fredag 27 april 2007

Asus A8F Notebook Review

Asus A8F Notebook Review
av lukealexander - 2007/04/27

Översikt och introduktion

Denna översyn gäller ASUS A8Fm som är en budget tunn och lätt bärbar dator. Den vänder sig till studenter och hemanvändare på en budget. Grundläggande specifikationer är som följer:

  • Processor: Intel Core Duo T2250 (1.73GHz, 2MB cache)
  • Minne: 1024MB DDR2-533 RAM
  • Hårddisk: 120 GB 5400RPM hårddisk
  • Skärm: 14,1 "WXGA 1280x768 Glare Typ Skärm
  • Grafik: Intel GMA950 grafikaccelerator
  • Optisk enhet: DVD Super-Multi Writer
  • Trådlös: 802.11a/b/g trådlöst nätverk, inbyggd Bluetooth 2,0 + EDR
  • Nätverk: Gigabit LAN
  • Kamera: 0.3MP (VGA) inbyggd webbkamera
  • Batteri: 6-cells 3200mAh (4.5hr) batteri
  • 4-i-1-minneskortläsare
  • OS: Windows XP Media Center Edition
  • Mått: 335 x 245 x 34,8 ~ 37,3 mm (13,1 "x 9,7" x 1,37 "~ 1,47")
  • Vikt: 2.39kg (£ 5,25)
  • Tillbehör: Asus resväska, Wired Optical Mouse
  • Programvara: Många Asus verktyg samt Cyberlink PowerDVD och MS Works Suite.


Asus A3F anteckningsbok (se stor bild)

Orsaker till att köpa

Denna laptop är en ersättning för min flickvän Dell Inspiron 9400 17-tums-system. Hon köpte den tillbaka under sommaren 2006 utan att rådfråga mig och därmed avslutas med ett system som helt olämpliga för hennes behov. Den Dell hade en stor batteritid för sin storlek och specifikationen var tillräckligt för hennes behov (grundläggande kontorsanvändning, Internet, meddelanden, musik). Den här gången lånade jag en hand på ersättning och beslutade en jämförbar specifikation till Dell till ett lägre pris och storlek skulle vara bara biljetten.


Asus A8F ovanpå Acer 5021 bärbar dator (se stor bild)

Har tittat på tegel och murbruk butiker i fysiska storlekar, bosatte hon på 14,1 "som det perfekta valet och en jag anser vara den idealiska fusion av skärmens storlek och portabilitet.

Nästa vi tittade på varumärken och jag var angelägen om att undvika Acer (jag äger en och är inte särskilt förtjust i det) och Dell (hon ogillar utformningen). I själva verket var den estetiska sidan av systemet av största vikt för henne, som ledde mig dåraktigt att rekommendera rosa Sony Vaio C . Detta var ett system som hon blev kär i, men på nästan en £ 900 det var dyrt för vad det erbjuds . Det andra systemet jag rekommenderade var Samsung R20 som på mindre än en £ 500 har utmärkta specifikationer och design. Att veta hennes förkärlek för behandling teknik illa var dock glansen svart lock osannolikt att stanna KÄCK länge. Efter att ha läst om Asus system här på forumet, var jag angelägen om att undersöka dem ytterligare. För att göra en lång historia kort, var Asus A8F inom budget och mötte alla krav


Ingår mus tillbehör (se stor bild)

Var och hur Köpta

Systemet köptes för en £ 580 inklusive frakt från http://www.laptopsdirect.co.uk/ som är en plats jag har använt tidigare för en väns system och var mycket nöjd. Detta var det bästa jag kunde hitta, och är en av endast ett fåtal Asus återförsäljare i Storbritannien.

Bygga & Design


Asus A8F ovanifrån (se stor bild)

Som jag nämnde tidigare, var utformningen av den bärbara datorn kritiska (lyckligtvis min flickvän estetiska överväganden inte omfattar hennes val hos män). Även om Asus A8F är mycket vanligt, lyckas det att se attraktiv och diskret. Underskattade är ett annat ord för "tråkig", vilket är bra när det gäller denna prisklass går. Konstruktionen är alla plast, men verkar ganska robust. Versus min Acer 5021 verkar betydligt styvare och bättre konstruerade, men detta kan bero på den mindre chassit. Vikten är mycket rimligt vid 2,4 kg och på grund av formfaktorn är lätt att bära. Jag tycker att detta är en överlägsen arrangemang än de tyngre 15,4 "bärbara datorer så utbredd i dag. Gångjärnen är tåliga och basen i systemet måste hållas med en hand för att öppna locket, det finns väldigt lite wobble när skärmen är öppen. Det finns en viss flex på skärmen ram, men jag tycker att denna situation mycket sällan förekommer i det dagliga användning. Den plast som används i konstruktionen är av en anständig kvalitet med en bra avslutning, särskilt på locket som lyckligtvis inte ta fingeravtryck lätt. Den bärbara datorn som helhet är något tjockare än jag skulle föredra, vilket ger en något skrymmande utseende från vissa vinklar. Detta förvärras av avfasningen på kanten av locket. Några punkter som jag skulle vilja göra om designen här är följande:

  • Smal glans svart kant runt skärmen förbättrar tydligen skärm synlighet.
  • Svart Asus-logotypen under skärmen är mindre distraherande än silver finns på många andra system.
  • Snabbtangenter / multimedia nycklar är dåligt placerade under skärmen och är svåra att trycka på och leta.
  • Lysdioder för ström, trådlös och Bluetooth är på kanten av Handlovsstödets så sikten när skärmen är stängd.


Asus A8F bredvid Acer Aspire 5021 (se stor bild)

Ett fel jag vill nämna är att öppna mekanismen för skärmen, vilket innebär en liten, infälld brytare som kräver mycket mygel att faktiskt öppna locket. Ett liknande problem uppstår med den optiska enheten.


Undersida Asus A8F (se stor bild)

Skärm:


Sagan om Ringen på Asus A8F skärmen (se stor bild)


Skärmen är en bländning typ som är vanligt på konsumenternas bärbara datorer i dessa dagar, du antingen gillar dem eller avskyr dem. Jag föredrar matt utseende, men accepterar större kontrast är trevligt i vissa förhållanden. Upplösningen är en standard 1280x800 som är en trevlig resolution om denna storlek på skärmen. Lyckligtvis finns det inga döda pixlar och jag hittade skärmen som helhet är ett steg upp från dem på Acer bärbara datorer. Liksom många billigare skärmar, finns det bakgrundsbelysning blöda från basen av panelen som kan ses i skotten nedan. Detta är egentligen bara märks när du tittar på en mycket mörk eller svart bild men så i dagligt bruk inte utgör mycket av en fråga. Det huvudsakliga problemet med panelen i detta system är bakgrundsbelysningen kontroll: det finns 16 steg, men de är inte jämnt fördelade i alla fall. Det verkar som 3 steg är praktiskt taget identiska då en stor hopp till nästa steg. Detta är mest tydligt på den lägsta skåran, vilket är mycket mörk verkligen jämfört hack 2 som är väsentligen ljusare. Jag skulle gå så långt att säga att den lägsta ljusstyrkan är oanvändbar i alla utom de mörkaste miljöer. Betraktningsvinklarna är standard för en glänsande skärm, med färger snabbt bleknar i vertikal. Situationen är bättre horisontellt. Den inbyggda webbkameran är acceptabelt för användning med snabbmeddelanden och liknande, är av VGA-kvalitet. Det är mycket diskret på skärmen bezel, som jag mycket hellre prålig design.

Talare:

Ljudet, som på nästan alla bärbara datorer, är dålig ur högtalarna och saknar bas. Sången är dock klart och skulle räcka för när någon bakgrundsmusik krävs. Linjen ut är på vänster sida av systemet, vilket jag tycker är en överlägsen plats än på framsidan. Genom hög kvalitet hörlurar låter den integrerade ljud acceptabelt med en ganska låg brusnivå. En extern ljudkort kan rekommenderas för dem med högre krav dock.

Processor och prestanda

Specifikationen på detta system är i den lägre delen av skalan, men det dubbelkärnig processor ger alla vanliga operationer görs med acceptabel hastighet och liten fördröjning. Out of the box uppstart var omkring 55 sekunder till skrivbordet, med ytterligare 5 sekunder för alla fack program som ska laddas. Efter att jag fixade det system genom att ta bort uppenbara bloatware, var att tiden minskas till 42s och 45s respektive. Med en integrerad lösning är denna maskin kommer aldrig att köra de senaste spelen, men säkert tillräckligt för den genomsnittlige användaren. Tyvärr GMA950-grafik låna stora systemminne leder 980MB av användbar RAM. Detta verkar inte påverka prestanda hittills dock med systemet klara alla (visserligen tam) uppgifter jag har kastat på det. Det fina dubbla kärnor är bristen på ansökan hängande. Kommer från min enda processor, att kunna köra en virussökning och fortfarande har ett användbart system är en stor förbättring. Den 5400rpm hårddisk är också en stor förbättring jämfört med 4200rpm jag använder: detta kan vara ett av de största förbättringarna en användare kan göra sin sista erfarenhet. Den springande punkten i frågan med denna laptop är att den presterar med tillräcklig hastighet för att synas snabbt till slutanvändaren, trots det faktum att det släpar efter i riktmärken. Den immateriella "snappiness" av ett system är svårt att definiera, men detta A8F verkligen har det.

PCMark05 Benchmark resultat

PCMark05 är en syntetisk riktmärke verktyg som mäter systemets totala prestanda. Här är poängen Asus A8F emot och en jämförelse med andra bärbara datorer:

Notebook PCMark05 Score
Asus A8F (Intel Core Duo 1.73GHz, Intel GMA 950) 2.804 PCMarks
HP Compaq 6515b (1.6GHz AMD Turion 64 X2 TL-52, ATI X1270) 2.420 PCMarks
Toshiba Satellite A135 (Core Duo T2250, Intel GMA 950) 3.027 PCMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 4.234 PCMarks
Fujitsu LifeBook A6010 (1,66 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950) 2.994 PCMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 3.637 PCMarks
Toshiba Tecra M6 (1.66GHz Intel T2300E, Intel GMA 950) 2.732 PCMarks
Asus V6J (1,86 Core Duo T2400, Nvidia Go 7400) 3.646 PCMarks
Sony VAIO FE590 (1.83GHz Core Duo) 3.427 PCMarks

HDTune Benchmark Resultat

HDTune mäter hårddisk prestanda av ett system. Nedan visas resultatet när körningen agains den 5400RPM hårddisk i A8F:


(Se stor bild)

Värme och buller

Ur mitt perspektiv är detta en av de viktigaste styrkorna i det här systemet. Jag har ägt och använt många bärbara datorer och inte stött på en så tyst eller så cool som denna. Fläkten har 4 nivåer (av, långsam, medel, snabb) med bara den sista är särskilt påträngande. Basen förblir sval, med endast området under hårddisken genererar någon värme alls. Även efter en 2 timmars Orthos stress-test, var systemet svalt. Trots att ha sett fördelarna med att Undervoltning på mitt eget system, beslutade jag att göra detta på Asus. Jag uppnådde stabila spänningar 0.950V och 1.000V för 6x till 13x multiplikatorer ner från 1.262V lager för båda (ovanligt jag vet). Här är några uppgifter om temperaturer före och efter Undervoltning med en 20 minuters körning av Orthos:

@ 800MHz Före Undervoltning: 58 grader Efter Undervoltning: 37-grader
@ 1700Mhz Före Undervoltning: 64-grader Efter Undervoltning: 48-grader


Som du kan se, detta är en väsentlig förbättring, och med tanke på stabiliteten i undervolts Jag kan inte se varför någon inte skulle göra detta på sitt eget system.

Körs på batteri och skriver denna översyn förblev systemets fläkten under hela - systemet var så tyst jag kunde höra spinn CPU-fläkt upp och ner. Liknande verksamheter på nätström resulterade i fläkten snurrar på låg inställning.

Jag vill också påpeka att den optiska enheten är otroligt tyst både vid läsning och skrivning en skiva.

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är acceptabelt, men inte spektakulära. Det har den fruktade fn / Ctrl-tangenten swap (fn i det nedre vänstra) men detta skulle bara vara ett problem från början jag föreställa mig. Det finns små flex runt WASD-tangenterna till vänster, men inget större jämfört med andra leverantörens system. Tangentbord är en mycket subjektiv utrustning så det är svårt att kommentera objektivt, men för mina pengar jag ogillade skriva på den. Jag fann det lite svampiga, om det är den korrekta terminologin. Jag upptäckte att jag var tvungen att trycka tyst fast på tangenterna för dem att registrera, men detta kan vara ett symptom på nyheten. På den positiva sidan är tangentbordet mycket tyst faktiskt. För de flesta användare tangentbordet kommer att bli bra och jag är nog vara ganska hård i min bedömning.

Pekplattan var definitivt en negativ för detta system till mig. Det är en av de flush design med endast en liten lucka runt omkretsen för att separera den från wristrest. Knapparna är direkt under och består av vad som i huvudsak utgör en vippströmbrytare. Tryck till vänster om baren för en vänster klicka och rätten för högerklick. Tyvärr är det mycket svårt att veta vilken knapp du ska trycka på eller för den delen, om du trycker på någon knapp alls. Separata knappar och en mer definierad pekplatta skulle vara en förbättring.

Ingång och-utgång


Asus A8F höger syn på toppen av Acer 5020 bärbar dator (se stor bild)


Asus A8F vänster sidan på toppen av Acer 5021 bärbar dator (se stor bild)

Det A8F har ett anständigt antal portar. Till vänster (framifrån och bakåt) har vi hörlurar (SPDIF), mikrofon, FireWire, USB och slutligen den optiska enheten. På baksidan har vi makt, modem / Ethernet / VGA / S-Video och 2xUSB. Till höger har vi en annan 2xUSB, centralt beläget. Placeringen av USB-portarna är något ovanligt, men ger anständigt utrymme för kringutrustning eftersom det finns 5 av dem. Jag är inte säker högerhänta mus användare kommer att uppskatta de befinner sig, eller luftventilen på höger sida. ExpressCard garanterar kompatibilitet för framtida kort. Den optiska enheten är ganska standard för alla konton, de enda anmärkningsvärda funktioner är dess tystnad och förmågor Lightscribe. Kortläsaren fungerar bra, men har en dålig design. Jag fick faktiskt min MemoryStick fastnat i spåret eftersom korten är bokstavligen konsumeras i utrymmet. En kniv var min slutliga lösning i att få ut kortet även om detta kan eftersom jag använde en ProDuo till full storlek adapter. Om du använder minneskort ofta kan detta vara ett problem för dig.

Trådlös

Den bärbara datorn levereras med inbyggd a / b / g Intel trådlös och presterar mycket bra på mitt hemnätverk - inget ovanligt att rapportera. Bluetooth tillhandahålls av Toshiba och fungerar även utan incidenter med min Sony Ericsson K800i.

Batteri

Detta är den andra stora styrka detta system (tillsammans med värme / buller) och kombineras med vikten gör A8F en utmärkt budget orienterad reskamrat.

Det finns inget definitivt sätt att mäta batteritid på grund av variationer i varje användares specifika behov, men här är några gånger jag tog. Jag använde ljusstyrka är som var precis tillräckligt för de utförda verksamheten. Jag är inte helt säker på varför har trådlösa bort har så liten effekt:

Notebook inställningar och användning Resulterande Batteriets livslängd
Trådlös På + Ljusstyrka 2/16 + Word / Internet 3 timmar 57 minuter
Trådlös På + Ljusstyrka 2/16 + Word / Internet 3 timmar 27 minuter
Stäng av trådlöst + Ljusstyrka 8/16 + DVD (Return of the King) 2 timmar 45 minuter
Stäng av trådlöst + Ljusstyrka 2/16 + Word / Internet 4 timmar 27 minuter


Nätadaptern är det minsta jag har sett, och är mycket lätt. Detta gör reser med det mycket enkelt faktiskt. Det är ungefär samma storlek som en liten mobiltelefon, och ungefär dubbelt så tjocka.

Operativsystem och programvara

Min flickvän var neutralt under XP vs Vista, men min egen forskning berättade att få liknande prestanda när du använder Vista kräver bättre specifikationer och därmed högre kostnader. Således XP valdes, med MCE är den enda tillgängliga alternativet från återförsäljaren. Asus innefattar en återställningspartition förutom en destruktiv återställning skiva. Installerat är minimal, med Symantec & Nero är de enda anmärkningsvärda sådana. Men det fanns en uppsjö av processer vid uppstart (över 70!) Med över 700 MB i begå laddning. Naturligtvis beskäras jag ner dessa till en mycket mer respektabel 30, med ett åtagande avgift på 300MB. Jag avinstallerade också Symantec och installerade AVG för virussökning. Microsoft Works 8,5 finns på CD-skivan, lämnar användaren att bestämma om du ska installera det eller inte. Jag hittade detta användbara eftersom jag föredrar att använda Office 2003.

KUNDSUPPORT

Jag har ingen erfarenhet av teknisk support vid denna tid (uppenbarligen på grund av den korta ägande tid). Inget förlängd garanti köptes.

Slutsats

Asus A8F är ett utmärkt val för människor på en relativt stram budget som söker ett bärbart system för att göra generella kontorsuppgifter. Avancerade användare och spelare bör undvika det, som borde de som letar efter något att bära runt hela tiden. Denna bärbara dator är mest bekväm med allmänna datoranvändande och flyger genom dem alla utan problem. Den långa batteritid och tystnad gör det till ett perfekt val för studenter som vill arbeta i en föreläsning eller i biblioteket. Den medföljande Asus väska och optisk mus är trevligt handen för första gången användare. Det finns säkert billigare alternativ för denna specifikation, men som ordspråket säger, du får vad du betalar för.

Fördelar

  • Relativt lätt
  • Bra batteritid (4.5hrs)
  • Bra byggkvalitet
  • Inbyggd webbkamera
  • Praktiskt taget ljudlös drift
  • Kyl kör

Nackdelar

  • Irriterande pekplatta utformning
  • Fiddly skärm öppningsmekanism
  • Relativt dyrt för specifikation
  • Dålig kortläsare konstruktion


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar