torsdag 6 januari 2005

Gateway M210 / 3520GZ Review (pics, specifikationer)

Gateway M210 / 3520GZ Review (pics, specifikationer)
av abaxter - 2005/01/06

av Derek Duncan, Missouri USA

Jag har aldrig ägt en bärbar dator innan. Jag är student och ville ha en bärbar dator liten nog att placera på ett skrivbord i föreläsningssalar, men inte så drastiskt liten att jag inte kunde se skärmen väl. Så när jag satte mig att tänka på vad jag ville i en bärbar dator, kom ett par saker att tänka på för mina behov:

  • Lång batteritid (3,5 tim +)
  • Låg vikt (under 5,5 kg)
  • Trevligt utseende
  • Bra prestanda
  • Runt 1.000 $

De är inte höga krav, men du skulle bli förvånad över hur svårt det är att hitta en bärbar dator som innehåller alla dessa aspekter. Mina val kom ner till fyra bärbara datorer: den HP DV1000 , Fujitsu S6231 , Apple PowerBook och Gateway 3520GZ (eller gateway M210 om man köper direkt från Gateway).

Fujitsu och PowerBook var prissatta lite ur min intervall hade en iBook inte har speciell jag letade efter, kan jag få en mycket bättre dator bärbar dator för samma pris. Så det kom ner till DV1000 eller 3520GZ. Jag gick till Best Buy för att prova dem båda ut. Båda är mycket snygga bärbara datorer, med Gateway är något större, även om båda bärbara datorer sport 14,1-tums widescreen-skärmar.

Denna översyn är inte avsett som en jämförelse, men du kommer att se varför jag valde 3520GZ/M210 över DV1000 och andra liknande bärbara datorer efter att ha läst igenom

Gateway 3520GZ / Gateway M210 Specifikationer:

  • Pentium M 725 (1,6 Dothan)
  • 512 MB PC2700 DDR RAM (utbyggbart till 1.25GB)
  • 60GB 4200rpm hårddisk
  • Integrerade Intel Extreme 2 grafik med 32 MB delat minne
  • Multiformat DVD + / -RW/CDRW (8X DVD/24X CDRW)
  • 14,1-tums Ultrabright WXGA TFT widescreen-skärm
  • Intel PRO / Trådlöst LAN (802.11b / g)
  • Vikt 5,25 £
  • Köpeskilling: $ 1099 på Best Buy

Utseende / Build

Vid första titt på 3520GZ, kommer du att märka att interiören är mycket mindre rörigt än något som DV1000, utan märkning där USB-portar eller VGA-portar är. Det ser verkligen rena snitt med silver finish och svart tangentbord. Det finns fem små ikoner som lyser upp blått när den används längs botten av ovanligt liten pekplatta, med strömbrytaren längst upp till höger på maskinen. Du kan stänga av den blå bakgrundsbelysning genom att helt enkelt hålla Funktion + F1. Batteriet passar spolas med botten av systemet, även om det verkar att sticka ut genom baksidan.

Den 3520GZ har ett fullstort tangentbord och solid konstruktion. När du stänger locket, det finns ingen vicka rum. En trevlig aspekt är de två hörlursjack i fronten som DV1000, så två personer lyssnar på en gång.

Den 3520GZ känns välbyggd, är det förmodligen benägna att repor på grund av utsidan av locket målas silver, men det definitivt inte känns billig. Man kan ifrågasätta dess hållbarhet, jämfört med en IBM eller Apple byggt laptop, men dessa bärbara datorer är prissatt därefter och förhoppningsvis kommer du att ta hand om ditt köp och hålla den i gott skick ändå, så det bör inte vara ett problem. Låt oss bara säga detta laptop känns mer robust än DV1000 när jag checkade ut.

En udda sak är att högtalarna faktiskt på undersidan av den bärbara datorn. Varför Gateway har beslutat att göra detta är bortom min fattningsförmåga.

Storlek / vikt


Den 3520GZ mäter bara 1,2 "hög, 9,7" bred och 13 "lång. Det är något större än DV1000, men väger bara £ 5,25. Även om du kan få lättare bärbara datorer, till priset av en, ca £ 5 är det bästa du "åter kommer att göra.

Skärm

Jag säger detta om 14,1-tums Ultrabright widescreen-skärm - det är underbara. Det är mycket mindre reflekterande än DV1000 skärm i min mening. Det är fortfarande lite reflekterande, men inte annoyingly. Och visa DVD på skärmen är en charm. Och även om du inte tror att du kommer att märka det extra utrymmet på widescreen-skärm, jag fick på min 17 "LCD på mitt skrivbord efter att ha använt 3520GZ och skrivbordet verkade mycket mindre. När du går widescreen, kommer du aldrig gå tillbaka.

Prestanda

Denna laptop kan flera saker med lätthet på grund av att det är 512 MB RAM, även 32MB delas med grafiken. Jag brände en DVD i runt 15 minuter med sin 8X DVD-brännare. En sak jag var skeptisk var den integrerade video, men det går förvånansvärt bra. Jag gör inte spelet, men du kanske tror att du behöver dedikerade grafik, men om du inte spel eller använda 3D-tunga program, kommer du inte ens märker att det saknas ett dedikerat grafikkort. Personligen vet jag inte varför någon skulle vilja spel på en liten bärbar dator som är tänkt att vara en lätt maskin. Men det är definitivt tillräckligt för dagligt bruk.

Den 60GB hårddisk är bra för priset. 256 MB RAM är faktiskt på moderkortet, så du kommer bara att kunna lägga 1GB mer för totalt 1,25 (precis som Apple). Önskar att du kunde komma åt båda, men 1,6 Dothan-processorn gör för den. En annan sak om RAM, det är faktiskt PC2700, men moderkortet endast stöder 266 MHz, enligt Gateway specifikationer hemsida, så jag är lite otydlig på om moderkortet kommer att utnyttja den högre hastigheten.

Tangentbord / pekplatta

Jag känner tangentbordet och pekplattan ingången är en mycket viktig faktor när beslut fattas om en bärbar dator, som du kommer att spendera all din tid med hjälp av dessa två funktioner. Tangentbordet känns mycket solid. Det känns mer lyhörd än andra bärbara datorer jag har provat. Pekplattan är mindre än de flesta alla andra pekplatta jag har sett på en bärbar dator. En del är avsatt för att bläddra. Knapparna är små runda barer och höger musknapp verkar mycket liten, som kommer att ta lite tid att vänja sig.

Batterilivslängd

Detta var förmodligen den viktigaste aspekten av en bärbar dator för mig. Jag har sett mindre bärbara datorer med kortare batteritid. Men 3520GZ inte kommer att svika. Jag får alltid runt 4 timmar med Wi-Fi på medan jag surfar på nätet, lyssna på musik, även visa några mpeg filmer. Du kan stänga av Wi-Fi med funktionen + F2-knappen. Jag visade en timme och 30 minuters DVD med wi-fi på ibland och fortfarande hade 53% batteri kvar. Du kan slå skärmens ljusstyrka ner så mycket du vill och det är fortfarande bekväm visning. Jag tror Gateway lovar runt 4,5 timmar i genomsnitt och det finns ingen anledning att tro att denna maskin inte kan leverera på detta påstående.

Nätadaptern är mindre jämfört med andra nätadaptrar. Och det är lätt nog att när du bär den med dig, kommer du inte att märka den extra vikten.

Ljud

De 3520GZ högtalarna är inte bra. De är precis som alla andra bärbara s högtalare, minus DV1000. Med dem släpps ut på botten, jag tror inte Gateway brydde heller. Det finns en volymkontroll på framsidan av den bärbara datorn för enkel åtkomst när du tittar DVD eller lyssnar på musik. Men jag koppla bara mina hörlurar och gå därifrån. I själva verket kommer du att märka hur genomsnittliga högtalarna är tills du ansluter ett par bra hörlurar.

Utbyggbarhet

Det finns massor av utrymme för expansion här. Du kan byta ut hårddisken, uppgradera minnet, men fortfarande bara 1.25gb. Du kan ansluta den bärbara datorn till en extern bildskärm och tre USB-portar och firewire, kan detta vara en digital mediacenter. Även om alla tre USB-portar är precis intill varandra på höger sida. Även inbyggd är ett media kortläsare för olika flashminneskort.

Slutsatser

Med denna bärbara dator släpps i slutet av november, är det svårt att säga om det finns några buggar att rapportera. Jag har inte hittat någon som av ännu. Ingen klocka frågor eller höga ljud beck ännu. Med alla funktioner du får i en anteckningsbok, du kan inte slå denna en för priset. Gateway kanske just hittat en vinnare i den bärbara datorn avdelningen.

Pris och tillgänglighet

PROS

  • 14,1 "widescreen
  • Över genomsnittet tangentbord
  • Lång batteritid
  • DVD-brännare
  • Stor hårddisk

CONS

  • Liten pekplatta / knappar
  • Kanske benägna att repor
  • Integrerad grafik


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar