söndag 29 april 2007

HP Compaq nx7300 Recension

HP Compaq nx7300 Recension
av nyererei - 2007/04/29

av Eric Wong

Översikt

Först och främst ska jag börja med att säga att denna laptop är inte lämplig för alla. Den nx7300 är en HP Compaq affärsområde bärbara avsedd för kostnadsmedvetna företag entusiaster. Att vara en "budget" business laptop nx7300 utesluter lyxiga funktioner som en fingeravtrycksläsare, omgivande sensorer ljus eller dedikerad grafikkort. Allt som är / kan ingå i dyrare nästan identiska nc8430 . Att ett företag laptop saknar konsumentinriktade häftklamrar som ett media kortläsare och snygga multimedia knappar.


Så varför i hela friden skulle du överväga denna laptop? Tja, som jag sa innan nx7300 är inte för alla. Överklagandet av den här bärbara datorn är byggkvalitet, tillförlitlighet, hållbarhet och prisvärdhet. Den NX7300 är utan tvekan den övre Echelon av den bärbara datorn kvalitet / pris spektrum. En relativt låg kostnad prislapp med superb byggkvalitet ger en bra kombination, särskilt för människor som söker en professionellt utseende ännu prisvänlig bärbar dator.


HP nx7300 laptop (se stor bild)

Konfigurationen av min nx7300 är som följer:

  • Processor: Intel Core 2 Duo T5500 1,66 GHz
  • OS: Windows Vista Business 32-bitars
  • HDD: 80g 5400rpm
  • RAM: 2 GB DDR2-5300 (2 * 1GB), (uppgraderade)
  • Skärm: 15.4in 1280 * 800 BrightView-skärm (blank)
  • Grafik: Intel 950GMA
  • Optisk enhet: CD-RW/DVD
  • Trådlöst: Intel 3945 Pro 802,11 a / b / g
  • Vikt: 5,6 £
  • Batteri: 6-Cell

Total kostnad med skatt: $ 1068,53 CDN (954 $ USD)


(Se stor bild)

Orsaker till att köpa

Efter tre år av släpa runt en £ 8 Gateway laptop fångade utanför kusten av din närmaste BestBuy bestämde jag att jag hade byggt tillräckligt med muskler från att runt denna dödvikt över campus. Inte bara var det tungt men det var strömkrävande, sög Pentium 4 batteritid som en utsvulten vampyr. Jag bestämde att jag behövde en prisvärd, slitstark, relativt makt vänlig, lätt bärbar dator. Jag bestämde mig för att det bara skulle användas för arbete / skola och filmer, spel, musik, eller med andra ord något kul skulle begränsas till mitt skrivbord. Efter veckor av sökning med dessa parametrar i åtanke, minskat jag ner till NX7300.

Var och hur Köpta

Denna notebook köptes direkt från HPshopping.ca . Jag fick detta när HP hade sina 10-15% på nätet besparingar affär, så jag sparade över $ 120, plus HP erbjöd en post-i-rabatten för en ytterligare $ 100 off. Min online mottagandet sagt mitt nx7300 skulle komma med Win XP Pro, men när jag fick den bärbara datorn faktiskt kom med Vista Business.

Bygga & Design

HP NX-serien bärbara datorer har alla mycket likartade mönster. Locket är en mörkgrå med stapelvara HP-logotypen i mitten, resten av den bärbara datorn svart. Jag gillar personligen utseendet, det är enkelt, modernt utseende och professionell. Svart går aldrig ur stil, bara be Steve Jobs.


HP nx7300 till vänster, gamla Gateway bärbara till höger (se stor bild)

Locket är byggd fast det inte finns något glapp när du öppnar eller stänger locket. Jag kan trycka hårt på det utan krusningar på skärmen.


Skärm gångjärn (se stor bild)

Skärm


(Se stor bild)

Jag valde 1280 x 800 BrightView-skärm (blank). Köp inte denna laptop och förvänta sig alltför mycket från skärmen, eftersom du kan bli besviken. Men om du har realistiska förväntningar om vad en budget bärbar dator kan få dig, kommer du vara nöjd. Betraktningsvinklarna är tillfredsställande, men färgerna varp när du tittar bort vinkel med bara lite.


(Se stor bild)

Talare:

Högtalarna är faktiskt ganska bra, i mina öron åtminstone. Ljud är mycket subjektiv. Vad låter bra för en person kanske inte låter bra till en annan. Vad jag kan säga säkert är att det inte finns någon sprakande och väsande även vid medelhög volym, ljud musik klar och övergripande jag skulle ranka högtalarna som över genomsnittet.

Processor och prestanda

Core 2 Duo T5500 är den nedre änden modell av Core 2 Duo-talet, men ändå är det fortfarande mycket kapabel och stark. Det överträffar mitt skrivbord med en Pentium 4 2,8 GHz processor med miles. Som jämförelse skull min P4 hade en tid av 1:59 s på Super Pi medan T5500 hade en tid av 1:18 s vid beräkning Pi till 2 miljoner siffror.

Värme och buller

Den bärbara datorn är relativt sval, kör CPU på ca 37c. Det finns ventilerna på sidan av den bärbara datorn samt en fläkt som sitter på vänster sida. För brusfaktor, ja det är nästan obefintlig. Detta är perfekt för en arbetsmiljö, som ett bibliotek. Den enda gången det blir bullriga är när CD-brännare bränner skivor. Annat än att jag kan nästan garantera att du kommer vara nöjd med ljudnivån.

Tangentbord och pekplatta

Enastående!


HP nx7300 tangentbord (se stor bild)

Detta är den ledande orsaken till att jag gillar denna laptop så mycket, för sin utsökta tangentbord och pekplatta med design, känsla och komfort som är oöverträffad någon annan budget laptop. Min gamla Gateway har ingenting om detta.

Den tangentbord i full storlek har känner en grynig, sandpapper till det, vilket gör det en njutning att skriva på.

Pekplattan är mycket känslig och exakt och musknapparna är ett nöje att använda. Musknapparna består av någon typ av gummi ämne. Det är inte något buller antingen som är bra eftersom jag hatar klickande ljud.


HP nx7300 pekplattan (se stor bild)

Ingång och-utgång


Sidovy från vänster av nx7300 (se stor bild)

Du får inte många multimedia knappar, bara din genomsnittliga mute, volymkontroll, Wi-Fi, och knappar makt. De LED-lampor alla ligger på vänster sida, får du din grundläggande Wi-Fi, makt, laddning, och bearbetning ljus. Denna laptop har bara dina grundläggande ingångar: 3 USB, FireWire, CD / DVD-RW-enhet, seriell port, hörlurar, PC-kortplats och mikrofonuttaget.


(Se stor bild)

Batteri och trådlöst

Det nx7300 levereras med en 6-cells batteri, men du kan uppgradera till deras 8-cells eller 12-cell. Följande är några batteritid resultat med 6-cells:

  • Allt låga inställningar: över 3 timmar
  • Allt höga inställningar: lite under 2 timmar

Den nx7300 använder Intel Pro Wireless a / b / g-kort. Jag har bara haft möjlighet att använda det på mitt universitet och för att vara ärlig det inte imponera på mig för mycket. Jag får samma mottagande som jag gör med min 3 åriga Gateway. Det är fullt kapabel att hålla en signal vid anständigt utbud. Kanske jag väntade för mycket med "Pro".

Slutsats


Rekommenderas inte för alla, designen klokt det är mycket få brister om något. Men saknar objekt som du kanske missar som en medieläsare, Bluetooth, extra USB-portar, och DVI-porten. Men för dem som letar efter en prisvärd verksamhet laptop som är hållbar, relativt lätt, kraftfull, med utmärkt byggkvalitet, inte leta längre - det nx7300 för dig.

Fördelar:

  • Utmärkt byggkvalitet
  • Relativt lätt för en 15.4in laptop
  • Utmärkt tangentbord och musmatta
  • Core 2 Duo-processorer
  • Tunn
  • Kostnadseffektivt
  • Professionellt utseende

Nackdelar:

  • Saknar portar
  • Screen visningsvinklar
  • Skärmupplösning på 1280 * 800
  • Ingen premie delar som fingeravtrycksläsare, Bluetooth, sensor för omgivande ljus.


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar