torsdag 23 februari 2006

Acer TravelMate 8204WLMi Recension (pics, specifikationer)

Acer TravelMate 8204WLMi Recension (pics, specifikationer)
av artem1985il - 2006/02/23

Acer TravelMate 8204WLMi Recension (jämfört med Sager 5720)


Acer 8204 WLMi ( Visa större bild )

Den bärbara datorn omdömet är en av de mest populära bärbara datorer av säsongen - Acer TravelMate 8204WLMi . Denna verksamhet stationär dator inhyser de senaste komponenterna - från Intels nya Core Duo-processor på ATIs Mobility Radeon X1600 GPU - i en snygg och sexig fall.

Här är specifikationerna för 8204 omdömet:

  • Intel Core Duo 2.0GHz
  • 15,4 "WSXGA + LCD (1680x1050, icke-glansig)
  • ATI Mobility Radeon X1600 256MB GDDR3
  • 2GB PC4200 533DDR2 RAM
  • 120GB 5400RPM SATA HD
  • 8x Combo med DVD + R DL
  • Windows XP Professional SP2
  • Litiumjon 9-cells batteri
  • Intel PRO Wireless a / b / g
  • Inbyggd Bluetooth
  • 1 År Acer garanti


Ferrari-logotypen är bara ett emblem jag fastnat på baksidan för att gå med kolfiber, inte komma med den bärbara datorn ( se stor bild )

Orsaker till att köpa

Jag letade efter en bärbar dator under $ 3000 med följande egenskaper: god design och byggkvalitet, bra spelprestanda, WSXGA + upplösning skärmen, och något som skulle kunna köra den kommande Vista. Jag ville också något som såg professionell snarare än en bärbar dator med en billack finish i limegrönt.

Jag var inställd på att köpa 8204 när det meddelades och beslutade att sitta tätt tills det släpps. En dag sprang jag över en PC Gamer fråga som hade en Sager annons. Jag märkte genast 5720 på grund av den smala utseende och den heliga graal av mobila grafikkort - nVidias 7800 GTX! Jag sprang hem för att forska i modellen som jag inte visste något om Sager. När du tittar på kommentarer om 5720 och awing över spel riktmärken, bestämde jag mig för att beställa en på natten.

Jag fick min 5720 i några dagar och jag älskade allt om det - ser ut, kvalitet, skärmen och prestanda (Min recension är postat här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p = 1.250.232 ). En sak som brytt mig var storleken och vikten av den bärbara datorn, liksom låg batteritid. Jag visste att jag skulle tillbaka till skolan i mars och det skulle vara mycket obekvämt. Så så svårt som det var att låta det gå, talade jag mig till att skicka tillbaka den till Sager om återbetalning och beställning Acers 8204.
Var och hur Köpta

Jag beställde min 8204 från TigerDirect som de var den enda butiken som hade dem i lager den natten. Jag heter ungefär 4:30 att placera order hos en levande person att se till att det inte finns några fel. Säljaren var mycket hjälpsamma och ordning var en bris ... tills jag flyttades till auktorisation kreditkort för att slutföra beställningen. Jag tillbringade 42min i samtalet, 35 som var parkerad. Men efter att tala med rep och göra en 3-vägs med min bank, var ordern klar.

Jag var tvungen att betala det högsta priset för 8204 - $ 2499 plus $ 87 för natten frakt. Jag var inte glad över att lägga ut MSRP, men jag hade inte ett val om jag ville vänta en vecka till.

Bygga & Design

När jag sätter TM 8204 i mina händer för första gången, blev jag förvånad över hur lätt det är efter hantering min 5720, vilket var ungefär £ 3,5 tyngre. Fallet är definitivt det bästa jag har sett på grund av kolfiber lock. Den övergripande känslan av slutna bärbara var lite oroande - det hade inte den rock-solid känsla av Sager 5720 som jag vant sig. Inte påstå att det var böjning och sprakande i min hand, men det verkar bräcklig.


Kolfiber lock 8204 ( se stor bild )

Skärmen visar en hel del porlande när du trycker på baksidan av locket, som jag inte trodde med kolfiber på plats. Gångjärnen ser bra men kan bli starkare.


Uppifrån 8204 ( se stor bild )

Den övergripande byggkvalitet på 8204 skulle få något annat än en 8/10 från mig.


Bakre vänstra hörnet ( se stor bild )

Skärm

Jag älskade den blanka skärmen på 5720 i de flesta fall, men skenet var döda mig i ett ljust rum. LCD-skärmen på Acer är anständigt, men är inte alls lika ljus som 5720 eller min brors DELL. Även med ljusstyrka på max och några tweaks med stationära överlagring i Catalyst kontrollpanel, är displayen helt mörk. Dessutom måste du möta skärmen direkt för att få bästa ljusstyrka.

Ljuset läckage från botten av LCD är också en besvikelse. Jag visste inte vad skärmen läckage var med min 5720, men det gör jag nu. Inte bara är det märkbart på svart bakgrund på uppstart, det är också synlig med regelbunden användning.


Ljusläckage på 8204 WLMi skärmen ( se stor bild )

Den 1.3MP kamera ovanför skärmen är ett plus men. Programpaketet det kommer med toppar som i Sager. Du kan använda animerade avatarer som efterliknar dina ansiktsuttryck. Facial spårning är också en unik funktion. Synd jag kommer förmodligen aldrig använda den.


Kamera överst på skärmen ( se stor bild )

Skärmen får en 7/10 på denna bärbara dator.

Högtalare

Ljudet från högtalarna är riktigt svag utan bas eller surroundeffekt. Jag var verkligen nöjd med SRS WOW på 5720, och återigen låter Acer mig.

Processor och prestanda

Intels Core Duo + 2GB RAM + X1600 är en bra mix för goda prestationer. Windows startar upp omkring 200% snabbare än den gjorde på min Sager 5720, applikationer uppstart snabbt och multi-tasking är lite lättare med dual core CPU.


( se stor bild )

När det gäller spelprestanda - det är faktiskt ganska bra! Jag kunde spela Counter-Strike: Source på upplösning med allt inställt på hög, 4XAF och ingen AA. Det var enstaka eftersläpning men som gick bort med ~ 20 extra fps med Shaders inställd på låg. Battlefield 2 var ok också: jag kunde köra den på 1440x1050 med de flesta inställningar till hög och 3-4 på medium runt 35-45fps. Jag är allt om grafik, så jag inte skulle tolerera texturer på Med eller låg, så jag var glad över att få reda på att jag kunde hålla dem på hög. Den 5400RPM hårddisk är märkbart långsammare när det gäller tider spelet belastning än 7200RPM i min Sager 5720, men det är inte så illa.

Riktmärken

Riktmärket poäng var sprang utan justeringar eller överklockning.

Nedan är resultaten som erhållits från att köra Super Pi ( ftp://pi.super-computing.org/windows/super_pi.zip ), ett program som tvingar den bärbara datorns processor att beräkna Pi till 2 miljoner siffrorna i noggrannhet.

Notebook Tid
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo) 1m 14s
Dell Inspiron E1705 (2,0 GHz Core Duo) 1m 16s
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo) 1m 18s
IBM ThinkPad T43 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s
IBM ThinkPad Z60m (2,0 GHz Pentium M) 1m 36s
Fujitsu LifeBook N3510 (1,73 GHz Pentium M) 1m 48s
Dell Inspiron 6000D (1,6 GHz Pentium M) 1m 52s
Dell Inspiron 600m (1,6 GHz Pentium M) 2m 10s
  HP Pavilion DV4000 (1,86 GHz Pentium M) 1m 39s
HP DV4170us (Pentium M 1,73 GHz) 1m 53s
Sony VAIO S380 (1,86 GHz Pentium M) 1m 45s

3DMark05 resultat för Acer 8204 WLMi jämfört med andra bärbara datorer:

Notebook 3DMark 05 resultat
Acer TravelMate 8204 (2,0 GHz Core Duo, ATI Mobility Radeon X1600 256MB) 4236 3DMarks / NA
Lenovo ThinkPad T60 (2,0 GHz Core Duo, ATI X1400 128MB 2092 3D Marks / 4462 CPUMarks
ThinkPad T43 (1,86 GHz, ATI X300 64MB grafik) 727 3DMarks / 3414 CPUMarks
Asus V6Va (2,13 GHz Pentium M, ATI Radeon Mobility X700 128 MB) 2530 3D Marks / 3749 Marks CPU
Quanta KN1 (1,86 GHz Pentium M, NVIDIA GeForce Go 6600 128MB) 2.486 3DMarks / 4106 CPUMarks
HP DV4000 (1,86 GHz Pentium M, ATI X700 128MB) 2536 3D Marks / 3557 Marks CPU
Acer TravelMate 8204WLMi (2,0 GHz Core Duo, ATI X1600 256MB) 4157 3DMarks / 4812 Marks CPU

Tangentbord och pekplatta


Tangentbord och pekplatta visa ( se stor bild )

Tangentbordet är en av de saker jag gillar med Acer. Den böjda utformningen fungerar bra och var mycket lätt att vänja sig vid. Nycklarna är släta och känner bra i handen. Jag behöver egentligen inte en NUMERISK på den bärbara datorn, så det är en sak jag inte missa om min Sager.

Jag nästan aldrig använda styrplattan men det var smidig lätt att använda par gånger jag spelat med.

En sak jag verkligen inte gillar är bristen på kontroller hårdvara volym. Det finns inget sätt att justera volymen i spelet utan att minimera till skrivbordet - funktionen tangentkombinationen fungerar inte när jag spelar spel.

Det finns två omkopplare på framsidan av den bärbara datorn - för Bluetooth och trådlöst. Personligen tror jag inte att de är praktiska som jag aldrig aktivera Bluetooth eller inaktivera trådlöst. De kan vara användbara för någon, men jag tror inte att jag någonsin kommer att använda dem.


Strömbrytare och programmerbara snabbtangenter lansera ( se stor bild )

Det finns också fyra programmeringsbara knapparna ovanför tangentbordet. Jag använder inte dem eftersom det är lättare att flytta markören över till ikonen i min QuickLaunch än att ta min hand från musen och nå över att trycka en av knapparna.

Ingångs-och utgångsportar:


Sidovyer ( se stor bild )

  • DC-in
  • RJ-11-modem
  • RJ-45 LAN
  • VGA
  • DVI (Digital Visual Interface)
  • Hörlurar / högtalare / linje ut med SPDIF stöd
  • Mikrofon
  • Line-in
  • S-video TV-ut
  • FireWire (IEEE 1394)
  • FIR (Fast Infrared)
  • Fyra USB 2,0
  • Anslutning för extra ezDock dockningsstation


Tillbaka höger sida ( se stor bild )


Multi Card Reader ( se stor bild )

Trådlös

Den 8204 använder Intels PRO Wirless kort som stöder a / b / g-nätverk. Hastigheten är utmärkt med min Linksys router som sitter ner från min plats när du använder Sager 5270. IR ingår också, liksom standard Bluetooth-modulen.

Batteri

TravelMate 8204 kom med en 9-cells utbytbart batteri. Den låg förbrukning CPU och grafikkort gör att du kan få upp till 3,5 timmar på batteriet, vilket är nästan dubbelt av vad Sager 5720 skulle upprätthålla.

Operativsystem och programvara

Systemet levereras förinstallerad med Windows XP Professional SP2 med Acers Empowering Framework svit, som innehåller ett antal verktyg för att kontrollera bärbara inställningarna för säkerhet, nätverk, prestanda och andra. Jag avinstallerade allt detta eftersom jag inte hittade något av det väsentliga. Energisparfunktionen verktyget var den jag höll den längsta, men jag avinstallerade det också att förkorta Windows uppstart. Jag använder Kontroll Notebook Hardware att justera hastigheten CPU-klockan när unplugged.

Det fanns också en prövning från Norton och ett par andra mervärdestjänster programvara, men jag blev av med allt det ...

Andra

Den bärbara datorn levereras också med ett par extra du inte normalt ser i en bärbar dator bunt.


Smart Card ( se stor bild )

Acer kommer med ett säkerhets-kort system (med 2 kort), som kommer att lägga till mer skydd till data som lagras på din bärbara dator. Det finns också en Bluetooth VoIP-telefon. Jag har inte provat heller och avinstallerat nödvändig programvara, så jag kan inte ge mer info.


VoIP-telefon som medföljer Acer 8204 ( se stor bild )

KUNDSUPPORT

Jag har bara behandlat TigerDirect hittills, och det fanns inga komplikationer. En sak som jag inte gillar är att det inte finns någon politik för återvändande för återbetalning, annars skulle jag har skickat det tillbaka nu.

Klagomål

  • So-So byggkvalitet
  • Mediokra dim skärm med stora ljus läckage
  • Värme ventil står inför höger hand på musen
  • Ingen extern volymkontroll
  • Dålig ljudkvalitet
  • Inte kan återvända
  • Övervärderade (jämför med deras 5672)

Lovorden

  • Snygg
  • Bekvämt tangentbord
  • Snabb prestanda
  • Bästa 15,4 "notebook för spel
  • God uppsättning funktioner
  • Batteriets livslängd

Slutsats

Om jag tar allting i beaktande, jag är inte nöjd med den här bärbara datorn. Det har för många fel för en $ 2500 prislapp. Jag önskar jag kunde gå det för en återbetalning så jag kunde köpa min Sager tillbaka, men tyvärr är det inte möjligt. Jag kommer att hålla det för en stund och se om jag lära mig att som det är bra punkter, annars kommer jag att sälja det på eBay med en $ 500 förlust ....

Jag skulle bara rekommendera denna bärbara dator om du letar efter en lätt, affärsmässigt anteckningsbok som kommer att stödja dina spel. Om spel är din huvudsakliga oro, gå för Sager 5720, om du vill ha något med en dual core bärbar dator i en ganska lätt paket, undvika 8204 och få något billigare.

Pris och tillgänglighet: Acer 8204 WLMi



Translated from www.notebookreview.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar