torsdag 20 januari 2005

Sony VAIO S260 Review (pics, specifikationer)

Sony VAIO S260 Review (pics, specifikationer)
av bootleg2go - 2005/01/20

av Jack O'Neill, Colorado USA

Den Sony VAIO S-serien bärbara dator utformad för att ge rörlighet genom lätta, utmärkt batteritid och liten plats område. Rörlighet innebär ofta en användare måste offra prestanda och extra funktioner, men Sony VAIO S260 bevisar detta inte behöver vara fallet. Nedan följer en fullständig översyn av 13,3 "XBRITE skärm VAIO S260 och en analys av varför den här bärbara datorn är väl värt att titta på och överväga.

Sony S260 Specifikationer emot som:

  • Intel Pentium M 1,7 GHz w/400MHz FSB
  • 500MB PC-2700 333MHz DDR-minne i en av två minnesplatser (1GB max)
  • ATI Mobility Radeon 9200 w/32MB dedikerad RAM
  • 13,3 "WXGA (1280x800) med XBRITE
  • DVD-ROM / CD-RW (8X, 24X, 24X)
  • Intel PRO / Wireless 2200BG trådlöst nätverkskort
  • 60GB 4200rpm hårddisk
  • Integrerat V.90-modem w/RJ-11 gränssnitt
  • 10BASE-T/100BASE-TX Ethernet w / RJ-45-gränssnitt
  • 1x1394 (firewire), 2x USB 2,0, 1x PCMCIA typ II / typ I-kortplats, 1x Memory Stick kortplats
  • VGA ut w / Smart Display Sensor, mono mini mikrofoningång, stereominikontakt hörlursuttag
  • Vikt £ 4,2 med batteri
  • Storlek (BxHxD) 12,3 "x 1,16" -1,39 "x8.85"
  • Full spec ark finns på:
    http://www.ita.sel.sony.com/B2B/downloads/S260_S260P_spec.pdf

Out of the box

Sony VAIO S260 fräsch ur lådan ( se större bild )

Jag blev förvånad av den lilla storleken på S260 detaljhandeln paketet som jag har sett digitalkameror som kom i större lådor. Liksom några av de andra bärbara datorer jag har köpt tidigare, var innehållet ganska glesa. Den bärbara datorn var väl förpackad och förutom själva datorn och standard batteri, det var en nätsladd och strömförsörjning tegel samt en 30-40 sida snabbstart pamflett, garantikort, hösten 2004 tillbehör broschyr och en nyckel för testversionen av Microsoft Office. Batteriet har inte någon avgift på det, så efter att ta betalt för ett par timmar jag vände på den och det gick snabbt starta upp Windows XP Home (med Service Pack 2). OS hade varit helt installerad och inte begära alla upplysningar som namn, lösenord eller tidszon. Eftersom denna bärbara dator var direkt från Sony för att denna översyn, är det möjligt att en ny enhet från hyllan kan begära viss information för att slutföra installationen. Det är skönt att vara uppe och gå med egentligen inga steg som ingår förutom du slår på den, men med all säkerhet rör närvarande bör det åtminstone be om ett lösenord som ska ställas in.

Visuella detaljer

Vänster sida ( se större bild )

Höger sida ( se större bild )


Undersidan vy ( se större bild )

Topp sidan ( se större bild )



Sedd framifrån ( se större bild )

Sony VAIO S260 Keyboard vy ( se större bild )

Sony VAIO 260 & 15 "T42 storlek / ljusstyrka jämförelse ( se större bild )

Bygga Kvalitet

Jag hittade byggkvalitet på S260 är långt över genomsnittet. Det är ganska robust för en "icke-IBM" tunn och lätt bärbar dator. Liksom ThinkPad sin Höljet är tillverkat av magnesiumlegering, det finns mycket lite om någon böjning eller ge när fallet pressas eller pressade. De små plast port täcker kan tyckas slags billig, men jag har haft den här typen av lock på Sony-kameror i det förflutna och de har tagit en hel del övergrepp och höll upp mycket väl. En sak som jag inte gillar är att det inte finns någon låsmekanism för att hålla på LCD säkert försluten, det enda som håller den bärbara datorn stängd är täthet displayen gångjärn. Gångjärnen är välbyggd, men de är av plast samt (de kan ha ett metallstift på insidan men), och med användning om dessa gångjärn mjuka upp, sedan den bärbara datorn kan floppen när som helst öppna. En annan mindre fråga är att batteriet passar lite löst och kan vicka lite, jag är inte säker på om alla enheter är så här, men det är inte en stor sak som lite eltejp längs batterier kanten skulle dra åt den upp bara bra, men lite av en Kluge

Hårddisk och datalagring

Hårddisken i denna modell är en 60GB 4200rpm Toshiba som kommer formaterad med ett 54.6GB NTFS-partition som håller alla förinstallerade program samt XP Home operativsystem. OS och installerad programvara konsumera ytterligare 5,2 GB hårddiskutrymme, vilket 49.4GB gratis för användaren. Det finns också en dold partition (5,4 GB) som innehåller allt som behövs för att återställa hårddisken till dess ursprungliga varumärket nya staten. Sony har även programvara för att skapa återställningsskivor (om din bärbara dator har DVD-brännare alternativet) skulle det vara en bra idé att göra dessa återställningsskivor så snart som möjligt, så att ni kan återställa 10% av din hårddisk från dold partition och lägga den till god användning.

Förinstallerad programvara

  • Adobe Acrobat Reader 6,01
  • WinDVD 5 för Vaio
  • Påskynda 2005 (ny användare upplagan)
  • Microsoft Office 2003 elev lärare Trial Edition (60 dagars testversion)
  • DVgate plus (1394 video import och redigeringsverktyg)
  • Microsoft Works (fullständig version)
  • Microsoft Office PowerPoint Viewer
  • Netscape 7.0
  • Norton Interent Security (testversion)
  • Humör logik 2,7 (MP3-spelare och arrangör) Trial version 100 låtar gräns.
  • Bild växel studio (importera, organisera och skriva ut dina foton)
  • Sony Sonic Stage (verktyg för att spela och säkerhetskopiera musik på CD)
  • AOL (trial)
  • AOL Instant Messenger
  • Diverse andra Vaio verktyg

Tangentbord

Jag trodde att känslan av S260 tangentbordet var genomsnittliga till lite över genomsnittet, det var inte riktigt lika mycket taktil återkoppling till S260 tangentbord som jag gillar (något mosig), men totalt tangentbordet känns välbyggd och solid. När det gäller utformningen av VAIO S260 tangentbordet, en post som står över resten för mig är att Sony sätter en omkopplare på framsidan av tangentbordet som styr kraft för det trådlösa nätverket, önskar jag verkligen IBM och alla andra gjorde det. Många människor kommer att hitta Sony tangentbordslayout bara bra, men jag gillar en full tangentbord och detta är bara en liten liten för mig. Tangentbordet storlek har minskat till 95% av full storlek och om du har mindre händer detta skulle fungera bra för dig och med tiden jag skulle kunna få användning för det också. Jag antar att när du börjar få in de riktigt tunna och lätta modeller, nyckel tonhöjd måste minskas någon gång. Den S260 har inte en styrpinne heller och jag använder det nästan uteslutande så att inte ha en riktigt saktar ner mig. De omfattar en "Windows"-tangenten, så det är ett plus för dig som använder den. En sak jag tror Sony kunde ha gjort med S260 tangentbordet är att lägga till "Tillbaka" och "sidan framåt" för att layouten, i själva verket finns det en plats för dem precis ovanför vänster och höger piltangenter där dummy nycklar är närvarande

Pekplatta

Jag är inte mycket av en pekplatta användare som jag föredrar att använda "suddgummi huvud / styrpinne", men jag har försökt att bli skicklig med pekplattan på denna bärbara dator.

Pekplattan mjukvaran är mycket programmerbar. Båda pekplattknapparna kan programmeras till många olika funktioner samt delar av pekplattan kan ställas in för att utföra olika andra funktioner eller starta program. Jag tyckte att du till exempel kan ställa in styrplattan för att utföra bakåt / framåt kommando när du använder internet genom att göra en vänster / höger dra överst på pekplattan. Jag tänkte att eftersom de inte utforma tangentbordet för att inkludera Tillbaka / Framåt-knapparna, att jag skulle använda detta i stället. Efter att ha använt detta under en tid, beslöt jag att jag gillar att ha knapparna mycket bättre. Anledningen är att jag tyckte att ganska ofta medan du flyttar markören på en webbsida, jag skulle oavsiktligt tas till föregående sida. Detta är förmodligen lika mycket mitt fel som deras, med en tid jag skulle lära sig att inte göra det. På de pekplattknapparna, att vara ärlig med dig, jag inte riktigt gillar ergonomi i hela pekplattan området. Anledningen till att jag säger detta är knapparna är infälld och även fastän tillräckligt bred, de är ganska tunna vertikalt, så nästan varje gång jag försöker klicka, avslutar jag upp bara trycka över eller under knappen. Det ser mycket snygg och stilren, men tummen bara inte passar helt rätt, så istället för att lägga sidan av min tumme ned på pekplattan knappen som jag använder för att, jag måste hålla min tumme upp något och använd spetsen av tummen för att klicka.
En annan sak som påverkar inte funktionen av pekplattan, men enligt min mening gör det verkar typ av .... Jag vill inte säga billigt, men jag kan inte tänka ordet att använda, är att pekplattan själv inte nedsänkt i den bärbara datorn alls och inte heller några avfasade kanter. Detta kan bara vara Sony stil, men jag anser att de bör ha satt samma fasning på pekplattan som de gjorde knapparna, det skulle ha gjort det ser trevligare enligt min mening.

Extrafunktioner

Två programmerbara knappar (S1, S2) var och en kan ställas in för dämpning, Ext. Display, Stand by, Hibernate, Max ljusstyrka, Bass Boost, VAIO Power Management Viewer eller att starta ett program. Jag ställer in S1-knappen för att få upp VAIO Power Management och lämnade S2 knappen oanvända.

Ljud

Jag hittade ljudet från Vaio 260 till mer än tillräckligt för mina behov. Det var minst 2 hack ovanför ljudet från min T42, naturligtvis alla som vill det bästa i ljudkvalitet kommer att vilja använda några höga knoppar kvalitet örat eller telefoner huvud och kanske ett tillägg PCMCIA ljudkort.

Visa

Displayen är mycket ljus och fräsch, antar att det är därför det kallas XBRITE. Det har ljusstyrkenivåer från 0 till 8 och för det mesta under dagtid, jag hittade nivå 6 är tillräckligt ljust för min smak och på kvällen i svagt ljus nivå 4 fungerat bra för min webbsurfning. Svarstiden för LCD verkade lite snabbare än min ThinkPad T42 och titta snabba actionfilmer var ett nöje. Betraktningsvinkeln var mer än tillräcklig och det fanns ingen fråga om någon inte få en bra vinkel på att se filmen om de tittar på en rimlig vinkel. Granska en display är mycket subjektiv eftersom alla har sin behov, gillar och ogillar. När jag först såg skärmen jag hade blandade känslor, det var mycket ljus och skarp, men den har en högblank finish till det som orsakar mycket reflexer ses i displayen, och detta är något jag inte tycker om det. Jag sedan tog det utomhus på en solig eftermiddag och jag var förvånad över hur bra denna display arbetade utomhus (även med solen skiner direkt in i den), är detta något Sony hade rätt som är säker. Det slog verkligen byxorna min T42 för det är utomhus förmåga. Min T42 ifall du inte bekant med dem, har ett slags matt finish till det som helt eliminerar inomhus bländning och eventuella reflektioner, men utomhus en solig dag kommer du att ha svårt att ens se var markören är.

Prestanda

För att testa den allmänna totala prestanda S260 jag körde några av de vanligaste riktmärken. Det första testet var "super pi" test som beräknar pi till olika siffror längder, eftersom vi har använt 2 miljoner i det förflutna, det är det som används här (se forumtråd Låt oss mäta vår bärbara CPU-hastighet för att se mer om detta). VAIO S260 vände i en tid av 1:59 för både drivna och adaptiv när under batteridrift. Ställa in energischemat till Max batteri, som klockar tillbaka processorn till en mycket lägre hastighet, ökade den tid som krävs för att beräkna Pi till 2 miljoner siffror till 4:16. Mer än dubbelt så lång tid medan under drivna förhållanden.

Nästa var AquaMark 3 riktmärke, var resultaten:

  • GFX = 810
  • CPU = 8459
  • Övergripande = 7.734

Den sista riktmärke körde var 3D Mark 03, var det körde i standard förhållanden (drivs och energischema inställd på prestanda-läge) precis som med AquaMark testet. Jag körde testet två gånger eftersom den 1: a körningen verkade producera ett antal som verkade för lågt, men den 2: a loppet var nära 1st. Här är 3D Mark 03 resultat:

  • 1:a passera = 677
  • 2. Pass = 690

Dessa resultat visar att S260 är definitivt inte en maskin för att köra de senaste 3D-spelen, är Radeon 9200 bara inte upp till den uppgiften.

Hetta

Förutom de låga siffrorna i de grafiska riktmärken, kör dessa GPU / CPU intensiva program producerade en otrolig mängd värme i den högra bakre delen av den bärbara datorn. Det är där fläkten avgasportarna är. Jag fick ut min Fluke digital termometer och höll termoelementet intill avgasporten för fläkten och spelade en topptemperatur av 140,4 F för luften som lämnar den bärbara datorn. Den nedre delen av den högra sidan var också mycket varmt under dessa riktmärken förmodligen för att hålla den bekvämt i knät. Under andra "normal användning" att arbeta på detta dokument, med hjälp av internet och sådant, värme var inte en fråga och den bärbara datorn var ganska coolt hela tiden.

Buller

Den enda verkliga källan till buller i den här anteckningsboken är kylfläkten är 4200 rpm hårddisk mycket tyst. Fläkten är starkare än vad jag använder för att med min T42, men jag är säker på att det är mycket mer tyst än en bärbar dator försöker kyla ner en Pentium 4 eller AMD-processor. Användaren kan något, men inte helt styra fläkten med hjälp av lägena energibesparing. En sak jag hittade lite irriterande var att fläkten var ganska oförutsägbar, istället för att köra på en slät, konstant hastighet som användaren kan bli vana vid. Det skulle vara att slå på och stänga av och påskynda och ner, ibland i tid av endast 10-20 sekunder. Det verkade som om återkopplingsstyrslinga för fläkten verkligen behöver en del arbete, skulle fläkten sakta ner och eller stänga bara för att komma tillbaka på vid en ökad nivå bara några sekunder senare med någon förändring till CPU eller GPU belastning.

Trådlös

Intel 2200BG i VAIO var mycket lätt att installera, i själva verket finns det inget i inställningarna för att ansluta till osäkra nätverk, bara slå på strömbrytaren och du kommer att anslutas. Även installation krävs för ett säkert nätverk var snabb och enkel, allt jag behövde göra var att sätta i lösenordsfrasen och ställa den trådlösa routern att acceptera MAC-adressen för den bärbara datorn. Prestanda var mycket bra, bara inte riktigt lika bra som 2200BG i min ThinkPad, var avståndet att det trådlösa nätverket skulle fungera ungefär 10-15% mindre. Detta beror förmodligen på IBM har en bättre antenn.

Batteriets prestanda

Batteriet i denna bärbara dator är bra! Beroende på energiinställningarna kan användaren komma nära 6 timmars användning från denna bärbara dator. Till exempel en kväll jag tillbringade 3 timmar bara surfa på internet över det trådlösa anslutning (vilket fungerar mycket bra förresten) läsa artiklar och sådant och när jag beslutat att kalla det avslutas, det var fortfarande bara skärmen var ungefär 62% ljusstyrka. Ett annat test av batteritid var att titta på en DVD och se hur det utjämnad. Jag valde att titta på fången från Azkaban var ljusstyrka inställd 2 hack under maximal och makt var inställd på maximal batteri besparingar och en ganska hög ljudnivå. Gångtid för filmen var 2 timmar 21 minuter och när filmen var klar, hade batteriet 36% återstående laddning (1 timme 24 minuter kvar)

Slutsats

Jag måste säga att jag är mycket mer imponerad av denna bärbara dator än jag trodde jag skulle vara på grund av att T42 jag använder dagligen är svårt att slå ... åtminstone i mitt sinne. Jag gillade verkligen den extra ljusstark skärm som fungerade otroligt bra i direkt solljus och super batteritid. Priset på Vaio S260 varierar för närvarande från ca $ 1650 - $ 1900, lite högt för speciell av den här anteckningsboken, men jag är en stor anhängare av "du får vad du betalar för" när det kommer till sådana här saker och komma ihåg att det är fick fallet magnesiumlegering och är byggt mycket väl, när man tittar på den stora bilden jag tror att priset på $ 1650 är en rimlig en. Trots att jag har fått ganska bra på att använda pekplattan under de senaste 3 veckorna, för mig mycket breaker för mig är bristen på en styrpinne. Jag kan bara inte vara så produktiv utan en om jag skulle börja toting en mus med mig överallt och som sätter en stor sordin på att vara riktigt "mobil" om jag måste ansluta och koppla en mus varje gång jag använder min bärbara dator. Jag har verkligen en mycket större respekt för Sonys bärbara kvalitet än jag gjorde innan. Detta är en bärbar dator är väl värt att titta på och överväga.

Fördelar

  • Bra batteritid
  • Hög kontrast, extra ljusstark display som fungerar bra i solljus
  • ON / OFF knappen för trådlöst kort
  • Memory Stick Pro facket är en bonus för alla som äger en Sony digitalkamera.
  • Bra mjukvarupaket
  • Snygg och sexig

Nackdelar

  • Har inte en styrpinne / suddgummi huvud.
  • Fläkten kan vara ganska högt ibland och är oförutsägbar.
  • Högblank LCD-skärm kan vara irriterande för vissa.
  • Inga seriell eller parallell port
  • Ingen spärren att hålla bärbara datorn är stängd.
  • Högre än genomsnittliga försäljningspriset

Tillgänglighet och prissättning



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar