söndag 9 januari 2005

Dell Inspiron 600m Review (pics, specifikationer)

Dell Inspiron 600m Review (pics, specifikationer)
av abaxter - 2005/01/09

av Andrew Baxter, New York, USA

Den Dell Inspiron 600m klassificeras som en tunn-och-ljus bärbar dator, vilket innebär att det är utformat för att resa med dig vid behov, men fortfarande har en tillräckligt stor skärmstorlek (14,1 ") för enkel visning och en tillräckligt stor tangentbord för bekväm att skriva. Inspiron 600m har levt relativt lång livslängd,.. den släpptes av Dell rygg i mitten-2003 Dess popularitet har hållit det på de virtuella hyllorna i Dells webbutik och där det kommer att förbli åtminstone till våren 2005 så är det anteckningsböcker popularitet i försäljningen motiveras av dess prestanda och värde?

Dell Inspiron 600m ( se större bild )

Dell Inspiron 600m specifikationer

  • Pentium M 725 1.60GHz processor, 2MB L2-cache
  • ATI Mobility Radeon 9000 AGP 4X video grafik med 32 MB
  • 14,1-in SXGA skärm
  • 60 GB Ultra ATA-hårddisk, 4200rpm
  • 512, 266 MHz RAM
  • Microsoft Windows XP Home med Service Pack 2
  • 1-års garanti
  • Dell Wireless 1450 Dualband (802.11 a / b / g) Internt trådlöst kort
  • Intern 56K modem och integrerad nätverkskort
  • 24x Combo DVD / CD-RW för Inspiron 600m
  • 53 Watt-timmar Lithium-Ion batteri

Köp

Den absoluta höjdpunkten i min Dell Inspiron 600m erfarenhet måste trycka på "Köp" knappen Dell.com. Det är inte att säga att det var nedförsbacke därifrån, det är bara att jag råkade köpa 600m när det fanns en $ 750 av kupong kod tillgänglig. På Dells marknadsavdelning gick tillfälligt vansinnig ett par dagar innan Halloween 2004 och erbjöd en $ 750 bort eventuellt köp över 1500 $ kupongkod. Göra matten och du ser som skulle ha inneburit en $ 1500 konfigurerad maskin hade för 50% rabatt. Som det är, konfigureras jag Inspiron 600m till totalt $ 1.778 i pris, jag sedan använde kupongkod och cha-ching, var den totala $ 1,028.00. Nu är en fantastisk pris för vad jag fick, så det humöret eventuella klagomål jag har om 600m.

Designa och bygga

Den Inspiron 600m bär typiska grå och blå Dell färgschema. Inga klagomål på färgen från min synpunkt, definitivt inte lika sexig som en del av Sony VAIO system bärbara färg, men det är inte fult heller.

Fodralet är tillverkat av plast, det finns lite metall som finns externt, men för vissa av hårdvaruknapparna. Plasten är inte exakt robust heller, du kan trycka in i ärendet på platser och få den att böja. En liten minskning skulle lämna den här anteckningsboken ont och sannolikt knäckt. Den IBM ThinkPad T40 har jag har ett plasthölje, men det är mycket styvare och robust med noll-flex. Men jag betalade dubbelt så mycket för T40.

Gångjärnet som ger svängning för LCD-skärmen är so-so, när du öppnar skärmen upp det tenderar att vingla lite början så gångjärnet säkert skulle kunna konstrueras bättre. Oroa dig inte om, det finns ingen skärm vinglar efter första öppnandet såvida du spelar med skärmen eller råkar vara på en skakig flygtur.

Det övergripande utseendet och utformningen av 600m är trevligt. Det 600 meter har ett rent utseende, inte massor av blinkande ljus eller hamnar här där och överallt. Det ser elegant på ett kafé inställning och med tanke på att det är mindre än 6 £ sedan ta det till en sådan plats som ett kafé är helt genomförbart.

Den Inpsiron 600m är inte så lätt som förväntat att vara. På Dells webbplats de säger det "börjar på strax under 5 pounds" som är lite roligt eftersom min väger drygt £ 5,6. Lägg till det en adapter och plugg som väger ungefär 1 £ och du bär något över £ 6 och inte mindre än 5 £. Jag har också Fujitsu LifeBook S6231 anteckningsbok i min ägo just nu, det har en mindre 13,3 "skärm, men jag tycker att det är mycket lättare att bära runt eftersom det är bara drygt £ 4.

Visa

Jag har alltid varit nöjd med skärmar på Dells bärbara datorer, har jag köpt och använt (i datumordning stigande) Dell Inspiron 8200, Dell Inspiron 1100, Inspiron 9100, Inspiron 1000, Inspiron 700m och nu Inspiron 600m. Alla utom 1000 hade goda skärmar och 700m hade en utomordentligt trevlig och ljus skärm. Det 600 meter har en tilltalande ljus SXGA skärm, men det är inte lika ljus som den 700m och det inte har samma glansiga utseende.

Men var allt inte perfekt med skärmen ur lådan. När jag först började använda 600m grafik och ikoner var stora och suddiga. Och jag inte bara menar titta svårt att se suddiga, det var fullt ut ful och vimsig suddig. Jag vet inte hur Dell kan skicka den bärbara datorn konfigureras på detta sätt, men jag hamnade gör min egen forskning och tog följande steg för att lösa displayen problemet:

Jag besökte Dell forum och hittade andra hade denna exakt samma fråga, har människor i NotebookReview.com forum rapporterade samma fråga också. Inte bra, jag hatar att tänka på hur många människor där ute med en konfigurerade SXGA 600m som bara acceptera det faktum att detta är hur deras visning ska se ut och inte får rätt upplevelse.

När du har löst frågan om 600m fraktas med fel grafikinställningar, har du en bra bildupplevelse från en skarp och ljus skärm.

Processor och prestanda

När jag köpte 600m kom med den nyare Intel Pentium M-klass av processor, Intel Pentium M Dothan. Den Dothan har 2 MB L2-cache för snabbare genomströmning genom förhöjd kod instruktion cachning. Pentium M är en stor processor och om du har en med hastigheter på 1,60 GHz eller högre så kommer du att matcha eller överträffa prestanda som Pentium 4 2,80 GHz chip uppnå. Med andra ord kommer om du inte är en gamer som kräver den senaste processorn i en över klockade stat, Pentium M 725 eller högre kan du kryssning genom användning av CAD, grafik redigering och säkert Office-program.

Med en ATI Mobility Radeon 9000 grafikkort kommer inte att hjälpa dig mycket om du vill att spela Doom 3, men det hjälper till med spel på lite äldre spel och erbjuda bättre prestanda för dina multimedia applikationer som gillar att använda siffertuggande att utföra vissa grafiska verksamheten.

Nedan finns några siffror på hur lång tid det tog Inspiron 600m för att beräkna Pi till 2 miljoner siffrors noggrannhet, i NotebookReview.com forum har vi en tråd där alla uppmanas att ladda ner programmet " Super Pi "som gör att du kan köra denna beräkning och jämföra hur väl din processor presterar i förhållande till andra.

Notebook Tid att beräkna Pi till 2 miljoner siffror
Dell Inspiron 600m (1.6GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
Dell Inspiron 700m (1.6GHz Dothan Pentium M) 2m 10s
IBM ThinkPad T41 (1.6GHz Banias Pentium M) 2m 23s
Compaq R3000T (Celeron 2.8GHz) 3m 3s
Fujitsu P5020 (1,0 GHz Pentium M) 3m 50s
Dell Inspiron 8600 (1,7 GHz Banias Pentium M) 2m 28s

Tangentbord och pekplatta

Dell Inspiron 600m tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Jag sade tidigare att jag aldrig har stött på en Dell Inspiron bärbar skärm jag hittade inte tilltalande. Min ta på Dell Inspiron tangentbord är tvärtom, jag har inte kommit över en Inspiron tangentbord som jag gillar. Varje tangentbord jag använt på en Inspiron har en viss flex till det, vilket innebär att om du trycker in på en knapp alla andra nycklar runt den pressa ner liksom. Om du gör samma sak på en IBM ThinkPad då endast den knapp du trycker går i, känns varje nyckelperson. Dessutom knappar på Inspiron är vassa på undersidan kanter och mitt finger ibland fångar botten av en nyckel intill en jag trycka. Detta ger den oroande känsla av att du av misstag skulle riva av en nyckel. Återkopplingen av nycklarna är inte heller så bra, det känns bara typ av mosig i motsats till fast.

Jag dämpa min kritik av tangentbordet genom att säga att människors smak verkligen skiljer och jag vet faktiskt folk som gillar Dell Inspiron tangentbord eftersom de är "ljus vid beröring" och erbjuda möjligheten att skriva snabbare. Jag tenderar att vara aggressiv med mitt tangentbord och sticka varje knapp - kanske är det för att jag tycker om människor runt för att höra mig och få mig uppmärksamhet, eller kanske jag har byggt upp ångest och ta ut det på mina anteckningsböcker nycklar. Hur som helst, ogillar jag personligen Inspiron 600m tangentbord, men kanske du inte är så kräsen och inte tänka på sådana saker som mycket.

En pekplatta är inte min kopp te för att navigera markören på en datorskärm. Det är synd att 90% av bärbara datorer naturligtvis använda en touchpad genomförande som en markör och grafisk navigering kontroll, är jag van att använda en ThinkPad styrpinne och känna på vissa sätt är det bättre att använda en mus (inte behöva någonsin ta din hand från tangentbordet att nå för en mus innebär snabbare ingång). Jag önskar en styrpinne var de-facto navigering kontroll för alla bärbara datorer. Tyvärr är det inte. Inspiron 600m pekplattan är samma som alla andra Inspiron, ibland hittar du behöver dra fingret över den ett par gånger för att få markören dit du vill att det ska gå. Ibland när du lyfter fingret att göra detta markören hoppar till någon annanstans - irriterande. Åtminstone pekplattan är större än på vissa bärbara datorer som jag har använt, så hjälper i att flytta markören. När vid ett skrivbord jag rekommenderar att du använder en mus ansluten till USB-porten för snabbare skärm navigering. De faktiska musknapparna under pekplattan Inspiron 600m är lite otymplig och högt när du klickar, men inga stora klagomål, de arbetar.

Hetta

Hårddisken för Inspiron 600m vilar på den nedre vänstra sidan av den bärbara datorn. Om jag inte berätta detta, skulle du snart att ut eftersom det är där all värme byggs upp och du kan säkert känna det. Jag hittade min vänstra handflata blir ganska varm och toasty, nu eftersom det är vintertid tycker jag detta ganska tilltalande som en hand varmare. Men i allmänhet har värmeutveckling på en handledsstöd är inte bra och kan irritera vissa människor. Faktum är att om du kör krävande program på 600m som orsakar hårddisken att snurra en hel del då det blir obehagligt varm över på vänster sida där.

Buller

Som jag nyss nämnde problemet med värmeutvecklingen, jag ska ge några goda nyheter / dåliga nyheter. Den goda nyheten är att 600 är mycket tyst, det sitter på mitt skrivbord tyst utan att göra ett pip. Hårddisken är tyst och det finns ingen hörbar fläktljud. Den dåliga nyheten är att det kanske vore bättre om vi hade ett hörbart fläktljud så att du kan känna den bärbara datorn försöker driva en del av den bebyggda värme!

CD / DVD-enheten är lite bullriga när den används, tenderar det att klicka och Clack lite vid lastning, men inget dåligt eller alltför bullriga och irriterande.

Ljud och högtalare

Bärbara datorer är ökända för att ha dåliga högtalare, är det enda bärbara jag har använt som har haft bra högtalare Dell Inspiron 9100 tack vare den inbyggda subwoofern. Den 600m, som är en bärbar dator utformad för rörlighet och inte multimediaunderhållning, skyr ha bra högtalare. Högtalarvolymen är inte högt och kvaliteten är inte bra, men det kan sägas om 95% av högtalare på bärbara datorer. Köp några anständiga hörlurar eller externa högtalare för att övervinna denna svaghet.

Portar och knappar

På den vänstra sidan av Inspiron 600m finns en hörlursutgång och mikrofoningång. Bredvid dessa är en PC-kortplats (PCMCIA Type II) och infraröd (IrDA) port för externa enheter att kommunicera med din 600m.

Vänster sida av Dell Inspiron 600m ( se större bild )

På baksidan-sidan av den bärbara datorn är 2 USB 2.0-portar, en S-videoutgång för anslutning till en TV för att visa DVD-skivor eller presentationer. Bredvid detta är modemet och Ethernet-portar. Ett arv parallellport och seriell port finns för anslutning av äldre stil enheter, skrivare som gjordes för ett tag sedan använt dessa portar för att ansluta till, men dessa dagar de flesta skrivare du köper kommer att använda en USB-port. Slutligen på baksidan är en Monitor-utgång och nätadapter ingång.

Back-sidan av Dell Inspiron 600m ( se större bild )

På höger sida av 600m är den modulära mediefacket som kan stödja en DVD-ROM-, CD-RW-enhet, CDRW / DVD-kombinationsenhet, 2x DVD + RW-enhet, diskettenhet, 2: a hårddisk eller extra batteri. Dell-mediefack är löstagbar så att du kan uppgradera och byta in och ut dina olika alternativ för denna vik. Det bara andra på den högra sidan är ett hål för att sätta ett säkerhetslås på.


Höger sida av Dell Inspiron 600m ( se större bild )

På tangentbordet på Inspiron 600m har du några trevliga inbyggda hårdvaruknapparna som styr

Så totalt har du en generös mängd portar på 600m. En 3: e USB-port kan ha varit trevligt att ha och jag skulle verkligen vilja ha sett en mediekortläsare eftersom de blir mer och mer standard i konsumenternas datorer, men totalt du har en bra blandning av portar med 600m.

Bottom-sidan av Dell Inspiron 600m ( se större bild )

Batterilivslängd

Inspiron 600m erbjuder anständigt batteritid, bättre än sin nära släkting Inspiron 700m att jag bara fick 2-timmars liv från per laddning, men inte lika bra som andra tunn-och-ljus som ThinkPad T42 eller Fujitsu Lifebook S6000-serien . Med skärmens ljusstyrka skrivit hela vägen upp och måttlig användning av Inspiron 600m fick jag 2 timmar och 35 minuter batteritid. Stänga av den trådlösa och dämpa skärmen ner till den lägsta inställningen och du får 3 timmar och 15 minuter batteritid med lätt till måttlig användning.

Om du behöver mer batteritid kan du lägga en extra i mediefacket, men det kommer att innebära att förlora din DVD / CD-enheten och kommer också att lägga extra tyngd. Du kan naturligtvis köpa extra batterier, men när du bär dessa runt du inte som mobil.

Slutsats

Det kan tyckas som om jag har griped lite om 600m, men totalt jag tycker det är en bra bärbar dator, säkert med tanke på priset jag fick den för ($ 1028) är det en otroligt mycket. Jag är ett fan av formfaktor, tunn och lätt med bra prestanda är vägen att gå när man köper bärbara datorer, tror jag fler och fler människor kommer att se till att köpa den här typen av bärbara som månaderna och åren rullar på. Utseendet på 600m är anständigt även kommer du inte den fula ankungen i rummet med den här bärbara datorn. Jag skulle rekommendera Inspiron 600m till studenter som vill ha en lätt bärbar dator bra för campus och till ett rimligt pris till prestanda-förhållande. Mobile proffs kanske gillar det, även om jag skulle uppmana er att titta på bärbara datorer som ThinkPad T42, Toshiba Tecra M2 eller Fujitsu S6000 innan du tar steget med 600m.

Pris och tillgänglighet

Länkar

Dell 600m 3D Virtual

En annan Dell 600m 3D Tour: http://www.dell.com/html/us/segments/inspiron/3dmodels/600m.html

Dell Inspiron 700m granskning:

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2022



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar