söndag 15 april 2007

Toshiba Satellite A135-S4527 Recension

Toshiba Satellite A135-S4527 Recension
av tripinva - 2007/04/15

av Trip Ericson

Översikt

Min mormors Toshiba Satellite 1805-S207 har aldrig varit en hastighet demon, och säga att det var långsam var en underdrift. Denna enhet skulle krypa från en skärm till en annan, och även min mormor skulle lämna ett Solitare fönster öppet så att hon kunde "spela lite medan datorn ikapp." När hennes födelsedag rullade runt i år föreslog jag köper henne en ny bärbar dator . Vid kontroll av cirkulären på Påsk helgen, en Toshiba Satellite var A135-S4527 till försäljning för $ 599 på Best Buy . Så, med hennes samtycke, vi gick och köpte den.



Toshiba Satellite A135-S4527 (Visa större bild)

Jag kan inte säga att jag tittade upp några andra, jag har alltid varit en Toshiba regeringstrogna själv. Min mormor, kusiner, flera vänner, liksom skolsystemet jag delta och arbeta för alla har Toshibas, och alla har fantastiska meriter. Några vänner som har Dell, Acer och HP har alla haft stora problem. Så det var bara naturligt att jag skulle fortsätta att köpa Toshiba.

Systemet har mycket trevlig specifikationer för priset:

  • Processor: Intel Core Duo T2080 (1.73GHz)
  • OS: Windows Vista Home Premium
  • RAM: 1GB PC2-4200 DDR2 RAM
  • Hårddisk: 120 GB Hitachi SATA
  • Skärm: 15,4 "Tru-Brite WXGA (1280x800)
  • Optisk enhet: DVDA ± RW / DVD-RAM-enhet
  • Grafik: Intel GMA950 grafik
  • Slots: Typ II PCMCIA (vänster), 5-i-1-kortläsare (framsida)
  • Portar: 4 USB 2,0 (två till höger, en vänster, en bak), 1 4-pin FireWire (vänster), 1 VGA-utgång (vänster), 1 S-videoutgång (vänster), 1 Hörlursuttag (fram), 1 Mikrofon Jack (fram), 1 RJ-11 telefonuttag (tillbaka), 1 Strömkontakt (tillbaka), 1 RJ-45 LAN-uttag (tillbaka)
  • Trådlös: Atheros 802.11g

The Screen

Det första som jag tittade på när jag öppnade lådan var på skärmen. Jag har varit irriterad av framträdande av de höga bländning skärmar i de flesta bärbara datorer som säljs idag, och passade på att se hur distraherande min reflektion och bländning skulle vara. Den "Tru-Brite" skärm är inte alls lika irriterande som jag trodde det skulle vara, men det är mer irriterande än min bärbara matt skärm. (Jag har en Toshiba Satellite A15-S157) Det är förvisso mycket ljusare än mina, men som också kan förklaras av det faktum att mitt system närmar fyra år gammal och har varit nästan konstant användas under den tiden. Jag märker också fingeravtryck börjar dyka upp på skärmen, som är mer distraherande än de olika reflexer och bländning.


(Se stor bild)

Skärmen i sig var av god byggkvalitet, ser som den inte hade några döda pixlar som jag kunde se. Det finns ingen läcker vid kanten och motljuset verkade mycket jämn. Även när jag startat Kubuntu och hade bara en kommandorad verkar belysningen vara ganska jämn. Skärmen på enheten, särskilt med "Tru-Brite teknik" överträffat Mina förväntningar med dess kvalitet.

Bygga Kvalitet

Fallet är en tjock plast som är svart på insidan och på botten, med en grå yta på det yttre skalet. Det känns välbyggd, eftersom det inte finns mycket "ge" till den när man trycker på. Genom att trycka på skärmen från insidan eller från skalet orsakar någon förändring av utseendet på skärmen, och det känns väl skyddad från normala tryck, särskilt jämfört med min nuvarande Toshiba. Jag försökte vrida skärmen och även om det var definitivt inte vanligt, det vrider lite.


Uppifrån Satellite A135 (se stor bild)

Skärmen hålls på av två gångjärn på enheten, och de gav en trevlig mängd motstånd. Min laptop gångjärn misslyckades efter två års hårt bruk och reparerades under förlängd garanti, men en början kände lika robust som dessa, så får tiden utvisa om kvaliteten på dessa gångjärn.


Vy underifrån av Satellite A135 (se stor bild)

Högtalare och ljud

En av de första sakerna jag märkte om Toshiba är att den klassiska ljudet ratten på framsidan av maskinen var inte längre en maskin kontroll. Ratten kontrollerar nu master styrprogram volym och därför var ganska lite mindre känslig. Det tog flera varv av ratten för att justera den från hög volym till ingen volym, men jag antar att detta kan justeras i mjukvara.

Högtalarna själva verkade vara av måttlig kvalitet. Jag försökte inte max ut dem, men efter en viss punkt ljudet blev förvrängt på musiken jag lyssnade på, en Q8 Ogg Vorbis inspelning ner från Jamendo .

Ljudet uttagen är på framsidan av systemet, vilket är något av en blandad välsignelse. Min nuvarande laptop har ljudet uttag på sidan, och det gör vinklad kontakt gynnsam i alla förhållanden. Genom att flytta dem till fronten, de verkar mer tafatt placerade. Utan en vinklad kontakt, verkar det som en plugg lätt kan dra i eller lutade sig mot, men med en vinkel kontakt kabeln skulle gå ut åt sidorna bättre. Men det verkar som genom att sätta dem på framsidan, du får en större förmåga att flytta sig i förhållande till systemet utan att behöva oroa dra för mycket på sladden om du drar för långt åt ena sidan eller den andra.

Processor och prestanda / värme och buller

Systemet har en Core Duo-processor, en senaste generationen chip, men för de enkla uppgifter mormor kommer att använda det till, det fungerar alldeles utmärkt. I själva verket var systemet helt lysande i sitt svar jämfört med vad jag förväntade mig från ett system som kör Windows Vista.

En sak som sticker ut om detta system var hur cool området under processorfläkten är. Till skillnad från min nuvarande systemet (NetBurst Celeron 2.2GHz), vilket kan bli för varmt för beröring, kände detta system aldrig varm vid beröring under, och även den luft som blåste ut sidan fick aldrig mycket varmt, även under stress. Processorfläkten är också mycket tystare än mitt eget systemets fläkt och handledsstödet förblir sval.

Riktmärken

Här följer några riktmärken som kördes på Satellite A135-S4527 så du kan ha en uppfattning om hur det travar upp till andra bärbara datorer.

SuperPi Benchmark Resultat

Super Pi testar hastigheten på en processor, i vårt test vi tvingar Super Pi för att beräkna antalet Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet:

Notebook Tid
Toshiba Satellite A135-S4527 (1.73GHz Core Duo) 1m 38s
HP dv9000t (1.6GHz Core 2 Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1m 37s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

PCMark05 System resultat

PCMark05 mäter det totala systemets prestanda, här är hur Satellite A135 staplas upp till andra bärbara datorer:

Notebook PCMark05 Score
Toshiba Satellite A135-S4527 (1.73GHz Core Duo, Intel GMA 950) 2.816 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks

Nedan visas de detaljerade resultaten från de PCMark05 resultat:

PCMark05 Detaljerade resultat
HDD - XP Startup: 5,38 MB / s
Fysik och 3D: 59,24 FPS
Transparent Windows: 1628,47 Windows / s
3D - Pixel Shader: 7,12 FPS
Webbsida Rendering: 1,32 Sidor / s
Fil Dekrypteringen: 42,42 MB / s
Grafik Minne: 64 rader 188,76 FPS
HDD - Allmän användning: 3,93 MB / s
Multithreaded Test 1 / Audio Compression: 1649,88 KB / s
Multithreaded Test 1 / Video Encoding: 230,99 KB / s
Multitrådade Test 2 / text Edit: 68,72 Sidor / s
Multithreaded Test 2 / Image dekompression: 19,72 MPixels / s
Multithreaded Test 3 / Fil Komprimering: 3,42 MB / s
Multithreaded Test 3 / Filkryptering: 20,24 MB / s
Multithreaded test 3 / HDD - Virus Scan: 36,6 MB / s
Multithreaded Test 3 / minneslatens - Random 16 MB: 7,24 Maccesses / s

HDTune Benchmark Resultat:

Nedan visas resultatet av HDTune när körs på A135 mäter HDTune hårddisken hastighet och prestanda


(Se stor bild)

Tangentbord och pekplatta

Den A135 linjen ser ut att bli den sista raden för att använda den klassiska Toshiba tangentbordslayouten som sätter Windows och nycklar menyn längst upp till höger, och Ins och Del tangenterna nedanför höger hand. Jag har alltid föredragit denna layout på bärbara datorer, eftersom jag är i första hand en Linux-användare och Windows-tangenten kan lätt kopieras med Ctrl + Esc.

När det gäller byggkvalitet på tangentbordet själv, verkar det vara välgjorda. Det har flex nästan ingen det, och nycklarna är mycket tystare än tangenterna på min nuvarande systemet. Nycklarna skiftas till höger på detta system för att möjliggöra strömbrytaren och fyra media för att placeras till vänster om tangentbordet. Dessa knappar tycks utföra sitt syfte, men visserligen jag inte har spenderat mycket tid med dem.

Pekplattan är korrekt placerad så att man enkelt kan skriva utan att röra den. Som med både gamla system kommer denna enhet rulla också genom att skjuta upp och ner den högra kanten av pekplattan. Jag blev besviken över att finna att den medföljande programvaran inte emulera en mitten-klicka genom att klicka på båda knapparna samtidigt, men det är en drivrutin problem snarare än ett hårdvaruproblem.

Input och Output

Systemet är täckt i hamnar.

Slots:

  • Typ II PCMCIA (vänster)
  • 5-i-1-kortläsare (framsida)

Portar:

  • 4 USB 2,0 (två till höger, en vänster, en tillbaka)
  • 1 4-pin FireWire (vänster)
  • 1 VGA-utgång (vänster)
  • 1 S-videoutgång (vänster)
  • 1 Hörlursuttag (framsida)
  • 1 Mikrofoningång (framsida)
  • 1 RJ-11 telefonuttag (tillbaka)
  • 1 Strömkontakt (tillbaka)
  • 1 RJ-45 LAN-uttag (tillbaka)


Sedd framifrån (se stor bild)


(Se stor bild)


Sedd från vänster (se stor bild)


Sedd från höger (se stor bild)


Bakifrån (se stor bild)

Jag förstår inte logiken i att placera två av USB-portarna på höger sida precis där man skulle använda en mus, men det är bra att åtminstone ha dem.

Batteri

Jag tidsinställda batteriet på systemet, och under en intensiv session avinstallera default programvara och sedan installera saker som krävs, träffa batteritid 3% efter 121 minuter. Detta är lite kortare än min nuvarande systemets batteri när nya, och jag önskar att Toshiba kan ha pressas en extra halv timme av det. Det är dock svårt att veta hur det skulle fungera när bara surfar på Internet.

Trådlös

Det trådlösa kortet som ingår i enheten är en Atheros-kort. Min farmors gamla laptop hade ingen intern trådlös och därmed var kopplad med en D-Link PCMCIA trådlöst kort. Detta system fungerar felfritt i hela hennes hus, medan det gamla systemet skulle förlora signalen i vardagsrummet där hon skulle titta på TV oftast. Enheten innehåller också en omkopplare på framsidan för att sätta denna funktion på och av.

Windows Vista

Mina förväntningar var så låga för Windows Vista att det borde komma som någon överraskning att jag milt imponerad av det.

Det första som slog mig var hur långsamt det var att starta, med tanke på hur Microsoft hävdade att påskynda uppstarten på Vista. Efter att ha suttit på BIOS-skärmen i 13 sekunder, tog Vista och sedan 2:01 för att komma till skrivbordet, med systemfältet program fortfarande lastning.

De 3D-effekter och genomskinlighet var alla mycket trevligt, och jag fann att jag saknar de nu när jag är borta från systemet. De lägger verkligen till upplevelsen och göra saker känns slätare.

En annan sak som irriterade mig var den långsamma takten i I / O-operationer. Filöverföringar verkade ta en evighet och en dag. Jag försökte flytta 300MB värde av filer bort av hårddisken och på en USB-disk och gav upp efter de första 20 minuter.

Systemet kom med mycket mindre skräp programvara än jag hade väntat. Det kom med en samling av snabbt-bort Wild Tangent spel samt en McAfee Security Suite som var också snabbt bort. Jag lämnade Office 2007 rättegången på det liksom Works 8, som jag ännu inte har testats.

Kubuntu Linux

Jag tog ett par minuter att starta upp Kubuntu 6,10 Live CD på den och se hur det svarade. Naturligtvis var Atheros trådlösa kortet upptäckts men var inte i en fungerande stat. Dessutom, även om 5-i-1-kortplats detekterades och även detekteras när skivorna in, uppenbarligen föraren som faktiskt läser kortet inte existerar. Med dessa undantag verkar systemet att köra Kubuntu bara bra.

Slutsats


För den typiska användaren som bara planerar att surfa på Internet och använda en bärbar dator för lätt användning, verkar denna maskin perfekt. Det är ingen avancerad monster, men det är tillräckligt för den gemensamma icke-spelare. Min mormor är mycket nöjd med den och dess funktioner, fast hon är fortfarande vänja sig de förändringar som Windows Vista för med sig.

Fördelar:

  • Billig
  • Funktionsspäckade
  • Hög byggkvalitet
  • Stannar ganska coolt
  • Mängden skräp programvara är relativt liten

Nackdelar:

  • Batteritiden är kort
  • Tru-Brite skärmen visar en hel del bländning och fingeravtryck

Jag skulle definitivt rekommendera denna maskin till någon i kategorin användare som inte letar efter den mest kraftfulla maskin för de tyngsta uppgifterna, men är lätta användare och inte så krävande på en dator.



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar