, jag trodde jag skulle köpa en själv och eventuellt komma tillbaka in i spel scenen, liksom att göra alla andra saker folk gör på PC: använd MP3, DVD, surfa på webben, brinnande dicus (du får idén). Jag slags ville ha en 15,4 "notebook, eftersom jag skulle titta på DVD tillsammans med vilja lite portabilitet. Jag hade sparat upp lite extra pengar arbeta förra sommaren och se att jag hade pengar för att kunna köpa en, det gjorde jag. Som de flesta människor jag syftade att minimera kostnaderna så mycket som möjligt så jag var inställd på att spendera mer än $ 1.500 totalt. Jag slutade med AMD TL-52, 1 GB RAM, 80 GB 5400 rpm hårddisk, GeForce Go 7600 256 VRAM och alla andra godsaker köpa Asus z92t, intern trådlös / Bluetooth, Windows XP Home, etc. Jag fick den bärbara datorn och det sprang ganska bra tills jag sprang in vissa interna systemfel som jag inte riktigt kunde tolka och tyvärr för mig, varken kunde återförsäljare, så i slutändan jag skickade det tillbaka för en ny hårddisk byte och när de skickade tillbaka den trådlösa kort installerades inte korrekt och massor av andra hårdvaruproblem hålls inför sig själva (det var över en tidsperiod på en månad!). Asus z92t är inte en dålig anteckningsbok på något sätt, i själva verket är en mycket stor anteckningsbok, det är bara att jag hade varit en av de få olyckliga människor som utfärdats en felaktig anteckningsbok. Jag fick nog och hamnade tillbaka den bärbara datorn och de vinkade det faktum att avkastningen bärbara tiden var försenade. Eftersom det är ganska svårt att hitta en bärbar dator med en AMD Turion64 x2 processor med en solid GPU (ATI eller Geforce) ovanpå att ha en 15,4 "widescreen, jag trodde jag var dömd från att hitta en liknande bärbar dator. Det var då när jag kom över MSI MS-16.332 och det såg helt enkelt fantastiskt för mig, precis vad jag ville.

Var och hur Köpta

Efter omfattande forskning på det bästa för den här datorn, förstod jag nästan alla sålde detta för runt samma pris med undantag för en online-anteckningsbok och dator sälja företag i Colorado. Deras namn är Flawless datorer och de kan hittas på www.flawlesscomputers.com är denna bärbara dator upplaga på deras sida som kallas Ambition730 serien. Jag slutade betala $ 1.599 - vilket var lite mer än jag ville spendera, men jag ärligt talat inte kunde passera upp erbjudandet jag fick. Det levereras i 8 arbetsdagar och därefter allt gick smidigt. Utbetalning av $ 1.599 inkluderade allt från leverans till skatter. Affären kom med 6-cells batteri, den bärbara datorn, medföljande programvaran och diskar Driver (handböcker liksom) och nätadaptern. Du kan också köpa dessa på rkcomputer.net .

Bygg och Design

Jämföra detta med Asus z92t (i princip Asus counter-version av denna specifika bärbara), skulle jag säga att denna bärbara dator har den lilla fördelen. Och nej, det är inte på något sätt en partisk synvinkel, jag tror verkligen det har en bättre byggkvalitet än z92t. I grund och botten denna bärbara dator är mycket tunn och elegant för sin kraft och förmåga, mycket till min förvåning. Höljet, dock inte är tillverkad av titan eller någon typ av metall, är det en hårdplast som ger en god till över genomsnittet skydd. Det är inte ovanligt heller saknas i denna avdelning.


Displayen indikatorerna på nedre högra hörnet av den bärbara datorn visar (lyser) när det finns batteri användning, slå på, wifi-adapter användning, Caps Lock hårddisk åtkomst, antal lås och Scroll Lock ( se stor bild )


( se stor bild )

Högst upp till höger nära batteriet är hårddisken medan moderkortet och dess komponenter är i mitten längst ner.

Skärm


Här är en bild av skärmen med de 180 grader flyttar kameran på toppen. ( se stor bild )

Skärmen jag köpte är den grundläggande gemensamma 15,4 "glänsande bländning-typ LCD med 1280x800 upplösning. Det finns ingen kornighet på skärmen. Det finns noll döda pixlar i det som av ännu. Jag är inte den största fan av bländning typ glansiga skärmen, retar bara mig när bländning visas på skärmen när du visar den i dagsljus. Men jag kan inte klaga eftersom det gör sitt jobb mycket bra hittills. Det verkar mycket trevligt med färger och har en levande utseende till det, vilket är ganska häftigt. Jag är noterar säker på om MSI har släppt högre skärmupplösning matt för den här bärbara datorn ännu, men om jag hade extra pengar jag förmodligen skulle ha gjort att uppgradera ... men sedan igen det handlar om företräde när det gäller skärmupplösning är man inte nödvändigtvis bättre än den andra.

Högtalare

Låt mig bara säga att dessa högtalare är mycket bättre än de på Asus z92t jag köpt och återvände före detta. Den levereras med ett Realtek ALC 882, SoundBlaster ™-kompatibel ljud. Jag har hört många människor på NotebookReview.com har klagomål om Asus låg högtalarvolym och bas, att samma problem uppstod när jag köpte den z92t, hemsk högtalarvolymen. Den här däremot ger en mycket högre volym och bas ton. Dessa högtalare är faktiskt ganska bra för en bärbar dator. Den enda con jag skulle ge i detta avsnitt skulle vara att när jag sätter volymen till fullo (som kan bli ganska högt), kan högtalarna bli lite knastrig när vissa ljud avges, men det är en mycket liten del av knaster, ingenting som skulle skapa en märkbar störning.

Processor och prestanda

Utförande av min AMD:

Den Turionx2 TL-56 1.8GHz är ingen slöfock när det kommer till rå prestanda. Det spel väldigt smidigt på de högsta inställningar och flera uppgifter med noll fördröjning. Jag har aldrig problem med nervositet spel eller jämnhet prestanda när du gör en enorm mängd olika minne kräver uppgifter! (Ibland mer än 15 uppgifter).

2GB RAM hjälper mycket, men jag bara rekommendera det för dem som kommer att vara spel eller göra avancerade multimedia uppgifter bara för att min bärbara dator aldrig riktigt än långt över 1 GB eller RAM när du gör normala saker, det gör det bara när spel. När det gäller 7200 RPM Hitachi Travelstar Hårddisk, är det svårt för mig att jämföra eftersom min tidigare Fujitsu laptop var en bit skräp helt och hållet, så jag kunde inte riktigt säga vad de 5.400 rpm enbart var. Men jag skulle råda de flesta människor att få 7.200 rpm hårddisk över den extra Gig RAM bara för en, åtkomst den disken mycket snabbt och det blir bra när det handlar mp3 och multimedia. Dessutom, om du hamnar som behöver extra gig RAM senare blir det ganska lätt att installera den förutsatt att du valde alternativet för att konfigurera 1x1 GB på din bärbara dator (ändra hårddisken kommer att bli mycket svårare).

När det gäller spel i synnerhet, spelar jag Half Life 2, Counter-Strike: Source och Far Cry alla på högsta inställningarna och de kör mycket smidigt utan några problem.

Valet mellan Intel och AMD:

Ahhh, nu till den viktiga delen och som slutligen skiljer denna laptop från de flesta andra bärbara datorer runt denna prisklass, den berömda och sällan ökända AMD Turion64 X2-processor. Bra låt mig bara börja med att säga att jag har ingen partiskhet mellan AMD och Intel-produkter, något som många människor kan säga, men oftast inte känner.

AMD och Intel båda verksamma på olika sätt i fråga om produktion och företag, Intel är den stora företaget är det oftast tenderar att tilltala en större publik vilket innebär att de måste vädja till ett brett utbud av användare från den lokala fotboll mamma med sin anteckningsbok till det datorgrafik koordinator vid MIT. AMD, som det ofta uppfattas, tilltalar en mycket mindre publik som ofta har särskilda behov när de använder sina bärbara dator. Detta är på intet sätt att säga att en är bättre än den andra, ja både utmärka sig i olika områden, men man kan överklaga till en person mer än den andra på grund av de exakta behov "av just den personen.

När jag debatterar vilken processor för att köpa, jag visste säkert att jag ville ha en processor som var 64-bitars, vilket innebär att det var kan köra Windows Vista och de snart att släppas 64-bitars program och programvara under de kommande åren . Dessutom visste jag att jag ville ha en dual-core processor, eftersom dubbla kärnor är mycket effektiva när det handlar om multi-tasking eftersom det möjliggör fler trådar som ska bearbetas samtidigt. Och slutligen, liksom de flesta andra, jag hade en budget. Nu med alla dessa tre kriterier, hade jag två processorer som passar precis vad jag letade efter: den nyligen släppt Intel Core 2 Duo och AMD Turion64 X2.

Nu har jag hört en hel del information om båda dessa, några anger Intel är bättre än AMD och andra anger motsatsen. Många uppger att eftersom Intel kommer med en högre cache-storlek och innehåller alternativ som inte kommer med AMD (effektiv batteri nedgångna optioner) att det är bättre. Andra hävdar att eftersom AMD är utrustad med en högre Front Side Bus, gör det för Ram att komma CPU mycket snabbare och optimera användningen av RAM-minnet i en anteckningsbok. Hur det än må vara, tror jag de flesta människor lutar mot Intel är bättre än AMD, men det är också känt att Intels Core 2 Duo-bära en högre prislapp. Så eftersom det inte fanns en oerhörd skillnad när det gäller hastighet och AMD var mycket billigare, som blev den slutliga skillnaden i mitt val i slutet.

Riktmärken

Jämförelsetabell för PCMark05

Notebook PCMark05 Score
MSI MS-16.332 (AMD Turion X2 TL-56 1,8 GHz, nVidia Go 7600 256MB) 3.951 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks


PCMark05 resultat skärmbild ( se stor bild )

3DMark06 Jämförelse Resultat:

3DMark06 testar grafikfunktioner i ett system, det är mer krävande än 3DMark05.

Notebook 3DMark 06 resultat
MSI MS-16.332 (AMD Turion X2 TL-56 1,8 GHz, nVidia Go 7600 256MB) 1.745 3DMarks
HP nc8430 (2,16 GHz Core 2 Duo, ATI X1600 256MB) 1.745 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3DMarks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks

HDTune Benchmark Resultat:


( se stor bild )

Värme och buller

För sin eleganta lilla storlek är mängden brus denna sak avger anmärkningsvärt låg. Det är en mycket lugn anteckningsbok, och mycket tystare än z92t. När det gäller värme, där CPU / GPU är längst ner till höger på tangentbordet kan få varmt, men på något sätt outhärdlig. Naturligtvis kommer värmen att öka med mängden ström som används av den bärbara mening om ett är att använda program som kräver mer användning av den bärbara datorn, kommer det att värma upp. Efter några timmar av spelande, kan GPU (grafikkort) få temperaturer nära de höga 70-talet, men oftast aldrig mer än 80 C. När det gäller CPU, med datorn på nästan hela dagen medan du gör på och av spel, det blir ganska varm runt den högra sidan av den bärbara datorn bara, men aldrig riktigt påverkar prestanda. Jag har använt det i över en månad och har ännu inte behöver en separat kyl medel för att möjliggöra en smidig datoranvändning.

Tangentbord och pekplatta

Nu med tangentbordet, har jag hört talas om människor som klagar på en besvärlig flex som de har i sina tangentbord. Jag var inte riktigt säker på vad det innebar, men jag kan sluta, detta tangentbord förresten har någon flex, dess robusta. Det finns dock två minuters problem som har kommit till min kännedom ju mer jag bekanta sig med denna maskin: en, är förskjutningen knappen på nedre vänstra sidan mindre än normalt skift-knapp eftersom den rymmer en annan knapp som de har infört som inte normalt på ett tangentbord, knappen som ger dessa två saker | \. Det är lättare att se i skärmdumpen.


( se stor bild )

Det andra problemet är att pekplattan, som så stor som den är, kan komma i vägen för tangentbordet och händerna när du skriver och ibland blir rörd av handflatorna som retar fan av mig. Jag blev van vid det, och jag gör det inte längre eftersom jag blev noga med att inte göra det. Annars pekplattan fungerar bra, det är en grynig typ av pekplatta mening att det känns grynig så det är lättare att lägga märke till rörelsen på det, jag gillar det.

Denna notebook är också utrustad med en fingeravtrycksläsare för säkerhet som möjliggör ändamål. Det är verkligen roligt att jobba med och det fungerar perfekt. Jag sätter upp en gång, och trasslat runt med det men hamnade bara glömma det eftersom jag alltid den enda som använder min bärbara dator. Men det var kallt för den tid jag använde den.

Ingång och-utgång

Ingår portar är som följer:

  • DVI
  • TV-utgång (s-video)
  • USB 2,0 x4
  • IEEE1394
  • Mic-in
  • Hörlurar


Notebook-datorns framsida som har de tre uttag som mikrofoningång, hörlurar, etc. har också SD-kortläsare ( Visa större bild )


Baksidan, värme ventilation till vänster och batteriet till höger ( se stor bild )


PCMCIA-kortplats, IEEE 1394 firewire, 2x USB 2,0, TV-ut (S-video), DVI-out, AC-adapter jack. ( se stor bild )

 


Både nätverk uttagen, 2x USB 2,0, Optisk enhet ( se stor bild )

Alla ingångarna och utgångarna är på båda sidor av den här datorn, precis som de är i många av HP bärbara datorer. Ingenting är på baksidan förutom värme ventilation och batteriet. Det finns två USB s på varje sida, DVI och S-Video är på rätt sida och den optiska enheten och Ethernet / telefon line-ingångar finns på vänster sida. En del människor föredrar saker är bakom den bärbara datorn, jag inte emot att ha dem på sidorna, plus att det gör det lättare att koppla / koppla vad du vill snabbare.

PC-kortplatser är följande, PCMCIA 2,1 kompatibel, typ II x 1, Express Card x 1. Och kortläsaren är ett SD / MMC / MS / MS-Pro / XD / SM 6-in1 kortläsare. Jag har ännu inte haft tid att använda någon av dessa funktioner.

Trådlös

Jag antar att det trådlösa kortet har jag fungerar som de flesta eller alla andra 802,11 a / b / g-kort. Den upptäcker alltid samma signaler som mina rumskamrater gör och i slutändan inte riktigt haft några problem med det. För dem som ännu inte utnyttjas till att ha en inbyggd trådlös kort, låt mig bara säga att det är mycket bekvämt.

Min bärbara dator är också utrustad med inbyggd Bluetooth (något du kan uppgradera till ett mycket överkomligt pris). Jag rekommenderar alla som har Bluetooth på sina bärbara telefoner att välja denna uppgradering eftersom det är mycket roligt. Jag kan direkt ansluta min telefon till min dator och slutligen skicka ljud, bild, video, spel, eller filer programvara till min telefon, mycket roligt att leka med.

Batteri

Nu för dem som menar att köpa en stark kapabel bärbar dator med en längre batteritid, föreslår jag starkt att du köper separata 9-cells batteri för bärbar dator. Med min dator på allt max prestanda inställning och göra flera uppgifter, ger batteriet cirka 1 timme och 30 minuter senare. Det blir ca 2 timmar när jag ändrar inställningen till max batteriets prestanda, men sedan heller det skymmer LCD-skärmens ljusstyrka och tillåter inte att mycket från high end-program. Jag veta av andra som har denna bärbara dator som med 9-cells den möjliggör cirka 3 timmars batteritid. Jag kommer snart att köpa 9-cells när jag får en chans.

Programvara

Jag talade personligen återförsäljare av denna bärbara dator och han berättade för priset av Windows XP Home han generöst ge mig XP Professional Edition. Pro Edition gör inte alltför många funktioner som är till nytta för mig, men om du har ett nätverk som kopplas till din dator eller om du äger ett företag, kan detta vara mycket praktiskt. Det är säkrare och möjliggör olika och mer alternativ än XP Home Edition.

I paketet kommer också med Nero 6 och alla drivrutiner och diskar verktyg som datorn behöver. Du kan uppgradera för mer programvara eller prata med honom och försöka rymma för saker som du behöver om du vill. Och till råga på allt utanför, 3DMark 06 och PC Mark 05 har installerats på datorn när den kom (ett tecken på förtroende för återförsäljarens räkning!).

KUNDSUPPORT

Låt mig bara börja med att säga att folket på FlawlessComputers ryms för alla mina behov och var mycket generös och rakt på sak när det handlar dem. Det fanns inget krångel eller något annat. Eftersom jag har fått den bärbara datorn, har jag kommit bara upp med en problem-Jag har glömt mitt lösenord som jag satt för fönster inloggning, och jag ändrade inställningen för min omstart att behöva sätta i ett lösenord innan du loggar in i Windows på olycka ( Jag vet vad du tänker ...)! Iaf, jag talade med FlawlessComputers och de riktade mig till en plats där jag kunde åtgärda problemet genom att köpa en nedladdningsbar program och bränna den på en CD-skiva och sedan starta den bärbara datorn med CD i enheten. De betalade för programmet och regisserad mig exakt om hur man gör det, det var snabbt och enkelt! Jag var mycket nöjd med kundservice.

Garantin med dem är ett 3-års garanti som tillhandahålls av dem och inte MSI. Jag tror att deras politik är att när något går fel med datorn, du tar den till en lokal anteckningsbok verkstad och de betalar för räkningen. Sägas att jag ännu inte har fått göra det.

Slutsats

Jag skulle vilja avsluta med att säga att många av de recensioner som människor post tenderar att erbjuda alla de "stora" delar av deras respektive bärbara datorer och eftersom de ofta har en bias mot sin anteckningsbok, ofta saknar kritik där det är dags. Om jag hade ett problem med min bärbara dator, så jag har presenterat det i denna översyn, end of story.

Det är nödvändigt att förstå att du inte kan köpa en perfekt bärbar dator, många människor har svårt att förstå detta koncept och sluta betala för en enorm mängd uppgraderingar att de slutligen inte kommer att behöva. Det är viktigt att vara medveten om att du måste köpa en bärbar dator som kommer att tillgodose dina behov. Denna laptop har gjort mer än så för mig, gör det mig till spel, ladda ner, bränna CD / DVD, ord process, hantera alla typer av media och genomföra tweaks med blixtsnabb hastighet. Såvida du inte är utfärdat en felaktig anteckningsbok, kan jag inte se hur du skulle bli besviken köpet, eftersom jag säkert inte.

Fördelar:

  • Mycket billigare än andra liknande konfigurerade bärbara datorer.
  • Bra prestanda med Turion64x2 TL-56 och GeForce Go 7600.
  • Tyst anteckningsbok och kylsystem.
  • Tunn och lätt design för en 15,4 ".
  • Fullt kompatibel med 64-bitars bearbetning.

Nackdelar:

  • Storleken på Skift på nedre vänstra sidan.
  • Storlek / placering pekplattan.
  • 6-cells batteri ger för lite batteritid.
  • Skulle snarare en matt skärm (preferens)
  • Mediokra konstruktion.


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar