fredag 13 april 2007

Lenovo IBM Thinkpad T60 Widescreen recension

Lenovo IBM Thinkpad T60 Widescreen recension
av acaurora - 2007/04/13

av Alex Chiu

Inledning

ThinkPad. De är Hummers för bärbara företagsdatorer. Bara tills nyligen gjorde Thinkpad namnet kommer från IBM. Under 2004 Lenovo, en av Kinas största PC-tillverkare, tog ägandet av IBM: s "Think" PC-division, inklusive ThinkCenter och ThinkPad verksamhet. Ända sedan dess har Lenovo varit att förändra de befintliga linjerna samtidigt införa sina egna. De har fortfarande kvar att hålla IBMs kvalitet, prestanda och robusthet för att upprätthålla ThinkPad "legendariska status.

Orsaker till att köpa

Som en högskolestudent, jag ville något som skulle räcka mig genom min utbildning samt genom det dagliga arbetet och miljön i ett kollegium studentrummet. Medan jag skulle vara i huvudsak använder den för enkla uppgifter som att anteckningar och internetanvändning, jag vill ha makt och möjlighet att göra mer om det behövs.

Att vara anställd av Best Buy , hade jag sett många av de multimedia bärbara datorer som vi bär och bestämde att jag inte skulle ha en som hade tjusiga webbkamera, dubbla mikrofoner och specialmaterial kontroller som i huvudsak sågs på bärbara datorer som HP och Dells . Jag ville huvudsak ett företag bärbar dator - en utan krusiduller laptop som har gott om kraft och robusthet för att hålla. Efter att ha tittat runt på HP: s nc8430 (jag hade hört att fläkten på denna laptop stannar på ganska ofta på grund av X1600 grafikkort), Dells Inspiron 6400 (jag inte gillar asthetics / skrymmande), landade jag äntligen på Lenovos webbplats och omedelbart blev bunden till T och Z-serien. Z-serien var mest intressant eftersom det hade ett alternativ för en titan lock, som vädjade till mig som jag har några titan produkter som har visat sig vara mycket tålig. Men till slut bestämde jag mig för T60 Widescreen som det var mer benägna att mina behov och det var också lättare / tunnare också.

Inköp

Jag köpte min T60 Widescreen laptop direkt från Lenovo på deras hemsida . Köpprocessen var mycket lätt - jag gick in i bärbara datorer avsnittet valde Thinkpad raden av bärbara datorer, sedan T-serien. Därifrån är det mycket som alla andra CTO hemsida - du har alternativ som du väljer och priset blir uppdaterad. Efter beställning fick jag veta att jag inte skulle få min laptop för nästan en månad! Medan jag var somehwat besviken att (HP och Dell hade båda citerade leverans inom 2 veckor), fick jag veta att alla systemets byggnaden / delar kommer att komma från Kina. Det roliga är att det i slutändan fick jag min laptop bara fyra dagar efter att ha lämnat Hongkong, Kina. Min laptop bestod av följande specifikationer: (Obs: Precis som alla bärbara tillverkare, använder Lenovo inte en exakt varumärke för vissa av de delar jag kommer att lista de varumärken för specifika delar, eftersom de är "bäst" enligt feedback. Jag har fått lära sig från forum)

  • Intel Core 2 Duo T7200 2.0GHz processor
  • 2 x 1 GB DDR2 667 RAM
  • 15,4 "1680x1050 LG Phillips bredbildsskärm
  • NMB Lenovo Tangentbord med UltraNav
  • LG 8x DVD Dual Layer brännare
  • Thinkpad 802,11 a / b / g (Atheros AR5006EX Chipset) Mini PCI Express trådlös adapter
  • ATI 128 MB X1400 Grafikkort
  • 100 GB Seagate Momentus 7200,1 8MB Cache 7200 RPM SATA-hårddisk
  • Integrerat SoundMAX ljudkretsarna
  • 9 Cell Sanyo Batteri

Uppackning

Medan det tog nästan tre veckor för den bärbara datorn som ska byggas, det tog bara fyra dagar att komma hela vägen från Hongkong, Kina mitt universitet i Merced, Kalifornien. Snacka om snabbt!



Det är här! (Se stor bild)


Tillbehör Box: 9-cells batteri, manualer, telefonkabel, nätadapter, misc manualer / dokumentation, skruvar för fastsättning Ultrabay och UltraNav Eraserhead lock (se stor bild)


UltraNav Eraserhead caps - default lock visas inte. (Se stor bild)


T60 Widescreen. (Se stor bild)


Vänster portar, från vänster till höger - Luftutsläpp, VGA, modem, Ethernet, Kensington Security Slot, mikrofon, hörlurar, USB och ExpressCard / PCMCIA slots (Visa större bild)


Höger sida: 8x DVD DL brännare, 2 x USB-portar (se stor bild)


Bärbar öppen (Visa större bild)


Ovansida: Du kan se 9 cellsbatteri sticker ut på baksidan. (Se stor bild)


(Se stor bild)

(Se stor bild)

Ultrabay: LED till vänster av de 2 USB-portar lyser när enheten är påslagen och det finns en enhet i Ultrabay, som i detta fall är DVD-brännaren. Genom att trycka på knappen till vänster om det släpper spaken under brännaren, så att du kan hot-swap och dra ut Ultrabay-enheter med den bärbara datorn fortfarande.


Närbild Visa: Infraröd och trådlös omkopplare. Notera att den gröna målas, och inte en lysdiod, även om det finns lysdioder för Bluetooth och WiFi på den nedre delen av den främre skärmen infattning. (Se stor bild)


(Se stor bild)

(Se stor bild)

Undersida laptop - Notera hur det inte finns några direkta öppningar för fan, men ganska många munstycken placerade den bärbara datorns undersida för att kyla hela laptop.

Programvara

Detta är en plats som jag tror att det är lite för mycket. Det fanns en massa program på här från Lenovo, även om det inte kan ha varit så hög som vissa andra tillverkare, fanns det fortfarande en hel del. Eftersom jag använder min dator mycket jag inte vill mosse min dator ner med så många program, och därför fortsatte att avinstallera nästan allt som följde med den bärbara datorn utom Lenovos Access Connections, Active Protection System, System Uppdaterings-och ThinkVantage programvara. Jag höll dessa program som jag trodde att de var den mest användbara för mina behov. Lenovo innehöll andra program, till exempel Client Security Solution (en lösning som utformats delvis med Symantec ger dig Symantec AntiVirus Corporate Edition, som är en trevlig touch, samt Symantec Personal Firewall) och Rescue and Recovery. En annan anteckning om programmet - en majoritet av Lenovo programvaran föråldrade! Jag var tvungen att uppdatera och starta flera gånger för att vara helt uppdaterade med den programvara som jag hade valt att hålla på den bärbara datorn. Lenovo ständigt förbättra och uppdatera dess programvara, men eftersom nästan 4 uppdateringar har släppts sedan jag fick min laptop. Det en gripe som jag har är grafikkortet drivrutinerna. ATI: s Catalyst-drivrutiner är inte senast den T60, och medan jag nog kan enkelt ladda ner Catalyst 7,2 direkt från ATI: s hemsida, säger deras online-verktyg som jag skulle hålla fast vid Lenovos förare istället.

Rescue and Recovery

Det finns en 4,5 GB dold partition på hårddisken som innehåller återställa information samt andra verktyg som erbjuds av Lenovo som en del av ThinkVantage-teknik. Genom att trycka på den blå ThinkVantage-knappen vid start, kan du säkerhetskopiera, återställa och även surfa på Internet genom en begränsad version av Opera! En sak som jag gillade är att även om jag avinstallerade Rescue and Recovery från min laptop, är det fortfarande en del av den dolda partitionen, vilket innebär att trots att det inte är åtkomligt via Windows jag fortfarande kan komma åt den via uppstart ThinkVantage. Att vara en dator entusiast, jag använder Acronis True Image Home och hade inga problem att säkerhetskopiera / återställa min laptop med hela bilden som jag gjorde, som tog ca 8 minuter för att skapa, och 20 minuter att återställa.

Användning


(Se stor bild)

Om det finns en sak som ThinkPad är mycket väl kända för, är det tangentbordet. De är förmodligen de bästa tangentbord i världen för bärbara datorer, och jag måste hålla. Som jag skriver det här omdömet just nu på min laptop det är mycket bekvämt att skriva på. Det är inte bullriga och ger riklig mängd feedback. I synnerhet har tangentbordet som min laptop kom med från NMB. Lenovo använder tre olika tillverkare för sina bärbara datorer, NMB, Alperna och Chicony och bäst till sämst är i den ordningen.

När det gäller mus, är UltraNav systemet utmärkt. Jag har blivit vana vid att använda Eraserhead och var förvånad över att finna att det finns en funktion för att Eraserhead liknande knacka mekanismen för pekplattor - helt enkelt knacka på Eraserhead och det kommer att registreras som ett klick! Pekplattan är också lika bra, även om jag verkar använda Eraserhead mer eftersom det är mer convienent från en layout perspektiv. Jag skulle behöva komma överens med den populära uppfattningen att pekplattan är lite på den lilla sidan. Jag har en rumskompis som har en Dell Precision M65 , som är byggd för att en liknande grad och kaliber till min T60, och hans pekplattan är betydligt större. Men det är hans också större och tyngre. Den bärbara datorn kom också med två andra lock för Eraserhead, även om jag använder den förvalda en. Bära den bärbara datorn runt är mycket lätt tack vare sin slimmade storlek och vikt. Medan jag bär den i en slip fall plocka upp den och tar den med mig är inte ett problem alls.

Värme och buller

Jag använder alltid min bärbara dator på en plan yta och inte direkt i mitt knä. Trots detta får den bärbara datorn knappt varma, även efter långvarig användning. De enda måttligt varma områden är nedre högra handledsstödet (hårddisk under) och den övre vänster, där ventilerna är placerade. En intressant notering är att till skillnad från de flesta bärbara datorer, finns det inget direkt utlopp där bärbara fläkten suger luft från. Det finns en mängd luftintagen placerade över hela undersidan av den bärbara datorn från vilken fläkten drar luft från och expells ut både på den vänstra övre sidan liksom ut på baksidan ventilerna. Ventilerna själva är mycket öppna och friflytande. När det gäller fläktljud, det finns mycket lite. Fläkten kommer på bara då och då, och även när den gör det är knappt hörbar även i en nära tyst studierum. Hittills har jag bara kunnat urskilja två olika fläkthastigheter, och igen båda var mycket tyst. Jag skulle vilja göra en punkt att jag är mycket känsliga för buller, och därför tyst fläkt för mig är mest sannolikt nära tyst till andra.

Trådlös

I den trådlösa arenan är Atheros en av de bästa. Jag kan säga från både erfarenhet och åsikter från många användare att Atheros lätt gör slå Intels trådlösa chipset i prestanda. Som sagt, åtkomst min laptop lätt universitetets A, B OCH G-nät utan problem, särskilt med hjälp av Access Connections, en klient verktyg från Lenovo som hanterar profiler och inställningar adapter. Det enda problemet som jag har ännu att lösa är att en av mina vänner äger en 5 månader gammal PC Gateway tablett med en Intel 3945ABG trådlös chipset, och när vi är båda på Ett nätverk med våra bärbara datorer bredvid varandra anslutna till exakt Samma åtkomstpunkt han kan få nästan 25mbps ner medan jag bara kunde få 6. Jag har testat med flera andra bärbara datorer som kör Intels 3945ABG och Broadcom chipset och de har gett resultat som liknar mitt. Kanske min vän kör en hackad firmware, jag vet inte ;)

Batterilivslängd

Jag gick med 9-cell för min bärbara dator som jag visste att jag skulle använda min bärbara dator under lång tid utan att kunna koppla in Som sagt, batteriet på min laptop varar ca 6 timmar på medelhög ljusstyrka med den trådlösa på och använder främst Word, Excel och Firefox. Jag tror att jag nog kunde få cirka 7 eller 8 timmar om jag nedtonade skärmen till dess minimala och avaktiveras den trådlösa (och kanske undervolted), men dessa alternativ gör den bärbara datorn obekvämt att använda som skärmen blir * mycket * dim mot den nedre inställningar. En bra sak med Lenovos Power Manager är att det har en möjlighet att optimera laddningen för att maximera batteriets livslängd. Den innehåller också de vanliga inställningarna för ljusreglering skärmen efter en viss tid av inaktivitet, stänga av skärmen, sova, stänga av hårddisken och har även en PowerPoint-presentation läge.

Skärm


(Se stor bild)

Jag är utomordentligt nöjd med mitt val att gå med WSXGA + upplösning för min laptop. Jag har blivit så vana vid WSXGA + upplösning som något mindre gör mig känns som om allt är extremt stor. Även efter att använda min bärbara dator ett tag återvänder till min 21 "LCD gör att jag vill få en 1920x1280 24" LCD! Kontrasten är utmärkt, det fanns inga döda pixlar på min laptop. Det är minimal lätt läckage längs botten, och är totalt sett en stor LG Philips panelen jämfört med Samsungs panel som jag har hört så många dåliga historier om.

Högtalare

Det finns inget verkligen mycket att säga om högtalarna här. Som de flesta har sagt i forumen, högtalarna är lite på den tysta sidan. Även vid maximal volym de liknar skrivbordshögtalare vid normal volym. Som med de flesta bärbara högtalare saknar de bas, men fortfarande gör ljud ganska anständigt för att spela musik med nästan ingen distorsion på högsta volym.

Andra tankar


ThinkLight i fullt dagsljus med visning av. (Se stor bild)


ThinkLight på natten med ljus utanför och display som visar tom skärm. (Se stor bild)

En sak som jag inte var medveten om var ThinkLight. Det fångade mig på sängen när jag först öppnade den bärbara datorn. Jag hade trott att det bara var ett alternativ på Z och R-serien, och som jag tror en av serien använder en orange lysdiod medan de andra använder en vit. I mitt fall använder mitt en mycket ljus enda vit lysdiod för att belysa tangentbordet och gör ett mycket bra jobb med att göra det. Visst, kan vissa ser det som en gimmick, men det har kommit väl till pass då och då, särskilt i några av de klassrum med mycket svag belysning eller ingen belysning medan instruktören ger en presentation via projektor. Bilden gör att det ser ljusare ut än det egentligen är, men självfallet är ThinkLight en stor funktion.

En annan överraskning var att T60 har både ett ExpressCard OCH ett PCMCIA-kortplats. Beviljas jag tror inte att jag någonsin kommer att behöva använda antingen kortplats, är det spännande att veta att den bärbara datorn har stöd för både utbyggbarhet alternativ för bärbara datorer finns idag. En sista sak om den bärbara datorn som är något av en besvikelse är bristen på FireWire / få USB-portar. Beviljas, T60 utformad för affärsanvändare som inte skulle ha ett behov av FireWire alls och skulle även använda mycket få USB-enheter, är det fortfarande något av en besvikelse.

Prestanda och Benchmarks

Seagate 7200 RPM hårddisk är extremt repsonsive och snabb. Det är också mycket tyst i jämförelse med Hitachi 7K100 att min rumskompis har i sin Precision M65. Active Protection System är också lyhörd, parkering huvuden hårddisken för att förhindra skada när den upptäcker några plötsliga rörelser. Följande är prestandaresultat från HDTune för hårda DRIE:


(Se stor bild)

3DMark06 Grafik Resultat

Jag sprang 3DMark06 på standardinställningarna ATI-drivrutinen inställningar och standardinställningar 3DMark06:

Notebook 3DMark 06 resultat
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 923 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.528 3DMarks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3DMarks

PCMark05 System resultat

PCMark05 kördes också med standardinställningarna:

Notebook PCMark05 Score
Lenovo T60 Widescreen (2,0 GHz Intel T7200, ATI X1400 128MB) 4.189 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Fujitsu N6410 (1.66GHz Core Duo, ATI X1400) 3.487 PCMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60, Nvidia Go 7800GTX) 5.597 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

Detaljerade resultat från PCMark05:

PCMark05 Detaljerade resultat
HDD - XP Startup 7,554 MB / s
Fysik och 3D 166,419 FPS
Transparenta fönster 335,116 Windows / s
3D - Pixel Shader 41,410 FPS
Webbsida rendering 3,311 sidor / s
Arkiv Dekrypteringen 54,410 MB / s
Grafik minne - 64 rader 777,755 FPS
HDD - Allmän användning 4,645 MB / s
Multithreaded Test 1 / Ljudkomprimeringsalternativet 2200.313 kB / s
Multithreaded Test 1 / Video Encoding 349,557 KB / s
Multitrådade Test 2 / Text Edit 134,284 Sidor / s
Multithreaded Test 2 / Image dekompression 26,836 megapixel / s
Multithreaded Test 3 / Komprimering 4,647 MB ​​/ s
Multithreaded Test 3 / Filkryptering 25,940 MB / s
Multithreaded test 3 / HDD - Virus Scan 28,171 MB / s
Multithreaded Test 3 / minneslatens - Random 16 MB 7,825 Maccesses / s

Slutsats


Avslutningsvis tror jag att jag gjorde rätt val att köpa en Lenovo. Det har fungerat vackert till min standarder och överträffade Mina förväntningar. När du har anpassat den till mina preferenser, tror jag att denna laptop verkligen är en av de bästa bärbara datorer ute totalt. Även om det inte kan vara tilltalande för gaming community, för allt annat denna laptop har det. Jag har äntligen min dröm laptop. :)

Fördelar:

  • Extremt robust
  • Bekvämt tangentbord
  • ThinkLight
  • Tyst fläkt
  • Tunn och lätt
  • Stora skärm

Nackdelar:

  • Få USB-portar
  • Liten pekplatta

Andra ThinkPad T60 Omdömen från NotebookReview.com:

  • Forskare Översyn av Lenovo ThinkPad T60 Widescreen
  • Lenovo ThinkPad T60 Core 2 Duo recension
  • Lenovo ThinkPad T60 med ATI X1300 grafikkort Review (pics, specifikationer)
  • Lenovo ThinkPad T60p Review (pics, specifikationer)
  • Lenovo ThinkPad T60 Widescreen recension
  • Lenovo ThinkPad T60 Review (pics, specifikationer)



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar