söndag 5 november 2006

Asus A6Jc recension

Asus A6Jc recension
av germancasaretto - 2006/11/05

av tyska Casaretto, Argentina

Inledning

Asus A6Jc är en 15,4 "dubbelkärnig processor Entertainment Notebook. Den A6Jc Egenskaper Nvidia dedikerad grafik och en glänsande skärm och så passar både multimedia entusiasten och ljuset spelaren därigenom bli en mycket mångsidig stationär dator.

Orsaker till att köpa

Jag behövde en ersättare till min gamla Sempron baserad stationär dator, så jag tänkte skriva in den bärbara världen. Även om jag inte är en tung spelare, jag ville dedikerade grafik för att kunna spela vissa äldre spel som Warcraft 3 eller NFS-Underground utan att ta RAM från mitt system eller oroa låga upplösningar eller visuella effekter.

Jag hade ett par saker i åtanke när jag började leta efter en ny laptop, jag ville ha en Intel Dual Core-processor, en 15,4 "glänsande widescreen, en DVD-brännare och dedikerat grafikminne. Detta kan låta som dagliga inköp, men eftersom jag bor i Argentina, jag har inte alltför många alternativ passar dessa specifikationer att välja mellan.

Efter massor av forskning, telefonsamtal och e-post, var mitt beslut mellan Dells Inspiron E1505 / 6400 och Asus A6Jc. Jag kunde ha valt vissa HP, Sony eller LG bärbara datorer som också finns här, men deras prisklass var bortom budgetperioden jag tilldelade (främst på grund av kostnader från tullfrågor).


Asus A6Jc ovanifrån ( se stor bild )

Så det var A6Jc vs Inspiron E1505. Läsa några artiklar i forum jag fann att Dells byggkvalitet var inte top notch, åtminstone i sitt hem / små bärbara datorer kontor. Jag var också lite rädd över rapporter om ljus läckage i Dell Inspiron-serien.

Så småningom kunde jag gå till en Asus återförsäljare och se A6Jc personligen. Det såg mycket snyggt och robust. Kanske alltför snyggt för någon söker en ögongodis laptop, men det var inte mitt fall.

Var och hur Köpta

Jag köpte A6Jc vid en officiell Asus återförsäljare i Argentina till ett pris av US $ 1.530 inklusive skatter. Det är ungefär US $ 1.385 utan skatter. Detta är faktiskt ett mycket bra pris för Argentina, som en likvärdig HP, skulle Sony eller Toshiba kosta så mycket som US $ 2.500. Jag hade inga fraktkostnader jag köpte det personligen.


Medföljande tillbehör med A6Jc ( se stor bild )


Ingår väska ( se stor bild )

Bygga & Design

Jag gillar verkligen A6Jc design. Kroppen är målad med mörk silverfärg och locket och tillbaka är målade svarta. Designen är mycket nykter. Asus-logotypen är placerad både på nedre högra delen utanför locket, och även i det nedre högra insidan av locket nära det högra gångjärnet.


Asus A6Jc ( Visa större bild )

Det som verkligen sticker ut i denna laptop är dess byggkvalitet. Den har två stora gångjärn som är integrerade med skärmen och känner mycket fast. Jag kan lyfta den bärbara datorn från locket utan mycket besvär och det kommer inte spricka.

Locket stängs med två plast lås gör det omöjligt att öppna den med bara en hand. Även om det skulle vara lättare om det hade bara en i mitten, ser den extra spärren att locket inte vackla alls när den är stängd.


Vy underifrån av Asus A6Jc ( se stor bild )

En sista sak om A6jc är dess vikt, 2,80 kg (6,17 pounds). Jag har inte provat någon bärbar dator innan en så jag inte har något att jämföra med, men jag tycker det är lite tungt att bära runt.

Skärm

Den enda möjligheten när jag köpte den här anteckningsboken om skärmen var en WXGA 1200x800 glansiga skärmen.

Först var jag lite rädd för att jag trodde att jag skulle föredra WSXGA, men sanningen är att den här skärmen ser bara bra. Färgerna är mycket ljus och allt ser mycket bättre och skarpare att på min gamla CRT-skärm.

I fråga om att beslut, jag tror det är mer ett personligt beslut. Jag känner mig väldigt bekväm med 1200x800, som jag tror att en högre upplösning skulle göra texten för liten. Emellertid kan andra människor föredrar högre WSXGA upplösning, som du får ta del skärpa och kan passa mer på skärmen.

Med det är en bländning typ display, är det nästan omöjligt att arbeta med den bärbara datorn utomhus i solljus. Så om du planerar att ta din bärbara utomhus, jag tror du ska gå med en icke-glare skärm.

De betraktningsvinklarna är okej. De är inte så bred som i vissa skärmar, men sätt bättre än en matt skärm.

Jag kunde inte hitta några döda pixlar på denna display, men vad jag fick se var lite ljus läckage. Inte en stor fråga, eftersom jag bara såg det när du stänger varje ljus i rummet och vrida skärmen helt svart. Vid normal användning kommer du att märka det.

På toppen av skärmen finns en 1,3 megapixel kamera med medföljande mikrofonen, perfekt för videochatt eller ta en ögonblicksbild av din egen mugg.

Högtalare

Högtalarna är placerade på den nedre främre delen av den bärbara datorn, pekade lite ner. Jag tror inte att det är det bästa stället att ha dem som om du arbetar på din säng eller i knät, kan de enkelt få omfattas orsakar vissa ljud förlust.

Ljudet är ganska skarp, men inte så högt som jag skulle vilja. Även med Realtek HD Sound förinställningar Effekt chef kan du få lite "ljudeffekt". När du spelar musik med mycket bas är det inte bra.

Sammantaget är dock ljudet anständigt. Inte lika bra som ljudet du får från vissa HP-Compaq bärbara datorer med Altec Lansing-högtalare, men okej så långt som bärbara datorer går.

Om du använder ett 2,1 högtalarsystem fäst hörlursuttaget, eller en 5,1-system med S / PDIF-gränssnittet istället för de medföljande högtalarna, kommer du att kunna spela spel eller titta på filmer med otroligt surroundljud.

Processor och prestanda

Med 1 GB RAM i dubbla kanaler och en Intel Core Duo T2300, måste jag säga prestanda är bara bra. Rendering video, spela musik med Winamp och surfa på nätet trådlöst med flera webbläsare, allt på samma gång, resulterade inte i någon hänger sig eller bromsa uppgifter.

Vad blir en flaskhals är hårddisken, spinning på en vanlig 5400 rpm. Också det faktum att vara en IDE (eller PATA) enhet gör det lite långsammare. Tyvärr var SATA-enheter inte tillgänglig med denna modell.

Grafikkortet är NVIDIAs låg slutet GeForce go7300. Det är inte ett spel kort, men det kommer att köra äldre spel på alla detaljer utan några problem. Warcraft 3 eller Need for Speed ​​Underground 2 kommer att fungera alldeles utmärkt.

Även om Vista Capable klistermärket är frånvarande i denna bärbara dator, den har tillräckligt med kraft för att driva Vista 32 bit edition eller 64 bitars utgåva med en processor uppgradering.

Riktmärken

SuperPi

SuperPi mäter CPU-prestanda genom att beräkna Pi till ett visst antal siffror.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Asus A6Jc (1.66GHz Intel T2300) 1m 21s
HP dv6000z (1,8 GHz Turion64 X2 TL-56) 1m 54s
Compaq V3000T (1,6 GHz Core Duo) 1m 26s
Dell Inspiron E1505 (2,00 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Acer Aspire 5102WLMi (1.6GHz Turion64 X2 TL-50 2m 22s
Gateway E-100M (1,2 GHz Core Solo ULV) 2m 02S
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

PCMark05

En annan syntetisk riktmärke vi använder är Futuremarks PCMark 05. Detta är en bra allmän åtgärd av systemets prestanda. Den A6Jc uppnådde en poäng på 3.170.

Notebook PCMark05 Score
Asus A6Jc (1.66GHz Intel T2300, Nvidia Go 7300) 3.170 PCMarks
Fujitsu N6410 (1,66 GHz Core Duo) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Panasonic Toughbook T4 (Intel 1.20GHz LV) 1.390 PCMarks
Asus V6J (1,86 GHz Core Duo T2400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks


( se stor bild )

3DMark05:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
Asus A6Jc (1.66GHz Core Duo, Nvidia Go 7300) 1.446 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks


( se stor bild )

RightMark CPU Clock utilty


( se stor bild )

HDTune hårddisk benchmark resultat:


( se stor bild )

Everest Benchmark rapport

Värme och buller

När du kör på batterier anteckningsboken håller ganska coolt, så du kan ha den i knät och fungera alldeles utmärkt.

Om du ansluter den till nätström och låt den igång i ett par timmar kommer du att märka en del värme, både på höger handledsstödet och på den högra sidan av tangentbordet. Inte big deal, men det finns en del värme. Även den bakre delen av den bärbara datorn, mot locket, blir varm när man kör program som kräver intensiv behandling.

Det är möjligt att använda den bärbara datorn i knät när den är ansluten till nätström, men efter 30 eller 40 minuter det börjar bli varm och bli obekväm.

Buller är inte något man märker när man arbetar på denna laptop. Du kan höra hårddisken snurrar om det inte finns någon annan ljud i rummet, men det är inte något du skulle höra under normala förhållanden.

Vad blir lite bullriga är DVD-inspelaren, men jag tror inte att detta kan undvikas på någon bärbar dator.

Tangentbord och pekplatta


Tangentbord tanke på A6Jc ( se stor bild )

Tangentbordet känns väldigt bra. Det har flex inte på sidorna och knapparna har en normal storlek.

Det finns ett problem med mellanslagstangenten, det fungerar inte om du trycker på den högra kanten. Detta är lite irriterande, eftersom jag är van att trycka på den högra änden med min högra tumme.

En annan liten fråga med tangentbordet är nyckeln placering. Vänster Funktion och nycklar kontroll bör kopplas. Jag vill hellre ha Ctrl-tangenten på utsidan, som det är i ett vanligt tangentbord.

Pekplattan ser mycket snyggt, med en vertikal rullningslist till höger och två stora knapparna nedan. Dessa är lite svårt att trycka, som jag tror skulle kunna förbättras.

Det finns många funktioner som kan nås genom att trycka på en tangentkombination, systemets standby-, vrida trådlöst på och av, öka och minska ljusstyrkan, slå på och av LCD-panelen, och öka / minska / stänga av ljudet.

Enligt min mening bör en trådlös på / av-knapp vara en separat knapp eller omkopplare och volymknapparna ska vara på framsidan, vilket gör dem tillgängliga när du lyssnar på musik med locket stängt.

Du hittar också fem långa silver knappar på höger ovanför tangentbordet. De kan användas för att ställa in kraften konfigurationen (med Asus Power4 Gear programvara), tillgång till din e-postklient, starta din webbläsare, inaktivera pekplattan och strömbrytaren.


Vissa knappar på A6Jc ( se stor bild )

Dessa knappar är, liksom pekplattknapparna, lite svårt att trycka på.

På framsidan av den bärbara datorn finns en annan grupp av fem knappar, den här gången för att spela musik-CD. De kan nås även när locket är stängt, och de kontrollerar ett program som kommer att spela dina CD-skivor utan att starta operativsystemet.

Ingång och-utgång


Den vänstra sidan av den bärbara datorn har bara den optiska enheten ( se stor bild )

Portar som finns i A6Jc är följande:

Höger sida:

  • 4 i 1 kortläsare (SD / MMC / MS / MS PRO).
  • Typ II PCMCIA 2,1-kompatibel.
  • IEEE 1394-port.
  • Hörlur-ut jack
  • Mikrofoningång
  • Line-in jack
  • TV ut (S-Video)
  • RJ45 LAN-jack.
  • RJ11-modem-uttag.

Baksida:

  • 4 USB 2.0-portar.
  • DVI-port.
  • VGA-port.
  • AC-kontakt.
  • Kensington låsöppning



Många av de hamnar är belägna på baksidan, alla USB-portar finns ( se stor bild )

En av nackdelarna om denna laptop är USB-portar placering, de är alla tillsammans i höger baksida. Även om de är väl separerade, om du ansluter en stor penna driva eller MP3-spelare (som Sony Bean jag äger), kommer du inte att kunna ansluta något annat till de andra portarna, som den stora en stör och vara i vägen.

Trådlös.

Intel PRO / Wireless 3945 ABG ingår i denna laptop och fungerar mycket bra. Använda en uppdaterad drivrutin jag kan få mycket bra signaler från många enheter.

Denna modell kommer inte med Bluetooth eller IR-port, två saker som jag skulle ha velat.

Batteri.

Batteriets livslängd är mycket bra. Använda Asus Power4 Gear programvara kan du få upp till fyra och en halv timme kör på 50% CPU-prestanda och trådlöst på. Femtio procent är fullt tillräckligt processorkraft för vardagliga kontorsuppgifter.

Medan du kör i en mer krävande miljö kan du få 10% av batteriets konsumeras i bara 10 minuter. Medan du spelar Need for Speed ​​Underground med alla visuella och ljudeffekt aktiverat varade batteritid bara en och en halv timme.

Med trådlös påslagen reducerar inte batteritid för mycket, kanske 5 minuter mindre per timme.

Operativsystem och programvara.

Denna notebook kom inte med någon OS installerat, som kommer att variera mellan olika återförsäljare dock.

Vad kom var ett paket med 5 CD-skivor med:

  • Asus DVD-skivor.
  • A6 Notebook Series Driver & Utility Multi-Language-CD (inklusive Asus verktyg som Power4 Gear och WinFlash till BIOS).
  • Nero OEM Suite
  • Asus Medi @ Show SE 2,0 (för att skapa flerdimensionella bildspel)
  • Asus Power Director DE (Videoredigering paket för att skapa professionella filmer)

Kundsupport.

Lyckligtvis har jag inte behövt ringa kundsupport ännu, så det blir en väntande problem.

Slutsats.

Detta är definitivt en bärbar jag skulle rekommendera. Den har tillräckligt med kraft för att köra nästan alla program och det har mycket god byggkvalitet och en trevlig skärm. Införandet av en inbyggd kamera och speciella knappar för att spela upp musik eller DVD-skivor utan att starta upp är det en mycket bra köp för multimedia användare.

Är betydligt tyngre än en 14,1 "-system kan bry vissa användare som letar efter en mer portabel bärbar dator.

Fördelar:

  • Batteritid
  • 1,3 mega pixel digital kamera med mikrofon på skärmen ram
  • Dedikerat grafikminne
  • 4 i 1 kortläsare
  • DVI-port
  • Ljus och fräsch skärm
  • Ljudportar fördelning på höger sida
  • DVI-port
  • S / PDIF

Nackdelar:

  • Blir varm när den är ansluten i och med locket stängt
  • Saknar IR-port och Bluetooth
  • USB-portar fördelning
  • Högtalarens volym
  • Ingen SATA-hårddisk


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar