torsdag 16 februari 2006

HP dv5000z Review (pics, specifikationer)

HP dv5000z Review (pics, specifikationer)
av ZAZ - 2006/02/16

HP dv5000z Notebook Översikt

Den dv5000z är en 15,4 "WXGA konfigurerbara anteckningsbok från HP. Avsikten är att ersätta AMD Athlon baserade Pavilion zv6000. den dv5000z kan konfigureras med antingen AMD Mobile Sempron eller Turion ML CPU på ett utropspris på 699 $ på HPShopping.com . Det finns också förkonfigurerade modeller som säljs hos återförsäljare som Best Buy eller Circuit City. Med en bas pris på $ 699, faller dv5000z i budgeten änden av den bärbara datorn spektrum, men om du konfigurerar dv5000z med högre slutet komponenter det kan bli en makt anteckningsbok. Den har massor av bra och några dåliga egenskaper som vi kommer att komma in i denna översyn. Om du är mer av en Compaq fan du kan överväga V5000z som är i grunden samma anteckningsbok som dv5000z med en annan färg setup och logotyp.

HP dv5000z ovanifrån ( se större bild )

Vy framifrån dv5000z ( se större bild )

Specifikationer av dv5000z Notebook ses över:

Det är den speciell för dv5000z bärbara dator under granskning. Eftersom det är en CTO (konfigurera ordning) bärbara datorn HP.com kan specifikationer variera kraftigt.

  • Modell: dv5099
  • Processor: AMD Mobile Sempron 3300 + 25W
  • Minne: 512 MB PC3200 1 DIMM, 128 MB Avsatt för videominne, 2GB max
  • Hårddisk: 80GB Toshiba 4200rpm (MK8025GAS) PATA
  • Moderkort: Hewlett-Packard 30AE
  • Skärm: 15,4 "WXGA 1200x800 Matte
  • Optisk enhet: Toshiba-Samsung TS-L532R 8x DVD-/ + RW
    • 8x DVD-/ + R
    • 4x DVD-/ + RW
    • 2,4 x DVD + R DL
    • 24x CD-R
    • 24x CD-RW
  • GPU: ATI Xpress 200m
  • Trådlöst: Ingen inbyggd
  • Ingångar: 86 tangenter, två knappar Pekplatta med vänster sida Bläddra enhet
  • Knappar: Två QuickLaunch Knappar för WinDVD och QucikTime, Power, volym upp och ner, och Mute
  • Portar:
    • 2 USB 2,0
    • Ethernet
    • Modem
    • VGA
    • S-video
    • Mikrofon
    • Hörlurar
    • Port-kontakt
    • IR-port
    • AC-kontakt
    • Säkerhetslås
  • Slots: ExpressCard-kortplats
  • Batteri: Sex Cell
  • Mått:
    • Längd: 10,4 "
    • Bredd: 14,1 "
    • Längd: 1,38 "eller 1,77" med 12 Cell Battery
  • Vikt 6,6 £. eller 7,1 £. med 12 Cell Battery
  • Operativsystem: Windows XP Home
  • Garanti: Ett år
  • Pris: $ 884 Efter 50 $ rabatt som konfigurerats på HP.com. Detta är en förkonfigurerad modell så priserna kan variera.

Konkurrens

HP och nu Fujitsu är de enda större beslutsfattarna erbjuder anpassningsbara AMD bärbara datorer, så det finns inte mycket direkt konkurrens, men när man tänker på alla de 15 "bärbara datorer på marknaden, det finns massor av alternativ. Jag ingår vissa dyrare modeller som Asus och Fujitsu för när HP är helt anpassat det är nära i pris.

  • Fujitsu A3040
  • Dell 6000
  • Gateway NX500 & MX AMD-baserade bärbara datorer .
  • eMachines W4620
  • Fujitsu N3410
  • Asus Z71v
  • ThinkPad T43
  • Toshiba Satellite M45

Bygg och Design

Jag tror att dv5000z har en vacker look. Den levereras i en två ton färgschema, locket och sidorna är silver medan insidan är mestadels svart. Det svarta färgämnet går också över framsidan att täcka högtalarna. På vänster finns makt, hårddisk och WiFi indikatorer. Det har också IR-porten finns där. Skärmen spärren är placerad på den i mitten av locket. Det dv5000z har ett silver pekplatta och silverknappar systemet högst upp nära skärmen. Botten av den bärbara datorn är silver i fronten och svarta i ryggen. På toppen av skärmen står det "Widescreen" (om du har glömt att du köpt en widescreen bärbar dator).

Den dv5000z Fodralet är tillverkat av en robust känsla plast, inklusive locket. När du trycker på locket, fanns märkbara ringar på skärmen vilket kan orsaka viss oro för långsiktig användning, men det är en budget bärbar dator så att man inte kan förvänta sig en metall förstärkt lock som du får i mycket dyrare bärbara datorer. Plasten på locket är den typ som kan vara benägna att få lätt repas, så en bärbar dator för att skydda rekommenderas.

Skärmen kan olåsta och öppna med en hand - men inte lätt. I det öppna läget skärmen hade en liten vicka vid beröring med tillräcklig kraft, men i användning skärmen är robust och kommer inte att vingla på grund av kraften som utövas genom att skriva. Det finns inga brownie poäng för robusta gångjärn som en ThinkPad har, men återigen det är inte en funktion som du ser med en sub $ 1.000 anteckningsblock. Totalt dv5000z känns robust, men det finns en antydan till knarrande när den bärbara datorn plockas upp vid sidan, men absolut inte så mycket som vissa andra bärbara datorer jag har hanterat.

Tangentbord och pekplatta

HP dv5000z tangentbord och pekplatta ( se större bild )

Tangentbordet på dv5000z är mycket bra och en av sina bättre funktioner. Tangentbordet är full storlek - det har 86 tangenter. Tangentbordet är mycket fast, till skillnad från vissa ganska svampliknande budget bärbara datorer jag har sett nyligen. Jag skriver på en ThinkPad så jag vet varifrån jag talar. Det fanns en touch av flex när du skriver, men oftast tangentbordet är fast. Nyckel resor är bra och känslan av att skriva är förstklassig.

Tangentbordet är omgiven av en blank svart plast accent pjäs som rymmer kraften, volym och Quick Launch Buttons. Denna plast som omger är ganska tunn, sjönk det märkbart när du trycker på någon av knapparna på den.

Pekplattan är genomsnittliga - ingenting om det sticker ut. Det är rektangulär och ligger på mitten under tangentbordet. På den högra sidan av pekplattan är en bokrulle enhet som fungerade ganska bra i min erfarenhet. Varje så ofta scroll mekanismen inte vill arbeta av någon anledning, men om du lyfte fingret och försökte igen en gång eller två började att fungera igen. Nackdelen med att pekplattan var tillhörande musknapparna. De kände clicky och är bullriga. När jag stannade mot centrum av musknapparna, bullret var mindre uttalad. Clicky musknappar är en sak jag är mycket medveten om när man använder en bärbar dator så jag erkänner denna egenskap kan bry mig mer än det gör andra. En trevlig funktion av tangentbordet området var att portarna tydligt märktes längs kanten. Eftersom bärbara fick jag inte hade en WiFi-kort, jag byter ofta min USB trådlös adapter mellan mitt skrivbord och den bärbara datorn. Den tydliga märkningen gjort det så jag kan ansluta adaptern utan att ha stam min hals ned för att titta för att se var hamnen var belägen.

Skärm

Tittar på en film på dv5000z skärmen ( se större bild )

Skärmen på dv5000z är WXGA med en upplösning på 1200x800. Widescreen vs standard är inte ett problem för mig som jag tenderar att vara en en sak i taget personen. Den dv5000z föremål för översyn har matt skärm som är bra med mig eftersom jag inte ett fan av blanka skärmar. Det finns en BrightView (HP: s glansiga skärmen) versionen av skärmen för konfiguration på dv5000z. Skärmen var klar och ljus, det var faktiskt nästan för ljust som jag var tvungen att stänga ner en bit för att få bekväm. Det finns 10 olika ljusnivåer. Ljusstyrkan kan justeras med hjälp av Fn + F7 eller F8 för att minska eller öka ljusstyrkan. Jag kände något på tre eller upp till åtta var bra. För dagligt bruk tror jag skärmen är bra. Den enda frågan jag hade med den var när du tittar på film den saknade skärpa och verkade lite urblekta. Om din primära intresse är att titta på DVD-skivor, jag tror BrightView-skärm är värt investeringen, eftersom det kommer att bidra till att ge bättre färgkontrast och djärvhet. Det fanns en liten bit av Ijusläckage på vänster sida av skärmen. Eftersom det är en matt skärm, var betraktningsvinklar inte stor, särskilt horisontellt, men så länge du varit relativt på mitten skärmen såg bra. För jämförande ändamål, här är dv5000z placerade bredvid min ThinkPad med FlexView skärmen varje visar en av mina favoritfilmer:

ThinkPad T42 till vänster, dv5000z till höger ( se större bild )

Det står klart för mig vem som vinner, men jag kommer att låta dig bestämma själv. En skärm med högre upplösning skulle ha varit ett trevligt alternativ. Jag missade min, främst när du tittar webbsidor.

Drives

Den dv5000z kom med en Toshiba 80GB 4200rpm hårddisk. Det startas förvånansvärt snabbt. För det mesta var det tyst, men ibland när du skriver något till enheten det gjorde sig till känna. Ibland det släpat lite när du öppnar program eller installera programvara. Jag gjorde konvertera lite musik till digitalt format som var lite långsam, men arbetade. För allmän användning som internet eller kontor är det verkligen tillräckligt. Den 512 PC3200 minne kom en DIMM sitter under tangentbordet. Det finns ytterligare en minneskortplats sitter på undersidan av den bärbara datorn.

Undersida dv5000z med minnesplats panel och hårddisk panel öppen ( se större bild )

Minnesplatsen är lätt att nå genom att ta bort tre skruvar och poppar loss panelen. 128 MB av systemminnet tilldelades för videominne. Den enda fråga som jag hade med minnet är när jag installerade Half-Life 2. Den 384 MB kvar var inte tillräckligt för att det ska fungera väl, men det är lätt åtgärdas.

Enhetshanteraren skärmbild ( se större bild )

Den optiska enheten är Toshiba-Samsung TS-L532R 8x DVD-/ + RW. Det brinner DVD-skivor i 8x, re-skrivbara DVD-skivor i 4x och DL-skivor i 2,4 x. Det brinner CD-skivor i 24x och åter skrivbara CD-skivor i 24x. Jag brände både CD och DVD med Nero 6,6. De ljud-CD jag brände på 24x för användning i min bil hade hoppa frågor, men bilstereor är ökända för att inte gilla brända CD-skivor. Jag har också ibland denna fråga med NEC brännare på min ThinkPad. Jag brände en kopia av skivan på 16x hastighet, när man gör som jag hade inga hoppa frågor. Jag backas också upp en DVD jag äger använder DVD Shrink. Jag brände den med en Taiyo Yuden skiva anses allmänt vara den bästa tomma skivor, både CD och DVD. Jag kastade den i min Xbox 360. Ungefär en tredjedel av vägen genom filmen började med frysning problem. Skivan hade inga uppenbara defekter så jag brände en skiva med 4x som arbetat utan incidenter. Jag hade inga problem med att läsa några skivor. Det var långsam installera HL2, men det kan vara hårddisken också.

CPU och prestanda

CPU-Z skärmdump ( se större bild )

Den dv5000z ger bra prestanda. Denna modell har Mobile Sempron 3300 + processor. För den typiska användaren, gör e-post och kontor, ger det mer än tillräckligt glans. Jag blev förvånad över hur snabbt det startas med tanke på långsamma hårddisken. Det tog ungefär 35 sekunder från att trycka på strömbrytaren till inloggningsskärmen. Min ThinkPad med 7200RPM enhet tar ca 20 sekunder. De enda gånger där tillfällen där det kört fast var när jag hade en hel del fönster öppna på en gång eller när du spelar som verkar vara mer av en minnesfunktion. Jag kunde sätta i 1GB stick minne från min ThinkPad i dv5000z. Den ökade märkbart prestandan. Efter att ha ökat minnet, sprang Half-Life mycket smidigare, om än i lägre inställningar.

Half Life 2 körs på dv5000z vid lägre inställningar ( se större bild )

RIKTMÄRKEN

Super Pi Test

Super Pi beräknar Pi till 2 miljoner siffror. Eftersom det handlar om CPU, är det användbart verktyg för att mäta en CPU prestanda i förhållande till andra processorer. Som du kan se den mobila Sempron är inte den snabbaste, men ändå relativt nära Dothan Pentium M.

PCMark04

Efter att ha kört PCMark04 på dv5000z, sprang jag det på min T42 för att se hur hon höll upp.

Det ser ut som en ganska nära ras.

HD Tune

Nedan är en skärmdump av HD Tune. Det verkar i linje med andra 4200rpm bärbara hårddiskar.

( större bild )

Jag tänkte köra några grafikkort riktmärken här, men ärligt talat om du är en tung spelare du bör överväga andra bärbara datorer som Compaq v4000t med X700 vilket är ett mycket bättre GPU.

Ljud

Det dv5000z har ett par Altec Lansing-högtalare som är placerade på framsidan av den.

dv5000z framsida med högtalare ( se större bild )

De producerar mycket bra ljud. De fick inte särskilt högt, men ljudet var klart med ännu en liten bas. Med tanke på deras ringa storlek och ingen bas de är mycket bra, minst lika bra som en blygsam boombox. Eftersom de är placerade på framsidan av den bärbara datorn, ibland medan du skriver på det, täckt armarna högtalarna som degraderas ljudet lite. Det var fortfarande bättre än de flesta bärbara högtalare.

Trådlös

Det dv5000z jag fick hade bara en Ethernet-port och inget trådlöst kort. Ethernet-kortet fungerade bra ansluten till min Netgear router, men den typ av begränsat utbudet. Jag kan inte föreställa mig en av dessa kommer att säljas utan ett trådlöst kort. Lyckligtvis för dig och mig, råkade jag få en Linksys trådlös USB-adapter som ligger runt som i hög grad ökat min rörlighet. Surfa på Internet och ladda ner fungerat bra när jag fick kortet installerat. Det finns tre trådlösa kort som erbjuds på HP: s webbplats två a / b / g-kort en med Bluetooth och en utan, och ab / g-kort med SpeedBooster.

Värme & Buller

Detta är område där dv5000z utmärkte. Det finns två ventiler. En på baksidan och den andra på undersidan.

Tillbaka sidan med värme vent ( se större bild )

Om du placerat din hand av det, kan du känna varm luft som kommer från den. Den nedre delen av den bärbara datorn fick bara varmt även efter flera timmars användning. Ingen chans att bränna sig här men du kanske vill överväga byxor. Pekplattan som ligger direkt över hårddisken inte gå mycket över rumstemperatur. Med hjälp av en varmare hårddisk som Hitachi 7k100 kan ge lite värme på pekplattan. Som ett resultat av den svala maskinens prestanda, kom fläkten sällan på när jag använde det. Då och då att det skulle slå på så du kunde höra i 5-15 sekunder, men sedan när tillbaka till lågfart eller av. Den enda gången det kom regelbundet är när jag spelade Half-Life 2. Det var på ganska ofta när du spelar.

Batteri & AC

Batteri och nätadapter + nätsladdar ( för större bild )

Den dv5000z har två batterier alternativ, en sex eller en 12 cells batteri. Denna modell kom med sex cells batteri som är i jämnhöjd med baksidan. Använda medium inställningar medan du surfar på Internet och lyssna på musik, kunde jag få om 2:35 minuters batteritid tills i gick in i standby. Om du nedtonade skärmen och downclocked processorn mer du kan komma närmare till HP uttalade batteritid på 2:55. Räkna med 12 cells batteri får du dubbla liv, en bit över 5:00 med 12 cellen verkar rimligt. Den 12 cells batteri sticker ut från botten lite och lägger cirka £ 0,5. vikt till systemet. Nätadaptern som följde med den bärbara datorn var ganska små. Den enda knock mot är att det kom med en tredelad plugg som kan begränsa dina alternativ när du söker efter ett utlopp.

Portar och kontakter

Den dv5000z kom med en minimalistisk uppsättning portar. Det finns två USB på vänster sida av den bärbara datorn. Detta gjorde det svårt att använda min Microsoft Notebook Mouse eftersom de sladd knappt gjort det runt baksidan av den bärbara datorn. Trådlös eller Bluetooth skulle åtgärda problemet. Förutom de USB-portar det finns en Ethernet, VGA, S-video, Port-kontakt och säkerhetslås på vänster sida.

Vänster sidan ( se större bild )

Den högra sidan av den bärbara datorn innehöll strömkontakt, modem, ExpressCard-kortplats och hörlurar och uttag mikrofon under ExpressCard-facket.

Höger sida ( se större bild )

Att få en maskin med den uppgraderade 128MB 200m grafikkort ger en 6-i-1 kortläsare, 4 stifts FireWire-port, PC-kortplats och ett extra USB-port. Jag gissar kortläsaren skulle placeras på vänster sida av USB-portarna som det är den enda plats som kunde rymma den. En standard kortläsare och FireWire skulle ha varit trevligt, men jag antar att $ 25 uppgraderingen kostnader för HP.com, kan man inte ripa för mycket.

Programvara

Den dv5000z kom med Windows XP Home. Det kan också haft med XP Pro eller Media Center Edition. När jag först fick den bärbara datorn jag försökte på det kasta Unbuntu Linux för att se om det skulle fungera. Tyvärr gjorde det inte det. Efter den inledande skärmbilden den inte starta och jag hade inte tid att lista ut hur man får det att fungera som jag hade en översyn för att skriva bland annat. Jag tror HP är en av de få stora företag som fortfarande skickar en Windows-CD med sina bärbara datorer.

Medföljande program CD-skivor ( se större bild )

Den hade en tillsammans med en Drivrutiner / apps CD vissa HP bildbehandlingsprogram som jag inte bry med MS Money 2005, Acrobat 6 och MS Works (Garbage, verk inte ens komma med Word.).

Skärmdump av Start-menyn med några av de ingående programmen ( se större bild )

De flesta av de andra program på det testversioner. Norton, Sonic, WinDVD, kontor etc. var alla testversioner med inte så subtila pluggar att uppgradera. Lyckligtvis bara Norton igång med Windows. Plus att det var den vanliga AOL, Blockbuster, etc. skrivbordsikoner. Detta inte riktigt bry mig som jag torkar alla nya bärbara datorer och använder mestadels fri programvara för de saker jag gör. Medan dv5000z på $ 900 är en budget bärbar dator, du borde få programvara som gör att du använder den bärbara datorn utan att behöva gå ut och spendera extra programvara cash köpa. Det finns gratis alternativ för ovanstående programvara, men någon får sin första bärbara kanske inte vet det.

Slutsats

Totalt sett är dv5000z en bra mellanvikt budget bärbar dator med massor att erbjuda. För varje dag uppgifter som att surfa eller bränna skivor har mer än tillräckligt med juice. Vid £ 6,6. Det är förmodligen inte för en väg krigare, men runt huset och intermittenta resa ut och omkring inte ser uteslutet. Även om det inte är den bästa byggda bärbara ute, jag kan inte tänka en annan som gör det bättre för samma pris. När fullt konfigurerad jag tror att det förlorar en del av sitt överklagande eftersom det är närmare i pris till Asus, Fujitsus och ThinkPad i världen som erbjuder bättre byggkvalitet till samma pris. Det är ett bra alternativ för någon som letar efter anständiga prestanda och stil utan massor av pengar att spendera. Jag ser fram emot den dag då en stor tillverkare erbjuder anpassningsbar AMD bärbar dator med en bra skärm, dedikerat grafikkort och premium byggkvalitet för dem av oss som skulle överväga det. Det skulle vara trevligt att ha en högre slutet tillval AMD alternativet att jämföra med Intel-baserade system som Asus Z70va eller Fujitsu n3520. Ingenting som det finns för tillfället.

Fördelar

  • Bra tangentbord
  • Handsome Look
  • Peppy prestanda
  • Behagligare ljud
  • Decent ser Skärm
  • Sval och tyst drift

Nackdelar

  • Lätt repas Plast Lock Lock
  • Dålig Software Bundle (minst Windows CD ingår dock)
  • Något lös Screen Gångjärn
  • Högt och Clicky styrplatteknappar

Pris och tillgänglighet: Anpassa dv5000z på HPShopping.com



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar