söndag 8 april 2007

HP Compaq nx9420 Recension

HP Compaq nx9420 Recension
av ikovac - 2007/04/08

av Ivan Kovac, Kroatien

Nyligen köpte jag HP Compaq nx9420 att ersätta min gamla goda Prestigio 1590W laptop. Detta är den fjärde bärbara jag har köpt sedan 2000. Jag hade en stor möjlighet att sälja min gamla anteckningsbok och köpa denna en till ett lägre pris, så jag gick för det. Där jag bor, i Kroatien, HP Compaq bärbara datorer är mycket populära och kan oftast finns används av affärsmän. Den nx9420 erbjuder stor makt i sin klass till en måttlig pris. Den nx9420 finns i många utföranden, beslutade jag att gå för en med en T5600 Core 2 Duo-processor eftersom det var mycket billigare än en med en 2,0 GHz T7200-processor. Den 2MB L1 cache jämfört med 4MB i T7xx serien visar inga stora nackdelar hittills. Det nx9420 kan konfigureras med en 17 "skärm med upplösning som går från 1280x800 till 1680x1050, bestämde jag mig för att ta det senare. RAM varierar också från 512 upp till 1 GB, med möjlighet att uppgraderas upp till 4 GB.


(Se stor bild)

Jag köpte följande konfiguration:

Processor Intel ® Core 2 Duo T5600 processor 1,83 GHz L2-cache: 2048K, 667 MHz FSB
Chipset Intel ® 945PM Express-kretsuppsättning
Systemminne 1 x 1024 MB DDR2 667 MHz, max 4 GB DDR2
Hårddisk 100 GB, IDE S-ATA 5400 rpm
Optisk enhet DVD-RW med dubbla lager
Övervaka 17,0 "WSXGA TFT LCD, BriteView skärm, upplösning 1680 x 1050
Grafik ATI Mobility Radeon X1600 med 256 MB videominne
Ljud ADI High Definition CODEC, integrerad 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud
Högtalare 2 x stereohögtalare
Mikrofon Integrerad i locket
Nätverk NetXtreme 10/100/1000 Ethernet-kort (Gigabit LAN) med HP stänga NIC-teknik
Trådlös 802.11a/b/g trådlösa lan Bluetooth-modulen
Modem 56K V.92-modem med digital linje vakt
I / O-portar
  • 4 x USB 2,0
  • 1 x IEEE1394
  • 1 x ljud ut
  • 1 x Mic In
  • 1 x modem RJ-11
  • 1 x LAN RJ-45
  • 1 x S-video TV-ut
  • 1 x VGA-ut (15-stifts mini D-Sub)
  • 1 x Dockningskontakt
  • 1 x Travel batterikontakt
Spelautomater
  • PCMCIA typ II kortplats
  • 7-i-1 blixt medieläsare (XD, SD, MS, MS PRO, MS Duo, MMC, SC)
  • Smartkortsläsare
Batteri 8-cells litiumjonbatteri med HP Fast Charge Technology, upp till 4 timmars laddning
Mått 393 x 275 x 33 mm (13,3 x 10,8 x 1,3)
Vikt 3,35 kg (7,4 Ibs)
Programvara Adobe Acrobat Reader, HP Backup and Recovery Manager, HP Hjälp och support, HP Mobile Print Driver, HP ProtectTools Security Manager: BIOS Configuration for HP ProtectTools, Embedded Security för HP ProtectTools, Credential Manager för HP ProtectTools, HP One-Touch Button Software, HP Wireless Assistant, Sonic Digital Media Plus: RecordNow, MyDVD, Synaptics Touchpad Driver, Symantec Norton Internet Security med gratis 60-dagars realtidsuppdateringar, Intervideo WinDVD - DVD-spelare

Orsaker till att köpa

Jag ville ha en 17 "skärm anteckningsbok eftersom jag jobbar med många fönster som innehåller en hel del kod. Jag var mycket nöjd med 1680x1050 upplösning på min gamla bärbara dator med en 15,4 "skärm och bestämt sig för en större skärm och samma upplösning. Det kom med Windows XP Home operativsystem och med de förinstallerade program som nämns ovan. Som mitt företag har tillgång till licensierade Microsoft-produkter, bestämde jag att jag skulle installera Vista Business, så jag ville ha en stationär dator med anständiga grafik bra nog för Vista. Jag ansåg inledningsvis Toshiba Tecra A8 som redan kom med Vista, men inte gillar att lösa skärmen erbjudanden plus de var dyrare.

Var och hur Köpta

Jag köpte den här bärbara datorn från mitt företag återförsäljare, en av de största HP återförsäljare i Kroatien. Det slutliga priset var runt $ 1.800 USD inkl 22% för moms, priset var $ 1.500 utan skatt. Detta är en mycket bra affär med tanke på priserna är mycket högre i mindre butiker i Kroatien. Jag tror att denna modell (RH441EA) är unik för södra och östra Europa, eftersom det har en ursprungligen installerats kroatiska tangentbord och manualer.

Bygga & Design



(Se stor bild)


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Design är, tja, en standard verksamhet som svart låda form med skarpa kanter och stadiga utseende. Den har en mörkgrå lock med HP-logotypen i mitten. Den bärbara datorn är ganska tunn för sin storlek, mäter bara lite över 3 cm (1,3 tum) när de är stängda. De totala mått är 1,3 x 15,5 x 10,8 i (33,0 x 393,0 x 275,0 mm).

Stående öppen på ett bord den bärbara datorn ser elegant. Plasthöljet är robust och tjock, gör metallramen inuti säker den totala robusthet är bra. Fläkten grillar ser enkel och tjock. Högtalarnas grillar är något enkel och billig tittar. Batteriet är mycket lång och smal. Den har en krok som ser lite billig och av dålig kvalitet enligt min åsikt, som jag håller batteriet i min ryggsäck 99% av tiden har jag en rädsla för att det kommer att bryta. De flesta människor håller sina batterier i sin anteckningsbok och kommer aldrig att se detta som ett problem men. USB-kontakterna är mycket fast och ansluta USB-enheter kräver ett fast grepp och lite kraft. Det finns en stor metall silver knapp för ström med en stor grön lysdiod till vänster. Det är den enda metall detaljer värt att nämna. Jag skulle ranka design med 3,5 / 5. Det är ett företag bärbar dator trots allt - stark och pålitlig - ingenting fancy.

Skärm


(Se stor bild)


(Se stor bild)

Skärmen ramen ser tjockare än förväntat, är det förmodligen nödvändigt att stödja den stora 17 "skärm. Det är starkt och inte böjer alls, plus att det ger inget ljud när du öppnar och håller fast i upprätt läge. Den har en mikrofon inbyggd i det övre högra hörnet.

Skärmen visar vissa skillnader i ljusstyrka när du flyttar huvudet upp och ner, men det är en gemensam sak i en större skärm. Jag har märkt några ljusare områden nära botten (ca 2cm hög) och en lite mörkare nedre vänstra hörnet (endast 5mm eller så). Men jag märker det bara om jag söker efter det - så jag antar att bakgrundsbelysningen är ok.

En intressant sak är omgivande givare som kan slås på eller av om så önskas. Det gör skärmen dimmer i mörker och ljusare i ljusförhållanden så sätt hjälpa ögonen att anpassa sig. Det finns inga döda pixlar och det gör mig väldigt glad!

Jag har också lagt märke till att färgerna, ljusstyrka och kontrast är mycket närmare några professionella 23 "gratis skärmar (dvs. en 23" Sony har jag) som färg kalibrerade och detta är ytterligare ett plus. Jag har sett bättre skärmar än denna, men den totala poängen är mycket bra på 4,5 / 5. Det här anteckningsblocket har en skärm som ser bättre på avstånd. Om du inte har något emot sträckta armar (du kan använda ett externt tangentbord) - Jag skulle rekommendera är minst 70 cm avstånd.

Högtalare

Högtalarna är ganska bra. De är placerade i de främre och är ganska stora. Ljudet är mycket bra, återger både höga och låga toner. Du kan inte förvänta sig någon bas, men de är fortfarande mycket bra för dagligt bruk eller presentationer. De är bättre i jämförelse med många bärbara datorer jag har använt. Bärbara datorer i allmänhet antingen har väldigt tunna och svaga ljud på de billigaste modellerna eller de kostar så mycket att JBL eller Harman Kardon måste inkluderas för alla pengar du betalar. HP Compaq nx9420 ligger någonstans i mitten och har anständiga ljud, ingen tvekan om det. 4/5.

Processor och prestanda

Det här anteckningsblocket har Intel T5600 Core 2 Duo-processor med 2MB L1 cache vid 1,83 GHz. FSB är inställd på 667 MHz. Det bör vara snabb och många benchmark visar att. Nyare modeller har de T7200, 7400 och 7600 processorer. Det är ganska coolt, med temperaturer medan tomgång under 40 grader C, och medan spel runt 60-65. Jag försökte Undervoltning med RM klocka och temperaturerna spel gick ner mer än 10 C.

Jag har installerat Vista Ultimate och den startar i 31 sekunder till inloggningsskärmen och nära 1 minut när att ladda allt (alla snygga Vista stuff + Gtalk och ATi CCC). Du kan börja arbeta direkt efter inloggning. Avstängning varierar men är runt 30-40 sekunder. Viloläge (2GB RAM) behöver 45s att stänga men å andra sidan ger den full drift staten 22 sekunder.

Hybrid sömn behöver 43s att somna (faktiskt samma tid som Hibernate) och det visar på direkt (1 s). Det kommer att tömma batteriet så småningom, men allt är faktiskt avstängd utom RAM. Hårddisken rymmer data från RAM, så du kan säkert stänga av strömmen eller ta ur batteriet. Andra power evenemang som tidsinställda övervintra arbetar också - så den bärbara datorn kommer att övervintra ordentligt efter en timme eller så om du har aktiverat den här funktionen. Normal sömn tar 12 sekunder och vaknar direkt.

Här är en sammanfattande tabell:

Åtgärd Dags att komma in Dags att vakna Kan du lämna den i detta tillstånd för en dag och bära i en väska?
Starta (avstängning + boot) och Windows upp. 30s till avstängning 31 s för att logga in, 1 min till full funktionalitet (med alla laddade saker) Nej.
Sleep 12S 1s Inte riktigt. Men vissa människor gör.
Hybrid sömn 43s 1s Ja.
Hibernate 45s 22s Ja - på obestämd tid

Skivan är en SATA 100GB 5400 rpm Seagate Momentus som är mycket tyst. Den totala disk överföringshastigheten är OK (runt 30MB / s), och Vista stöder bättre cachelagring på SATA-diskar gör överföringen ännu bättre (i själva verket smidigare - inga stora svängningar i överföringshastigheten). Jag använder maskinen mest för webbprogrammering och kontorsarbete köra flera applikationer (upp till tio eller fler på samma gång) och det känns snabb och tillförlitlig. Det svarar med Vista Aero och jag ångrar inget vända denna funktion. Jag har hittat några problem med Vista Start Menu (0,5-1 sekunders fördröjning på programgruppen klick), och ibland väntar lite samtidigt som du klickar på mappar i Utforskaren, men annars är det snabbt och lyhörd. Jag tror också Outlook öppnar för långsamt för första gången. Fläkten är alltid på när den är inkopplad, och släcks när kallt nog vid batteridrift. Det finns ett alternativ i BIOS för att stänga av fläkten när den AC, men jag har inte sett att ännu även om temp är 37 eller lägre. Jag menar det stängs i början, men efteråt är det alltid på. Jag antar att om jag skulle sänka klockfrekvens och tvinga några optimerad powerplay läge skulle det så småningom stänga medan AC. HP bör fläkten stänger vid 40 grader C i alla fall.

Jag kan spela rädsla 1280x800 på höga inställningar och andra spel ser bra och snabbt. CSS kör på 1680x1050 med alla på hög. Den bärbara datorn kommer ursprungligen med 1GB RAM (men det finns också 512MB versioner) - det är ett minimikrav för Vista optimal arbete. Vista använder den avancerade caching teknik som kallas Superfetch (följer den "tomma RAM går till spillo RAM" logik) och REP (Resource Konsumtion Prevention) - så det faktiskt alltid använder hela tillgängligt RAM-minne gör Vista ser lyhörda och lysande. Men när du börjar spel som FEAR du inser att 2GB är optimalt för den här datorn. Jag har inte testat XP prestanda, men jag förväntar mig att det är mycket snabbt.

Den optiska enheten är en modell med en 24x CD och 8x DVD skrivande prestanda och det finns inget speciellt med det. Det är en snabb bärbar dator och jag kommer att ge det 4,5 / 5 i stället för de 5 på grund av att 1 GB är faktiskt ett minimikrav för seriöst arbete och ATI X1600 i den här bärbara datorn underclocked som standard till BIOS-inställningar för endast 390 / 250 MHz (enligt CCC hårdvara info). Oroa dig inte - Powerplay sätter mycket bättre 425/375 med växelström och 210/135 i energisparläge. 425/375 är i intervallet andra X1600-kortets klockinställningar och lyckligtvis fortfarande sätt lägre än detta kort kan nå - så kolla riktmärket sektionen.

HP Compaq nx9420 Recension Page 2 >>



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar