torsdag 3 februari 2005

Toshiba Satellite P35 Review (pics, specifikationer)

Toshiba Satellite P35 Review (pics, specifikationer)
av HexiumVII - 2005/02/03

av Tim, Hawaii USA

Jag köpte Toshiba Satellite P35 från Costco efter att ha arbetat med en HP zd7000 i ca 5 månader. Det enda jag verkligen missat från zd7000 var det numeriska tangentbordet. Annat än att Toshiba är i nivå med eller trumf på zd7000 i varje aspekt förutom skärmen, vilket är en smula mindre ljus och levande.

Toshiba P35 ( se större bild )

System Specifikationer:

  • Mobile Pentium 4 538 3.2GHz, med Hyper-Threading
  • PC2700 512MB DDR SDRAM (512x1)
  • Toshiba 80GB EIDE hårddisk 4.200 rpm
  • Matsushita DVD-SuperMulti Drive: Maxfart - CD-ROM (24x), CD-R (16x write), CD-RW (8x skriv), DVD-ROM (8x), DVD-R (4x skrivning), DVD-RW (2x skriv), DVD + R (2,4 x skrivning), DVD + RW (2,4 x skrivning), DVD-RAM (2x skriv)
  • ATI Mobility Radeon 9700 dedikerad 64MB
  • 17,0 "WXGA TFT LCD-skärm 1440 x 900 upplösning
  • Integrerad V.92/56K modem
  • Realtek 10/100 Ethernet LAN
  • Atheros SuperG 802.11b / g trådlöst nätverk
  • Harman / Kardon stereohögtalare
  • Realtek ALC259 Ljud Controller
  • 5-i-1 Multimedia-porten stöder Secure Digital, Memory Stick, MMC, xD Picture Card, Memory Stick Pro

Design

P35 kommer i standarden men något konstigt satellit system för blå topp, svart tangentbord silver interiör. Den plast som används är ganska tunn jämfört med andra bärbara datorer. Kylsystemet är mycket bra, vilket är viktigt för en Pentium 4 Prescott modell-processor. De två 60mm fläktar stryps väl och täcks av en stark grill. Jag hittade fansen sällan sparka i full blast om jag spelar ett spel, men på den tiden jag är för upptagen njuter spelupplevelsen att ens verkligen märker ljudet. Kylsystemet verkar mycket mer effektiv än HP zd7000 kylsystem, där jag hittade fläkten som högljutt spinning i de övre varvtal oftare.

Toshiba P35 fläkt ( större bild )

Konsolerna ansluter skärmen till kroppen verkar inte vara mycket bra som jag har redan märkt en lös ledningar anslutning i detta område. Jag ibland få flytta färger på skärmen beroende på vilken vinkel jag har skärmen anpassad till. Det är nog bara otur och det inte irritera mig tillräckligt för att orsaka mig att återvända den bärbara datorn som fungerar bra vid tilt-vinkel jag använder, och jag kan använda det som en ursäkt för att uppgradera till en bättre bärbar dator som oundvikligen kommer att komma ut!

Mått och vikt

Toshiba Satellite P35 ( se större bild )

Denna laptop är en av de största ute. Med en vikt på en rejäl 9.5 pounds, det är förmodligen bara uppvägs av en Dell XPS. Måtten för denna bärbara dator är 16,5 "x 11,5" x 1.57/1.85 "(L x B x H). Nätadaptern tillkommer ytterligare £ 1 och 3 uns till den totala resor vikt av den bärbara datorn. Här Titan är inte för svag i hjärta!

Skärm

Skärmen är en trevlig 17 "Widescreen. Det är lika bred som en full 17" LCD eller 19 "CRT i visningsområdet. Uppdateringsfrekvensen kan hålla jämna steg med alla spel och film. Färgmättnad är över genomsnittet. Ljusstyrka är också över genomsnittet. Betraktningsvinkel är lite dålig. Denna modell kommer inte med den glansiga TruBrite-skärm som många specifikationer blad säga. Jag har sett TruBrite versionen av skärmen och sprang några testbilder. Det är ganska lite rikare på färgtoner än den normala. Sammantaget skulle jag ge skärmen ett betyg på 7/10. den TruBrite versionen skulle få en 8/10. När man jämför Toshiba P35 till en zd7000 skärm färgmättnaden handlar om par, men ljusstyrka P35-skärmen skulle vara lite mindre. Enligt min mening Sony XBRITE skärmtekniken är bäst av gäng när det gäller dessa blanka stil skärmar, men Sony bärbara datorer med XBRITE verkar kosta lite mer.

Högtalare

Satellite P35 Högtalare ( se större bild )

Förmodligen en av de bästa egenskaperna hos denna laptop jämfört med andra är högtalarna. De är några av de starkaste jag har upplevt. Toppar och mellanregister är mycket trevliga och bas, som är obefintlig på de flesta bärbara datorer, är representerade. Den har SRS TruSurroundXT. Om du aktiverar SRS WOW på Windows Media Player, kan du höra verkligen en surroundeffekt om huvudet är på sweetspoten. Spel är helt enkelt fantastiskt för något sådant. Positionering är ganska märkbar. Det enda problemet med högtalarna är om du stänger locket till den bärbara datorn, kommer högtalarna att täckas. De flesta HPs har sina högtalare vinklade ut så att du kan lämna din skärm av när bara spela musik.

Prestanda

P35 levereras med en rörledning varm Intel Pentium 4 med Hyper-Threading-teknik. Min P35 har en 3.2GHz Prescott kärna med D0 stepping. FSB kör på 533MHz. Den 512 MB minne kommer från Samsung kör på 166 MHz PC2700 spec. Prestanda är bra kommer från 3.2GHz. Jag brukar ha cirka 10-15 udda program som körs samtidigt, och den bärbara datorn är lika lysande som om det bara var startat. Jag brukar bara gå in i viloläge och sällan stänga av eller starta om datorn.

Gaming

Den mobila Radeon 9700 är en stor artist. Den 9700 är i grunden en 9600 med en något reviderad kärna och små stövlar i frekvens. Den m9700 med i denna bärbara dator levereras med 64 MB DDR körs på 200MHz och med en kärna av 390MHz. Jag kunde överklocka dem till 250MHz och 440MHz respektive och stabilt. Detta närmare representerar de verkliga bedömningar av en m9700. Jag skulle köra något jag kasta på det med mer än acceptabla prestanda. Många spel jag kan även aktivera AA och fortfarande spelar glatt. Här är medelvärden jag får i FRAPS för några av de spel jag spelar inställningar allt på hög.

Använda Omega 4,10 Drivrutiner

Upplösning

AA

Genomsnittligt FPS

Call of Duty

1024

2

37

Quake III

1440

2

54

UT 2K3

1024

2

31

Splinter Cell

1024

0

33

DOOM3

1024

0

23

Half Life 2

1024

0

32

Warcraft III

1440

0

34

Underground 2

1024

0

29

Prince of Persien 2

1024

0

35

3DMark 2001SE

1024

0

11.900

3DMark 2003

1024

0

2452


I / O-portar

Den högra sidan består av en PCMCIA-kortplats, mini firewire, USB 2,0-port och SD / MMC / Smart / MemoryStick läsare med en TI styrenhet. Reader / skrivhastigheter är mycket bra. Den bakre har en enorm utlopp, ytterligare 2 USB 2.0-portar, S-videoutgång, och VGA ut. Även att vara på av de största bärbara datorer du kan hitta i en butik, saknar en parallellport.

Satellite P35 ( se större bild )

Toshiba använder en pott omkopplare stil volym som jag verkligen gillar. Det låter mer exakta justeringar och du kan känna vilken volym det är på utan att ha den bärbara datorn att vara på.

Ingång

Tangentbordet använder anpassade Toshiba layouten. Det är inte illa om du vänjer sig, men det är annorlunda än ganska mycket alla andra tangentbord ute, i min över det verkligen inte någon idé att gå med en sådan icke-standard layout. Det mest irriterande aspekten av tangentbordet är nere till vänster där CTRL och MENU ersätts av INS och DEL tangenterna, och ALT flyttas till höger. Viktiga punkter utanför för att inte inkludera ett numeriskt tangentbord på en så stor storlek anteckningsbok som har utrymme för det. P35 är förmodligen en av de bredaste bärbara datorer runt, om 2inches bredare än en zd7000.

Pekplattan är trevlig och smidig men saknar några speciella funktioner som en separerad rullning område eller extra nycklar. De två stora musknapparna känns billigt och det gör känslan och klickande ljud de producerar. Pekplattan är märkbart liten jämfört med resten av den bärbara datorn, är det också sänkt och mer infälld än jag skulle vilja. Pekplatta Aktivera sker via hotkey program, snarare än en dedikerad strömbrytare. Medan en hård omkopplare är att föredra, är det mycket svårt att oavsiktligt resa pekplattan när du skriver jämfört med andra bärbara datorer.

Trådlös

Satellite P35 trådlösa chipset ( se större bild )

P35 levereras med Atheros SuperG chipset som har några otroligt utbud och tillförlitlighet. Använda NetStumbler det ger mer konsekvens och räckvidd än även den ärevördiga Orinoco Gold PCMCIA-kort jag har. Den trådlösa omkopplaren är längst upp till höger kanten på sidan av den bärbara datorn tillsammans med en orange lysdiod. Jag skulle ha velat en LED på toppen för snabbare indikation om WiFi är på eller inte.

Slutsats

Totalt P35 är en mycket bra stationär dator stil anteckningsbok. Många människor vill inte släpa runt över tio pounds av vikt ändå. Det skulle vara trevligt att se en Pentium M baserad 17 "laptop som Sony erbjuder. Pentium 4 chip i allmänhet erbjuda mycket liten fördel i hastighet över en Pentium M i dessa dagar. Om du intensiv videoredigering, kanske Hyper Threading hjälper snabba saker tillsammans lite mer. En Pentium M kan bidra till att öka batteriets livslängd genom en bra summa. Jag har oftast 20-30 program öppna samtidigt med några 400-500 trådar som löper och hitta Athlon och Pentium M-processorer ger lika varje dag prestanda. Versus sitt Löpande konkurrenter, HP zd7000 och Sony VAIO A150, skulle jag gradera Toshiba överst på grund av dess överlägsna spelprestanda kontra en GeForceFX 5700 om zd7000 och Radeon 9600 på A150. Jag gillar också verkligen de funna överlägsna högtalare i Toshiba P35.

Fördelar

  • Otroliga prestanda
  • Stora högtalare för en bärbar dator
  • Generellt tyst och effektiv kylning för en P4

Nackdelar

  • Nej sifferknapparna
  • Bygga kvalitet är inte lika bra som tidigare Toshibas
  • Extremt bred, svårt att hitta påse som passar den bärbara datorn

Toshiba Satellite P35 Storlek vs HP DV1000 och Toshiba A55

( större bild )

( större bild )

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar