söndag 2 januari 2005

Averatec 3250 Review (pics, specifikationer)

Averatec 3250 Review (pics, specifikationer)
av AdamaDBrown - 2005/01/02

Genom Adama D. Brown, New York, USA

Averatec är för närvarande den snabbast växande bärbara tillverkare och lätta maskiner är en viktig del av marknaden. Vi har Averatec s 3250HX att se om det gör betyget.

Design och konstruktion

De flesta av höljet är av metall, med några plast paneler på undersidan, och diverse plast knappar och switchar. Jag skulle satsa på att ärendet är av aluminium, men det kan också vara magnesium. Metallen har en matt finish som gränsar till borstad aluminium. Långt ifrån glänsande eller polerade, men inte riktigt strukturerad eller halkskydd.

Framkant, precis till vänster om mittlinjen är 3250: s ljudingångar och en volym ratten. Hörlurar till vänster, mikrofoningång till höger. Alla de andra portarna är placerade längs den främre halvan av den bärbara datorns sida. Längs höger är 3250: s tre USB 2.0-portar, som utgör en bit av en smärta. Placerats just där, bredvid min högra hand och mellan mig och DVD-enheten skulle USB-portarna vara en riktig besvär med något ansluten till dem. Jag skulle ha föredragit en eller två främre USB-portar för tillfälliga saker som flashminnen och en eller två bakre USB-portar för mer betydande eller långvarig bilagor som möss, dockningsstationer, hårddiskar, donglar, etcetera.

Längre tillbaka längs den högra sidan är den optiska enheten. Utan någon Lossa skruvarna eller något annat för att underlätta avlägsnandet av enheten, är den enda slutsats jag kan komma till att enheten inte är tänkt att bytas ut. Lyckligtvis finns det liten chans att du skulle vilja, ser hur den installerade enheten gör nästan allt. Tidigare enheten är DC-uttaget på den högra bakre hörnet. Det är en vanlig pipa kontakt utan tillsats finesser eller egna inslag.

På Averatec vänstra är de två trådbundna kommunikationsportar för fast modem och Ethernet, tillsammans med VGA-kontakt och CardBus kortplats. Bakåt på denna sida är fästpunkt för ett säkerhetslås.

Baksidan av fallet främst tas upp av batterifacket och batteriet. Placeringen skulle innebära att 3250 var utformad med en valfri utökad batteritid i åtanke, eftersom sticker ut på baksidan skulle vara den bästa platsen för en sådan sak. Men Averatec närvarande inte lista en längre batteri för 3250-serien. Bredvid batteriet är fläktens varmluft utflöde på framsidan.

Jag är van att en bärbar dator automatiskt kommer ut ur vänteläge när jag lyfter på locket, så det var lite av en överraskning att finna att 3250 inte gjorde det. För att aktivera den, måste du trycka på strömbrytaren längst upp på tangentbordet. Ligger intill strömbrytaren är en kontroll för 3250 interna 802.11g trådlös radio. Detta gör att du kan växla trådlösa på och av utan att använda den inbyggda i Windows trådlösa kontrollfunktioner.

Du kan kontrollera status för den trådlösa radion från panelen av LED-indikatorer på kanten av den vänstra handledsstödet. Representera makt, trådlöst och batteristatus, de placerade där de kan fortfarande ses med locket stängt.

Specifikationer

Processor: AMD Athlon XP-M 2200 + (1,67 GHz)
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition
Display: 12,1 tum 1024 x 768 XGA LCD, S3 UniChrome display controller / v delat grafikminne
Minne: 512 MB PC2700 (333 MHz) DDR RAM
Förvaring: 80 GB 4200 RPM 9,5 mm Hitachi Travelstar hårddisk
Optisk enhet: QSI SDW-042 dual-format 4x/2x DVD RW-enhet
Mått & Vikt: 10,9 inches bred x 9,6 inches djup x 1,0 tum tjock, 4,4 pounds
Expansion: 1x CardBus, 1x VGA ut, 1x RJ45 ethernet, 1x RJ11-modem, 3x USB 2.0-portar
Dockning: Inga dockningskontakt
Kommunikation:

Integrerad 802.11g WiFi, 10/100 Ethernet, 56K modem

Ljud: 1x hörlursuttag, 1x mikrofon, interna stereohögtalare
Ingång: Standard tangentbord, pekplatta
Batteri: 44 watt-timmar (11,1 volt, 4,0 amp timmar) litiumjonbatteri

Processor

Även om det körs med en klockfrekvens på 1,67 GHz, XP-M 2200 +, liksom dess stationära Athlon syskon, påstår sig ha en prestanda som motsvarar en högre klock hastighet Intel-processor. Därför ursprung 2200 + betyg - enligt AMD är 1,67 GHz XP-M lika med utförandet av en 2,2 GHz Pentium 4-M.

Jag blev förvånad över hur cool 3250 körde för det mesta. Trots att en liknande klockfrekvens på min 1,6 GHz Inspiron 8200 genererade 3250 mycket mindre värme medan aktiv. Jag vet inte om processorn faktiskt producerar mindre värme, eller om det är helt enkelt effekten av metall fallet omfördelning av överskjutande, men det visar. Efter full fart ett tag, var 3250 undersida endast varm, ungefär lika varm som min gamla 266 MHz Thinkpad 600 skulle vara. Mycket tung och utvidgad användning ledde till en avsevärd mängd värme uppbyggd, men det tog mer och längre användning än min Inspiron.

Att testa processorns hastighet, jag använde ett program som heter Super Pi för att beräkna till två miljoner siffrorna i noggrannhet. När den drivs på extern ström avslutade 3250 denna beräkning på 2 minuter och 45 sekunder, vilket är i samma storleksordning som de 2,2 GHz P4Ms. När du kör på batteri, skilde resultatet kraftigt beroende på graden av energisparläge att systemet var inställd på. Med Windows inställt att maximera batteriets livslängd, tog Super Pi 8 minuter och 30 sekunder att slutföra. Ställ in på minimal energiförbrukning ledning tog samma test 2 minuter och 49 sekunder, knappt längre än resultatet på batteri. Sensmoralen i historien: Power Management frågor.

Operativsystem

Averatec 3250HX, som är den variant jag fick, kommer med Microsoft Windows XP Home Edition. För $ 100 mer - listpris, det är - du kan köpa 3250PX, vilket kommer förinstallerat med XP Professional.

Visa

Min 3250 skärm var ganska tydlig, med en död pixel, bosatt på nära toppen centrum är den enda synliga fel. Det var lite av en chock att gå tillbaka till att använda 1024 x 768 efter många månader av att använda en bärbar dator med en 1600 x 1200 skärm, men när jag justerade jag hittade 3250 skärm vara ganska trevligt. Färger är bra, ljusstyrka bra, och även om det inte kan konkurrera med några av de specialitet avancerade LCD det är verkligen inte kommer att dra många klagomål.

Det är bara ett par frågor som jag har med 3250: s skärm. En är att det verkar ha en något blåaktig rösterna till den. Inte så mycket att det skulle vara en stor brist, men tillräckligt för att en skarp blick kan märka det. Den andra är att LCD har en mycket bred horisontell betraktningsvinkel, men en mycket smal vertikal vinkel. Du kan se bilden på skärmen från nästan 180 grader runt sidorna, men om du inte är döda på rakt upp och ner du börjar förlora precision.

För grafik prestandatester, använde jag någonsin klassiska 3DMark03. Nyheten var inte bra. S3 grafikkort kvävdes hårt i alla tester, tjänar en 3DMark poäng 59. För dem som inte är bekant med 3DMark skalan, det är inte av en eventuell 100. Mer som en möjlig 5000. I jämförelse, gjorde det långt-från-banbrytande Radeon 9000 i min stationära dator uppemot 1500 och Acer Ferrari 3400 nyligen omdömet här på NBR gjorde över 3100. Förvänta dig inte att använda 3250 för 3D-spel av något slag. Inte ens de relativt krävande sådana.

Minne

Den 3250HX levereras som standard med 512 MB PC2700 (333 MHz) DDR SDRAM ockuperar sin enda SODIMM minnesmodulplatsen. Med inga lediga platser, skulle en minnesuppgradering innebära dra ut den gamla modulen. I sin tur skulle det kräva en ny minnesmodul på minst 1 GB om du vill få en nettovinst. Emellertid, enligt Averatec specifikation 512 MB är det maximala RAM-kapacitet av 3250. Jag vet inte om detta är en hård gräns eller bara något som är kvar i dokumentationen från när det inte fanns någon 1 GB DDR333 SODIMM tillgängliga, men hur som helst är det tur att 512 MB är gott för de flesta folk användning. Endast professionell nivå foto och videoredigering skulle verkligen kräva mer, och att publiken är förmodligen redan leta någon annanstans.

Förvaring

Även om inte den mest banbrytande enhet på marknaden, erbjuder 80 GB 4200 RPM Travelstar hårddisk i 3250 gott om plats och bra driftsäkerhet. Frekvensomriktaren har vätska lager för lågt brus, tillsammans med SMART - Self-övervakning och rapportering Technology - och en mängd andra "under huven" funktioner för att öka livslängden och hastighet. De flesta av dessa kommer direkt från IBM, som används för att göra Travelstar linje innan Hitachi köpte sin hårddisk division.

Optisk enhet

Den 3250 använder en QSI DVD-brännare i sin optiska enhetsfacket. Den SDW-042 är en dubbel-format DVD-brännare, kan använda antingen DVD-R/RW eller DVD + R / RW medieformat. Använda DVD + R-media, skriver det på 4x, och skriver på 2,4 x. På DVD-R sida, kan den skriva bara 2x och skriva på 2x. En liten besvikelse för mig, eftersom alla mina DVD-media är DVD-R. Ändå är det onekligen trevligt att kunna bränna en DVD på din bärbara dator, även om det inte snabbare än väsentligt Toshiba brännare i min Inspiron. Högsta läshastighet för alla smaker av DVD och DVD R / RW-media är en solid 8x. För CD-skivor, de 042 brännskador vid 16x, skriver på 10x, och läser vid en maximal 24x.

Konstigt nog, gjorde SDW-042 tar inte väl till mina DVD-skivor. Samtidigt som man försöker bränna en av mina Ritek G05 DVD-R-skivor är det spottade ut en dalbana, och den andra en den inte bränna lead-out. Den andra skivan var användbar efteråt, men det är fortfarande en udda problem.

Mått & Vikt

Den 3250 är ungefär lika liten som de flesta bärbara datorer går. För att få en mycket mindre maskin, skulle du behöva leta efter en mycket dyrare sub-notebook-datormodell för inte mycket extra vinst. Trots det är mest metallhölje är 3250 fortfarande en relativt lätt 4.4 pounds, återigen i den nedre änden av skalan.

Expansion

Den 3250, liksom många smala bärbara datorer erbjuder en enda CardBus - aka PC Card - kortplats för ytterligare funktioner. För de flesta människor, är en plats så mycket som eller mer än, kommer de behöver. För dem som inte känner dem, CardBus kortplatser för att lägga till olika kringutrustning - vanligtvis kommunikationsenheter, som en AirCard för mobilt Internet eller Bluetooth för trådlösa kringutrustning.

VGA skärm-anslutning på 3250 är substantitively oförändrad från VGA-anslutningen på någon annan hårdvara. Likaså Ethernet, modem och USB 2,0-portar är 100% standard.

En sak som du inte hittar på denna lista är en Mini PCI-kortplats, eftersom 3250 inte har en. Möjligen som en kompromiss för att spara utrymme, möjligen därför att de beslutat att det bara var inte nödvändigt, beslöt Averatec att avstå en Mini PCI-kortplats till förmån för direkt integrera bärbara WiFi. Detta utesluter någon uppgradering av trådlösa växeln senare, samt förhindrar användningen av en extra antenn, men dessa är relativt små problem.

Dockning

Den 3250 erbjuder inte en speciell kontakt som utformats speciellt för en dockningsstation. Om du vill ha en-kontakt anslutning av kringutrustning, måste du lägga till en USB-baserad dockningsstation. Det kan vara lite av en irritation - se min nit om var USB-portarna.

Kommunikation

De 3250 börjar med de grundläggande kommunikationssätt. Först ut är en 56 K V.92 fast modemet, följt av en 10/100 Ethernet-port.

Jag försökte testa det tidigare ut, men det verkade inte förtjust i att jag uppringd min ISP istället kasta "inte kan ansluta" fel på varje försök. Kanske är det det faktum att telefonlinjen knastrar när det regnar - inte att det är mycket bättre resten av tiden. I alla händelser har jag ingen aning om vad gjorde det en passform. Ethernet fungerade perfekt.

Förmodligen den mest använda anslutningen är också den minst synliga - det 3250: s 802.11g WiFi radio. Jag gör inte bara filt utan faktiskt linda mitt hus i WiFi, så det är väldigt svårt att inte få en signal praktiskt taget överallt ifrån ladan. Men i intresse test, avaktiveras jag en av mina trådlösa åtkomstpunkter för att se hur väl 3250 plockas upp på den andra, mycket svagare AP en våning ner och på andra sidan av huset. Mycket bra, eftersom det visar sig. Den 3250 höll genomgående fyra av fem barer signal på XP-anslutningsstatus medan min Inspiron bara haft två med samma 11 Mbit hastighet. Den 3250 stannade också på 11 Mbit, medan Inspiron försökte flytta sin hastighet ner ett par gånger.

En intressant bieffekt av detta test tittar på hur bärbara datorer betedde efter att jag hade återaktiveras den primära AP. Inspiron växlar automatiskt tillbaka till närmare och mer kraftfull signal, medan 3250 stannade ansluten till den andra AP. Det 3250 vägrade att automatiskt växla AP även när det skulle ner flytta tillfälligt till 5,5 Mbit. Båda AP är en del av samma nätverk ESSID, så jag tror inte att det 3250 skulle ha sett den primära AP som ett annat nätverk, och ändå förblev envist fäst den sekundära AP även om en mycket starkare man är tio meter bort. Ärligt talat, jag vet inte om detta är en dygd eller en last på sin del.

Jag skulle ha velat se Bluetooth inbyggt i 3250. Med antalet tillgängliga Bluetooth-telefoner och tillbehör, skulle det vara trevligt att se Bluetooth tillsatt som standardutrustning för mer bärbara datorer. Detta är särskilt relevant med tanke på den enda CardBus - lägga till ett Bluetooth-kort, och du har bränt dina expansionsplaner capabilies.

Ljud

De stereohögtalare inbyggda i vardera sidan av chassit är inte den största kvalitet, men på par för bärbara högtalare. Likaså är kvaliteten på ljudet via hörlurar ganska bra inom alla bärbara datorer, och 3250 är inget undantag.

Ingång

Tangentbordet svar kändes bra. Nyckel resor och storlek ligger inom de vanliga marginaler och det taktila svaret var lärobok känsla för en bra laptop tangentbord. Jag tror att den viktigaste placeringen kan saknas dock. Alla nycklar inklämda i en enda stor rektangel, nästan alla av dem har samma storlek och samma avstånd. För att hitta din väg över i mörkret, kan det inte vara sämre konfiguration, eftersom det finns inga landmärken för fingrarna för att känna efter. Utan distanser mellan vissa block av tangenter, skulle du behöva en ljus för att se om du slår F4 eller F5, Radera eller Infoga.

Jag hittade pekplattan efter det 3250 vara ganska flakey. Jag är inte en stor användare av pekplattor i allmänhet föredrar en pinne Spårpunkt stil, men jag har båda alternativen på min nuvarande laptop. Även om det inte är min inställning, tycker jag pekplattan Inspiron tillförlitligt korrekt. Inte så med 3250. Ofta pekplattan orsakade markören att hoppa runt, vilket gör precision rörelser nästan omöjligt, med små slumpmässiga rörelser när du sätter ner eller plocka upp fingret. Konstigt, inte alltid göra detta - någon gång det fungerar perfekt.

Det finns flera bra funktioner om 3250: s pekplatta. När du flyttar fingret till kanten av dynan medan du drar en ikon eller något, kan du lämna den där och markören kommer att fortsätta rulla i den riktningen. Detta eliminerar behovet av att flytta fingret när en längd av pekplattan är inte tillräckligt. Pekplattan har också ett par rullningslister screentryckt på den. Placera fingret på dessa kan du använda dem för att rulla upp och ner en webbsida eller ett dokument utan att behöva flytta muspekaren till på skärmen rullningslister.

Batteri

Eftersom det finns ett stort antal variabler i hur mycket ström en laptop drar, beslutade jag att snarare än att försöka att på ett heltäckande testa den under alla förhållanden att jag skulle basera mina tester på en viss tillnärmning av normal till kraftig användning. För detta ändamål min huvudsakliga testconsisted av måttlig surfning via trådlösa, brännande två DVD-skivor i 2x och kör skärmen på full ljusstyrka. Göra dessa saker, lyckades jag 1 timme och 53 minuters användning innan systemet övervintrat och skulle inte starta. Inte dåligt men inte bra för denna typ av användning. Totala användningen backas upp detta och visar runt två timmar för måttlig till tung användning och närmare tre timmar för lättare användning.

Det finns en mer batteri-relaterad fråga jag har stött på. Av någon anledning verkar det som om 3250 förbrukar ovanligt mycket ström när den är i standby-läge. Ett par gånger nu har jag lämnat 3250 unplugged och sover, reaktivering det ett par dagar senare för att hitta batteriet dött eller nästan. Jag kan inte förklara detta, eftersom jag aldrig sett någon av mina tidigare bärbara datorer löper genom strömmen så snabbt på standby.

Slutsats

Den övergripande känslan av 3250 är väldigt solid. Medan ett metallhölje är långt ifrån immuna mot droppar, hack och repor, ger det en mer hållbar och tillförlitlig känsla till den redan mycket positiva bygga kvalitet på maskinen. Den innehåller en stor hårddisk, kraftfull processor, DVD-brännare, och 802.11g i en mycket liten ram. De största nackdelar för 3150 är de fattiga grafikkort och en kort batteritid. Det gör bra med grundläggande funktioner, men den andra att 3250 grafikkort uppmanas att göra 3D det cowers som en lakej fångas stjäla från Al Swearengen.

Det finns inte mycket att göra åt den korta batteritiden heller, förutom bär ett nätaggregat. Snabb och ljusa plus litet batteri lika kort autonomi. Sådan är avvägningen när du vill avancerade funktioner i ett litet skal. Som sagt, om du inte behöver 3D eller hela dagen batteri, har 3250 en hel del tilltalande egenskaper.

Fördelar:

  • Lätt och kraftfull
  • Metallhölje
  • Bra värde
  • Körs sval

Nackdelar:

  • Dålig grafikprestanda
  • Flakey pekplatta
  • Kort batteritid

Nedre raden:

Några trevliga funktioner i ett litet paket med en rimlig prislapp. Bara undvika spel och studiebesök.

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar