onsdag 23 april 2008

HP Pavilion dv9700t Användarrecension

HP Pavilion dv9700t Användarrecension
av ryank - 2008/04/23

av Ryan Knaus

Jag köpte en HP Pavilion dv9700t direkt från Hewlett-Packard webbplats i mars 2008. Det är en 17 "stationär dator, väger in på 8,2 pounds (det är en halv pund tyngre än vanligt eftersom jag valde dubbla bakgrundsbelysning i min skärm).

De exakta specifikationer är som följer:

  • Äkta Windows Vista Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars)
  • Intel Core 2 Duo-processor T8100 (2,10 GHz, 3 MB L2-cache, 800 MHz FSB)
  • 17,0 "WXGA + High-Definition Ultra HP BrightView bredbildsskärm (1440 x 900)
  • 2GB DDR2 systemminne (2 DIMM)
  • 512 NVIDIA GeForce 8600M GS
  • HP Imprint (Radiance) + Fingeravtrycksläsare + Webcam + Mikrofon
  • Intel PRO / Wireless 4965AGN nätverksanslutning och Bluetooth
  • 250GB 5400rpm SATA-hårddisk
  • LightScribe SuperMulti 8X DVD + /-RW med stöd för dubbla lager
  • High Capacity 8-cells litiumjonbatteri

HP erbjuder en rad anpassningsbara alternativ när du beställer en bärbar dator från deras hemsida. Jag började med basen dv9700t modellen, som kostar en nyans mindre än $ 1.000, och anpassade mig upp till drygt 1.400 $. Det fanns en speciell kupong (som fortfarande kan finnas ... kolla runt på NotebookReview) som dras $ 500 från varje Pavilion bärbar dator som kostar $ 1.400 ... så att du kan se överklagandet. Efter skatt totalen var nästan exakt 1.000 $. Jag tror det var en fantastisk köp, och hittills är jag nöjd med köpet.


(Se stor bild)

Saker jag valde att uppgradera / inte uppgradera, och varför:

Processor: Detta var en no-brainer, uppgraderar från en Intel T5550 (1.83GHz) till Intel T8100 (2.10GHz, 3 MB L2-cache, 800 MHz FSB) kostar ca $ 125 extra, men var väl värt det för det uppsving i prestanda ( se bänk poäng nedan).

Skärm: Standarden Skärmen är en 17 "WXGA + High-Definition HP BrightView bredbildsskärm (1440 x 900), vilket förmodligen är bra för de flesta kunder för en extra $ 125 fick jag 17." WXGA + Ultra BrightView. Det är samma skärm, men utrustad med två bakgrundsbelysning (i stället för en), som ger överlägsen ljusstyrka och färg. Den extra kostnaden är för mig motiveras av dess enastående skärpa även i direkt ljus situationer (viktigt eftersom skärmen är blank). Den andra bakgrundsbelysning ger en halv pund till datorns vikt. Jag är inte säker på vad effekt det har på batteriets livslängd, men jag kompensera för de extra strömförbrukning genom att uppgradera till en hög kapacitet batteri. (HP erbjuder också en högre upplösning 1680 x 1050 skärm, men jag hade mer användning för Ultra Bright)

Grafikkort: För $ 50 (HP erbjöd 50% rabatt), uppgraderade jag från en Nvidea GeForce 8400M GS till ett Nvidea GeForce 8600M GS. För att vara helt ärlig, jag är inte säker på att jag någonsin kommer att behöva extra saft. Mestadels var jag påverkas av andra användare recensioner och rekommendationer, som uppmuntrade uppgradera grafikkortet för att förlänga livslängden på datorn. De 8600 erbjuder 512 MB dedikerat minne (i motsats till 256 för 8400), och skulle rocka om jag hade valt BluRay-enhet (jag visste att jag skulle spendera för mycket på BluRay-skivor, så jag undvek det alternativet).

Trådlöst: För en annan $ 50, uppgraderade jag till en Intel (R) PRO / Trådlös 4965A/G/N nätverksanslutning med Bluetooth. Jag rekommenderar detta alternativ för att alla intresserade lätt anslutning. Mitt jobb bygger på en snabb internetuppkoppling, så det var ett lätt beslut att uppgradera och få de nyare N-nätverk som finns tillgängliga för mig. Bluetooth är ett annat liv-sparare. Jag beställde genast en Bluetooth-mus (den fantastiskt Logitech V470) och en Bluetooth hörsnäcka, som båda gör mitt liv enklare på en daglig basis.

Hårddisk: Den 250 GB hårddisk är mer än tillräckligt för mina behov. Den har 5400RPM, som är snabb men inte blixtsnabb. Det finns en tillgänglig 240GB, 7200RPM enhet och andra enheter kan lagra så mycket som 640GB. Återigen, för mina mindre intensiva ändamål beståndet 250/5400 är fullt tillräcklig.

Yttermaterialet: Den "Imprint Radiance" finish är vacker, och levereras som standard. Den blanka yta (svart på utsidan, grå på insidan) är subtil men vackra. Det är roligare att titta på än en typisk matt finish, även om det också hänsynslöst samlar fingeravtryck. En mjuk trasa (eller ens en t-shirt) rensar fläckar av utan att riskera underbara finish.


(Se stor bild)

På tal om fingeravtryck ... den inbyggda fingeravtrycksläsare är underbart bra. Vid tiden för mitt köp, var HP med också en gratis webbkamera, mikrofon (faktiskt två mikrofoner) och fingeravtrycksläsare. (Det sägs att FP läsaren kostar en extra $ 25, men som aldrig reflekterat över räkningen ... bara för posten). Jag var skeptisk, men nu använder jag det för en mängd applikationer. Med förekomsten av lagrade lösenord i dessa dagar, det är inte ett måste för alla konsumenter, men den erbjuder enkel och säkerhet om du antingen delar datorn med andra eller helt enkelt föredrar att inte ha lösenord sparas automatiskt. Ett varningens ord: så vitt jag kan se, är fingeravtrycksläsaren programvara endast kompatibel med Internet Explorer, så alla Firefox-användare måste skriva in lösenord på gammalt sätt.

Webbkameran är bra. Den hanterar svagt ljus beundransvärt, men naturligtvis vi inte pratar om videokamera kvalitet. Programvaran som är förpackad för användning med webbkameran är lika imponerande, men det bleknar i jämförelse med Apples smidig och enkel Photobooth ansökan.


(Se stor bild)

Den SuperMulti 8x DVD + / - RW-enhet (med dubbla lager stöd) är så snabb och tyst som du någonsin kunde begära. HP har sin LightScribe-teknik, men personligen tycker jag den oanvändbar. Jag äger en extern HP DVD-enhet som också har LightScribe, och detta är min erfarenhet: de "LightScribe kan" skivor är dyrare och mindre tillförlitliga, tar processen dubbelt så lång som strikt bränna en DVD, och de bilder som det skapar är bedrövligt dim. Jag har läst om användarna kopierar samma bild flera gånger, bara för att få en någorlunda definierad bild. Återigen omfattar de LS gratis, så det är bara en fråga om huruvida de vill använda det eller inte (jag rösta nej!).

Det är en valfri BluRay-enhet. Jag kan bara föreställa mig hur underbara BluRay skulle se på min Ultra BrightView-skärm, men kunde inte motivera investeringen (jag köpte min laptop främst för arbete).

HP startar generöst datorn med 2GB RAM-minne (Obs: de erbjuder för närvarande en gratis uppgradering till 3GB). Jag kände inget behov av att omedelbart öka minnet, eftersom min datoranvändning är huvudsakligen begränsat till internet / musik / film / ordbehandling.

Bortom det är estetiskt tilltalande, känns datorn välbyggd. Det är en solid 7.7 pounds (8,2 w / Ultra BrightView), som verkar lagom med tanke på 17 "skärm och status som en" stationär dator ". Om portabilitet och batteritid är dina största bekymmer, kan detta inte vara laptop för dig .


(Se stor bild)

Skärm

... Den 17 "WXGA + Ultra BrightView bredbildsskärm är ett under att skåda Zero döda pixlar Skarpa kontraster, ljus, hela färger ... verkligen levande och bara ett nöje Återigen fick jag Ultra BrightView som har två bakgrundsbelysning - inte bara gör det ljusare, det förbättrar färger och (detta är bara mitt antagande, baserat på maskinen används) verkar för att fördela ljuset jämnare, vilket minskar ljus läckage och ojämn belysning. betraktningsvinklarna är tillräcklig men inte spektakulära.


(Se stor bild)

Det visas också byggas exceptionellt väl. Det finns inga ringar på skärmen oavsett hur hårt du trycker på det yttre skalet och gångjärnen är bergfast. Det finns en liten bit av vingla under rutinmässig skriva, men du kan inte säga om det inte finns reflektioner synliga på skärmen.

Högtalare och ljud

Högtalarna är Altec Lansing, och de är ganska trevligt. Det är en bärbar dator, så ägare bör förlåta den futtiga bas. Det är beundransvärt ljudkvalitet och högtalarna är tillräckligt högt för att bekvämt titta på en film över rummet. Ljud försämrar inte när dök upp mycket högt. Ett klagomål som jag har är hörlurarna ingångarna. Det finns två ingångar, var och en ger mindre återkoppling så snart du ansluter hörlurarna. Det är inte överväldigande, och du måste anstränga sig för att höra det under lugna delar i en låt, men det är fortfarande irriterande. Stänga av trådlös gör ingenting för att ändra något buller. Rutinmässiga fungerar som rulla ner en webbsida kan faktiskt ändra frekvens i ljudet, som jag av misstag har upptäckt. (Jag har fina hörlurar som inte har liknande problem i någon annan enhet). Sammantaget är inte en stor sak, och jag är nöjd med ljudkvaliteten.

Prestanda och Benchmarks

Super Pi: Den dv9700t beräknad pi till 2 miljoner siffror i 58 sekunder. Med många program som körs, steg tid till 1 minut och 11 sekunder.

Notebook Tid
HP Pavilion dv9700t (2.1GHz Core 2 Duo T8100)
0m 58s
HP Pavilion HDX (2.2GHz Core 2 Duo T7500) 0m 54s
Dell Latitude D830 (2,2 GHz Core 2 Duo T7500, 800MHz FSB, 667 MHz RAM) 0m 53s
Zepto 6024W (2,0 GHz Core 2 Duo T7300 med 800MHz FSB och 667 MHz RAM) 0m 59s
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200 med 667 MHz FSB och minne hastighet) 1m 02S
Dell Vostro 1500 (Intel Core 2 Duo T5470 1.60GHz) 1m 16s
Samsung Q35 (1.83MHz Core 2 Duo T5600 med 667 MHz FSB och 533MHz RAM) 1m 16s
Samsung R20 (1.73GHz T2250 med 533MHz FSB och minne hastighet) 1m 23s
Toshiba Satellite P205-S6287 (1,73 GHz Core 2 Duo Intel T5300) 1m 24s
Samsung X60 (1.66GHz Core Duo (T2300) med 533MHz minne hastighet) 1m 29s
Sony VAIO TZ90HS (1.2GHz Core 2 Duo ULV U7600) 1m 50s
HP Compaq 6515b (1.6GHz Turion 64x2 TL-52) 2m 05s
Fujitsu S6120 (Pentium M 1.6GHz) 2m 29s
Dell Inspiron 2650 (Pentium 4 Mobile 1.6GHz) 4m 05s

3DMark06 gav poäng av 2.889 3DMarks. Jag har ingen aning om det är bra eller dåligt, men de videor verkade (utom under "CPU test") för att spela ganska smidigt.

3DMark06 jämförelse resultat:

Notebook 3DMark06 Score
HP Pavilion dv9700t (2,1 GHz Core 2 Duo T8100, Nvidia 8600M GS 512MB)
2.889 3DMarks
HP Pavilion HDX (2,4 GHz Intel Core 2 Duo T7700, ATI Mobility Radeon HD 2600 XT 256MB) 4.205 3DMarks
Dell XPS M1330 (2,0 GHz Intel Core 2 Duo T7300, NVIDIA GeForce Go 8400M GS 128MB) 1.408 3DMarks
Samsung Q70 (2,0 GHz Core 2 Duo T7300 och nVidia 8400M G GPU) 1.069 3DMarks
Asus F3sv-A1 (Core 2 Duo T7300 2.0GHz, Nvidia 8600M GS 256MB) 2.344 3DMarks
Alienware Area 51 m5550 (2,33 GHz Core 2 Duo, NVIDIA GeForce Go 7600 256MB 2.183 3DMarks
Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 (1,66 Core Duo, nVidia 7600Go 256 MB) 2.144 3DMarks
Samsung X60plus (2,0 GHz Core 2 Duo T7200, ATI X1700 256MB) 1.831 3DMarks
Asus A6J (1,83 GHz Core Duo, ATI X1600 128MB) 1.819 3DMarks
HP dv6000t (2,16 GHz Intel T7400, NVIDA GeForce Go 7400) 827 3DMarks
Sony VAIO SZ -110B i SPEED-läge (med Nvidia GeForce Go 7400) 794 3DMarks
Samsung R20 (1.73GHz T2250 och ATI 1250m chipset / GPU) 476 3DMarks

Tangentbord och pekplatta

Tangentbordet är utmärkt. Det finns en liten men konsekvent mängd Sag hela tangentbordet, men du verkligen måste hamra bort på knapparna för att märka alls. De slår snabbt och känner fast, och min enda klagomål är att ibland min högra pekfinger fångar i det nedre vänstra hörnet av "H"-knappen. Detta är troligen ett resultat av min skriva stil, men jag är orolig att över tiden kommer det att lyfta upp nyckeln och bli ett verkligt problem. Det finns en fullständig numerisk pad, som antingen är trevligt eller värdelös, beroende på individen. Ett klagomål som jag visste om innan du köper datorn, är att av någon anledning HP har förkortat den högra Skift för att halv sin vanliga längd. Tydligen de försökte pressa i uppåtpilen, men det var fel beslut. Jag har redan justerat (vilket jag nu använda vänster skifttangent för nästan varje bokstav annat än "A"), men fortfarande befinner mig med några streck där jag ville ha en bokstav.


(Se stor bild)

Ovanför tangentbordet är en remsa av touch-aktiverade knappar, kontrollera volym, mute och kontroller för Quickplay medieprogrammet (lansering, DVD, spela, stopp, framåt och bakåt). Volymknapparna är fantastisk, men det skulle vara trevligt att ha en annan knapp som inaktiverad hela remsan. Ibland slog jag av misstag på Quickplay knappen, som sedan startar ett fönster ovanpå allt du råkar göra.


(Se stor bild)

Ett annat klagomål är den ganska chintzy musen spårning pad och knappar. Dynan i sig är samma släta, hårda plastmaterial som det yttre skalet (åtminstone det känns och ser likadant ut), vilket gör det mindre känsliga för rörelser än en vanlig strukturerad pad. Vänster / höger-knappar har ingen avdelare mellan dem och de inte svarar bra på tryck, ofta resulterar i icke-responsiva klick. Knapparna är stora, men svarar inte jämnt över ytan, lägga till frustration.

På den positiva sidan har de inkluderat en separat rullning bar som är lämpligt. Men återigen kunde scrolling bar vara känsligare. Det finns också en knapp som växlar spårning pad, eliminera oavsiktliga klick och rörelser. Jag rekommenderar att köpa en förstklassig trådlös mus tillsammans med denna laptop. Det är ett bra, billigt sätt att förneka en av datorns enda konstruktionsfel - en usel mus apparat.

Hamnar och funktioner

Denna laptop har en ton av portar. Tre USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, expansionsport 3, TV-ut (S-video), integrerad Consumer IR (fjärrkontroll mottagare), 5-i-1 digital media kortläsare, mikrofon in, RJ-11 (modem), RJ -45 (LAN), VGA, HDMI extern port. Det finns också en ExpressCard-kortplats som stöder valfri TV-tjänst, bredband trådlöst och mycket mer.


Sedd framifrån. (Se stor bild)


Bakifrån. (Se stor bild)


Vänster sidovy. (Se stor bild)


Höger sidan. (Se stor bild)

HDMI-porten på vänster sida är en söt touch, viktigt om du väljer att BluRay-enheten. En annan sak du kommer att märka är den infraröda fjärrkontrollen som stoppar bort i ExpressCard-kortplatsen när du inte använder den. Detta är praktiskt, även om jag inte har en gång använt Quickplay funktion som fjärrkontrollerna.

Batteri

Batteriet som levereras beståndet är en 8-cell, men jag uppgraderade till hög kapacitet 8-cells, som är den enda andra alternativet. Med ljusstyrkan vände upp hela vägen, varade batteriet bara om tre timmar innan sparka bort. Ägare rimligen kan förvänta 3 ½ timmar, om de vidta åtgärder för att minska strömförbrukningen. HP erbjuder också en bekväm och effektiv strömhanteringsverktyget som automatiskt växlar effektinställningar beroende på strömkällan (eller användarens preferenser).

Värme och buller

Denna dator utmärker sig i fråga om buller och värme. Jag har haft den igång i 20 timmar i sträck, och kan fortfarande bekvämt vila den på mitt knä (åtminstone när klädd). Fläkten har minst tre hastigheter, av vilka ingen är irriterande högt, och det kicks på sällan. (Jag spelar inte spel, så jag kan inte säga om det skulle vara fallet under ett maratonlopp session Unreal Tournament). Merparten av tiden jag hålla en stor bok mellan mitt knä och datorn, men det är att göra det lättare att skriva, inte på grund av överdriven eller obekväm värme.

Programvara

Den färdigförpackade programvara är anständigt. Det finns en stor svit av familjevänliga videospel, mestadels middle-of-the-road typ grejer. HP Photosmart ansökan är ett trevligt tillägg. Microsoft Works är standard, Microsoft Office / Word kostar extra (jag inte betala extra för Office). Det finns också en HP Advisor inbyggd, vilket hjälper nya ägare snabbt och enkelt anpassa sina datorer.

Kundtjänst

Jag har inte kontaktat HP: s kundtjänst, men Consumer Reports verkar lista HP som under genomsnittet i samma departement. Förhoppningsvis jag aldrig behöver ta reda på.


Slutsats

Totalt sett är HP Pavilion dv9700t fantastiskt. Alla knarkare fixerad vid avancerade spel eller intensiv grafik / redigering kan hitta den här datorn saknar lite muskler. För alla andra, kombinerar kraft, skönhet, snabbhet och gedigen konstruktion till en kostnad som inte går att beat (jag jämförelse shopped för en mycket lång tid innan denna slutsats). Glöm bara inte att leta efter kuponger!

Fördelar:

  • Stora tangentbord
  • Bra prestanda med T8100-processor
  • Utmärkt skärm med dubbla bakgrundsbelysning

Nackdelar:

  • Mindre feedback på hörlursuttag
  • Inte den bästa pekplattan och knappar


Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar