fredag 4 februari 2005

Gateway 7400 Notebook Review (pics, specifikationer)

Gateway 7400 Notebook Review (pics, specifikationer)
av Zeke - 2005/02/04

av Link, USA

Jag köpte Gateway 7422GX efter söker hela sex månader för en bärbar dator för att ersätta min stationära dator (AMD Athlon 2200 +, 1 GB RAM, dubbla 120 GB hårddisk, NVIDIA GeForce4 Ti4800) så att jag kunde vända min skrivbordet maskinen i en särskild webbserver. Jag ville ha en bärbar dator med en rimlig batteritid, en trevlig grafikprocessor för spel (Halo, Doom III, World of Warcraft), en DVD-enhet, och möjligheten att göra flera saker med webb-designa program som Dreamweaver, Flash, Photoshop, och Illustrator samtidigt. Jag brydde mig inte om skärmstorlek, behövs endast en 60 GB hårddisk, och vikt var inte en faktor. Min prisklass var något under $ 1500.

Och vad gjorde jag tror att mina chanser var att hitta en bärbar dator som passar precis vad jag ville? "Ja rätt" sammanfattar vad jag trodde. Men i slutet av december, jag hittade Gateway 7405GX på Best Buy för $ 1249,99. Den hade allt jag behövde: 512 MB RAM, 60 GB hårddisk, ATI Radeon 9600 grafikkort ... Jag var inställd på att köpa. Tyvärr var det slut i affären. Jag sökte sex andra Best Buy-butiker inom en 50 mils radie, och fortfarande ingen lycka. Jag var bortom arg att jag hade gått miste om denna affär, och jag kontrolleras kontinuerligt BestBuy.com att se om jag kunde hitta en renoverad eller visa modell finns att köpa i stället.

Sedan den 9 januari, Best Buy listade 7422GX på deras hemsida. Den hade allt originalet hade en, med undantag av i grafikkortet. Jag ringde upp min lokala butik, och visst, de hade den i lager. Jag köpte den för $ 1399,99.

Gateway 7422GX specifikationer:

  • Mobile AMD Athlon 64 3400 (2,2 GHz)
  • 15,4 "Ultrabright skärm (WXGA TFT 1280x800)
  • Systembuss @ 1600MHz
  • 1,0 GB DDR RAM (utbyggbart till 1,5 GB)
  • 80.0GB HDD
  • 8x4x8 DVD + RW, 8x4x8 DVD-RW, 24x10x24 CD-RW combo
  • 64MB (Dedikerad) ATI Mobility RADEON 9550 Grafik
  • 56 Kbps uppringt modem
  • Inbyggt trådlöst LAN (802.11b / g), 10/100Base-T Ethernet (RJ-45-kontakt)
  • Inbyggda stereohögtalare
  • 1 PCMCIA Slot
  • 4 USB 2.0-portar
  • 1 FireWire-port
  • Lithium-ion batteri
  • Pekplatta med vertikal rullningszon
  • Windows XP Home Edition SP2
  • Medföljande programvaran: Microsoft Works 8,0, pengar 2004, Picture It! 9,0, Media Player, Adobe Acrobat Reader 6,0, Nero 6 Suite, CyberLink PowerDVD, Gateway BigFix

Efter tre veckor med det system jag är redo att ge det en ordentlig översyn.

Skärm

Den 15,4 "widescreen är vacker. Jag ignorerade alla klagomål om TruBrite s bländning (se bild ovan) och gick för det, och jag älskar det. Jag har haft väldigt lite problem med bländning alls, men jag kan förstå varför vissa människor kanske . Men för den lilla disadvatage som kommer med reflektionsförmåga, jag har fortfarande rekommenderar starkt TruBrite skärmar. Mina hade inga döda pixlar och jag har funnit det mycket lätt att rengöra skärmen i jämförelse med min gamla Toshiba.

Hetta

Jag har bara hört fläkten slås på omkring 10 gånger sedan jag har ägt den här anteckningsboken, och det är med att använda den dagligen. Systemet blir bara varm när jag ställer höga krav på grafikkortet, och det är också när fläkten sparkar i. Jag har spelat Halo PC på de högsta grafik inställningarna för fyra timmar i sträck utan noticible systemet eftersläpning och en stadig värme. Värmen tappade när jag sluta spela, och det fanns ingen skador på den bärbara datorn som helst. Sitter i knät, känns den bärbara datorn varm, men vid en behaglig temperatur i stället för burn-din-hud-off känsla av de flesta av Dells bärbara datorer som jag har använt.

Tangentbord

Tangentbordet är förmodligen min största nötkött med hela anteckningsboken. Vilket är bra, för det är inte så stor för en nötkött alls. Fn-tangenten är placerad i längst till vänster där Ctrl-tangenten ska vara, och Ctrl-tangenten är en nyckel till höger om den (se bilden ovan). Jag slog av misstag Fn + C i stället för Ctrl + C när du försöker kopiera text eller bilder till
Urklipp ibland, men det är inte så svårt att vänja sig vid. Annat än att, fungerar tangentbordet bra. Tangenterna tryck till en behaglig nivå och är mycket lyhörda.

Pekplatta

Innan jag ens köpte den bärbara datorn jag köpte en liten trådlös optisk mus för att förbereda sig för pekplattan. Jag ogillar pekplattor har jag alltid. Men jag har funnit mig själv Använda styrplattan över den trådlösa musen. Pekplattan är mycket lyhörd och mycket anpassningsbar i systemet inställningsmenyn. Den vertikala bläddra kan få hackig ibland, gå på ur kontroll hastigheter och orsakar dig att gå för snabbt eller långsamt för komfort, så jag brukar bara använda piltangenterna. Såvitt pekplattor gå, är dock denna pekplatta inget nytt alls.

Batterilivslängd

Efter 12 tester, räcker batteriet livslängd i genomsnitt 3 timmar. I de flesta tester som jag kopplade till trådlösa nätverk och spelade på nätet med hög grafik krävande spel, varade batteriet i cirka 2:40 till 2:50. I tester som jag multitasked med Dreamweaver och Photoshop när du är ansluten till trådlösa FTP-servrar uppdatera webbplatser, varade batteriet så länge 3:20.

Vikt

Denna notebook väger ca 7,5 kg. Inte alltför tung, men eftersom vikten känns väldigt fördelad. Det har aldrig brytt mig alls, egentligen, men jag var beredd att köpa något till £ 9., Så du kanske vill ta det i beaktande.

Ljud

Högtalarna är fantastisk. Gateway ingår ett ljud manipulation program som gör att du kan anpassa den virtuella surroundljudet alternativ för att få en perfekt ton. Jag var chockad av talaren kvalitet och faktiskt föredrar dem över mina hörlurar.

Wi-Fi-

Av de 10 trådlösa nätverk jag har anslutna till, framgångsrikt den bärbara datorn är ansluten till tre på första försöket. De övriga sju krävs för mig att stänga av trådbunden nätverksanslutning av någon anledning ... Det är inte ett stort problem, men det är en inconvience. Nätverken Jag lyckades anslutna till var alla 802.11b. 802.11g är hade inga problem när jag hade bytt inställningar runt, dock, och den bärbara datorn håller en god anslutning så länge jag har använt det (upp till 10 timmar).

Prestanda

Jättebra. Helt bra. Otroligt utöver Mina förväntningar. Denna maskin fungerar bättre än mitt skrivbord-nu-server i varje aspekt - även över 128 MB grafikkort. Men det är först när den är inkopplad Du förstår, när du kopplar den bärbara datorn faller processorhastighet kraftigt till 798 MHz. Det är oacceptabelt för en AMD 64, och jag är säker på att det är antingen en energibesparande teknik eller en bugg. Förmodligen, men det finns sätt att förbigå den här funktionen och Gateway är tänkt att släppa en patch någon gång nästa månad för att fixa det. För att klara upp missförstånd på grafikkortet är 9550 faktiskt bättre än 9600, döptes de bara det för att göra det verka som mer av en budget pick ... ATI kontrollpanelen är identisk med den för 9600/9700 serien, även lista den i hårdvaran profil som 9600.

Jag har gjort allt som finns att göra med en anteckningsbok i de senaste tre veckorna. Jag har rest med det, jag har gett presentationer med projecters med det, jag har spelat online-spel med det, jag har multitasked, och jag har även tappat den ett par gånger. Detta är den bästa affären jag någonsin har fått i en dator, period. Det är första gången jag har köpt en kända varumärken system - Jag har alltid gjort mina egna datorer i det förflutna, men det kommer att göra mig överväga att köpa min nästa dator med Gateway. Mycket, mycket, mycket rekommenderas, särskilt för priset. Om du har några tvivel, vänligen ta bort dem, kan jag betona inte det tillräckligt.

Slutresultat: 96/100

Pris och tillgänglighet

Frågor eller kommentarer? Släpp mig ett e-mail till zekethegeek@gmail.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar