tisdag 22 februari 2005

Compaq Presario V2000 Review (pics, specifikationer)

Compaq Presario V2000 Review (pics, specifikationer)
av abaxter - 2005/02/22

av Aaron Betts, Maryland, USA

Som en upptagen medicinare, letade jag efter en bärbar bärbar dator som skulle passa lätt in i min väska och skulle inte väga mig. Jag behövde inte en dyr, top-of-the-line dator för krävande applikationer eller spel. Jag behövde bara en dator för att skriva e-post, surfa på Internet, skriva papper, skapa presentationer Power Point, som arbetar med Excel, synkronisering med en handdator, DVD-filmer och lyssna på musik. Min nya dator måste ha ett inbyggt trådlöst kort, en DVD-ROM-enhet, en lång batteritid, en ljudutgång för anslutning hörlurar eller externa högtalare, och USB-portar. Den viktigaste funktionen var dock ett pris som en student har råd med. Jag var villig att avstå vissa funktioner för att hålla priset under $ 1000. Jag ansåg flera populära datormodeller, inklusive Dell Inspiron, Sony Vaio, Toshiba Satellite, och IBM ThinkPad. De flesta av dessa märken kom med prislappar som placerade dem precis utanför min räckvidd. Även om jag visste att Hewlett Packard och Compaq gjort prisvärda datorer, associerade jag dessa varumärken med tunga, skrymmande anteckningsböcker. Efter några veckor för att söka efter en prisvärd dator som uppfyllde mina krav, upptäckte jag Compaq Presario V2000 och Hewlett Packard kusin, DV1000 . Jag checkat ut båda dessa modeller på ett lokalt kontor leverans butik. Jag blev förvånad över att hitta HP-och Compaq namn på mindre, mer kompakta bärbara datorer. Mycket har skrivits om likheter och skillnader mellan dessa två datorer. För mina behov, det enda uppenbara fördelen jag såg i DV1000 över V2000 Quick Play-funktion, vilket gör att du kan titta på film eller lyssna på CD-skivor utan att gå via en komplett Windows-start. Eftersom jag inte kunde se mig själv använda den här funktionen ofta, bestämde jag att köpa något billigare Compaq V2000, som marknadsförs som "ta med den överallt" modell i Presario linje.

Compaq Presario V2000 Notebook

Köp

Jag tyckte att jag kunde få det bästa priset på en V2000 genom att beställa en anpassad anteckningsbok på HP: s webbplats . Anpassa V2000 tillät mig att spara pengar genom att nedgradera några av de alternativ som inte var mycket viktigt för mig. Jag sparade ännu mer genom att dra nytta av HP: s studentrabatt. De stora besluten i att anpassa min V2000 var operativsystemet, processorn, bildskärmen, minnet, hårddisken storlek och hastighet, CD-enhet, batteri och trådlöst alternativ. Konfigurationen jag köpt är följande:

  • Operativsystem: Windows XP Home
  • Processor: Intel Pentium M 710 till 1,4 GHz
  • SCREEN: 14,0 "WXGA Widescreen (inte BrightView)
  • Minne: 256 MB SDRAM (1x256)
  • HÅRDDISK: 40 GB 4200 rpm
  • CD DRIVE: DVD / CD-RW kombinationsenhet
  • BATTERI: 6-cells litiumjon
  • Trådlöst: Intel PRO / Wireless 2200BG WLAN (utan Bluetooth).

HP: s webbplats verkar alltid kunna erbjuda specialerbjudanden eller rabatter. Ibland kan ha tur och hitta en kupongkod för ytterligare besparingar. Vid den tidpunkt då jag gjort min beställning, var HPShopping erbjuder fri frakt, en $ 30 rabatt på anpassade bärbara datorer, och en gratis uppgradering till DVD / CD-RW-enheten. Leverans till de flesta delstater i USA medför inga en omsättningsskatt. Den totala på min dator med studentrabatt var $ 920,26, och $ 30 rabatt leder ner till $ 890,26. Jag köpte också den 2-åriga Express Repair utökad service för en ytterligare $ 99,99. Under shopping, pratade jag också mig själv att köpa HP Deskjet 5850 trådlösa bläckstråleskrivare för $ 101,24. Köpa datorn och skrivaren samtidigt rätt mig till en extra rabatt på 50 $. Jag var mycket nöjd med dessa priser, men den enda nackdelen att beställa en egen bärbar dator på webbplatsen är att det kan ta några veckor att leverera. Min dator tog 13 dagar från order till leverans.

Form & Design

V2000 är väl utformad och skarpa utseende. Insidan av anteckningsboken är silver, och den övre och nedre är svart plast. Specs från webbplatsen rapportera vikt som £ 5,21, och de fysiska dimensioner som 13,15 tum x 9,1 i. Jag blev positivt överraskad när jag först plockade upp - datorn ser ut som att det borde vara mycket tyngre än det är . Den widescreen designen möjliggör en mycket funktionell skärmstorlek som inte gör datorn alltför skrymmande eller tunga. Tjockleken hos datorn är större baktill (1,53 tum) än den är i den främre (1,29 tum). Detta gör att tangentbordet en svagt uppåtgående vinkel, vilket visar sig vara en bekväm ergonomisk funktion. Men det kan se konstigt när du först stänger skärmen och märker toppen är inte nivån.

Compaq Presario V2000 Framsida sidan ( se större bild )

Compaq Presario V2000 Tillbaka sidan ( se större bild )

Compaq Presario V2000 vänster sidan ( se större bild )

Compaq Presario V2000 Höger sida ( se större bild )

Utformningen av V2000 har några mindre brister. Först ansluter nätsladden till baksidan av datorn. Detta kan vara besvärligt när man behöver gå till växelström. Andra finns det en liten slack i dörren för CD-enheten på höger sidopanel. Jag märker det när jag hämtar datorn från sidorna. För att skydda dörren CD-enhet när jag reser med datorn, köpte jag en ny väska som kom med en skyddande datorfodral. Den enda andra signifikanta design fråga är tjockleken av enheten. Det är något tjockare än jag väntat. Använda skyddshylsan lägger ännu större tjocklek till enheten. Detta tar upp dyrbar plats i min skolväska.

Skärm

Compaq Presario V2000-skärm ( större bild )

Skärmen Storleken är där V2000 tjänar min respekt. Den 14-tums widescreen design ger en skärm höjd jämförbar med en vanlig 12 tums eller 14 tums skärm, men bredden på en 15 tums skärm. Detta håller dimensionerna hos dator liten och portabel samtidigt som en display som är mycket funktionell och enkel att använda. Den widescreen designen gör att jag kan se hela bredden av ett dokument, även när du arbetar i liggande läge. Det tillåter mig också att enkelt visa två dokument sida vid sida. Jag har också upptäckt att jag kan spela en DVD-film i ett litet fönster i hörnet av skärmen och fortfarande ha tillräckligt användbar skärm område att arbeta med andra program.

V2000 har bara två egna alternativ för visning: widescreen eller widescreen med BrightView. Den BrightView-skärm är en mer reflekterande yta som ger mer levande färger och högre kontrast. Även om jag läst många lysande recensioner av BrightView-skärm, bestämde jag mot det. Jag var orolig för att den ökade reflektionsförmåga ljusare display skulle orsaka problem med bländning och ökad synlighet av damm och fingeravtryck. Dessutom verkade BrightView-skärm för att vara en extra kostnad som jag inte tror var absolut nödvändigt för mina behov. Vid tidpunkten som jag köpte datorn, tillade BrightView alternativet $ 50 till priset. Sedan dess har HP sjönk priset till $ 25 för denna uppgradering. Jag ångrar inte att välja standard displayen, eftersom bildkvaliteten är tillräckligt för de flesta av mina behov. Den enda gången jag verkligen märker bristerna i standarden displayen är när jag tittar på DVD-filmer. DVD-video kvalitet är lite urblekta och kornig, särskilt när man tittar i helskärmsläge. Om jag köper V2000 i dagens priser skulle jag förmodligen spendera de extra pengar och få BrightView.

Högtalare

V2000 kommer med JBL stereohögtalare monterade på frontpanelen. Ljudkvaliteten är bra för filmvisning, lyssna på CD-skivor eller strömmande ljud. Jag är mycket nöjd med kvaliteten på ljudet i alla volym intervall. Jag kopplade datorn till ett par externa högtalare, och det lät ännu bättre. Liksom de flesta bärbara datorer, kan ljudkvaliteten på V2000 konkurrerar inte med ditt hemunderhållningssystem. Men för en dator, är ljudet ganska imponerande.

Processor och prestanda

Vid första jag ansåg beställa min V2000 med en Celeron-processor för att spara ännu mer pengar. Men efter att ha gjort lite forskning, beslutade jag att detta var ett område där jag inte ville att nedgradera för mycket. Jag beslutade att gå med det billigaste Centrino alternativ, som på den tiden var Pentium M-710, 1,4 GHz. Jag valde också det billigaste hårddisken alternativet (40 GB, 4200 rpm) och den minsta mängden minne (256 MB). Vid första jag märkte att datorns prestanda inte var så galleriets som jag skulle ha velat. Vissa program och fönster tycktes ta lång tid att öppna och stänga. Jag mixtrar med visuella effekter och startalternativ för att minimera antalet processer som körs i bakgrunden. Detta verkade hjälpa något, men det blev uppenbart att jag hade underskattat mängden minne som jag skulle behöva. Lyckligtvis har V2000 två minneskortplatser, och jag var bara med en kortplats med de 256 MB som jag beställde i den inledande konfigurationen. Jag installerade ett extra 512 MB-kortet i den andra kortplatsen. Jag köpte extra minneskort från en lokal dator butik för ungefär $ 60 efter rabatt. Minnet uppgraderingen har förbättrats avsevärt datorns prestanda. Program verkar öppna och stänga en mycket snabbare och jag inte längre känner att datorn kör ett par sekunder bakom mig. Dessutom kunde jag få en 768 MB minne för mindre än det skulle ha kostat mig att beställa den ursprungliga konfigurationen med 512 MB. Jag ångrar inte mitt val på processorn eller hårddisken storlek. Efter minnesuppgradering är resultatet lysande nog för mina krav, och jag har fortfarande 30 GB ledigt utrymme på hårddisken.

Datorn blir lite varm vid rutinmässig användning, men inte längre än vad jag skulle förvänta sig för en bärbar dator. Kylfläktarna sparka på ibland när man kör med hög-demand-program eller flera processer. Kylfläktarna är något högre än jag ursprungligen väntat, men det är inte en viktig fråga. Kylfläktarna aktiveras med jämna mellanrum när du spelar DVD-filmer eller lyssna på musik direkt från en CD. Detta kan överrösta ljudet om du lyssnar på låg volym.

Tangentbord och pekplatta

Compaq Presario V2000 Tangentbord och styrplatta utsikt ( se större bild )

Tangentbordet och pekplatta är bland de trevligaste funktionerna i V2000. Tangenterna har en bekväm, fjädrande känsla. Widescreen designen rymmer ett bredare tangentbordslayout. Ovanför tangentbordet finns flera knappar: huvudströmbrytaren, trådlös knapp och volymkontroller. Jag gillar placeringen av dessa ytterligare knappar eftersom de är nära nog att de är lättillgängliga men ändå skilt från tangentbordet. Pekplattan och musknappar fungerar mycket bra. Pekplattan har också en region som tjänar samma funktion som rullhjulet på en mus. Det enda problemet som jag har märkt med den här funktionen är att min högra handflata ibland borstar pekplattan när jag skriver och skärmen rullar ett par rader. Detta är lätt åtgärdas genom att vrida pekplattan av när du skriver långa dokument eller när du använder en extern mus. Pekplattan kontrollknapp sitter mellan mellanslagstangenten och styrplattan. Det finns en orange lysdiod som låter användaren veta om pekplattan kontrollen är på.

Ingång och-utgång

Det finns flera portar på båda sidopanelerna hos datorn. Den vänstra sidan panelen innehåller följande portar:

  • PMCIA kortplats
  • USB 2,0-port
  • Telefonlinje och Ethernet-portar
  • Expansion Base Port (expansion bas säljs separat)
  • VGA-bildskärm videoutgång

Förutom cd-enheten innehåller den högra sidopanelen följande portar:

  • 6-i-1-minneskortläsare
  • Firewire-port
  • Två USB 2.0-portar
  • S-videoutgång

Frontpanelen innehåller ljudutgång mikrofoningången, displayen avtryckaren, olika lampor status, och stereohögtalare. AC strömingång porten sitter på baksidan. Överlag är jag imponerad av in-och utdata alternativ port på V2000. Det är trevligt att ha tre USB-portar, och det är ännu trevligare att ha dem på båda sidopaneler. Mitt enda klagomål med konfigurationen av hamnarna är att AC ineffekt är inte särskilt bekvämt att komma åt på baksidan. Jag vill hellre ha AC-ingången på en av sidopanelerna och har en av de mindre ofta använda portar (VGA-bildskärm eller S-Video-utgång) flyttas till den bakre panelen.

Trådlös

Jag beställde min dator med Intel PRO / Wireless 2200 (utan Bluetooth). Det trådlösa kortet kan stängas av direkt från tangentbordet genom att trycka på knappen för trådlöst. Det finns en blå lampa på den trådlösa knappen som talar om när kortet sätts på och det finns också en blå indikatorlampa på frontpanelen som låter användaren veta när det trådlösa kortet är påslagen. Det trådlösa kortet har fungerat för mig varje gång, och jag är nöjd med sin räckvidd och prestanda.

Batteri

Det finns två batteri alternativen på V2000: 6-cells litiumjon eller 12-cells litiumjon. Eftersom jag försökte minimera både kostnaden och vikten av datorn, jag beställde V2000 med 6-cells batteri. Med daglig användning, kan jag få nästan tre timmar från 6-cells. Detta har fungerat mycket bra för mina behov. Jag använder främst datorn hemma, i skolan bibliotek och på caféer. Eftersom jag aldrig verkar vara mycket långt från en kraftkälla, har batteriet i 6-cells fungerat bra för mig. Men för dem som behöver en längre batteritid och inte besväras av lite extra vikt kan V2000 beställas med en 12-cells batteri (i stället för 6-cells) för en ytterligare $ 25.

Operativsystem och programvara

V2000 levereras med antingen Home eller Professional utgåvor av Windows XP. Operativsystemet var redan installerat när datorn levererades, och operativsystemet skivorna medföljer manualer. Datorn levererades med en tunn "Komma igång" manual. Ju mer omfattande handbok på en cd som följer med datorn.

Garanti och kundtjänst

Även om jag var på en strävan att hålla kostnaderna för den här datorn så låg som jag kunde, köpte jag en ytterligare garanti så att jag kunde få lite extra sinnesfrid. Jag köpte 2 år Express reparationsservice för $ 99,99. Garantin Informationen levereras i en separat låda med den utökade information om garanti, en garanti klistermärke och post-i registreringsformulär. Jag har inte haft en chans att utvärdera täckning ännu eftersom jag inte har haft några problem med datorn.

Slutsats

Även om Compaq Presario V2000 är inte det minsta och lättaste bärbara datorn på marknaden, är jag glad att jag köpte den här datorn. Den widescreen designen ger V2000 en betydande funktionell fördel med liten inverkan på dess portabilitet. Trots några mindre konstruktion oro (AC-ingång på baksidan, CD-enheten dörren, och tjockleken), skulle jag rekommendera detta till datorn till någon som vill ha en mitt-of-the-road datorn för anständigt pris. De anpassade alternativ får mig att bygga en dator som passar mina grundläggande behov och samtidigt hålla kostnaderna inom mitt område. De anpassade alternativ är också flexibla nog att mer sofistikerade användare kan uppgradera till mer kraftfulla alternativ. Detta gör V2000 väl lämpade för ett brett spektrum av användare.

Liknande recensioner:

  • Compaq Presario V2000 Recension av Johnny Hsu
  • Compaq Presario V2000 och HP DV1000 Jämförelse Recension av Mitch Gates

Pris och tillgänglighet




Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar