måndag 6 november 2006

Toshiba Tecra A8 Recension

Toshiba Tecra A8 Recension
av hazel_motes - 2006/11/06

av Kevin Giberson

Det första jag gjorde efter att ha fått Toshiba Tecra A8 recension bärbara datorn från Toshiba var kontrollera A8 online-pris och tillgänglighet. En snabb sökning visade fyra olika konfigurationer (anpassad konfiguration är inte ett alternativ), med priser mellan cirka $ 700 till strax över $ 1200 på ansedda online återförsäljare. Det billigaste alternativet, modell A8-EZ8311 , innehåller en Intel Celeron M-processor, 512 MB ​​RAM, en 60GB hårddisk och en CDRW / DVD optisk enhet, medan den modell jag fick den deluxe versionen av A8, A8-EZ8314 , som har en Intel Core Duo-processor och 1GB RAM, tillsammans med en större hårddisk och en fullfjädrad optisk enhet. Det mest slående A8, i alla dess konfigurationer är det överflöd av säkerhet och skydd funktioner, som en fingeravtrycksläsare, en spillskyddat tangentbord och chock absorptionsegenskaper. Dessa bärbara förbättringar, men inte helt förvånande med tanke på verksamheten orientering Tecra linjen, verkar ganska generöst med tanke på prissättningen av A8.


Toshiba Tecra A8 specifikationer:

  • Processor: Intel Yonah Core Duo T2400 (1,83 GHz/2MB L2-cache)
  • OS: Microsoft Windows XP Professional
  • Hårddisk: 100 GB SATA @ 5400RPM
  • Skärm: 15,4 "WXGA TruBrite widescreen (1280 x 800)
  • Grafik: Intel Graphics Media Accelerator 950, 128 delade MB
  • RAM: 1GB DDR2 SDRAM @ 533 MHz (2 x 512 MB)
  • Optisk enhet: DVD SuperMulti-enhet (CD / DVD-brännare)
  • Batteri: 6-cells litiumjon
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945 802.11 a / b / g
  • Vikt: 6,39 £.
  • Mått: 1,45 "(H) x 14,5" (B) x 10,6 "(D)
  • TPM Trusted Platform Module, fingeravtrycksläsare
  • Portar / Slots: 1 IEEE 1394 (FireWire), 3 (Universal Serial Bus USB 2,0); VGA-bildskärm utgång, RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem, typ I / II PC-kortplats, hörlurar / högtalare uttag; mikrofon , Secure Digital-kortplats (stöder SDIO), 240-stifts Dockningskontakt

First Impressions


Toshiba Tecra A8 15,4 "skärm anteckningsbok ( se stor bild )

Jag blev först förvånad och mycket glad, att finna att A8 har en styrpinne, tillsammans med den vanliga pekplattan. Jag gillade också den konventionella utseende, vilket oftast är silver, även om LCD-ramen och tangentbordet är svarta (som alla tangentbord bör vara). Jag märkte dock att alla 3 USB-portar är på baksidan av den bärbara datorn, vilket kan vara något obekvämt. Sammantaget ligger A8 snarare min egen bärbara dator, en Dell Precision M65 , i termer av storlek, vikt och utseende, så det kändes nästan som om jag hade att göra med M65: s syskon: några märkbara skillnader, ja, speciellt de lägre 1280 x 800 upplösning A8, men tillräckligt lika för att vara en del av samma härstamning. Men jag antar att det finns bara så många saker att göra med en 15,4 "notebook, bortsett från kanske ger det en udda-färgade tangentbord, vilket är föga meningsfullt i alla fall. Allt detta sagt, tycker jag A8 att vara en attraktiv, funktionell utseende maskin.

Designa och bygga


Toshiba Tecra A8 lock ( Visa stor bild )

A8 slår mig också gjorts och robust. Jag säger detta utan förbehåll, vilket jag ser inga signifikanta skillnader i byggkvalitet mellan A8 och arbetsstationen-klass M65 jag brukar använda, men jag säger det med A8 pris i åtanke. Den övergripande designen och bygga är ganska imponerande när kostnaden beaktas.


Vy framifrån Tecra A8 ( se stor bild )


Sidovy från vänster av Tecra A8 ( se stor bild )


Höger sida bild av Tecra A8 ( se stor bild )


Baksidan av Tecra A8 ( se stor bild )

Skärmen


Tecra A8 WXGA TruBrite-skärm ( Visa större bild )

Den WXGA TruBrite glansiga skärmen, med en upplösning på 1280x800, är ​​utmärkt: mycket ljusa och skarpa, med inga döda pixlar och praktiskt taget ingen lätt läckage. Även om min inställning i en 15,4 "notebook är WSXGA är A8 skärm trevligt att göra mig förbise ytterligare rullning krävs vid lägre upplösning. Och, naturligtvis, om en bärbar tillverkare kommer att erbjuda bara en upplösning är WXGA egentligen det enda sättet att gå. Även om det är möjligt att anpassa sig till en lägre upplösning LCD, kommer de flesta människor klagar högljutt när du presenteras med text som de anser alltför liten. En sista anmärkning om skärmen: den nedre änden konfigurationer av A8 kommer med en matt LCD, snarare än TruBrite panelen av denna översyn modell.


Rakt på titta på skärmen ( se stor bild )

Skärm vy från ovan ( se stor bild )

Grafik

Med tanke på A8: s målgrupp och inriktning är det ingen överraskning att grafikprocessorn levereras av den allestädes närvarande Intel Graphics Media Accelerator 950 GPU, vilket gör exakt vad den ska göra, det vill säga kontor och multimedia arbete, men faller kort när det kommer till grafik- intensiva applikationer som spel och videoredigering.

Ljud

Ungefär som filmen utför inbyggt ljud tillräckligt bra. Högtalarna är ungefär lika högt och tydligt som för alla bärbara datorer jag har lyssnat på, men som alltid kräver en ljud-rik film eller musik upplevelse hörlurar eller externa högtalare. Det är en praktisk volym justering hjul på framsidan av A8.

Processor och prestanda

CPU, en Intel Core Duo T2400 är en fin artist, som har dokumenterats väl vid det här laget. Dessutom, med en full gigabyte RAM-minne, visade detta A8 aldrig någon eftersläpning alls. Jag har alltid varit imponerad av Core Duo, och även om det kan vara trevligt, från en föreställning synvinkel, för att få en Core 2 Duo notebook, skulle jag gissa att den vanliga gamla Core Duo är fortfarande mer än tillräckligt nog för de behov de flesta människor, åtminstone när man talar om den allmänna produktiviteten och multimedia användning.

Riktmärken

Intressant tog A8 exakt samma tid som den nyligen omdömet Toshiba Tecra M6 för att beräkna PI till 2 miljoner siffrorna i precision, med Super Pi. Detta trots M6 användning av den långsammare (1,66 GHz) T2300E:

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Toshiba Tecra A8 (1,83 GHz Intel T2400) 1m 18s
HP dv6000z (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56) 1m 54s
Compaq V3000T (1,6 GHz Core Duo) 1m 26s
Dell Inspiron E1505 (2,00 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Acer Aspire 5102WLMi (1.6GHz Turion64 X2 TL-50 2m 22s
Gateway E-100M (1,2 GHz Core Solo ULV) 2m 02S
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

Det 3DMark05 grafik benchmark poäng bevisar ännu en gång att om du vill till spel, måste du leta efter något förutom GMA 950 GPU:

3DMark05:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Toshiba Tecra A8 (1,83 GHz Intel T2400, Intel GMA 950) 543 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

PCMark05

En annan syntetisk riktmärke vi använder är Futuremarks PCMark 05. Detta är en bra allmän åtgärd av systemets prestanda. Tecra A8 uppnådde en poäng på 3.038.

Notebook PCMark05 Score
Toshiba Tecra A8 (1,83 GHz Intel T2400, Intel GMA 950) 3.038 PCMarks
Fujitsu N6410 (1,66 GHz Core Duo) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Panasonic Toughbook T4 (Intel 1.20GHz LV) 1.390 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

Detaljer för PCMark05 resultat nedan:

Hårddisk prestanda, med HD Tune som åtgärden var följande:


( se stor bild )

Inmatningsenheter

Min erfarenhet med A8 som helhet har varit anmärkningsvärt positiv, men inmatningsenheter var något av en mixed bag. Å ena sidan är införandet av en fingeravtrycksläsare och en styrpinne i en mycket välutrustade, billig maskin en mycket trevlig överraskning. Dessutom är tangentbordet bekvämt och användbar, med god övergripande känsla, resor och lyhördhet. Å andra sidan, det finns ett par av design egenheter som jag aldrig riktigt kunde vänja sig eller förstå, även om jag misstänker mer tid med A8 skulle ha resulterat i alla de nödvändiga justeringar.


Tangentbord och pekplatta visa ( se stor bild )

Det första problemet jag hade var relaterade till styrpinne. Även om det finns små variationer i peka pinnar som erbjuds av olika tillverkare arbetade pinne själv som en charm och jag använde det i stor utsträckning. Men jag kunde inte vänja sig vid platsen för pinnen är "rätt" knappen, som inte var en rätt knapp alls, men en mindre version av den böjda huvud knappen, placerad nedanför den huvudsakliga knappen och inbäddade i pekplattan. Så länge jag bara använde käpp och "vänster"-knappen, som i detta fall var den översta knappen, allt var bra och användning var mycket trevlig och bekväma. Men så fort jag behövde högerklicka, att visa egenskaperna för en fil, säg, fann jag mig famlande. Naturligtvis betyder inget av detta även om du använder pekplattan i stället för pinnen, om du aldrig har varit skadad av skönhet och nyttan av en IBM / Lenovo TrackPoint. Pekplattan själv är på små sida för en 15,4 "notebook, och knappen inbäddad på sin topp kan störa vissa, men jag tyckte att det synnerligen användbar när jag använde den. Om jag hålla A8, jag antar att jag skulle fortsätta med styrpinnen och tvinga mig att anpassa sig till "rätt" knappen, men jag tror pekplattan skulle fungera bra också.

Som jag sa, erbjöd tangentbordet en mycket trevlig skrivkänsla. Men jag befinner mig önskar att layouten överensstämde bättre till vad jag är van vid. Det fanns ett par små underligheter som störde mig: 1) Windows-tangenten är längst övre högra hörnet på tangentbordet till höger av funktionstangenterna, 2) de vänstra icke-alfanumeriska tangenter (t.ex. Caps Lock, Tabb och Shift) är smalare än vanligt, och 3) Tangentbordet i sig är från mitten i förhållande till basen av den bärbara datorn. Med tanke på att A8 är en bra storlek 15,4 "notebook, skulle den skyldige bakom alla dessa frågor verkar vara funktions-knappen till vänster på tangentbordet. Strömbrytaren är också på toppen av denna panel, men det verkar det kunde ha gått nästan var som helst. En av de två dedikerade funktionsknapparna placerade på panelen lanserar Toshiba Assist, som ger ett antal systemverktyg, medan den andra knappen växlar displayen för användning med en projektor eller extern bildskärm. Min orubbliga uppfattning är att denna vänstra panelen och dess dedikerade knappar inte är värda tangentbordet underligheter som verkar ha lett till. Kan du vänja sig halv storlek Tab-tangenten, den nästan landsförvisade Windows-tangenten och excentriskt tangentbord? Ja, förmodligen. Jag kan inte tänka mig att det skulle ta mig för lång tid att anpassa sig. Å andra sidan, om du regelbundet växlar mellan A8 och en stationär med ett vanligt tangentbord, kan du finna dig famlar vissa tangenter. Visst, du kan alltid använda ett annat tangentbord med A8, men jag tycker denna design beslut helt förbryllande.

Batterilivslängd

Den 6-cells batteri varade i två timmar och femton minuter, med trådlös aktiverat och LCD på dess ljusaste inställningen. Jag använde A8 kontinuerligt under denna tid, och gjort några ansträngningar för att maximera batteriets livslängd. En mer batteri-användarvänligt bör få betydligt mer tid innan behöva ansluta igen


Enligt sidan och titta på batteriet ( se stor bild )

Värme och buller

Värme och buller var aldrig ett problem. A8 stannade sval och tyst hela tiden jag hade det. Ibland märkte jag fan kommer på, men det tycktes aldrig köra för mycket länge. Vad var särskilt slående var att hela botten av maskinen stannade sval. Andra bärbara datorer, jag har märkt, har ofta en tendens att få varmt i vissa fläckar, på antingen vänster eller höger botten, beroende på var vissa komponenter. Handlovsstödet kan också vara ett angeläget område. A8 dock hade ingen värme problem alls.

Trådlös

Intel PRO / Wireless 3945 fungerade felfritt.

Service och support

Tecra A8 kommer med ett års garanti men olika förbättringar, bland annat olyckor skydd, finns tillgängliga.

Programvara

Även A8 kom med ganska lite mer skräp programvara än vissa andra business-class maskiner jag har använt, allt fungerade jag egentligen ville använda bara bra, och XP Pro sprang bra också. Jag har ingen inblick i den subtila samspelet mellan bärbara prissättning och tredje part reklam, men jag antar att om oönskade program tjänar till att sänka en anteckningsbok kostnad, det är ett litet pris att betala.

Slutsats


När man tittar på datorer och bärbara datorer särskilt, mitt sinne omedelbart, vanligtvis börjar bearbeta två olika bitar av information: pris och konfiguration. Vid mottagande A8 och titta på online priser resulterade de två bitar av information i nästan reflex slutsatsen att Tecra A8 är en fantastisk affär: en fullfjädrad bärbar dator, med XP Pro installerat, en fingeravtrycksläsare, Trusted Platform Module ( TPM) hårdvarubaserad kryptering och en styrpinne, allt för någonstans mellan $ 900 och $ 1250 eller så, beroende på den exakta konfigurationen. (Personligen skulle jag inte vara intresserad av Celeron M-modellen, även om det kan vara meningsfullt för vissa människor.) Om du kan leva utan en DVD-brännare, en av de billigare maskinerna gör mycket vettigt, men även om du väljer deluxe optisk enhet, priset utmärkt, med tanke på alla av ovanstående. Under nästan två veckors regelbunden användning, har jag sett något som skulle orsaka mig att revidera min första reaktion att A8 erbjuder enastående värde. De framträdande dragen i A8, tillsammans med dess övergripande kvalitet och prestanda, minska säkert min kritik om inmatningsenhet placering och utformning.

Fördelar:

  • Stort värde
  • Mycket trevlig glansiga skärmen
  • Inkluderar en styrpinne, liksom en pekplatta
  • Bra byggkvalitet
  • Utmärkt prestanda
  • Fingeravtrycksläsare
  • Flera hårdvara skyddsfunktioner
  • TPM hårdvarubaserad kryptering
  • Stannar exceptionellt kallt

Nackdelar:

  • Vissa tangentbord / Inmatningsenhet frågor, konstaterade
  • Placering av USB-portar kan visa sig lite obekvämt


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar