söndag 26 november 2006

HP Pavilion dv6000t med Core 2 Duo recension

HP Pavilion dv6000t med Core 2 Duo recension
av hazel_motes - 2006/11/26

av Kevin Giberson

Den HP Pavilion dv6000t hade mig nyfiken långt innan jag fick det här omdömet modell från HP. Först när han ser bilder av dv6000t, jag var kvar tänkte att det verkligen verkar vara ett ovanligt attraktivt maskin, med sin glänsande svart lock, diskret markeras med en just synlig mönster av sammanblandning vågiga linjer och en gjuten silvrig infattning kring den svarta tangentbordet.


Andra varje gång jag tittade på de mest populära bärbara datorer kolumnen på vänstra sidan av NotebookReview.com hemsida, såg jag att dv6000t var på toppen, överträffade nummer två val med en faktor två eller bättre, och detta har varit sant för några veckor nu. Andra webbplatser betalar också statistisk hyllning till den kommersiella framgång som är Pavilion dv6000t.


HP Pavilion dv6000t ( Visa större bild )

I världen av 15,4 "konsumentorienterade bärbara datorer är en väl befolkad värld faktiskt, men i sin design och produktion av dv6000t lyckades HPhas att komma med en populär bärbar dator som har provocerande köpare intresse från det ögonblick den släpptes, och då imponerande upprätthålla denna vädjan.

HP dv6000t specifikationer:

  • Processor: Intel Core 2 Duo T7400 (2,16 GHz/4MB L2-cache)
  • OS: Microsoft Windows XP Professional
  • Hårddisk: 100 GB SATA @ 5400RPM
  • Skärm: 15,4 "WXGA BrightView Widescreen (1280 x 800)
  • Grafik: NVIDIA GeForce Go 7400, 128 MB dedikerat + 128 Delade MB
  • RAM: 1GB DDR2 SDRAM @ 667 MHz (2 x 512 MB)
  • Optisk enhet: Super Multi 8X DVD + /-RW w / Double Layer
  • Batteri: 6-cells litiumjon
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 3945 802.11 a / b / g
  • Vikt: 6,09 £.
  • Mått: 1,0 "- 1,69" (H) x 14,05 "(B) x 10,12" (D)
  • HP Imprint Finish + Mikrofon + Webcam
  • Portar / Slots: 1 IEEE 1394 (FireWire), 3 (Universal Serial Bus USB 2,0); 5-i-1 minneskortsläsare, VGA-bildskärm utgång, S-Video ut, RJ-45 Ethernet LAN, RJ-11-modem; ExpressCard 54mm, IR-mottagare, expansionsport 3, hörlurar / högtalare uttag med SPDIF, mikrofon

First Impressions

Min första i hand vy av dv6000t egentligen bara förklarade popularitet och väsen. Baserat på de komponenter, visste jag att det skulle ge förstklassig prestanda och den högblank finish hela, tillsammans med de rundade hörnen och avsmalnande höjd, verkligen gjorde för en mycket hämta anteckningsbok. Jag blev genast fängslad av den skenbara frånvaron av något alls som kan ses som en brist.

Designa och bygga

För att sammanfatta designen (och även för att ge en referenspunkt), mina egna smaker i bärbara datorer, på ett rent visuellt hänseende, har tenderat att luta sig mot Sony, Asus och Apple (även om jag aldrig skulle köpa en vit eller mestadels vita bärbar dator), men jag gillar utseendet på dv6000t så mycket som någon av de nämnda förgrunden tillverkare. Att döma av dv6000t breda popularitet, skulle jag säga andra människor gillar utseendet, liksom.

På grund av alla dessa positiva intryck jag började leta efter något fel med dv6000t och vände min uppmärksamhet för att bygga kvalitet. Men även där jag kunde hitta något att klaga på. Har den här anteckningsboken verka som stabilt byggd som den gamla ThinkPad T40 Jag brukade använda? Nej, det gjorde det inte. Men verkligheten är ingen av de åtta eller nio konsument-och bärbara företagsdatorer jag har använt sedan T40 ha verkat lika fast. Jag använder normalt en arbetsstation klass bärbar dator, Dell Precision M65, och även om det är sant att M65 verkar något mer robust än dv6000t, den senare anteckningsboken inte alls tunn. Det var stor skärm rippel när LCD locket tryckte mycket bestämt med ett finger, vilket indikerar ett visst utrymme för lock förstärkning, men å andra sidan jag bar den bärbara datorn runt med ena handen otaliga gånger och hittade inga tecken på flex eller svaghet. Till slut hade jag bara en verkliga problemet med den här anteckningsboken: en högre upplösning, t.ex. 1440x900, skulle ha varit trevligt, men endast 1280x800 är tillgänglig. Och det tog en hel del torka med en fuktig, mjuk trasa för att hålla de blanka delarna verkligen glänsande och fri från fingeravtryck.


En titt på avtryck design på dv6000t ( se stor bild )


Ovanifrån av HP dv6000t ( se stor bild )

The Screen


HP Pavilion dv6000t WXGA-skärm ( Visa större bild )

Den glansiga WXGA LCD av denna översyn modell var utmärkt, felfri verkligen, och ett nöje att se. Jag emot inte rulla mer än jag är van att på grund av den lägre än vad jag är van att 1280x800 skärmupplösning. Utom när jag faktiskt gör min nio-till-fem-typ Computing på jobbet och när jag hade valet, jag sällan använt något annat än dv6000t som en PC under de två veckor som jag hade det. Eftersom skärmen och tangentbordet är de viktigaste faktorerna för att göra en bärbar dator något du verkligen vill använda (även efter en dag av arbete) som är beröm för dv6000t skärmen.


( se stor bild )

Grafik

Nvidia GeForce Go 7400 är en mid-range bärbara GPU och bör erbjuda gott om grafik kraft för de flesta användare, även de som planerar att uppgradera till Windows Vista och slå på alla de förbättrade grafiken. Enligt min mening ger 7400 (tillsammans med sina olika kusiner och konkurrenter) en trevlig blandning av pris, strömförbrukning och prestanda. Vad Go 7400 inte kommer att göra är att spela alla de senaste spelen på högsta inställningarna, men samma kan sägas om alla utom de dyraste bärbara datorer på marknaden, en hög nivå spelautomat kommer att kosta dubbla eller tredubbla priset på en väl konfigurerad dv6000t. Det finns dock några mycket trevliga bärbara datorer på $ 1500 till $ 2000 nivå (med andra ord, åtminstone flera hundra dollar mer än ett välutrustat dv6000t), och dessa kommer att få dig till en nivå strax under den för en sann spelautomat .

Ljud

Den inbyggda Altec Lansing-högtalare är ganska bra (med den vanliga kvalificerare: "för en bärbar dator"). Tydlighet är exceptionellt stark på hög volym, och det är där de flesta bärbara ljud verkligen försämras.

Processor och prestanda

Detta var min första erfarenhet med en Core 2 Duo-processor, den T7400 i det här fallet. (Observera: när det här omdömet modell innehåller T7400 är T7200 den högsta tillgängliga Core 2 Duo processor när du konfigurerar dv6000t på HP: s webbplats för tillfället) Den T7400 aldrig sviktade, glatt zippa tillsammans samtidigt virussökning beräkna Pi till 32 miljoner siffror, surfa på Internet och redigera en OpenOffice.org-dokument eller två. Detta är mycket likt min erfarenhet med Core Duo T2X00 processorer, som också utförs som mästare, men Core 2 Duo får du 64-bitars bearbetning, som så småningom kommer att vara användbar.

Riktmärken

Den T7400 tog mindre än en minut att beräkna PI till 2 miljoner siffrorna i precision, med Super Pi:

Notebook Tid
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T2400) 59 s
Asus V6J (2,16 GHz Core 2 Duo) 53s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core 2 Duo) 1m 02S
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba A100 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
HP dv5000z (2,0 GHz Sempron 3300 +) 2m 02S

Futuremarks 3DMark05 grafik benchmarking program gav resultat som överensstämmer med en mid-range dedikerad GPU:

3DMark05 Jämförelse Resultat:

Notebook 3D Mark 05 Resultat
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 2.013 3D Marks
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400) 1.791 3D Marks
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4.236 3DMarks
Alienware Aurora M-7700 (AMD Dual Core FX-60, ATI X1600 256MB) 7.078 3D Marks
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.092 3D Marks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI X700 128 MB) 2.530 3D Marks
Fujitsu n6410 (1,66 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB) 2.273 3DMarks
HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2.536 3D Marks
Dell XPS M1210 (2,16 GHz Core Duo, nVidia Go 7400 256MB) 2.090 3D Marks

Ditto 3DMark06 avkastningen:

Notebook 3DMark 06 resultat
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3DMarks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks

Som ni ser, det är ingen high end grafikkort, men det bör göra ganska bra med äldre spel.

Den slutliga Futuremark benchmarking program jag sprang, PCMark05, resulterade i 4234 PCMarks, med följande detaljer:

Jämförelsetabell för PCMark05.

Notebook PCMark05 Score
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

Nedan visas de detaljerade resultaten från PCMark05:

Hårddisk prestanda, med HD Tune som riktmärke, var följande:


( se stor bild )

Tangentbord och pekplatta


HP dv6000t tangentbord och pekplatta visa ( se stor bild )

Den dv6000t tangentbord var mycket bekväma med avseende på storlek, layout och själva tryckning, som egentligen det enda jag ber om ett tangentbord. Några klagomål här alls. Pekplattan fungerat fint också, och kan enkelt inaktiveras genom att trycka på en knapp, som vissa kan finna praktiskt. Ovanför tangentbordet finns en tunn linje av media kontroller, blå-lit sensorer som kan beröras att stänga av högtalarna, justera sin volym, eller utföra olika andra medier-relaterade funktioner. Dessa är mycket praktiskt för en snabb stum, säger, även om de gör piper ganska högt och jag har aldrig brytt sig om att försöka inaktivera ljudsignalen. Och slutligen, centrerad strax ovanför LCD är en webbkamera, som jag testats och befunnits fungera bra nog, även om det var en fråga om sekunder innan jag trött på att titta på mig själv.

Ingång och-utgång

Det dv6000t har ett bra urval av portar som passar dess dubbning som en multimedia bärbar dator. Nedan följer en tur runt dv6000t och hamnar du får på varje sida:


Vy framifrån: Två hörlurar linjeutgång portar (en är SPDIF), mikrofon portar ( se stor bild )


Tillbaka visa: Bara ett huvud ventil på baksidan ( se stor bild )


Höger sida: ExpressCard tillbehör kortplats, optisk enhet, USB-port, eluttaget ( se stor bild )


Vänster sidan: S-video-port, VGA / Monitor utgång, expansionsport, modem och Ethernet ort, 2 USB 2.0-portar, 4-pin FireWire, mediekortläsare ( Visa större bild )

De två hörlursuttag funktionen är bra att ha, speciellt om du vill dela musik på säga en plan eller tågresa. Med en DVI-port skulle ha varit ett välkommet tillskott i en multimedia bärbar, men väldigt få bärbara datorer ger det.

Batterilivslängd

Efter regelbunden användning, gav 6-cells batteri ut på knappt två timmar, med trådlöst på och LCD med maximal ljusstyrka. Inte mycket, på något sätt, men mer tid skulle säkert erhållas genom att ta ett par mindre energibesparande åtgärder, och en 12-cells batteri, som något höjer baksidan av den bärbara datorn, är tillgänglig.

Värme och buller

Jag märkte ibland fläkten igång något aggressivt, även om dv6000t aldrig verkade allt bullriga. När det gäller värme, fick den vänstra sidan av maskinen, både topp och botten, varm jämfört med den högra sidan, men aldrig till den grad att vara obekväma, även under långvarig användning i mitt knä. Sammantaget utförde dv6000t utomordentligt väl under olika förhållanden och aldrig genererat vad jag ansåg stark värme eller buller.

Trådlös

Intel PRO / Wireless 3945 fungerade precis som det ska, utan problem.

Service och support

Jag var aldrig i kontakt med HP: s support om denna bärbara dator, som presenterade några problem av något slag. Basen garanti ett år, med den vanliga sortiment av förbättringar tillgängliga till priser från ett till flera hundra dollar.

Programvara

Ja, det fanns en hel del skräp programvara som är standard på konsument-orienterade maskiner, men resultatet var alltid enastående, start och avstängning var ren, Avsluta aktivitet aldrig krävs ingen programvara någonsin slutade svara, och det fanns inga krascher. Jag antar att jag är något mindre än en purist när det kommer till Windows installerar, men ren, lysande operation är verkligen allt jag ber om.

Slutsats


Den HP Pavilion dv6000t är en fullfjädrad multimedia notebook med en mycket tilltalande utseende. Liksom alla bärbara datorer, är det en övning i kompromiss. Vad skiljer det från andra maskiner, dock, och går en lång väg att förklara dess popularitet är dess imponerande blandning av utseende, prestanda, komfort och pris. I löpande priser, erbjuder dv6000t en fin blandning av komponenter och prestanda i $ 800 till $ 1200 utbud. På toppen av det, det ser bra och ger en mycket bekväm datorupplevelse. Jag vet att jag för min del inte skulle ha använt det nästan lika mycket som jag gjorde om det inte hade gett mig utmärkta prestanda och förstklassig komfort under våra två veckor tillsammans. Som jag sade i början, jag verkligen gjorde leta efter något fel med dv6000t, men i slutändan jag kom med bara tre "cons". Av dessa är en, skärmupplösning, verkligen en fråga om personlig preferens och vann 't göra någon skillnad om en högupplöst LCD önskas, en annan är frågan om fingeravtryck, är ganska trivialt och kan faktiskt inspirera ägaren att hålla den bärbara datorn fin och ren, och det tredje problemet kan vara ganska kort batteritid.

Fördelar:

  • Utmärkt prestanda
  • Över genomsnittet ser
  • En fin LCD
  • Dedikerad grafik bearbetning
  • Bekvämt tangentbord
  • Stannar ganska sval och tyst
  • Inga uppenbara build svagheter

Nackdelar:

  • Inga högupplösta alternativ
  • Glossy chassi kräver mycket torka för att hålla fingeravtryck utan
  • Batteriets livslängd är ca 2 timmar
  • Vissa skärm porlande när LCD locket är stadigt pressas


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar