torsdag 24 februari 2005

Fujitsu LifeBook N6010 Recension (pics, specifikationer)

Fujitsu LifeBook N6010 Recension (pics, specifikationer)
av - 2005/02/24

Paul Davey - Dawson Creek, Kanada

Den Fujitsu N6010 Series Laptop är Fujitsus senaste razzia i stationär dator bärbar kategori. Sporting en Intel Pentium 4-processor, 512 MB med dubbla kanaler RAM, 128 MB dedikerat videominne och en 17 "bred aspekt skärm, Fujitsu hoppas att fånga en del av den marknadsandel som domineras av bland Dell och HP. Fujitsu har alltid varit kända för sin kvalitet bygga och imponerande uppvisning teknik, så låt oss se hur detta nuvarande modell staplar upp.

Fujitsu N6010 specifikationer

  • Intel Pentium 4 Modell 538 (3.2GHz, 533MHz FSB, 1MB L2-cache)
  • 1024MB DDR PC2700 Dual Channel RAM (2x512MB, 2GB max.) Uppgraderad från 512 Standard med köp.
  • 17 "Crystal View WXGA + wide TFT LCD 1440 x 900
  • 60GB Shock Monterad UDMA 100 Disk Drive 4200 RPM
  • ATI Mobility Radeon 9700 grafikkort med 128MB dedikerad RAM
  • Sigmatel STAC9766 AC97 Compliant Audio
  • 2 Interna högtalare med integrerad subwoofer
  • Multi-format DVD-brännare (8x DVD-/ + R, 4x DVD-/ + RW, 3x DVD-RAM, 8x DVD-ROM, 24x CD-R, 10x CD-RW, 24x CD-ROM)
  • 802,11 a / b / g trådlös adapter
  • 56K-modem
  • 10/100/1000 Gigabit Ethernet Adapter
  • 103-nyckel fullstort tangentbord med en separat 10-nyckel tangentbord
  • 4 - USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, S-Video, 1 typ I / II PCMCIA Slot
  • Minneskortplats för Memory Stick, Memory Stick Pro, SD-kort
  • Litiumjonbatteri (12-cell 14,8, 6.600 mAh, 97,8 watt timme) upp till 2 timmars livslängd
  • Windows XP Home Edition SP2
  • Omkring 10 £.
  • 1 års Tillverkargaranti

Köpet

Jag köpte denna enhet främst på grund av sitt pris till prestanda-förhållande. Jag har sett Fujitsu bärbara datorer i det förflutna, och var alltid imponerad av deras skärmar. Kombinerat med kraften av modellen, och den söta grafikkortet, jag tog steget. Min kostnaden på det jag inte säga eftersom jag köpte den från min arbetsplats som är en dator butik. Enheten säljs i butiker för runt $ 2400 - $ 2500 (kanadensiska dollar). Jämfört med konkurrenterna, är detta ett utmärkt pris.

Utseendet och känslan

Detta är utan tvekan den sexigaste full storlek laptop jag någonsin har sett. Kroppen är silver och svart och tangentbordet-pekplatta området sker i en glänsande pärla-vit finish som ser ganska elegant och känns hållbara. Enheten är ca 2 inches tjock, men inte riktigt ser ut som det när skärmen är uppe, troligen på grund av storleken på den totala enheten (den är stor). Men för mig är det inte "ser tjock". Det är lite tungt på £ 10, men jag visste att det skulle vara, och för mig vikten är inte en faktor. Jag reser inte ofta. Skärm Flex är vad jag förväntade mig i en visning av denna storlek. Inte alltför flexibel i min mening. Totalt Enheten är söt att titta på, är väl utformad, och känns som en inbyggd kvalitetsprodukt

Displayen

Fujitsu N6010 LCD (till vänster) är i ett ord, ljus!

Detta är min favorit del. Som jag sade ovan, hade alla andra Fujitsu bärbara jag har sett tidigare en trevlig skärm. Pojke var jag i för en behandling. Displayen är fantastisk! Från den svarta är verkligen svart till färgerna är ljusa och levande, är denna visning underbart skarp. Det finns en blank beläggning på skärmen Jag trodde först skulle ge en hel del bländning. Men det gör det inte. Jag misstänker att det är för att skydda den utmärkta skärmen eller kan gynna den enhet som används utomhus reflekterar ljuset bort, snarare än att absorbera det. Mina ögon har ännu inte bry mig alls, och jag har stirrat på det i stor utsträckning! DVD-filmer såg fantastiska, och verksamheten i Windows och Internet var ljus och klar. Den enda nackdelen jag kunde tänka på med displayen var upplösningen. Nu verkligen jag är lite picky här i termer av personliga preferenser. 1440 x 900 är inte så illa men 1600 x 1050 låter bättre. Men tyvärr folk, tänk på pris punkt .. Jag tvivlar på att någon skulle få en extremt högupplöst skärm som att utan en rättvis lite mer scratch att spendera. Sammantaget är jag mycket nöjd med skärmen. Åh, och inga döda pixlar.

Audio

De flesta av de bärbara datorer jag har använt tidigare tycks alltid bara "Mediokra på bästa" högtalarsystem och grundläggande Audio chipset. Uppenbarligen bärbara datorer är bärbara och för att vara funktionella, du måste ge upp en del saker ... rätt? Fel! De N6010 sport en 3 bit högtalarsystem med integrerad Subwoofer, drift av en Sigma Tel Audio Codec Chip. Vid första jag inte förvänta sig mycket. Ljudet i fönster vid uppstart inte låter som mycket av en stor sak. Att vara avtrubbad redan var det första jag gjorde för att testa högtalarna med en DVD-titel jag är säker på att vi alla känner till, Star Wars Episod VI-The Empire Strikes Back. Tja denna enhet blåste lätt bort alla missuppfattningar jag hade om möjligheten att sätta några fina power ljudfronten till en bärbar dator. Basen var inte luft rörlig nivå, men lämnade djup jag aldrig tidigare hade hört. Knappsatsen rastplats mullrade bokstavligen under mina händer! Jag märkte också vänster och höger högtalare såg ut som om de var portade viahål bredvid var och en i den övre ramen. Jag märkte en tredje port strax under indikatorn lyser frontpanelen. Detta måste användas för subwoofern. Jag anser att detta var avsett att förbättra-ljud förmåga enheten. Jag tror att det fungerar också! Rymdskepp seglar med på skärmen lät faktiskt som om de hade gått. De mids var utmärkta, och toppar precis rätt. Röster i filmen var klar och lätt urskiljbara. Dessutom packar denna enhet tillräckligt kvalitet volym höras tydligt en rättvis bit bort. Volymkontrollen maxar vid 15 som jag försökt och upplevt någon snedvridning alls. Enheten är bekvämt högt utan brus eller spraka. Totalt den trevligaste klingande uppsättningen jag någonsin hört i en bärbar dator och är mycket nöjd med volymen det uppnår.

Processor och grafikprestanda

Denna enhet använder Intel Mobile Pentium 4 CPU Modell 538 som löper på 3.2GHz och stöder HyperThreading. Jag har uppgraderat RAM till 1024MB (2x512MB Dual Channel) som jag fick en stor uppgradering pris på köpet. Tillsammans med ATIs mobilty Radeon 9700 och 128 MB RAM denna konfiguration är ganska anständigt när det gäller hästkrafter på papper, men låter gå vidare med några prestandatester och se hur det biljettpriser.

CPU / systemprestanda

Systemets uppstart genomsnitt över 5 startar var 46 sekunder. Trevligt! Jag känner att det är ganska snabbt för en bärbar dator, troligen på grund av Fujitsus lean program förspänningen. Jag för en uppskattar detta som fler program belastning på starta långsammare. Den första funktionstest jag använde var PCMark 04 av Futuremark Corporation. Jag använde detta test eftersom det är fritt nedladdningsbara och något som alla kan använda som en rimlig måttstock för att bedöma prestandan hos alla dator.

PC Mark 04 Score 4433

Jag jämförde detta test med andra online och jag är glad att säga att det är i samma bolag som full storlek datorer med AMD Athlon 64 processorer i 2-2.4Ghz sortiment och Pentium 4 3-3.2GHz Range. När det gäller den allmänna Windows prestanda, det är precis så fort som jag hade hoppats att det skulle vara. Saker som du surfar fil kopiering, öppna och stänga program och multitasking var alla hanteras med lätthet. Jag har inte några avancerade program som Autocad, eller Adobe Photoshop, men jag är säker på att det skulle fungera rätt upp där längs sidan med den genomsnittliga strömmen övre delen full storlek PC.

Grafikprestanda

Jag använde 3DMark03 även av Futuremark Corporation. Jag tror att de flesta håller det är också en anständig verktyg för att mäta den grafiska kapacitet alla datorer i teoretiska termer. Jag använde föraren lager Visa att göra det första testet.

3D MARK03 Betyg Std Fujitsu Drivrutiner Catalyst 4,10, Std Core (452Mhz) och Std minne (222Mhz): 3221

3D Mark03 Score Over-klockade Omega Drivers Catalyst 5,1 Kärna (459Mhz) och minne (230Mhz): 3468

Half Life 2 Demo

Tid Demo Genomsnittlig bildhastighet 1024x768 bred med 4x AA och 2X AF Medium / Hög
65/58 FPS

Sammantaget är jag imponerad av dessa poäng.

Tangentbord och pekplatta

fujitsu_n6010

Att ha en dedikerad nummer pad på N6010 tangentbordet är en bra funktion

Den fullständiga tangentbord är snyggt placerad, packning 103 nycklar och full storlek numerisk pad! Den som crunches nummer kan intyga att det faktum att detta är en söt tillägg. Tangentbordet är trevligt att skriva på, och jag hittade min skrivhastighet har ökat förmodligen på grund av sin storlek. Pekplattan är smidig och lätt att använda.

Ingång och-utgång

Fujitsu N6010 sport flesta alla portar man kan förvänta sig i en bärbar dator av denna klassificering. 4-USB 2,0, 1394 Firewire, minneskortplatser, ljud in, ut, PC-kortplats, VGA, S-video ut, 56K modem och en Gigabit Ethernet-adapter. Jag har några mindre kritik men. Först känner jag en bärbar dator av denna storlek borde Fujitsu har valt att inkludera en Compact Slot Flash Card. Jag äger en Canon ELPH som använder CF, och det säkert skulle vara trevligt att inte behöva köpa ett extra läsare. Canon använder CF nästan uteslutande. Det andra skulle en DVI-port ha varit trevligt för en digital platt bildskärm i framtiden. Detta skulle ha lagt till en trevlig bonus av uppenbara skäl, och med beaktande av det finns inga serienummer eller parallell-portar på baksidan, finns det säkert plats för en. Jag för en har ingen användning för äldre portar, men de av er som fortfarande inte, du bäst att titta någon annanstans. Värt att nämna också är enheten har USB-portar på vänster, höger och baksida. Jag för en uppskattar möjligheten att ansluta enheter på någon av 3 sidor. Övergripande tillräckligt med portar för min smak, den enda posten jag kvar önskar för är CF Reader.

fujitsu_n6010

Baksidan av Fujitsu N6010

fujitsu_n6010

Vänster sida av Fujitsu N6010

fujitsu_n6010

Höger sida av Fujitsu N6010

fujitsu_n6010

Framsidan av Fujitsu N6010

Trådlös

Enheten sport en Atheros 802.11a/b/g Trådlös adapter. Jag har inte testat det i stor utsträckning när det gäller avstånd ännu, men jag kan säga utan att tveka att det är utmärkt för allmän surfa / streaming / dataöverföring och erbjuder stadig, stark signalstyrka. Stor fil nedladdning på min kabel internet genom min ASUS 330 Pocket Trådlös B åtkomstpunkt var vanligen i 200-300k sortiment. Inte riktigt lika snabbt som den trådbundna datorn, men absolut tillräckligt snabbt! Sammantaget är detta en stor adapter.

Batteri

Batteriet som förväntat går för ungefär 2 timmar i allmänt bruk. Om jag var att justera inställningar utsträckning, jag slår vad jag kunde få det att gå 2,5 timmar, men jag är inte alltför berörs av batteritiden. Min plan hela tiden var att vara nära ett eluttag när du använder denna enhet. Så i princip är det en icke fråga med mig. Jag ville mest makt för dollarn, inte den mest batteritiden.

Den optiska enheten

Den N6010B Sports en Multi-Skriv DVD + /-RW-enhet. Detta är min första erfarenhet med en bärbar dator med en DVD-brännare. Det första testet jag gjorde med det var att kopiera en DVD-film. Jag använde ett program som heter ICOPY DVD. Efter att programmet gjordes kopierat källskivan, dök jag i en Memorex 4x DVD + R skiva. Skivan gjordes inspelning på cirka 21 minuter. Jag har inget riktigt att jämföra med, men jag kan säga att det är ungefär samma hastighet 12X Liteon DVD + /-RW i min dator bränner 4X DVD. Nästa test jag utfört var en vanlig CD-R-skiva. Jag använde en nedladdningsbart spel demo som vägde in på 687MB. Ett generiskt 700MB tom skiva användes. Det avslutade inspelningen på 7 minuter 22 sekunder. Jag upplevde inga problem med antingen test, och har sedan dess brunnit 6 DVD och 15-tal CD-R: s lika bra med några frågor. Installation av programvara och filmuppspelning utfördes också utan glapp, men kopierar data från en käll-CD till hårddisken tycktes ta en rättvis lite längre tid än jag trodde det skulle. Jag har inte tid siffror för denna observation.

Övergripande jag känner att enheten är fast och en anständig artist, plus att det är tyst under drift, vilket är trevligt.

Operativsystem och programvara

Som nämnts ovan i utförandet avsnittet är enheten trevligt och luta på mjukvaran belastning. Annat än Windows XP Home, kom paket med Quicken Ny användare 2005, Norton AV 2005 90 dagars testversion och Works 8,0. Jag gör verkligen uppskattar ljus förspänning av programvara, och kan intyga att de prestanda förbättrar aspekterna detta tillvägagångssätt uppnår. Fujitsu har även en tjusig litet program för att automatiskt uppdatera drivrutiner och firmware på dess frigörare. Inget mer jakt genom högar av information för att få rätt filer. Klicka på ikonen och det gör resten. En mycket trevlig extra funktion användaren uppskattar verkligen. Sammantaget är jag mycket nöjd med förspänning för extra prestanda och enkel att uppdatera systemet drivrutinerna etc.

Kundtjänst:

Jag har ännu inte fått kontakt med Fujitsu för alla stöd, men om jag gör jag säker på att de kommer att ta väl hand om mig. Ordet på nätet är Fujitsu stöd är rätt upp med bästa av dem.

Bildgalleri

Klicka på den här länken för att öppna ett bildgalleri på 14 Fujitsu N6010 bilder.

Klagomål:

Jag har bara 3 "mindre" biffar med denna laptop. En, fansen när de sparka i är högre än de flesta jag har hört. I en mycket tyst rum det är ganska högt. Men i allmänhet är det inte dåligt för mig eftersom jag har 2 andra datorer i samma rum, och de tenderar att vara vad jag hör. Endast pickiest människor hittar dem alltför högt ända till besvärande. Den andra är bristen på ett CF-plats och slutligen jag verkligen känner att det är dags för tillverkarens sätta i 5400 eller 7200 RPM hårddiskar som standard. Jag för en så fort jag kan få en hel del, kommer att ersätta den standard 4200 RPM HD för en 80 GB 7200 en. Jag menar verkligen, inte 10-15% prestandaökning i vissa fall värt några extra dollar? För prestanda sinnade konfigurationer, det är galet att inte avsluta paketet med en övre raden hårddisk. Detta är grädde på moset är vi inte få. Observera att detta laptop är fortfarande mycket snabb med standard enhet som de flesta alla andra P4 3.2GHz bärbara datorer med 4200 skivor är. Poängen är varför inte lägga den "snabbaste" hårddiskar tillsammans med "snabbaste" RAM och CPU, speciellt när prisskillnaderna är nu små mellan 4200 och 7200 enheter.

Lovorden:

Tja .. var du ska börja? Vilken är den bästa funktionen i denna enhet? Är det den fantastiska skärmen? Är det den överlägsna ljudkvalitet? Kanske är det på skrivbordet prestanda? Naturligtvis folk det är alla av ovanstående. Performance, hastighet, funktioner och visning. Två stora tummen upp!

Slutsats:

Sammantaget är jag mycket nöjd med mitt köp. Det har nu varit lite över en månad sedan jag fått och jag på allvar verkar älska det mer vardagliga, om än i min frus bestörtning!
Allt som allt en fan av en affär, tror jag bestämt skärmen enbart är mer än värt priset för antagning folks! Den som söker en true blue Desktop ersättare laptop, som inte tänka lite vikt och som inte behöver lång batteritid är det den bärbara datorn du bör tänka på. Denna enhet är en solid val.

Eventuella kommentarer skulle uppskattas, eller om det är något du vill veta att jag inte har täckt, skicka e-post mig på pb_97@hotmail.com

Slutlig Betyg 9/10

- Paul Davey

Pris och tillgänglighet



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar