onsdag 11 april 2007

HP Pavilion dv9000t med Vista recension

HP Pavilion dv9000t med Vista recension
med dagamer34 - 2007/04/11

Den HP Pavilion dv9000t är HP: s flaggskepp stationär dator bärbar PC med en trevlig skarp 17 "skärm, full 101-tangenters alfanumeriskt tangentbord (med NUMERISK) och olika andra alternativ underhållning, t.ex. ett frivilligt webbkamera, Bluetooth, TV-tuner och HD-DVD köra.


HP Pavilion dv9000t Entertainment Notebook (se stor bild)

Jag började först titta runt efter en bärbar dator runt 20 februari: e när min tidigare HP DV4000 mystiskt dog på mig. Medan jag kunde ha fått det fasta, bestämde jag att det var lättare att uppgradera till en modernare anteckningsbok. Jag hade slagit på att få en HP dv6000t tills jag såg HP dv9000t. Den härliga skärm och grafikkort på bara 7,8 £ var oemotståndlig. De flesta människor skulle anse £ 7,8 för tung att bära för ett college anteckningsbok, men min tidigare DV4000 med en 12-cell vägde ungefär samma, så jag var inställd! Jag ansåg också Dell Inspiron E1705, men dv9000t var billigare, plus att jag inte behöver kraften (och värme) en 7900 GS skulle förmodligen ge bort.


HP dv9000t specifikationer:

  • Äkta Windows Vista Home Premium
  • Intel (R) Core (TM) 2 Duo T5200 (1.60GHz/2MB L2Cache)
  • 17,0 "WSXGA + BrightView Widescreen (1680x1050)
  • 256MB NVIDIA (R) GeForce (R) Go 7600
  • HP Imprint Finish + Mikrofon + Webcam
  • 512MB DDR2 systemminne (1 DIMM)
  • Gratis uppgradering från 80GB 5400RPM till 120GB 5400RPM!
  • Super Multi 8X DVD + / -R/RW w / Double Layer Support
  • Intel (R) PRO / trådlös 3945ABG-nätverksanslutning w / Bluetooth
  • Ingen TV-mottagare w / fjärrkontroll
  • 8 cells litiumjonbatteri
  • Microsoft (R) Fungerar 8,0

$ 1256,08 efter skatt och APP (student) rabatt från HP Hem och hemmakontoret butik.


Den dv9000t i mitt studentrum. Om bara jag kunde dölja de sladdar också ... (se stor bild)

First Impressions:

Skärmen är enorm och den bärbara datorn är mycket tunn. Tidigare 17 "bärbara datorer från HP var mycket skrymmande väger 9,8 £, men det är skönt att veta att dv9000t är lätt att bära när det behövs. Tro det eller ej, gör jag faktiskt det här runt varje dag (vissa människor skulle kalla mig galen), men det är hanterbart. Den fingeravtryck yta är också en fin touch att HP nu har satt på stationära och bärbara datorer som verkligen gör den bärbara datorn glans.


Överst på dv9000t med HP Fingerprint Finish (se stor bild)


Toppen är också ett fingeravtryck magnet. (Se stor bild)

Designa och bygga:

HPs design på denna laptop är en process jag sett utvecklas under åren för att göra en mycket bättre produkt. Det ser ut som det är värt mer än du betalt för det, särskilt med suave avtryck yta appliceras på toppen. En sak att vara trött på att spärren kräver 2 händer för att öppna och gångjärnen verkar inte lika solid som min tidigare laptop. Det ser bra ut på ett skrivbord, men det är inte en ThinkPad i termer av hållbarhet så att ingen ska behandla den som sådan. Jag jämförde dv9000t till min tidigare 15,4 "DV4000 och fann att den väger lika mycket med 12-cells batteri samtidigt vara mycket smalare. Det är definitivt en förbättring på det området.


Endast marginellt längre (se stor bild)


Men smalare också (se stor bild)

Skärmen:

Skärmen är fantastiskt på denna laptop. Jag valde 1680x1050 upplösning för en extra $ 50 och det är värt vartenda öre. Den enda nackdelen är att det är lite ljus läckage på botten mellersta delen av skärmen. Det som är bra är att det inte är märkbar om du inte vill stirra på den. Jag antar inte allt kan vara perfekt.

Grafik

Systemet levereras med en GeForce 7600 Go, med antingen 256 eller 512 video-RAM. Det bör spela dagens spel anständigt vid max upplösning med några specialeffekter utanför. Jag föreslår att få den lägre 1440x900 upplösning om du tänker på spel mycket så GPU inte kämpa för mycket. Vid pris punkt på $ 1200, kunde jag inte hitta någon annan bärbar dator med en mycket bättre GPU.

Ljud

De inbyggda Altec-Lansing-högtalare låter bra. Ljud inte snedvrider vid högre volymer och behåller klarhet. SP / DIF support kan du också koppla upp din bärbara dator till ett surround system om det behövs.

Processor och prestanda

Jag fick den lägsta Core 2 Duo möjligt (Intel T5200 på 1.6GHz) så att jag kunde uppgradera mig senare om jag ville. Det går snabbt nog för mina behov av att titta på filmer och allmänna uppgifter dator.

Riktmärken

En anmärkning för riktmärken, uppgraderade jag min RAM till 2GB DDR2 533MHz RAM och alla poäng återspeglar detta.

3DMark06:

3DMark06 är ett benchmarking verktyg som testar den grafiska prestanda för en bärbar dator, är nedan visar hur HP dv9000t med nVidia Go 7600 staplade upp till andra bärbara datorer.

Notebook 3DMark 06 resultat
HP dv9000t (1.6GHz Core 2 Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.847 3DMarks
Dell Precison M90 (2,16 GHz Core Duo, NVIDIA Quadro FX 1500M) 3.926 3DMarks
Apple MacBook Pro (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB 1.528 3DMarks
Sony Vaio SZ-110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Compal HEL80 (2,0 GHz Core Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1.654 3DMarks
Alienware M7700 (AMD Athlon FX-60 Nvidia GeForce Go7800GTX) 4.085 3DMarks
Dell XPS M1710 (2,16 GHz Core Duo, nVidia 7900 GTX 512MB) 4.744 3D Marks


SuperPi Benchmark Resultat

Super Pi testar hastigheten på en processor, i vårt test vi tvingar Super Pi för att beräkna antalet Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet:

Notebook Tid
HP dv9000t (1.6GHz Core 2 Duo, nVidia Go 7600 256MB) 1m 37s
MSI M677 (1,8 GHz Turion X2) 1m 53s
Fujitsu LifeBook N6420 (2.00GHz Core 2 Duo) 1m 02S
LG S1 (2,16 GHz Core Duo) 1m 11s
Dell Inspiron E1505 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
Toshiba Satellite M100 (2.00GHz Core Duo) 1m 18s
Samsung X60 (1,66 GHz Core Duo) 1m 29s
Sony VAIO FS680 (1,86 GHz Pentium M) 1m 53s

HDTune

HDTune mäter hårddisk prestanda, nedan är en skärmdump av resultaten för HDTune när den körs på dv9000t:


(Se stor bild)

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet på dv9000t är förmodligen en av de bättre jag har använt. Varje knapp är mycket elastiska, vilket möjliggör återkoppling, liknande stationära tangentbord. Den extra numberpad är också ett stort plus, eftersom få bärbara datorer har dem alls. En mindre sak är att rätt shift-tangenten är nu halv storlek, precis som andra tangenter för att rymma den närmare positionen av piltangenterna. Pekplattan själv är ok, inte dåligt och inte bra. Det har en strömbrytare, men känslan av dynan själv är ganska smart. Ibland är det bara för mycket dra på ytan för att använda lätt. Jag bytte till en extern mus och tangentbord för att lösa mina problem.

Ingång och-utgång

Den fästande faktor som verkligen fick mig att köpa denna laptop är uppsjö av portar tillgängliga. Den levereras med 4 USB-portar, en inbyggd minneskortläsare, en kortplats, 2 hörlurar ingångar, ExpressCard-kortplats, och förmodligen bäst av allt, en HDMI-port. Den vackraste delen om HP: s nyare bärbara serien är att alla av dem har en expansionsport som låter dig ansluta till en specifik HP-docka som replikerar de flesta av dessa portar så att du kan ansluta bara 1 kabel till din bärbara dator. Ganska söt, eller hur?


USB-port, ExpressCard-kortplats, DVD + /-RW-enhet, USB-port, nätadapter Jack (se stor bild)


S-video-port, VGA-port, Expansion Port (för HP QuickDock), Ethernet & Modem Jacks, HDMI-port, 2 USB-portar, Firewire 4-pin Jack, Multimedia Card Reader (med SD-kort isatt) (se stor bild)

Batteritid

Den 8-cells batteri varade ca 2 timmar innan den dog med medelhög ljusstyrka och Wifi. Jag misstänker att detta förmodligen har att göra med staten NVIDIAs drivrutiner för Vista som fortfarande behöver en del arbete.

Värme och buller

De bärbara fläktar är oftast på det mesta när på AC men det finns inget sätt att kontrollera dem. Värmen kommer från den vänstra sidan, där HD är, och från baksidan nära fläkten. Det gör lite ljud när det är tyst, men inte tillräckligt för att vara irriterande.

Trådlös

Inga problem med Intel 3945ABG. Den trådlösa omkopplaren är mycket praktisk när snabbt vill stänga WiFi och byta till Ethernet när jag ansluter till min HP QuickDock.

Service och support

HP: s service är måttlig jämfört med andra företag. Det är inte den bästa och det är inte det värsta, men någonstans mittemellan. Personligen var onlinehjälpen mer mottaglig när jag utforskar mina alternativ om min brutna DV4000 jämfört med telefon hjälp så att avenue var mycket bättre. Jag har inte behandlat mycket med teknisk support alls innan, så jag kan inte göra mycket av ett beslut.

Mjukvara:

HP har en massa program förinstallerade på min bärbara dator, en del av det jag snabbt bort men andra jag hålla, främst HPs Total Care Advisor. Det är en bra program som håller reda på tillståndet i din dator, kan ge dig råd om vissa uppdateringar för drivrutiner, grundläggande stöd och surfa tillbehör HP. Det var nyttigt nog att jag behöll den. Var medveten om att HP använder en återställningspartition som ett "worst case" backup istället för skivor, så du måste göra dem själv. En sak som jag ogillar är att installera Windows Vista från återställningspartitionen och skivor installerar alla andra onödiga program liksom, jag kanske bara för att få en Vista RTM-skiva och installera Home Premium själv. HP erbjuder lätt alla nedladdningar för installerade drivrutiner, så det är ett stort plus.

Vista

Windows Vista Home Premium på denna laptop har sina upp-och nedgångar. Som helhet går min dator smidigt men vissa områden som kopierar stora mängder filer behöver en hel del arbete. HP har alla drivrutiner i mappen SWSETUP, så om du någonsin installera en dålig förare kan du enkelt installera om den gamla utan att gå online. Jag skulle rekommendera minst 1 GB, helst 2GB RAM för att köra Vista smidigt. Det finns fortfarande en hel del mindre saker som måste utarbetas, men på det hela, det är en ganska bra uppgradering från Windows XP.

Slutsats

Jag har använt den här bärbara datorn för ett par dagar och har inga beklagar köpa den. Vista går ganska bra efter en 2GB uppgradering och har orsakat några problem när du använder den. De flesta av mina program fungerade felfritt när den installeras. Det tunna nog att bäras runt för en stationär dator och verkligen bländade mina vänner. Skärmen är stor, fungerar tangentbordet bra, och jag skulle inte byta det mot något annat. Jag önskar att det fanns mer batteritid, men det är inte möjligt att ha allt!

Fördelar:

  • Stor skärm
  • Numeriska tangentbordet
  • HDMI-utgång
  • Pekplatta av / på brytare
  • Tunn profil ger bärbar dator storlek

Nackdelar:

  • Fingeravtryck magnet (tyg ingår dock)
  • Touchpad har några drag
  • Höger Skift är mindre
  • Mediaknappar gör buller (stänga i BIOS)
  • Fläktarna går ganska ofta
  • Notebook lock är lite tunn när den är stängd


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar